בשבוע הבא, ב-10 בינואר 2023 יגיעו השלב הסופי בתהליך הפרטת נמל חיפה. קבוצת אדני-גדות, בראשה עומד האיש השלישי בעושרו בעולם, גאוטם אדני, תעביר למדינת ישראל סכום עתק ותקבל לידיה את ניהול הנמל עד שנת 2054.
4 צפייה בגלריה
זלצמן. לא דואג מתחרות
זלצמן. לא דואג מתחרות
זלצמן. לא דואג מתחרות
(צילום: גיל נחושתן)

מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן: "בשבוע הבא יגיע שלב 'הקלוזינג'. אדני גדות יעבירו 3.9 מיליארד שקלים. 2.9 מיליארד הולכים למדינה, מיליארד שקל נוספים יגיעו לקופת הנמל בה יש כיום 2 מיליארד שקלים".
מה נראה בנמל מהשבוע הבא?
"הם נכנסים כבעלים בתפעול הנמל. כפי שנהוג בתהליכי הפרטה, נראה התייעלות, פעילות מהירה וטובה יותר, שיפור בשירות וברווחיות. אדני מגיע עם בעלות על 13 נמלים, 12 בהודו ואחד באוסטרליה. החלום שלי הוא שהנמל יחובר במסילת ברזל מהאמירויות דרך ערב הסעודית, תוך עקיפת תעלת סואץ".

4 צפייה בגלריה
נמל חיפה
נמל חיפה
יחובר לאמירויות? נמל חיפה
(צילום: Bravo-Zulu Aerials)

מה עתיד עובדי הנמל?
"לפני שנתיים וחצי היו 1,140 עובדים, וכיום יש 800. 750 מהם בהסכם קיבוצי והשאר בחוזה אישי. על פי ההסכם שחתמה המדינה, למועסקים בהסכם קיבוצי תהיה רשת ביטחון תעסוקתית ל-10 שנים. המועסקים בהסכם אישי זו דינמיקה אחרת".
אז יהיה שינוי?
"יהיה שינוי משמעותי, ואני מקווה שהכל ייעשה בהידברות. כשקבוצה משלמת כל כך הרבה על נמל יש לה ציפיות להחזר השקעה. מעבר לסכום שישולם יש צורך להתחדש במנופים בעשור הקרוב. הנמל יצטרך להתייעל וכל עובד יצטרך לתרום. הימים שעובדים חשבו איך מסיימים את היום במינימום מאמץ מאחורינו. מרבית עובדי הנמל חרוצים ונרתמים בעיתות משבר כמו בקורונה. יש קומץ עובדים, ואני מדגיש קומץ, שיידרשו לפשפש במעשיהם בנושא המחויבות לעבודה".
מה לגבי הנהלת הנמל?
"הכתובת לשאלה זו היא הרוכש. אוכל לומר שהנהלת הנמל היא מהמשובחות בקרב החברות הממשלתיות".

4 צפייה בגלריה
SILVER WHISPER
SILVER WHISPER
חזית הים תצא לדרך עם או בלי העירייה. ספינת קרוז נכנסת לנמל
(צילום רחפן: גיאודורונס)

מה קורה עם תוכנית חזית ים עירונית?
"בחודש יולי האחרון אמרה ראש העיר שתמתין למשקיע, ומאז ירדה הרגל שלה מהגז. אז הינה יש משקיע ואנו ערוכים לקדם את הנושא. לצערי איבדנו 5 חודשים יקרים. אזכיר כי יש הנהלת חזית ים משותפת לנמל ולעירייה, ולמשקיע החדש יש אופציה לוותר על ניהול משותף ולפתח בעצמו את חזית הים ללא העירייה".
מה תמליץ למשקיע?
"אמליץ לו שלא לוותר על השותפת עם העירייה. אפשר לפנות לאדריכל בעל שם עולמי, להציג הדמיות מפורטות, בתוך 3-4 חודשים לקבל תכנון ארכיטקטוני שיכלול טרמינל נוסעים חדיש ומרכז מבקרים".

4 צפייה בגלריה
נראה יותר מכולות או קרוזים? אוניית מכולות בנמל
נראה יותר מכולות או קרוזים? אוניית מכולות בנמל
נראה יותר מכולות או קרוזים? אוניית מכולות בנמל
(צילום: עיריית חיפה)

קראו גם: >>

מה זה אומר לתושבי חיפה?
"שהמנוע הכלכלי הכי גדול בצפון מחליף בעלים. זה משמעותי לא רק לחיפה אלא לכל הצפון שנהנה משירותי הייבוא והייצוא של הנמל".
הנמל יעמוד בתחרות מול נמל המפרץ?
"בהיבט הזה אני לא חושש. לצערי אני רואה בתנועת האוניות סימנים שמזכירים את המשבר בשנת 2008. אני מזהה תהליך של מיתון עולמי וירידה בהיקפי פעילות אוניות, סגירת קווי ים. יש עודף מכולות ריקות ותמונה המעידה על מיתון עולמי".