שכונת בת גלים הוותיקה נמצאת בעיצומה של התחדשות עירונית המושכת אליה תושבים המבקשים להתגורר בסמוך לים.
5 צפייה בגלריה
בה"ד חיל הים
בה"ד חיל הים
רוצים להריח את הים. שכונת בת גלים
(צילום: צבי רוגר)
למרות הסמיכות לקו המים, רבים מתושבי השכונה מדווחים כי הם אינם נהנים מריח הים אלא דווקא סובלים מריחות של דלקים, כימיקלים וביוב.
באיגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה מכירים היטב את מטרדי הריח בשכונה, וזאת לנוכח עשרות תלונות תושבים המגיעות לאיגוד מידי שנה.
באיגוד מציינים כי הסיבה למטרדי הריח נובעת ממשטר הרוחות המביא לשכונה את ריחות תחנות הדלק הסמוכות, המתחם הפטרוכימי, חוות הדלקים במפרץ ונמל הדלקים, ומפעלים נוספים במפרץ חיפה, שכולם נמצאים מזרחית לשכונה.
ריחות נוספים הגיעו לשכונה מאזור תחנת שאיבת הביוב דולפין, הממוקמת בסמוך לכניסה לבית החולים רמב"ם. במקרה זה ביצעה חברת מי כרמל איטומים ותיקונים בתחנה, לצד שידרוג קווי ביוב, ואלו הובילו לפתרון מפגעי הריח מהתחנה.

5 צפייה בגלריה
שכונת בת גלים חיפה
שכונת בת גלים חיפה
שכונת בת גלים חיפה נאבקת בריחות
(צילום: שאטרסטוק)

קראו עוד:

מטרד יומי יומי


באיגוד ערים הגנת הסביבה ביקשו לקבל מידע חדש על מטרדי הריח מהם סובלים תושבי השכונה, וזאת כדי לאתר את מקורותיהם.
באיגוד ערכו שאלון בו התבקשו תושבים בשכונה לפרט מתי מורגשים מטרדי הריח ואילו ריחות הם מרגישים.
מתי מרגישים את מטרדי הריח בבת גלים?
40.4% מהמשיבים ציינו כי מטרדי הריח הם יומיומיים, 17% ציינו כי חשים אותם חמישה ימים בשבוע, 32% שלושה ימים בשבוע, ו-17% ציינו כי הם מריחים את הריחות פחות מיומיים בשבוע.
33.3% מהמשיבים ציינו כי במהלך החורף מטרדי הריח חריפים במיוחד, 15.3% ציינו כי עיקר הבעיה בקיץ ו-13.3 ציינו את עונות המעבר כבעייתיות ביותר.
מהם ריחות הדלק הנפוצים ביותר בשכונה?
30% מהמשיבים ציינו כי הם מריחים ריחות דלק, 26% ציינו כי מריחים כימיקלים ו-24% שפכים וביוב. 70% ציינו כי הריח נמשך יותר משעה, לעומת 30% שאמרו כי הוא נמשך פחות משעה.
מה עוצמת מטרד הריח?
40% ציינו כי עצמת הריח חזקה, 22% חזקה מאוד, 25% בינונית ו-6% בלתי נסבלת, רק 4% ציינו כי עצמת הריח חלשה.

5 צפייה בגלריה
סקר מטרדי ריח בבת גלים
סקר מטרדי ריח בבת גלים
סקר מטרדי ריח בבת גלים
(צילום: מתוך הסקר)

מעלים הילוך


בניסיון לתקוף את בעיית מטרדי הריח בשכונת בת גלים, ובנוסף לפעילות הקיימת של האיגוד בשכונה, בימים האחרונים החלה לפעול בשכונה ניידת ניטור אוויר אשר תרחיב עוד יותר את בסיס המידע הנחוץ לשם מתן המענים לבעיות מהן סובלת השכונה.
מ-2022 ועד היום, מוצבת התחנה הניידת של האיגוד בנמל הדלק ומבצעת מדידה רציפה של מזהמים עיקריים באוויר. בנוסף, נערכים סיורים לבדיקת נוכחות ריחות ולמדידת ריכוזי מזהמים, זאת בהתאם לתלונות המתקבלות. כמו כן, בוצע בשכונה דיגום של חומרים אורגניים נדיפים באוויר באמצעות מכשיר קניסטר (מכשיר לדיגום אוויר), זאת לצד פעולות פיקוח על תחנות הדלק הסמוכות לשכונה הכוללות: בדיקת דליפות דלק בתחנות על ידי מצלמה תרמית; מדידת ריכוז חומרים נדיפים בשוחות הניקוז ;ליווי סקר קרקע המבוצע על ידי המשרד להגנת הסביבה וליווי קידוחים לבדיקת גודל עדשת הדלק מעל פני מי התהום.

5 צפייה בגלריה
סקר מטרדי ריח בבת גלים
סקר מטרדי ריח בבת גלים
סקר מטרדי ריח בבת גלים
(צילום: מתוך הסקר)

אביהו האן, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה, סגן ומ"מ ראש עיריית חיפה: "אנו מחויבים לפעול בכל דרך בכדי לקדם פתרון לבעיית הריחות בשכונת בת גלים. תחנת הניטור הקבועה החדשה תאפשר להרחיב את המידע על איכות האוויר בשכונה ואיתו את הכלים לשיפור המצב ולטיפול במפגעי הריח. הנגשת המידע והידע הסביבתי מהווה חלק חשוב במאבק למען סביבה נקיה ובריאה יותר, כמו גם בפעילות האיגוד. אני מזמין את תושבי השכונה ואת כל תושבי רשויות האיגוד, להיכנס לאתר האיגוד או להוריד את אפליקציית ניטור האוויר שלנו, כדי לעקוב בזמן אמת אחרי נתוני הניטור. נמשיך לעדכן את תושבות ותושבי השכונה בהמשך הפעילות".

5 צפייה בגלריה
ד"ר ליהי שחר ברמן ואביהו האן
ד"ר ליהי שחר ברמן ואביהו האן
ד"ר ליהי שחר ברמן ואביהו האן
(צילום: פרטי, אלעד מלכה)

מנכ"לית האיגוד, ד"ר ליהי שחר ברמן: "שכונת בת גלים אשר סובלת ממפגעי ריח שונים, נמצאת במרכז הפעילות של האיגוד. לצד ההצלחה בקידום פתרון בעיית הריחות מתחנת השאיבה, אנו ממשיכים בפעולות מיפוי הבעיות והצרכים הייחודיים לשכונה ולשם כך אף ערכנו את סקר התושבים. במקביל להפעלתה של תחנת הניטור החדשה, נמשיך ללוות מקרוב את הליך בדיקת מי התהום ולקדם, בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה, את הפעולות הנחוצות לניקויים מעדשת הדלק אשר צפה מעליהם ומהווה מקור אפשרי למטרדי ריח".