הוועדה מחוזית חיפה דנה בבקשת בז"ן להרחבת תחנת הכוח ודחתה את הבקשה.
4 צפייה בגלריה
לפיד בזן בוער
לפיד בזן בוער
לפיד בזן בוער
(צילום: איגוד ערים הגנת הסביבה)

הכוונה להקים תחנת כוח חדשה יצאה לדרכה כבר בשנת 2015, אז הגישה בז"ן בבקשה לרשות החשמל לקבלת רישיון מותנה להקמת תחנת כוח של כ-30 מגה וואט. לאחר שתוכנית זו הוקפאה, הוגשה בקשה להקמת תחנת כוח קטנה יותר בהספק של 135 מגה וואט.
בשנת 2018 בזן קיבלה רישיון ממשרד האנרגיה להקמת תחנת כוח עם אפשרות להגדלת כוח ייצור בעתיד. באותה שנה החלו להתפרסם עיקרי דוח מקינזי שקבעו כי ניתן לסגור את בז"ן בתוך 7 שנים ולהוריד את התחלואה החריגה במפרץ.

4 צפייה בגלריה
מחליפים מנכ"לים בבזן
מחליפים מנכ"לים בבזן
לא תוקם תחנת כוח חדשה
(צילום: שגיא מורן)

בינואר 2020, בוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה מתקיימים 2 דיונים "גב אל גב". ראשונים אלו רמ"י שמציגים את "מפרץ החדשנות", תוכניתם החדשה למפרץ חיפה. אחריהם בז"ן ובקשתם להקמת תחנת כח מוסקת בגז טבעי בקוגנרציה לייצור חשמל והספקת קיטור בהספק כולל של 135 מגה וואט.
הוועדה המחוזית חיפה דוחה את בקשת בז"ן, "מאחר וטרם התקבלה החלטה ע"י ממשלת ישראל בדבר עתידו של מפרץ חיפה, קיימת אי וודאות תכנונית להמשך הפעילות התעשייתית במפרץ .הוועדה סבורה שבשל חוסר וודאות זו אין מקום לקדם יוזמות תכנוניות משמעותיות בעת הזו, כגון תכנית לתחנת כוח חדשה בבז"ן, שאינן עולות בקנה אחד עם הפיתוח העתידי המוצע לאזור המפרץ, ואשר עשויות להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות לגבי עתידו."
ביולי 2022, שוב דיון בוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה והפעם בבקשה חדשה של בז"ן להרחבת תחנת הכוח הקיימת בתחומה ומתן הוראה למשרד להגנת הסביבה להכנת הנחיות לתסקיר השפעה על הסביבה לשם כך.

4 צפייה בגלריה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
צעדים לקראת מפרץ חיפה נקי יותר
(אלעד גרשגורן)

בסיום הדיון הוועדה המחוזית מבקשת מבז"ן לחזור ולדון עם המשרד להגנת הסביבה בהיבטים הסביבתיים שכבר הועלו בדיון ובמקביל מבקשת את עמדתה של הוועדה המשותפת של בז"ן, את התייחסות הצוות המקצועי המוביל את תמ"א 75 (תוכנית המתאר החדשה של מפרץ חיפה) במינהל התכנון ואת עמדת צוות המו"מ ליישום פינוי בז"ן.
באוגוסט 2022, הדיון מגיע אל הוועדה המקומית המשותפת למתחם בז"ן וגם כאן נדחית בקשתם. התנגדו עינת קליש רותם - ראש העיר חיפה ונציגי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות. תמכו נציג משרד האנרגיה, ועמוס נצר ראש המועצה האזורית זבולון.
ספטמבר 2022, בעלי השליטה בחברת פטרוכימיים שרכשו לאחרונה את השליטה בקבוצת בז"ן, פונים במכתב לראש הממשלה דאז, יאיר לפיד לפני קבלת אישור הרכישה ומתחייבים לפעול בשיתוף פעולה מלא עם הגורמים הרלוונטיים ליישום החלטת ממשלה 1231 לפינוי בתי הזיקוק.
דצמבר 2022, בית המשפט המחוזי בחיפה מקבל את עתירת בז”ן נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה ומורה לוועדה לקבל החלטה בבקשת בז"ן לקבלת הנחיות להכנת תסקיר השפעה סביבתית להרחבת תחנת הכוח בתחומם.
כעת, בינואר 2023 הוועדה המחוזית דנה בבקשתם של בז"ן ומחליטה לדחות אותה.
חברי הוועדה המחוזית ציינו בהחלטה: "הוועדה, לאחר שהוצגה לה התייחסות הוועדה המקומית המיוחדת למתחם בז"ן, עמדת מנהל התכנון ביחס לקידום תמ"א 75 והתכניות המפורטות מכוחה, עמדת בז"ן מיום 10.01.2023 וכן עמדת המשרד להגנ"ס, מחליטה שלא לקבל את הבקשה ולא לפנות ליועץ הסביבתי של הוועדה להכנת הנחיות לתסקיר".
הנימוק המרכזי לדחיית הבקשה היא תמ"א 75, וכוונת הממשלה להוביל שינוי במפרץ חיפה. וכך קובעת החלטת הוועדה בנימוקיה: "אי התאמה של התכנון המבוקש לתכנון המתגבש במסגרת תמ"א 75: כאמור, ביום 3.1.2023 התקבלה החלטת המועצה הארצית על העברת תמא/75 להערות הוועדות המחוזיות. החלטה זו משמעה קידום מהותי של ההליך התכנוני בשטח זה באופן שיש בו כדי להוות שיקול בעל משקל משמעותי בהחלטת הוועדה על אופן תכנון המרחב. הוועדה סבורה כי תכליתו של התכנון המוצע, שנועד להגדלה משמעותית של תחנת הכוח בבז"ן, אינו עולה בקנה אחד עם מטרות התמ"א ועם תמונת העתיד התכנונית שהיא מבקשת להגשים, והיא שינוי פני מפרץ חיפה מאזור תעשייה כבדה ומזהמת למרחב עירוני הכולל מגורים, תעסוקה, מסחר, מלונאות ושטחים פתוחים".

4 צפייה בגלריה
תשתיות הדלקים במפרץ
תשתיות הדלקים במפרץ
בשלב ראשון לא מרחיבים פעילות. תשתיות הנפט במפרץ
(צילום: גיל נחושתן)

קראו גם: >>

בארגון "מנקים את מפרץ חיפה" מברכים. רוית שטוסל, מנקים את מפרץ חיפה: "מברכים על החלטת הועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה ומחזקים את ידיה על שממשיכה באותו הקו כבר משנת 2018 ומרגע שהיה ברור כי המדינה מתקדמת לעבר פיתוחו ושיקומו של מפרץ חיפה ללא מפעלי הפטרוכימיה בליבו.
"מאז הדיון הקודם בבקשה ביולי האחרון, הוקמה ממשלה חדשה בישראל אך הבראת מפרץ חיפה תוך סגירת התעשייה הפטרוכימית ובראשה בז"ן, ממשיכה להתקדם בקונצנזוס רחב, הוכנסה להסכמים הקואליציוניים החדשים ועם התחייבות לתיקון החלטת הממשלה הקודמת כך שתכלול תאריך יעד לפינוי התעשייה המזהמת מוקדם מעשור וסעיף תקציבי ליישומה. מצפים בשקיקה להמשך התקדמות התכנון החדש למפרץ ובמקביל לאכיפה בלתי מתפשרת כנגד המזהמים עד סגירתם בפועל".