בשבוע הבא, ב-1 בספטמבר אמורה להיפתח שנת הלימודים תשפ"ד, אבל מנהל סניף בית בירם בבית ספר "הריאלי" מעריך שזה לא יקרה. בעוד נציגי המורים ומשרד החינוך נאבקים על שכרם של המחנכים, ולמעשה על עתיד החינוך בישראל, מנהלים ומורים שוקדים על הכנת תוכניות הלימודים כשאחד האתגרים המרכזים שעומדים לפתחם של אנשי החינוך, הוא כיצד לעסוק בנושא המחאה החברתית והרפורמה המשפטית.

4 צפייה בגלריה
חיפה יכולה להיות במקום אחר. רבינוביץ
חיפה יכולה להיות במקום אחר. רבינוביץ
לאור מגילת העצמאות. רבינוביץ
(צילום: נחום סגל)

בעוד בבתי הספר הממלכתיים ייצמדו יותר לתוכנית הלימודים שמכתיב משרד החינוך, בבתי הספר הפרטיים יינתן מקום נרחב יותר לעמדת הנהלת בית הספר. כך בית הספר הריאלי, הזוכה למימון של 40% מכספי משרד החינוך והשאר מתשלומי הורים.
איך תטפלו בנושא?
"יש לנו הכשרת מורים להתמודדות עם נושא הרפורמה. יש לנו את השפה שלנו, ויש בהירות באשר לקווים האדומים והקווים המנחים שלנו. נכשיר את המורים שלנו להגיב על כל פגיעה בערך ליברלי בכיתות, או לכל התבטאות אלימה או גזענית".
למה הכוונה הכשרה?
"כרגע המורים נבוכים ומבולבלים בנושא ואנו נאמן אותם כיצד להנחות דיון בנושא הרפורמה, איך לעצור דיון בעל אופי גזעני או פוגעני. המורים ידעו שיש להם גיבוי מלא לדבר בכיתות".

חירות ושוויון


מה לגבי תלמידים?
"אנו נעודד את התלמידים להיות אקטיביים וגם לצאת להפגנות. אנו לא יוזמים הפגנות אבל כל אחד יוכל להפגין ונגלה הבנה. הנהלת הריאלי מזוהה עם מתנגדי הרפורמה, מנכ"ל הריאלי ד"ר יוסי בן דב מגיע בתדירות גבוהה להפגנות".
אז הריאלי לוקח צד במאבק?
"אין פה בחירת צד. אין שני צדדים לאלימות. אין בעד ונגד הדמוקרטיה. לא היינו מקבלים אם בבית ספר באירופה היו מנהלים דיון בעד ונגד אנטישמיות.
"לנו כריאלי יש הגדרה מהי תפיסת הדמוקרטיה. בגדול אנו נלמד לאורה של מגילת העצמאות. כל שינוי או תיקון במערכות המדינה ובחוקי המשחק הדמוקרטי של ישראל, צריכים להיבחן לאור מגילת העצמאות, לאור הערכים הליברליים, ולהיעשות בהסכמה רחבה".

4 צפייה בגלריה
שוקל ברצינות. רבינוביץ
שוקל ברצינות. רבינוביץ
דמוקרטיה אומרת חיזוק בג"ץ. רבינוביץ
(צילום: נחום סגל)

קראו עוד:

תומכי הרפורמה טוענים שהיא מחזקת את הדמוקרטיה.
"אנו בעד עקרון איתנות הרשות השופטת, חשיבות של בג"ץ חזק. זה לא פתוח לדיון. הרפורמה רוצה לעשות ההפך. בריאלי אנו מחנכים לחירות ושוויון, ומאמינים בחינוך לדמוקרטיה מהותית של הכנסת אורחים ולא של הכנעה. דמוקרטיה בה כל אחד יוכל לדבר אבל יש עקרונות בלתי מעורערים כמו 3 רשויות חזקות. לא נוכל כבית ספר לשתף פעולה עם רעיון לא דמוקרטי כמו הרפורמה".
תאפשרו השמעת דעות בעד הרפורמה?
"הפלורליזם חשוב אבל יש לבית הספר עמדה עקרונית וליברלית. אין בעיה עם השמעת עמדה אחרת, גם אם זו הסתה, אלימות או פגיעה בדמוקרטיה. ננסה להביא את מביע אותה עמדה לשינוי בדרך של חינוך ולא בדרך של השתקה".
תשמיעו כל עמדה?
"אם יבוא מישהו ויטען שיש לשחרר את יגאל עמיר או כהנא צדק, נענה לו. נסביר לו. נשכנע אותו. נחנך אותו. בריאלי נדע לענות על חריגות ואמירות קשות".
יש פניות של הורים בנושא?
"ההורים מצפים מאיתנו לחינוך ולחינוך ערכי ואת זה אנו עושים הכי טוב. השנה ילמדו יותר מכל דבר אחר על ליברליזם".

4 צפייה בגלריה
הצעדה במוריה
הצעדה במוריה
יעודדו לצאת ולהפגין. צדת מחאה במוריה
(צילום: דרור גלבוע)

נשמור על איזון


בשנים האחרונות עוררה הפעילות הדמוקרטית בריאלי סערות. בינואר 2021, לאחר שמנכ"ל בצלם הוזמן להשתתף במפגש עם תלמידי בית הספר, זומנו מנכ"ל הריאלי ומנהל סניף בית בירם לשימוע במשרד החינוך.
תזמינו את ראשי המחאה למפגשים?
"הכלל שלנו שכולם יכולים להיכנס מלבד ארגונים לא חוקיים וכאלו המטיפים לשנאה ואלימות. כל ארגון שייכנס, ייכנס לצידו ארגון המציג עמדה אחרת. נשמור על איזון".
כבר הוזהרת, אתה לא חושש ממשרד החינוך?
"כמו הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראש המוסד וראש השב"כ, שהכריזו כי הם עובדים עבור הציבור, כך גם אנשי החינוך שעובדים למען הציבור והקהילה שבחרה אותנו ובכפוף לחוק".
בריאלי ייחנכו נגד הרפורמה, ובתי ספר חרדים ייחנכו בעד?
"כל בית ספר ממלכתי צריך לעצור את כל מה שהוא עושה והקדיש זמן רב כדי להעמיק את הלימוד בנושא עיצוב הזהות הליברלית והדמוקרטית של התלמידים. באשר לבתי הספר החרדים, אנו נתווכח איתם וננסה לשכנע אותם בדרך הליברלית".
"החינוך הממלכתי חי עד היום בתחושת ביטחון ואמר בעיקר מה הוא לא. מהיום אנו מבהירים מה אנו כן - כן ליברלים, כן, גם לנו יש קווים אדומים. ליברלי לא אומר שהכל מותר. המוקש הרלטיביסטי בו בשם הליברליות כולם לגיטימיים - התפוצץ לנו בפנים והעיר את כולנו לקום להגן ולבצר את החינוך הממלכתי. נבוא לדיאלוג עם כל הזרמים האחרים מתוך עמדה של עוצמה פנימית״.

4 צפייה בגלריה
הריאלי בית בירם
הריאלי בית בירם
"נדע לענות לעמדות חריגות". הריאלי בית בירם
(צילום: י.א)

הזמן האבוד


בעוד שתוכנית הלימודים כבר מוכנה וסדורה, עניין קטן ופעוט טרם הוסדר. פתיחת שנת הלימודים. רבינוביץ' נמנה על התאחדות המנהלים בישראל, ולהבנתו רוב הסיכויים שתהיה שביתה.
"להערכתי השנה לא תיפתח כמתוכנן מאחר ופערי השכר אדירים ומסתכמים בכמיליארד שקלים", אומר רבינוביץ', "הבטחנו לילדים שנחזיר להם את הזמן שאיבדנו במהלך הקורונה והנה אנו מפירים את ההבטחה פעם נוספת".
מערכת החינוך במשבר?
"כל הסמלים הישראליים תחת התקפה. מערכת המשפט, הצבא ועכשיו גם מערכת החינוך. כל ההישגים שישראל נודעה בהם כמובילה, כולם בשחיקה בגלל מהלכי הממשלה. במקום לחפש 6,000 מורים חדשים, המורים שנשארו במערכת נאלצים להילחם על שכרם. מי ירצה לבוא להיות מורה?".
יש תמיכה ברן ארז?
"אני תומך בו במאה אחוז, זה מאבק צודק. הוא צריך ללכת ולהביא שכר הולם למורים ולמנהלים של ילדינו".
על מה המאבק בקצרה?
"תוספת של 10% לשכר המורים. כרגע האוצר מוכן לתת רק 2%. הצדדים רחוקים מאד. מה עוד שאני חושב ששר החינוך טס למלדיביים לחופשה, אז איך יגיעו להסכמות?".
מה יהיה בחיפה?
"אני מעריך שתהיה השבתה ארוכה. לא ברור מה היה בחיפה ואני חושש שתהיה שערורייה. בריאלי נערכים לפתיחת הקמפוס כדי שילדים לא יישארו בבית".
ההשבתה תכאיב להורים.
"הפגיעה תהיה רצינית וכואבת אבל הפגיעה תהיה גדולה ומשמעותית יותר אם לא תהיה תוספת לשכר, ולא ייכנסו מורים למערכת. זו תהיה בכייה לדורות".