לפני חודש נכנס לתפקידו כמפקד מרחב כרמל ניצב משנה אייל ראון וקיבל לידיו אחריות לביטחונם ושלומם של כחצי מיליון תושבים במרחב הכולל את חיפה, נשר, טירת כרמל, עתלית, דלית אל כרמל, עוספיא וכלל רכס הכרמל.
10 צפייה בגלריה
נצ"מ אייל ראון
נצ"מ אייל ראון
אחריות כבדה. נצ"מ אייל ראון
(צילום: שאול גולן)
נצ"מ ראון, תושב קיבוץ שדות ים, הוא איש שטח שלאורך שנים שירת ביחידות מיוחדות בארץ ובעולם, עד שעבר לשרת במשטרה. פעילותו בכוחות המיוחדים נמשכה גם כשוטר. אחרי שפיקד על יחידת המבצעים, קיבל לידיו את הפיקוד על מתפ"א (מנהלת תיאום פעולות אכיפה), יחידה שאיבדה שבעה שוטרים ומפקדים ב-7 באוקטובר במהלך הקרבות בדרום.
לאחרונה פיקד על אבטחת הנשיא ג'ו ביידן בביקורו האחרון בישראל, ואף הצטלם איתו. בחיפה הוא מתמודד עם הפשיעה השוטפת אבל גם עם ההפגנות והמחאה בחורב לחזרו במוצ"שים במלוא המרץ. בניגוד למקומות אחרים בארץ שבהם אנחנו שומעים סיפורים על אלימות שוטרים וחיכוכים עם מפגינים - בחיפה המצב רגוע, ומפקד המרחב אפילו מפרגן למוחים ומגלה שהוא צועד איתם במסגרת תפקידו לאורך שדרות מוריה.

10 צפייה בגלריה
עיר מאויימת. נצ"מ אייל ראון
עיר מאויימת. נצ"מ אייל ראון
עיר מאויימת. נצ"מ אייל ראון
(צילום: גיל יוחנן ויינט, canva)

מה תמונת המצב בחיפה?
"חיפה מתמודדת עם שורת אתגרים. חיפה היא עיר מעורבת שבסוף השבוע מרכזת את כל הכפרים בצפון הבאים לבלות בה. הם באים בימי חמישי, שישי, שבת ולאורך כל הקיץ הם באים לחופים. זו התמודדות לא פשוטה. יש תופעות שראיתי בעיניי של נהיגה ברכבים משופרים, רכבים שמהווים מטרדי רעש, וגורמים לבעיות תנועה. בטיילת ובחופי הים של חיפה יש רכבים ואופנועים משופרים שמייצרים אווירה לא פשוטה לבעלי עסקים ואזרחים".
מה אתם עושים בנושא?
"כבר מהשבוע הראשון בתפקידי התחלנו לבצע פעילות מסיבית מגוונת ורציפה במרחב שכוללת בדיקת רכבים, מתן דוחות, והורדת רכבים משופרים מהכביש, פגשו אותי תושבים שביקשו להודות ולומר לי שהם חשים שינוי בטיילת".

10 צפייה בגלריה
נצ"מ אייל ראון
נצ"מ אייל ראון
איש שטח. נצ"מ אייל ראון
(צילום: משטרת ישראל)

קראו עוד:


המלחמה


בוא נדבר על רוחות המלחמה והיערכות המשטרה.
"שנכנסתי לתפקידי מצאתי ראשי ערים במרחב שמבינים באיזה אזור אנו נמצאים, ושאנחנו בעיצומה של לחימה. חיפה זו העיר הכי מאוימת בישראל. החיזבאללה לא מסתיר את כוונתו לשגר אלפי טילים ביום לכל מרחב חיפה כשיתחיל אירוע מלבנון. אנו יודעים שבחיפה יש לא מעט אתרים אסטרטגיים, ביניהם בתי חולים, נמלים, בסיסים והאתגר להגן עליהם ועל התושבים גדול מאד".
איך נעמוד באתגר הזה?
"כמי שנלחם בדרום ואיבד לוחמים ומפקדים, גיבורים כולם, שנלחמו בשדרות, בארי ועלומים, אני יודע שמה שיאפשר לנו את הניצחון זה שילוב ידיים ועבודה משותפת של כלל הכוחות – משטרה, פיקוד העורף, עיריות, כיבוי אש, מגן דוד ובתי חולים. כבר הספקתי להתרשם מהמוכנות המדהימה בבית החולים רמב"ם, שהוא היחיד בעולם, שיכול לנהל ולדאוג לבית חולים שלם מתחת לקרקע".
איך דואגים לעבודה המשותפת?
"הספקתי לעשות תרגיל משותף עם עיריית חיפה ופיקוד העורף, תרגיל חירום המדמה תקיפה במרחב. תרגלנו ובדקנו שאנו משלבים זרועות ומכירים כל אחד את גזרתו ואחריותו. זה היה האתגר הראשון והחשוב ביותר שהייתי צריך להיות מוכן אליו".

10 צפייה בגלריה
צלף משטרתי מגן על המפגינים בחורב
צלף משטרתי מגן על המפגינים בחורב
צלף משטרתי מגן על המפגינים בחורב
(צילום: שולה סנדר, מחאת העם חיפה)

ההפגנות


מה עם ההפגנות? חיפה היא עיר תוססת בתחום הזה
"אני מכיר היטב את נושא ההפגנות שמתקיימות בכל הארץ, ובתוך כך גם בחיפה. מידי שבוע אני מגיע להפגנות והתהלוכות במוריה וחורב. היה חשוב לי להראות שאנו כמשטרה מייצרים מצב שמי שרוצה למחות יש לו את המקום הבטוח לעשות זאת. תפקידנו כמשטרה לשמור על המפגינים, כך שמצד אחד נשמור על הדמוקרטיה ומצד שני נשמור על הסדר וגם על ביטחונם של המפגינים".
ומה עם ההפגנות בעיר התחתית של גורמי שמאל וערבים?
"לצערי בשדרות בן גוריון נערכות הפגנות לא מסודרות של ארגון חיר"ק וארגונים אחרים. המפגינים שם מייצרים פרובוקציות ובוחרים להניף שלטים עם אמירות לא דמוקרטיות ואסורות על פי חוק. למרות שמדובר בהפגנות לא מתואמות איתנו, הייתי רוצה לתת להם למחות אבל ברגע שיש אמירות ושלטים שכאלו, אנו נעצור את ההפגנות".
איזה שלטים לא חוקיים?
"החוק קובע מה מותר ואסור להניף. לפני כל מחאה יש למחוז יועצת משפטית שמדייקת מה מותר ומה אסור. אנו פועלים על פי חוק".

10 צפייה בגלריה
מעצר מפגינה
מעצר מפגינה
מעצר מפגינה בהפגנה במושבה הגרמנית
(צילום: פרטי)

למה הצבתם בחורב צלף על הגג?
"רק השבוע התרחש פיגוע ברמלה ויש לא מעט מפגעים שרק רוצים לפגוע בתושבים, ולא מעניין אותם האם מדובר בהפגנת ימין או שמאל. המחאה בחורב מאתגרת אותנו כי היא נערכת באופן ובמקום קבוע, ולכן היא הופכת למטרה נוחה לפיגועים. תפקידנו לאבטח את התהלוכה ואת העצרת עצמה בחורב. הצלף מסייע בעמידה במשימה, ומאפשר ראייה מרחבית על מפגע שעלול להגיע לאזור ההפגנה תוך אפשרות למתן מענה מהיר ויעיל לנטרול הסכנה".
ההפגנות בחורב מקובלות עליך?
"אני הולך עם המוחים בחורב כל שבוע במסגרת תפקידי. אני מוצא שם אזרחים מלח הארץ, אני מרגיש זכות לאבטח אותם. זו זכות לתת להם למחות. באחת ההפגנות ניגשה אליי בת 90 שאיחלה לי בהצלחה. אמרתי לה שמרגש לראות אותה בתהלוכה במוריה".

10 צפייה בגלריה
צלפי המשטרה בהפגנות בחורב
צלפי המשטרה בהפגנות בחורב
צלפי המשטרה בהפגנות בחורב
(צילום: שולה סנדר)

7 באוקטובר


עשית דרך ארוכה עד פיקוד המרחב.
"שירתתי ביחידות מובחרות ואחרי 24 שנה בצה"ל עברתי למשטרה. כיהנתי כמפקד חטיבת המבצעים, וקיבלתי את הפיקוד על מתפ"א שהפכה מיחידה של 100 איש ל-200 פלוס הכוללת חקירות ומודיעין. אני מגיע למרחב כרמל ויכול להגיד, גם כמי שהיה במשטרות ויחידות מובחרות בעולם, שיש לנו משטרה הכי מקצועית בעולם שמאותגרת ומתעסקת את כלל הרבדים מפעילות חבלנית ועד אירוע תנועה מורכבים".
איפה היית ב-7 באוקטובר?
"כמפקד מתפ"א הקפצנו את היחידה דרומה כחלק מיחידות המשטרה הארציות. אזכיר כי המשטרה הגיעה הרבה פעמים לפני הצבא והייתה בקו הראשון. איבדתי לוחמים ומפקדים, ביניהם שני מפקדי פלגה – ודים בליך מפקד פלגת 'קוברה', ומרטין קוזמיצקס מפקד פלגת 'בז'".

10 צפייה בגלריה
נצ"מ ראון על קברי הנופלים ב-7 באוקטובר
נצ"מ ראון על קברי הנופלים ב-7 באוקטובר
נצ"מ ראון על קברי הנופלים ב-7 באוקטובר
(צילום: משטרת ישראל)

פרופ' אמציה ברעם, היסטוריון וחוקר מאוניברסיטת חיפה טען כי אם חיזבאללה היה מצטרף ב-7 לאוקטובר להתקפת חמאס, הוא יכול היה להגיע עד לקריות ולא היה מי שיעצור אותו. אתם מסכים עם האמירה הזו?
"אני לא יודע אבל אם זה היה קורה היום אז חיזבאללה כבר לא היה מגיע עד לקריות. אם היה תוקף באוקטובר אז היינו יכולים למצוא עצמנו בלחימה בישובים בצפון כמו בגזרה הדרומית".
לאיזה תרחיש מלחמה אתה נערך?
"אנו מתרגלים יחד עם כל גופי הבטחון והחירום היערכות לתת מענה לכל תרחיש. אין ספק שיהיו טילים ולא מעט שישוגרו למרחב. תפקידנו לדאוג לזירות הנפילה ופינוי פצועים לבתי החולים. בשנת 2006 בעת מלחמת לבנון השנייה, אחרי 72 שעות תושבים בחיפה יצאו מהעיר לכיוון מרכז הארץ. הנחת העבודה כי זה יקרה גם הפעם. מי שיוכל יעזוב כי עוצמת הנפילות והנזקים יהיו גדולים בהרבה מאלו בשנת 2006. אנו נטפל בכל מה שיישאר במרחב".

10 צפייה בגלריה
רכבים בוערים בחיפה ארחי שנפגעו מטיל במלחמת לבנון השניה
רכבים בוערים בחיפה ארחי שנפגעו מטיל במלחמת לבנון השניה
רכבים בוערים בחיפה במלחמת לבנון השניה
(צילום: צבי רוגר)

פשיעה בחיפה


יש פשיעה מאורגנת בחיפה?
"מוקד הפשיעה אינו בהכרח מקומי. חיפה מרכזת אליה את כל הצפון ולכן יש פה אירועים שמחוללי הפשיעה מגיעים מחוץ לעיר. אנו עושים עבודה כדי שעבריינים יבינו שחיפה היא עיר שאנו פועלים חזק מאד ושיש פה משהו אחר. המסר הזה נקלט היטב אצל עבריינים".
ראינו ירי ברחובות הדר.
"אתה מתכוון לסרטון בו נראים עבריינים יוצאים מרכב ויורים לעבר עסק לא פעיל. במקרה הזה פעלנו מודיעינית מהר, סגרנו מעגל וכל היורים במאסר. אנו לא מחכים לאירוע ירי ופועלים מודיעינית כל הזמן כדי לתקוף יעדים".

10 צפייה בגלריה
שריפת הרכבים במגדלי חוף הכרמל חיפה 19.7.23
שריפת הרכבים במגדלי חוף הכרמל חיפה 19.7.23
"אנחנו סוגרים מעגלים מהר מאד". שריפות רכבים בחיפה
(צילום: כבאות הצלה)

היו כמה אירועי שוד בהדר בשבוע האחרון.
"גם במקרה הזה נתפסו השודדים מהר מאד ונכלאו. כולם נרקומנים. סגירת המעגל המהירה ייחודית מאד לחיפה. אנו פועלים בצוותים גדולים והוספנו 9 ניידות שעובדות בעיר, אנו מפעילים 40 סיירות מג"ב הכולל 2-3 חיילי מג"ב. אנו בכוחות גדולים בעיר. גם בנושא הפרוטקשן נפעל השנה חזק מאד ונעזר בתיקון לחוק שנותן לנו עוד סמכויות.
מה לגבי חשש למהומות בעיר בזמן מלחמה.
"מאז שומר חומות הוקמו חטיבות ארציות ובמקרה של הפרות סדר במגזר נקבל סיוע ארצי. חיפה תקבל חטיבת מג"ב. תרגלנו בתרגיל השבוע גם תרחיש כזה בחיפה".

10 צפייה בגלריה
נצ"מ אייל ראון עם השרים בן גביר וגולדקנופף
נצ"מ אייל ראון עם השרים בן גביר וגולדקנופף
נצ"מ אייל ראון עם השרים בן גביר וגולדקנופף
(צילום: משטרת ישראל)

איך אתה מגיב לטענות כי המשטרה הפכה לפוליטית?
"אני מודע לטענות על 'משטרת בן גביר' ויכול לומר כי מהראש - מפקד המחוז ועד אחרון השוטרים. אף אחד לא מוביל את המשטרה פוליטית. אני 27 שנים בשירות, מפקד המחוז עוד מעט 40 שנה בשירות, ותמיד פעלנו ונפעל לטובת המדינה ולפי החוק בישראל. מעולם לא קיבלתי טלפון מלשכת השר כדי להגיד לי לעשות כה או אחרת. מי שעובר על החוק אני מטפל בו. אני פועל למען הדמוקרטיה ואני גאה לשרת במשטרה שהיא אחת מחומות המדינה".