תושבים בכרמל המתריעים מפני אישור תוכנית מורדות לינקולן תל אהרון בכרמל, קיימו מפגש לתכנון המשך המאבק והחרפתו בטרם תופקד התוכנית בוועדת התכנון המחוזית.
התוכנית הכוללת בנייה של כ-2,800 דירות חדשות בשטח של 711 דונם, נמצאת בימים אלו על שולחנה של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה.
את מפגש התושבים יזם פורום "ההר הירוק", בו חברים תושבי האזור המתנגדים לבנייה, נציגי החברה להגנת הטבע, אדריכלים ומתכנני נוף ורבים אחרים.
קראו עוד:
התוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית עשויה לעבור להפקדה, ואז בידי המתנגדים יש 60 יום להגיש את התנגדותם. מנגד, בוועדה עשויים לבקש כי עיריית חיפה תכניס שינויים לפני הפקדה.
נועה בלטר, אדריכלית נוף ומתכננת ערים הציגה את עיקרי התוכנית במפגש. "הולכים לערוך שינויים בחלון הראווה, בשער הכניסה של העיר חיפה, ולבנות אלפי דירות במקום צלע ההר הירוקה של עיר הכרמל", אמר בלטר.
לדבריה של בלטר, "התוכנית מבוססת על תב"עות מתקופת הבריטים ושטחים שנמכרו לטובת הקמת מגורים בהיקף של אותם שנים, דהיינו היקף מצומצם. שטח התוכנית לא מתאים לבניית אלפי דירות. יש בשטח שיפועים תלולים מאד שמצריכים חציבות משמעותיות, בניית רחובות שהשיפועים בהם לא מתאימים להליכה, וסלילת כביש שלא יעמוד בעומסי התנועה שמייעדים עבורו".
התחבורה היא אחד הנושאים המרכזים בהתנגדות לתוכנית, והחשש שייבנה כביש בו תושבי הכרמל ישתמשו כדי לעקוף את פרויד.
"כבר היום יש עומסים ברחובות הרופא וסמולנסקין, ובמקום לפתור את הבעיה, התוכנית החדשה תחמיר אותה על ידי הוספת אלפי רכבים חדשים מהדירות שייבנו, אך גם מרכבים שיבקשו לעבור בשכונה", ציינו תושבים במפגש, "הפגיעה תהיה גם בנווה דוד אליה יתנקזו מהשכונה דרך צומת מגורשי ספרד, אלפי רכבים ביום שיבקשו לעקוף את פרויד".
טענה מרכזית נוספת שתעלה בהתנגדויות היא הפגיעה הצפויה בטבע, טענה שהעלה אסף בן לוי, יו"ר עמותת 'ירוק בלב', עורך דין מהחברה להגנת הטבע שהשתתף במפגש.
במפגש ציינו הדוברים כי מדובר בתוכנית הרסנית לאקולוגיה, כשמעבר לפגיעה בשלוחות הירוקות עליהם ייבנו הבניינים, יהרסו הוואדיות ביניהן.
עוד נטען כי השטחים הירוקים שמתוכננים בתוכנית, אינם רציפים וניתן יהיה לכרסם בהם בעתיד ולהגדיל את שטחי הבנייה עד שלא יישאר מהם דבר. כך עולה חשש כייישום התוכנית הזו תקיש על יתר השלוחות של חיפה, ויינתן אור ירוק להרס כלל השלוחות והוואדיות בעיר. "עתיד התוכנית יחרוץ את עתיד העיר כולה", ציינו תושבים.
עו"ד בן לוי ציין כי בעיר חיפה אלפי דירות ריקות, אך במקום להשמיש אותם ולקדם התחדשות עירונית, בעירייה ממהרים לפגוע בשטחים ירוקים לבניית אלפי דירות.
במפגש ציינו הדוברים כי בעירייה צפויים להשקיע עשרות ואף מאות מיליוני שקלים בפיתוח השטח לבנייה, וזאת בשל החציבות המשמעותיות שנדרשות. "תראו את הכביש הקטן שיורד מכבביר ואיזה בנייה עשו עבורו, וכך הבניין שנבנה בימים אלו ברחוב הרופא, ואלו עבודות חציבה בוצעו רק עבור בניין אחד. עכשיו תכפילו את זה ב-2,500. כמו ההרס שראינו בהרחבת ורדיה, כך צפוי בכניסה הראשית של חיפה", ציינו תושבים.
הפעיל הסביבתי בני איתן מ'פורום טבע וסביבה', הדגיש במפגש את הפגיעה בטבע. "התוכנית תפגע בנחל אחוזה ואזוב שעוברים בשטח התוכנית, כמו גם מסדרון אקולוגי שהכרחי לקיומם של חיות רבות", ציין איתן, "3,300 עצים יכרתו לטובת התוכנית, 50% מסך העצים המצויים בשטח זה".
עוד צוין כי הבנייה צפויה לפגוע ביכולת של רכס הכרמל לספוג את מי הגשמים, ואלו במקום להגיע לנחל עובדיה ונחלים נוספים, ייסחפו לים ויגרמו עם האדמה שתזרום, לזיהום ים.
גם ההיבט המשפטי של התוכנית שב ועלה במפגש, כאשר הדוברים התייחסו לטענת עיריית חיפה כי בית המשפט הורה על קידום התוכנית, ובעלי הקרקעות מאיימים במאות מיליוני שקלים במידה וזו לא תופקד בהקדם.
"הצלחנו לעצור את התוכנית הקודמת שהוגשה לפני שנים וכללה מספר כפול של דירות", ציינה יעל אמיתי, יו"ר פורום כרמל, "התוכנית הנוכחית מצומצמת מקודמתה אך הרסנית לא פחות. יש לנו טיעונים משפטיים חזקים".
עו"ד בן לוי: "חיפה תצטרך להחליט האם היא בונה שכונה כי היא מפחדת מתביעה, או שהיא רוצה את השכונה הזו. לא בונים שכונה שעלולה לגרום לנזקים עצומים רק בגלל איומים בתביעה. יש לחשוב על הדורות הבאים. לצערי, שאנו באים לעירייה לדיון ענייני על השלכות התוכנית, מסתכלים עלינו כמי שמבקש לעכב תוכניות ולסכן את העירייה בתביעות בסך מאות מיליוני שקלים. האם אנחנו אויבי הציבור? הציבור מוזמן להצטרף למאבק על עתיד הכרמל, ולדרוש מנבחרי הציבור בעירייה לפעול לעצירת התוכנית".
במפגש השתתפו נציגי מספר ארגוני סביבה, ביניהם פורום ציבורי כרמל, החברה להגנת הטבע, מגמה ירוקה, תנועה ישראלית ועוד.
שי גולוב, סמנכ"ל ארגון תנועה ישראלית: "כעיר מובילה בישראל, עיריית חיפה חייבת לעלות מדרגה בתהליכי שיתוף הציבור בעיר. חלק מחוסן קהילתי ועירוני הוא שותפות אמיתית של תושבי העיר בתהליכי קבלת ההחלטות. הציבור החיפאי חכם, פעיל, איכפתי ומבין את הכוחות הפועלים במרחב שלו, וראוי שיהיה שותף פעיל לעיצוב פני העיר".