לאורך שנים התקיימו בחירות סוערות באוניברסיטת חיפה בסופן נבחרו נציגי הסטודנטים שזכו במרב הקולות. השנה, באורח פלא, נרשמו 40 מועמדים וכולם נבחרו, ולמעשה מונו על ידי הנהלת האגודה. למרות שהשנה היא 2022/3, מועד הבחירות לא פורסם ברשתות החברתיות או באתר האגודה, אלא רק על לוח המודעות באוניברסיטה. סטודנטית אחת לא הייתה מוכנה לקבל את ההתנהלות הזאת ועתרה לבית המשפט. מאות אחרים דורשים לקיים בחירות חדשות.

3 צפייה בגלריה
העותרים מחוץ לבית המשפט
העותרים מחוץ לבית המשפט
רוצים בחירות לאגודה. העותרים מחוץ לבית המשפט
(צילום: פרטי)


תלו הודעה על לוח

אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה מונה כ-9,000 חברים המשלמים דמי חבר, והתקציב השנתי של האגודה מסתכם בכ-5 מיליון שקלים. לאורך השנים נהגה האגודה לפרסם ברשתות החברתיות הודעה על קיום בחירות למועצת האגודה שחבריה בוחרים את יו"ר האגודה. השנה לא פירסמו את מועד הבחירות ברשתות החברתיות והסתפקו בתליית מודעה על לוח המודעות. באגודה טענו כי רק 40 מועמדים הגישו מועמדות, ולכן כל 40 המועמדים נבחרו לחברי המועצה, ואלו בחרו לתפקיד היו"ר את אלעד עסיס.
אנואר עיאדה, חברת האגודה, סטודנטית שנה ג' בחוגים כלכלה ומשפטים, אשר ביקשה להיבחר ולבחור למועצת האגודה, עתרה למחוזי נגד אגודת הסטודנטים, וטענה כי האגודה ביצעה מחטף בחירות, לא קיימה הליך בחירות בפועל, והכל במטרה למנות את המועמדים הנוחים לה, ובלא ידיעת הסטודנטים.

3 צפייה בגלריה
העותרת אנואר אעידה
העותרת אנואר אעידה
העותרת אנואר אעידה
(צילום: פרטי)

ביולי 2022 התקבלה עיאדה לתפקיד רכזת החברה הערבית באגודה אבל גילתה בחודש נובמבר כי לא רק שהתפקיד בוטל, אלא שיש הנהלת אגודה חדשה אחרי שהתקיימו בחירות, אך מאחר ובכל אזור בחירה היה מועמד אחד, כלל לא נפתחו קלפיות הצעה.
"... בין לילה בוצע מחטף חמור על-ידי אגודת הסטודנטים שגם בחרה הנהלה חדשה, באופן שמזכיר התנהלות משטרים חשוכים", נכתב בעתירה.

"רצו לגנוב בחירות"

עיאדה טוענת בעתירתה כי כמו במעשה נס, נבחר סטודנט אחד מכל מסלול לימוד, ורק סטודנט אחד ביקש להיבחר והיא תוהה האם העובדה כי לא פורסם מועד הבחירות נעשתה במתכוון.
עיאדה ל"מיינט חיפה": "רצו לגנוב פה בחירות. אנחנו החברים משלמים דמי חבר ויש לנו זכות לבחור את הנציגים. גם ביטלו את תפקיד הרכז של החברה הערבית וככל הידוע לי מתוך 40 נציגים יש רק ערבייה אחת".
בשבוע שעבר התקיים דיון בבקשה שלעיאדה להוצאת צו זמני נגד האגודה, אולם השופט דחה את הבקשה ונקבע דיון נוסף לחודש מרץ. בעמותת "עומדים ביחד" הצטרפו לעתירה של עיאדה והחתימו מאות סטודנטים הקוראים לקיום בחירות לאגודה.
יובל שליסל, "עומדים ביחד": "איך קורה שבאגודה הודיעו ל-40 מקורבים שהם הנציגים בעוד שלפני שנתיים היו 100 מועמדים שרצו להיבחר ופתאום אין מועמדים? למה בשנת 2023 לא מפרסמים הודעות בפייסבוק או רשתות אחרות בזמן שכל הודעה לא חשובה אחרת יודעת האגודה לפרסם? החתמנו מאות סטודנטים שרוצים בחירות".

3 צפייה בגלריה
העותרים מחוץ לבית המשפט
העותרים מחוץ לבית המשפט
החתימו כ-400 איש. העותרים מחוץ לבית המשפט
(צילום: פרטי)

קראו גם:

תגובת עו"ד שי פניני המייצג את אגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה: "הטענות המועלות על ידי התובעת והארגונים הפוליטיים שעומדים מאחוריה הן טענות חסרות בסיס ולא בכדי דחה בית המשפט את בקשתה לסעד זמני. הבחירות התנהלו במתכונת זהה לזו שהתנהלה כל השנים ובהתאם לתקנון העמותה. התובעת מנסה לייצר מצג שווא על פיו מדובר בניסיון למנוע ממועמדים ערבים להשתתף בבחירות. כפי שנדחתה בקשתה לסעד זמני כך גם תידחה תביעתה".
פורסם לראשונה: 08:37, 12.01.23