בשבועות האחרונים הופרעה שלוותה של שכונת נווה שאנן בימי שישי. עשרות מפגינים מגיעים מידי סוף שבוע לרחוב הגליל ועורכים "קבלת שבת" בסמוך לביתו של חבר הכנסת הצעיר מהליכוד, אריאל קלנר.
8 צפייה בגלריה
מוביל את הרפורמה. ח"כ קלנר
מוביל את הרפורמה. ח"כ קלנר
הרפורמיסט. ח"כ קלנר
(צילום: נחום סגל)
אנשי המחאה טוענים כי ח"כ קלנר הוא אחד מראשי הרפורמה המשפטית, בין היתר בשל חברותו בוועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת, וגם בשל עבודתו הצמודה ליו"ר הוועדה שמחה רוטמן.
ח"כ קלנר מסביר בראיון ל"ידיעות חיפה" ו"מיינט חיפה", איך תיראה ישראל ביום שאחרי השלמת הרפורמה. הוא לא נותן ללימודיו בריאלי, שירותו הצבאי, ועבודתו בפיליפס לבלבל אותו, ונערך לאפשרות שימונה חבר הוועדה לבחירת שופטים.
אתה זוכה להפגנות קבועות מחוץ לבית.
"זה לא מטריד אותי אישית וזו זכות דמוקרטית להפגין. המחאה עוברת את הגבול כאשר מדובר בילדים. כשאני הולך לבית הכנסת עם ילדי בן ה-8 וצועקים לו 'תתבייש', זה כבר איבוד האנושיות".
המחאה הפכה לחלק מחייך?
"יש הפגנות ליד כל אירוע שאני מגיע אליו. בתוך עמי אני יושב. יש מחלוקת גדולה ואני מבין שיש מי שחולק על הדרך שלנו אבל אסור לאבד פרופורציות. פנאטיות יכולה להוביל למקומות לא טובים".
אתה חושש מפגיעה באיש ימין?
"אני רואה השוואות של נתניהו להיטלר ולנאצים. אם מילים יכולות להרוג, אז הן יכולות להרוג לא רק מימין אלא גם משמאל".

8 צפייה בגלריה
פינוי אלים בהפגנת ליד ח"כ קלנר
פינוי אלים בהפגנת ליד ח"כ קלנר
פינוי אלים של מפגינים במחאה ליד בית ח"כ קלנר
(צילום: מחאת העם חיפה)

הרפורמה


שירתת בצה"ל ועבדת בהייטק. אנשי צבא והייטק בכירים מתריעים כי הדרך שלך מובילה לאסון.
"אני מבין שהפחד שלהם אמיתי אבל הוא לא רציונלי. יש מערכת שלמה שמייצרת מחשבה לא נכונה כאילו תהיה פה מדינת הלכה ודיקטטורה".
אז כל המומחים בכלכלה, הייטק, משפט וצבא, חתני פרס נובל פשוט לא מבינים?
"הם פשוט לא מבינים את הצד השני, את הפחד של הימין והקבוצה הגדולה בישראל שנאבד את ישראל גם כמדינה יהודית וגם כדמוקרטית. חשש שלקחו את כוח העם והעבירו לקבוצה קטנה של שופטים שלא נבחרו, שופטי בגצ שלא שומרים על חיילי צה"ל כפי שראינו ב'נוהל שכן'. שופטים שבמדרון חלקלק יגרמו לאיבוד צביונה היהודי של ישראל".

8 צפייה בגלריה
בוגי יעלון ופרופ' אברהם הרשקו בצעדה
בוגי יעלון ופרופ' אברהם הרשקו בצעדה
בוגי יעלון וחתן פרס נובל פרופ' אברהם הרשקו בצעדה נגד הרפורמה
(צילום: אמיר שדה)

איך זה שכל כך הרבה לא מבינים ולא מסכימים לרפורמה?
"השמאל לא מבין מה מפריע לנו ומה מפחיד אותנו. קשה להתמודד עם ערוצי תקשורת, אינטרנט והסברה שרק טוענת לממשלה דיקטטורית".
יש אנשי משפט בכירים שמתריעים מהרפורמה ביניהם פרופ' אלן דרשוביץ.
"אנשי המשפט רק רוצים להשאיר את הכוח אצלם. דמוקרטיה זה העברת הכוח מהאצילים אל העם. דמוקרטיה זה לא העברת הכוח לקבוצה קטנה של שופטים ולא העברת השלטון לקבוצה קטנה של אנשים שהיו בטיס".

8 צפייה בגלריה
מחאת אנשי ההייטק בחיפה
מחאת אנשי ההייטק בחיפה
"הם לא מבינים את הצד השני". מחאת אנשי ההייטק בחיפה
(צילום: יבגני פלבין)

מה יקרה ביום שאחרי אישור הרפורמה?
"חוק מסתננים לדוגמה. בגצ פסל 3 פעמים חוק המאפשר גירוש. נקדם חוק בנושא. בכלל נרצה חוקים שיאפשרו ענישה משמעותית ביותר ולא כאלו המעדיפים בהכרח את שיקום העבריין. בנוסף, ארצה להציל את הנגב והגליל ונקדם חקיקה שתאפשר הקמת יישובים יהודים באזורים אלו. בגצ פסל חוקים שכאלו בטענה כי מדובר בגזענות. אנו רוצים הסתכלות ציונית יהודית ובמקום זה מקבלים מדינת כל אזרחיה".
מה עוד אתה מתכנן?
"אחרי הרפורמה נוכל להעביר את גדר ההפרדה. איפה שמערכת הביטחון קובעת ולא איפה שבגצ רוצה. נוכל להרוס בתי מחבלים שעד עכשיו בגצ מנע בגלל שמישהו במשפחת המחבל לא ידע על הכוונה לפגע".

8 צפייה בגלריה
שלטי מחאה נגד קלנר בסמוך לביתו
שלטי מחאה נגד קלנר בסמוך לביתו
שלטי מחאה נגד קלנר בסמוך לביתו
(צילום: מחאת העם חיפה)

טייסים וחרדים


מה לגבי חוקי דת?
"בהחלט נרצה חוק שיאפשר לקיים אירועים בהפרדה (נשים וגברים). לאנשים יש אורח חיים מסוים ולא צריך לכפות עליהם לחיות בניגוד לתרבותם. המדיניות הזו היא רק נגד חרדים. לא מאפשרים כיום לחרדים ללמוד באקדמיה בהפרדה ואחר כך מתפלאים שהם לא משתלבים".
מה עם חוק דרעי?
"מעבר לעובדה כי לדרעי לא היה קלון, זו זכותה של הממשלה למינויים לא ראויים ולא טובים. הציבור יוכל לבוא איתה חשבון בקלפי, זו הדמוקרטיה. אני לא מקבל את ההנחה שלעם לא אכפת שתשלוט עליו ממשלה מושחתת. השמאל עושה דה לגיטימציה של הציבורי הדתי והחרדי ומתאר אותו כמי שמתדרדר אותנו לכיוון איראן, וכאילו רק בגצ יכול לעצור אותו. גם אנחנו רוצים מדינה משגשגת, רק חוששים שזו לא תהיה מדינה יהודית".

8 צפייה בגלריה
דיון בעליון בעניין אריה דרעי
דיון בעליון בעניין אריה דרעי
"זכותה של ממשלה למינויי לא ראוי". דיון בעליון בעניין אריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)

אחרי הרפורמה תפעל לפטורי היועמ"שית?
"התפקיד של היועמ"שית גלי בהרב מיארה כלל לא מוגדר בחוק. פתאום הכל בסמכותה. היא מתערבת בכל דבר, חוקי יסוד, ביטחון. במקום לסייע לממשלה ליישם את מדיניותה היא פועלת בצורה לעומתית ומונעת משיקולי הממשלה הקודמת. היא גם לא ראויה מקצועית, ומנצלת את כוחה, ואם זה היה תלוי בי מחר בבוקר הייתי מפצל את תפקידה. אם היא הייתה הגונה היא הייתה מתפטרת".
טייסים בצה"ל מתריעים מפני הרפורמה.
"הטייסים שהודיעו שלא יטוסו ולא יתנדבו עשו נזק גדול בעיקר לעצמם. מעמדם נובע מההערכה על תרומתם. ברגע שאתה אומר אני שומר ומגן רק בתנאי, נגמרה ההערכה".
אתה תומך בפטור גורף מגיוס לחרדים?
"אני מאמין בלימוד תורה וזה ערך חשוב. מהצד השני, אני כמי ששירת בצבא, חושב שיש לשרת בצה"ל ולהגן על המדינה. אין סתירה. יש ציבור גדול שחושב אחרת בנושא הגיוס. לא ראיתי שליברמן או לפיד הצליחו לגייס את הציבור בניגוד לרצונו. אני לא יכול לשכנע את החרדים להתגייס. יש למצוא פתרון מיטבי לחברה בישראל. ולכן יש לשלב אותם בחברה כשלב ראשון ושיצאו לעבוד. אני רוצה שהחרדים יתגייסו אבל זה לא אפשרי. באשר לחוק, יש לנו שותפים קואליציוניים וננסה למצוא פתרון שוויוני, ואפעל לתגמול משמעותי למי שמשרת בצה"ל".
למה לא לחייב לימודי ליבה?
"אפשר לעודד את החרדים אבל כל כפייה תיכשל. גישה מכבדת עשויה לקרב אותם. לחבריי החרדים אומר כי הציבור החרדי צריך לעשות שינוי וחייב להבין כי הם כבר לא קבוצה שולית כמו שהיה ב-48".

8 צפייה בגלריה
הטייסים מובילים את הצעדה
הטייסים מובילים את הצעדה
"עשו נזק לעצמם". הטייסים מובילים את צעדת מחאה במוריה
(צילום: ליאורה שקד מחאת העם)

בחור ריאלי


תקפת השבוע את מנהל הריאלי מנדי רבינוביץ' על הצהרותיו שיחנך לדמוקרטיה.
"הפריע לי כבוגר הריאלי, שמציגים את מי שתומך ברפורמה כלא דמוקרטי. זה בית ספר פלורליסטי שמתיימר להשמיע את כלל הדעות, ואפשר להשמיע גם את עמדת הממשלה שנבחרה בצורה דמוקרטית. הושמעו בריאלי אמירות חמורות מאד ואני מניח שמרבית ההורים הם נגד הרפורמה, אבל חייבים להבין שיש צד שני".
אתה תומך בפיטורי יו"ר יד ושם?
"דני דיין היה מספר 10 או 11 ברשימה של גדעון סער והוא מינוי פוליטי שיוחלף. הוא לא אלי ויזל".

8 צפייה בגלריה
ח"כ קלנר ומנהל בית בירם הריאלי מנדי רבינוביץ במפגש פיוס
ח"כ קלנר ומנהל בית בירם הריאלי מנדי רבינוביץ במפגש פיוס
ח"כ קלנר ומנהל בית בירם הריאלי מנדי רבינוביץ במפגש פיוס
(צילום: פרטי)

קרא עוד:

איפה המשילות בנושא הפשיעה בחברה הערבית?
"לא אכנס לקשר לרפורמה אבל ברור שכך לא ניתן להמשיך. יש מורכבות בנושא, ההנהגה ערבית שגורמת לשריפת תחנות משטרה ומאשימה מיד בגזענות. יש גורמים שמטפחים עויינות לדגל ולמדינה, וכך יותר קל לעבריינים לצמוח".
איך אתה רואה את סיום משבר הרפורמה?
"אם לא נגיע להסכמות, נצטרך לעבוד ישירות מול החברה הישראלית ולהציג את הרפורמה שאנו מובילים. אני מאמין שבמושב הקרוב נראה הכרעה בנושא הקריטי לרפורמה – הוועדה למינוי שופטים, ועדה שאולי אהיה חבר בה. לצערי בוועדה יש רק חברים בעלי השקפות עולם מסוימות, וארצה לראות גם אנשים שחושבים כמוני".