נמל חיפה יצא לדרך חדשה תחת בעלותה של קבוצת אדני, והעומד בראשה גאוטם אדני. הקבוצה שקיבלה לידיה את נמל חיפה בשבוע שעבר בטכס רשמי בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, מחקה באותו שווי מניות בסכום עצום במונחים ישראליים של 100 מיליארד דולר בשבוע אחד.
3 צפייה בגלריה
התוכניות של אדני
התוכניות של אדני
התוכניות של אדני
(צילום: אלעד גרשגורן, Bravo-Zulu Aerials)
גורמים בישראל, בחיפה ובנמל חששו כי מחיקת השווי עלולה לפגוע בהוצאתם לפועל של התוכניות השאפתניות עליהן הכריז גאוטם אדני בטכס, אך ניתוח מצבה של הקבוצה והנמל מעלה כי הפיתוח יימשך.
אופיר אנג'ל, יו"ר פירמת הייעוץ Auren ישראל, מעריך כי למרות קריסת מניותיו, המיליארדר ההודי אדאני יעמוד בהתחייבויותיו לנמל, שייכנס לתקופה של פיתוח מואץ.
אנג'ל: "לגופו של עניין, נמל חיפה והעיר חיפה יוצאים נשכרים מההפרטה הכללית של הנמלים בחיפה. יש צפי שבעקבות התחרות של קבוצת אדאני-גדות מול נמל המפרץ שמופעל על ידי הסינים, תגדל היעילות ואתה גם התחרות הבינלאומית של שתי הקבוצות, דבר שייצור הרבה יותר תנועת מטענים דרך חיפה. גם תחרות מקומית בחיפה וגם תחרות מול הנמלים באשדוד ובאילת, סה"כ נמל חיפה נמצא בנקודת זינוק חיובית מאוד וצפוי להעשיר את העיר. הפעילות ההיקפית שנוצרת סביב נמל עמוס היא חיובית לכלכלת העיר".

3 צפייה בגלריה
SILVER WHISPER
SILVER WHISPER
מספר הנוסעים שיגיעו יגדל. אונית קרוז נכנסת לנמל חיפה
(צילום רחפן: גיאודורונס)

אנג'ל מוסיף: "אנחנו לא צופים שירידת השווי של קבוצת אדאני תשפיע על היציבות והצפי הזה לעתיד. כרגע אף מדובר ביתרון משמעותי בתחרות מול נמל המפרץ, מאחר ולקבוצת אדאני יש פעילות ביותר ממאה נמלים, דבר שיכול ליצור שיתופי פעולה והכוונה של מטענים דרך חיפה, ולכך בדיוק מצפים השותפים הישראלים מקבוצת גדות. לפי נתוני נמל חיפה, העיר צפויה לגידול משמעותי של תיירות ספנות, שאמורה להגיע בשנה הבא למעל 600 אלף נוסעים, וגם זה ישפיע חיובית על העסקים הקשורים והנלווים לענף."

3 צפייה בגלריה
הערכה אופטימית. אופיר אנג'ל
הערכה אופטימית. אופיר אנג'ל
הערכה אופטימית. אופיר אנג'ל
(צילום: גיאודרונס. אלון סיגוי)

קראו גם:

אנג'ל מסייג את הדברים, ואומר כי "במידה וקבוצת אדאני לא תשרוד את המשבר שהיא חווה, והם יצטרכו לצאת מניהול נמל חיפה, פיתוח נמל חיפה לא יפותח באופן האופטימלי. ועדיין, גם אם יוחזרו המפתחות למדינה, ייחל תהליך הפרטה, יצא מכרז חדש, וייכנסו שחקנים חדשים ולא פחות טובים שייקדמו את הנמל והעיר".
פורסם לראשונה: 09:02, 08.02.23