רגע היסטורי נרשם השבוע בעיר כאשר בטכס רשמי ורב משתתפים, הועבר נמל חיפה מניהול המדינה לניהולה של קבוצת אדני-גדות.
4 צפייה בגלריה
גאוטם אדני בטכס
גאוטם אדני בטכס
גאוטם אדני בטכס
(צילום: אלעד גרשגורן)
בטכס השתתפו וחתמו על הסכם העברת הניהול ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר קבוצת אדני - גאוטם אדני, מנכ"ל גדות עופר לינצ'בסקי, מנכ"ל הנמל מנדי זלצמן וראש העיר עינת קליש. נתניהו ציין בטכס כי הניהול החדש יאפשר את המשך צמיחתו של נמל חיפה והפיכתו לנמל מהמובילים במזרח התיכון, והנמל יהפוך למנוע צמיחה אדיר לחיפה ולישראל כולה.
הדבורה המרכזי והמפתיע בטכס היה גאוטם אדני, שהגיע בעצמו לטכס ונשא נאום חם מלא אהבה לישראל ולחיפה.
אדני: "אני מעריך את המדינה הזו, ואני לא חש בה במדינה זרה. אני אישית מאמין כי הרוח הישראלית עושה את כל ההבדל, ובן גוריון אמר כי בישראל אתה חייב להאמין בניסים. ישראל עשתה ניסים והפכה לעצמאית ב-1948. החייל ההודי וכוחות הודים היו שותפים לניסים בישראל לפני כ-100 שנים. ישראל תמיד גרמה לי למוטיבציה. מדינה עם פחות מעשרה מיליון איש ומעט משאבים וערכי טבע השיגה כל כך הרבה. ישראל נתפסת בעיני רבים כמדינה החזקה בעולם שביכולתה להתגבר על כל מכשול בעזרת מדע וטכנולוגיה. הדרייב שלכם גורם לנו ללמוד מכם. לימדתם אותנו על מים, אנרגיה עוד לפני שהעולם עסק בזה".
4 צפייה בגלריה
גאוטם אדני בטכס
גאוטם אדני בטכס
גאוטם אדני בטכס
(צילום: אלעד גרשגורן)

אדני ציין כי בכוונתו להרחיב את השקעותיו בישראל, לבנות מעבדה לבינה מלאכותית בתל אביב, לקדם שיתופי פעולה עם אוניברסיטת חיפה ולפעול לפיתוח חיפה.
"חיפה בעתיד תיראה אחרת. נשנה את קו הרקיע של חיפה ונתרום את חלקנו לפיתוח העיר. לאחר שהשלמנו השקעה של מיליארד שקל בנמל חיפה, בכוונתנו לפתח את הנמל משמעותית ולמצב אותו כנמל המוביל בישראל ובאזור. יש לנו תוכנית שאפתנית". אדני סיים בציטוט משיר של יהודה עמיחי ומילות פרידה בעברית.

חידת אדני

אדני הגיע לטכס בחיפה אחרי שבוע לא פשוט בלשון המעטה. עד לפני שבוע נחשב אדני לאיש העשיר באסיה, ומקום 3 בעושרו בעולם, אך בשבוע האחרון נחתך שווי קבוצת אדני ב-100 מיליארד דולר, ואדני התדרדר למקום ה-16 ברשימת עשירי העולם.
בפנים מחוייכות, תוך ציטט שיר של יהודה עמיחי ושימוש במילים בעברית, המיליארדר ההודי החביב הצהיר כי יש לו תוכנית שאפתנית לנמל ולעיר חיפה, ונראה כי ייזכה לעזרת ראש הממשלה במימושה.

4 צפייה בגלריה
הפרטת נמל חיפה
הפרטת נמל חיפה
טכס הפרטת נמל חיפה
(צילום: משרד התחבורה)

עובדים בנמל חיפה אומרים השבוע כי הם מחכים לראות לאן יתפתח הנמל. חלק מביעים דאגה באשר לעתיד התעסוקתי וזאת לאור הצהרות על כוונה להתמקד בנושא נדל"ני ולא נמלי. "קבוצת אדני גדולה, עשירה ועוסקת בתחומים רבים", אומר עובד בכיר בנמל, "ועדיין גם הקבוצה וגם גדות נאלצו לקחת הלוואה של מיליארד שקלים לרכישת הנמל. גדות תצטרך להחזיר ריבית של כ-50 מיליון שקלים בשנה, אדני הרבה יותר. בשנה האחרונה נמל חיפה לא סיים בתוצאות טובות. בחצי שנה האחרונה העבודה ירדה ב-30% וזאת עוד לפני שנמל הדרום באשדוד נכנס לפעילות מלאה. אנו גם לפני שנת מיתון. אם הולכים להתמקד בפיתוח חזית הים ולעשות כסף מנדל"ן, לא בטוח שיצטרכו רבים מעובדי הנמל. יש הרבה אי ודאות, ואנו מצפים לראות מה יהיה".

4 צפייה בגלריה
נמל חיפה
נמל חיפה
היסטוריה בנמל חיפה
(צילום: Bravo-Zulu Aerials)

קראו גם:

עוד מציינים העובדים כי ציפו לראות את אדני מגיע עם שדרת ניהול, אך נראה כי בשלב זה נותרה הנהלת הנמל כבעבר. "זו אמירה חזקה מאד ותמיכה במנכ"ל מנדי זלצמן שנותר בתפקידו", אומרים עובדים בנמל, "נראה כי הולכים לקדם פיתוח חזית ים משמעותית עם או בלי עיריית חיפה שמתחילה להבין שכדאי לה להצטרף לפיתוח. ימים יגידו לאן ייקח אדני את הנמל והעיר חיפה".
פורסם לראשונה: 09:25, 04.02.23