חוות המיכלים בקרית חיים שהוקמה בתקופת הבריטים ומשמשת את התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, תפונה בהדרגה החל מחודש ינואר.
8 צפייה בגלריה
חוות תשן בקרית חיים
חוות תשן בקרית חיים
חוות תש"א בקרית חיים
(צילום: גיל נחושתן)
הפינוי ההיסטורי מתאפשר בעקבות הסכם עליו חתמה עיריית חיפה עם תש"א (תשתיות נפט ואנרגיה) המפעילה את חוות המיכלים.
על פי ההסכם שנחתם בימים האחרונים, בחודש ינואר יחל פינוי המיכלים בחלקה הצפוני של החווה, באזור הפונה לשדרות דגניה בקרית חיים מערבית. משך הפינוי - 30 חודשים.
לוחות הזמנים שנקבעו: בתוך חצי שנה מהיום - ייהרסו מיכלים 44,45,125. בעוד שנה - ייהרסו המיכלים - 43, 126, 127, 128. בעוד 30 חודשים - ייהרסו מיכלי 139 ו-140.
כמו כן קובע ההסכם, כי בתוך 24 חודשים ממועד הפעלת נמל התזקיקים החדש, יפונו נמל הדלק הישן וחוות ה-20 דונם (20 acres), המשמשים לאחסון דלק.

8 צפייה בגלריה
מכל תשן. ישן וקרוב לבתים
מכל תשן. ישן וקרוב לבתים
גם הוא ייהרס. מכל ישן וקרוב לבתים
(צילום: גיל נחושתן)

עם פינוי המיכלים, תחל חברת תש"א בניקוי הקרקע המזוהמת, על מנת שזו תוכל לשמש את העירייה לפיתוח האיזור.
בעירייה מציינים כי חתימת ההסכם ההיסטורי הינה פרי פגישת עבודה, שנערכה לאחרונה בין ראש עיריית חיפה, יונה יהב ושר האנרגיה, אלי כהן, אשר נתן את הרוח הגבית לקידום המהלך, בשיתוף יו"ר דירקטוריון תש"א, מר משה קלצ'ין.

8 צפייה בגלריה
שורת המיכלים הצפונית תפונה
שורת המיכלים הצפונית תפונה
שורת המיכלים הצפונית תפונה
(צילום: גיל נחושתן)

פינוי חוות המיכלים נקבע בתכנית שיקום מפרץ חיפה ופינוי העתשייה המזהמת. בעיריית חיפה מציינים כי להסכם הפינוי שנחתם קדם בחודש אפריל 2024 ביטול רישיון העסק ושימוע שנערך לחברת תש"א בעיריית חיפה. ביוני 2024 קיבל בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה את בקשת עיריית חיפה להפסקת הפעילות והשימוש האסורים ב-53 מבנים של החברה, אשר ניבנו ללא היתר והורה על צו להפסקת שימוש ב- 8 מיכלי אחסון נפט, הממוקמים בסמיכות לרצפטורים ציבוריים ול-45 מבנים לא חוקיים בחוות המיכלים.
"קביעות ופסיקות אלו היוו מניע מרכזי וחשוב, לחתימה על ההסכם לפינוי החווה ולקביעת לוחות הזמנים הכה קצרים למימוש ביצוע ההחלטה", מציינים בעירייה.

8 צפייה בגלריה
חוות תשן בקרית חיים
חוות תשן בקרית חיים
חוות תש"א בקרית חיים
(צילום: גיל נחושתן)

ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "אני שמח וגאה לבשר לציבור החיפאי ולתושבי קרית חיים, כי לאחר שנים רבות של ניסיונות לפנות את מיכלי תש"א, הצלחנו להביא הסכם היסטורי שבו תוך כ-30 חודשים יפונו המכלים הצמודים למבני המגורים ובתי הספר בקרית חיים, כאשר תחילת ביצוע הפינוי וההריסה תהא כבר בחודש ינואר הקרוב.

8 צפייה בגלריה
חוות הטרמינל תשן בקרית חיים
חוות הטרמינל תשן בקרית חיים
חוות הטרמינל תשן בקרית חיים
(צילום: גיל נחושתן)

רוית שטוסל, מרכזת קהילת מנקים את מפרץ חיפה: "עוד צעד משמעותי בדרך לניקיון מפרץ חיפה וקידום מציאות חדשה למטרופולין חיפה. ברכות לעיריית חיפה על ניהול ההליכים המשפטיים מול תש"א והובלה להסכם החדש. ברכות גם לכל שאר הפועלים בזירה לצידנו בשנים האחרונות שאיפשרו את התנאים לכך - איגוד ערים להגנת הסביבה, המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה והקולגות מאירגוני הסביבה. אנחנו נמשיך לדחוף קדימה ואף לקיצור לוחות הזמנים."

8 צפייה בגלריה
הולכים יחד. יהב האן
הולכים יחד. יהב האן
יהב האן
(צילום: גביש מדיה, אביעד טל)

אביהו האן, יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, סגן ומ"מ ראש העיר חיפה: "מדובר בהסכם חשוב לעתיד מפרץ חיפה ולהבטחת שלומם וביטחונם של תושבי האזור כולו וקריית חיים בפרט, סוגיה שמקבלת משנה תוקף, נוכח האיומים הביטחוניים מצפון. ההסכם הינו גם סנונית ראשונה לפינוי התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה ולהחזרתן לרשות הציבור וניקיונן של הקרקעות ששימשו אותה עד כה.
"האיגוד ימשיך לפקח אחר העמידה בהוראות ההסכם ובלוחות הזמנים שנקבעו בו לפינוי המיכלים, הנמל הישן וחוות 20 האייקרים ולפתיחת נמל התזקיקים החדש, כמו גם בעמידה של כלל המפעלים בהיתרים ובמחויבותם להפחתת הפליטות. זאת לצד סיוע בהיערכות ליישומה בהקדם של החלטת הממשלה 1231 להוצאתן ממפרץ חיפה של כל התעשיות המזהמות והמסוכנות".

8 צפייה בגלריה
יובל אדמון
יובל אדמון
יובל אדמון
(צילום: נחום סגל)

יובל אדמון, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה וראש המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה: "מברך על ההסכם ההיסטורי אליו הגיעו עיריית חיפה, חברת תש"א ומשרד האנרגיה שיוביל לפירוק המיכלים הצמודים לרחוב דגניה בקרית חיים. ההסכם הנוכחי הוא צעד משמעותי נוסף ביישום החלטת הממשלה 1231 לפיתוח המפרץ וכשבית הזיקוק יפסיק את פעילותו, עד סוף 2029, תופסק פעילותם של שאר המיכלים בחוות מיכלי הנפט והם יפורקו. דבר שיישחרר כ- 900 דונם לטובת שכונה גדולה לאורך חוף הים הכוללת כ-15,000 יח"ד, מלונאות, תעסוקה ופעילות פנאי, בהתאם לתמ"א 75 שמקודמת בימים אלה בהובלת רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון".
מור גלבוע, מנכ"ל עמותת צלול: "העמותה מברכת על הסכם היסטורי לפינוי כל חוות המכלים בעיר התחתית הסמוכה לנמל התזקיקים הישן לאחר פתיחת נמל התזקיקים החדש. כמו כן, בחות המיכלים של תש"א בקרית חיים יפונו כל המיכלים הקרובים יוצר לבתי התושבים ולמרכז המסחרי. עם זאת, אין בהסכם התיחסות לפינוי כל חוות המכלים בקרית חיים. אנו מזכירים שפינוי של חוות המכלים ושל בז"ן וכל התעשיה הפטרוכימית מעוגן בהחלטות הממשלה ובתמ"א 75. אפשר וצריך לעשות זאת בעשור הנוכחי. ההסכם הוא עוד צעד משמעותי בדרך לניקיון מפרץ חיפה, מזיהום אוויר, קרקע וים וקידום עתיד בריא וירוק יותר לתושבי חיפה. והקריות. אנו נמשיך להאבק שכל זה יקרה מקודם ככל האפשר".

8 צפייה בגלריה
חוות המיכלים כיום ואחרי ביצוע תכנית "שער למפרץ"
חוות המיכלים כיום ואחרי ביצוע תכנית "שער למפרץ"
חוות המיכלים כיום ואחרי ביצוע תכנית "שער למפרץ"
(הדמיה: יער אדריכלים)

משרד יער אדריכלים, מתכנן תכנית שיקום מפרץ חיפה: "תכנית שער המפרץ, שהחלה כתכנית שלד, ייעדה את שטח חוות המיכלים לעירוב שימושים של בתי קפה, מסעדות, תיירות, תעסוקה ומגורים. המשכה הטבעי של שכונת קריית חיים והזדמנות פז להחזיר את הים לתושבי העיר. ההסכם להתחלת פינוי המיכלים הוא רגע דרמטי, משנה סדרי עולם, אשר מצעיד אותנו לעבר הבראת האזור ומימוש הפוטנציאל הגלום במפרץ".