בית המשפט באיחוד האמירויות גזר השבוע את דינה של פידא כיוואן, המוחזקת בשנה האחרונה במאסר בגין סחר בסמים. כיוואן נידונה למוות.
4 צפייה בגלריה
פידא כיואן
פידא כיואן
פידא כיואן
(צילום: פרטי,shuterstock)
כיוואן, דמות מוכרת בעולם הבילויים בעיר, היא בת 40, בת לאם חד הורית משכונת חליסה ולאב ממג'ד אל-כרום, שנולדה בעיר. היא ואמה מתגוררות ברחוב אלנבי, ויש לה 5 אחים. בשנותיה המוקדמות היא למדה בבית הספר לנזירות בעיר התחתית. בהמשך נרשמה ללימודי חוץ במכללת ויצו לאומנות, שם למדה כשנה.

האישום: סחר בסמים

עד כה רב הנסתר על הגלוי בפרשת דובאי. מהפרטים שמסר משרד החוץ הישראלי כיוואן הואשמה בסחר בסמים לאחר שנמצא בדירתה חצי ק"ג סם מסוג קוקאין. שוטרים שפרצו לדירתה תפסו אותה, אספו ראיות, ומאז היא עצורה במשך שנה. בבית המשפט נחשף שהיא הודתה בכל האישומים, אולם בני משפחתה טוענים שהיא הוכתה ונאלצה להודות.
הפרשה נשמרה בסוד בשל בקשת המשפחה לא לצאת לתקשורת. מקורבים אומרים שזאת היתה העצה שקיבלו, מתוך תקווה ששקט תקשורתי ישרת אותם. אולם עם פרסום גזר הדין, הפרשה יצאה החוצה.
4 צפייה בגלריה
קוקאין
קוקאין
האמירויות משוכנעים כי סחרה בקוקאין
(הדמיה: שאטרסטוק)
עבירות סמים נחשבות לעבירות חמורות במיוחד באיחוד האמירויות, ומכאן עונש המוות. עם זאת, ידוע כי לרוב, עונשי המוות הנגזרים על סוחרי סמים מומרים בעונש מאסר ארוכים. עורכי דינה, חברותיה ומכריה טוענים שכיוואן לא ביצעה את המעשים המיוחסים לה, היא מכחישה כל קשר לסם שנתפס וטוענת להפללתה, וכי יש לפעול לשחרורה המהיר והחזרתה לארץ.

חיפה, רמאללה, דובאי

מי היא פידא כיוואן? חברותיה מתארות אותה כצעירה שמסתובבת בעולם, מרבה לבלות במסיבות טבע ומועדונים ברמאללה. מעין "רוחניקית", פריקית, שאוהבת לבלות. ההודעה כי היא נידונה למוות הדהימה אותן.
חברתה יסמין: "אני מכירה את פידא מילדות. עד היום ההורים שלנו שכנים של ההורים שלי. גדלנו ביחד. אביה נהרג בתאונת דרכים כשהיתה תינוקת, אמה, שגידלה אותה ואת אחיה לבד, עובדת כאחות בבית החולים טירת כרמל במשך הרבה שנים. היא מאוד חכמה, מאוד מוכשרת ואמנותית. היא צלמת ומפיקה, ועוסקת בגרפיקה.
"היא גם נוסעת הרבה לחו"ל. תקופה מסויימת עבדה ברמאללה, תקופה מסוימת היה לה שם בית קפה. בשנים האחרונות לא היה לה עסק פעיל בחיפה, היא נהגה לנסוע הרבה לחו"ל. כמו שאני זוכרת, בפעם האחרונה היא הייתה בברלין".

"אילו הייתה יהודייה"

חברתה יסמין מגדירה אותה כנערת טבע. "היא הייתה טבעונית והלכה להרבה מסיבות טבע. אבל סוחרת סמים? מה פתאום! היא בחורה טובה. היא הייתה נשואה תקופה קצרה לרופא מירושלים, אבל התגרשה, ומאז היא חיה לבד".
מתי נודע לך על עונש המוות?
"ידעתי שהיא בכלא, אבל גזר דין מוות? זה נורא. אני והחברות מנסות לעשות הכל כדי להביא אותה לארץ ושישפטו אותה פה. היו מקרים בעבר, של ישראלים שנעצרו בתאילנד ובהודו, שנשפטו כאן. אנחנו מרגישים שאם פידא הייתה יהודיה, היו עושים יותר מאמץ, והיו מביאים אותה למשפט בארץ".
חברותיה נסערות ומשקיעות מאמצים כדי לקבל סיוע מחברי כנסת, ערבים ויהודים. "לפידא יש הרבה חברים, וכולם מתגייסים למענה", אומרת יסמין.
לינה, חברה אחרת: "פידא היא חברת ילדות. כולנו גרנו באותה שכונה. היא ילדה יפה, אפילו מהממת. כולם היו מסתכלים עליה כשהייתה הולכת ברחוב. יש לה לב טוב.
"מי שבעיקר גידל אותה הייתה הסבתא נעימה, שהייתה שומרת עליה ועל אחיה. בפעם האחרונה ראיתי אותה ברמאללה במועדון".
4 צפייה בגלריה
פידא כיואן
פידא כיואן
פידא כיואן
(פרטי)

מבצע חילוץ

מאז מאסרה, החלו מאמצים מצד משפחתה וחבריה להביא לשחרורה. לכיוואן שלושה אחים ביולוגיים, ועוד שלושה אחים מאביה החורג, בן זוגה של אמה.
במסגרת מאמצי החילוץ, נסע אחד האחים לדובאי כדי לדאוג לתשלום עבור עורך הדין המקומי הפועל בעניינה. המשפחה פנתה למספר עורכי דין ופעילים בנושא זכויות האזרח במטרה לשחררה.
בדובאי פנתה המשפחה לעו"ד זיו אגמון, המתמחה במשפט באיחוד האמירויות. עו"ד אגמון: "המשפחה יצרה קשר עם משרדנו שבדובאי, וכעת אנחנו בוחנים יחד עם המשפחה את המשך הערעור המשפטי, בתקווה שבית המשפט לערעורים יחוס על חייה".
במקביל פנתה המשפחה ליו"ר איגוד עורכי הדין במחוז חיפה, עו"ד תמי אולמן. עו"ד אולמן ציינה כי למיטב הבנתה, כיוואן ללא עבר פלילי, הגיעה לעבוד בדובאי כצלמת, ואין לה כל קשר להאשמות.

המשפחה ממוטטת

עזרה נוספת מקבלת המשפחה מג'עפר פרח ממרכז מוסאוא, המתמחה בזכויות אזרח. לדברי פרח, המשפחה ניסתה לקבל עזרה מגורמים בממשלה, אך לא נענתה. בארגון מוסאוא ביקרו את התנהלות משרד החוץ בפרשה, ומזכירים כי בתקופת נתניהו חולצה יהודייה שהורשעה באחזקת סמים ברוסיה, והובאה לישראל במטוסו הפרטי.
4 צפייה בגלריה
ג'עפר פרח
ג'עפר פרח
המשפחה לא מאמינה מה נפל עליה. ג'עפר פרח
(זהר שחר)
קראו גם: >>
פרח: "מהמשפחה התקשרו אחרי שהתקבל גזר דין מוות. אני זוכר אותה מפרשת בית הקפה, ואחר כך היא עברה לפעול ברמאללה, שם עבדה בגרפיקה. שמעתי שהציעו לה לעשות גרפיקה בדובאי. נתנו לה דירה על חשבונם לזמן הפרויקט. שבוע אחרי שהיא נכנסה לדירה, עשו חיפוש ומצאו את הסם. היא טענה שזה לא שלה. עשו משפט ושפטו אותה למוות.
"אני מכיר את המשפחה היטב. לא ידעתי על המעצר לפני שנה, כי המשפחה התביישה, וגם פידא חשבה שהיא תצא מזה. בהמשך הם פנו למשרד החוץ. הנושא כנראה לא טופל כמו שצריך, אם הגענו למצב הנוכחי. השבוע המשפחה התלבטה מה לעשות, ומאחר שלנו במוסאוא אין את המומחיות המשפטית הרלוונטית, זה עבר לעורכי דין.
"אח שלה היה בדובאי בכלא. היא טוענת שהפילו עליה את התיק. אני לא חושב שהיא סוחרת, ואין לה כל יכולת לרכוש כמות כה גדולה של סם. המפתח לסיפור נמצא במשרד החוץ. משרד החוץ צריך לדפוק על שולחן ולהגיד שזו אזרחית ישראלית ושיש לשפוט אותה בארץ. אני חושב שאם היא הייתה יהודייה, כנראה הכל היה נראה אחרת".
העדכון האחרון היה בעניינה של כיוואן היה כי פתחה בשביתת רעב. בינתיים, המשפחה פנתה למשרד החוץ ולנשיא המדינה, וממתינים לבשורות.
פרח: "האמא היא אחות בבתי אבות, קשת יום, חד הורית, שגידלה ילדים וניסתה לעשות עבורם הכי טוב. היא נלחמה על הילדים שלה, הם לא גדלו עם כפית זהב בפה. האמא בוכה ומתמוטטת מאז גזר הדין, צרחות בבית, המצב בבית קשה. האחיות בסערה ובבכי. אף אחד מהרווחה לא פנה למשפחה. אין סיוע נפשי או אחר. הם לא מעכלים את מה שנפל עליהם. המשפחה מיואשת".
ממשרד החוץ נמסר: "המקרה מוכר, ואנו מטפלים בו באמצעות המחלקה לישראלים בחו"ל והנציגויות באמירויות".
כל החדשות והעדכונים במיינט חדשות חיפה.
להצטרפות לקבוצת העדכונים של mynet חיפה >>> https://chat.whatsapp.com/IwYf2NjAQDTBV4EaIrqXrU
פורסם לראשונה: 09:37, 08.04.22