בעוד הלחימה ברפיח נמשכת, צה"ל נערך לאפשרות של מערכה צבאית משמעותית בצפון. במסגרת היערכות זו ערך בימים האחרונים פיקוד העורף יחד עם צוותי הצלה ורפואה, תרגיל שדימה הפסקות חשמל ממושכות במחוז.
3 צפייה בגלריה
סרן אופק ססי
סרן אופק ססי
סרן אופק ססי
(צילום: דובר צה"ל)
קצינת הרפואה של מחוז חיפה סרן אופק ססי: "תירגלנו תרחיש עלטה יחד עם משרד הבריאות, מד"א ורשויות מקומיות במחוז חיפה".
מחוז חיפה מתפרס מבית שאן במזרח ועד לים במערב, מחדרה בדרום ועד עכו בצפון. "זהו מחוז גדול הכולל את חיפה והקריות", מסבירה סרן ססי, "בתרחיש הנוכחי התמקדנו בחולים עם צרכים מיוחדים, ובמיוחד במונשמים".
על פי תרחיש העלטה, בשל הלחימה ופגיעה אפשרית בקווים או בתחנות לייצור חשמל, במחוז לא יהיה חשמל תקופה ממושכת שעשויה להימשך בין שעות לימים ואולי יותר.

3 צפייה בגלריה
"נדאג גם למונשמים"
"נדאג גם למונשמים"
דואגים למונשמים
(צילום להמחשה: canva)

"חשמל עבור חולים מונשמים הוא קריטי ולכן יש לפעול מהר כדי לדאוג להם", מוסיפה סרן ססי, "תרגלנו שיתוף פעולה בין כלל הגורמים במחוז, העברת דיווחים ומידע מדויק, סדר פעולות ומה עושים עם המידע המתקבל. זהו תרגול ברמה טקטית ותפעולית. ברור לכולם כי עבודה משותפת ויעילה היא הכרחית ומצילה חיים".
הנחת העבודה של פיקוד העורף היא שמקרה של עלטה יהיה צורך להעביר מונשמים לאזורים בהם יש חשמל. "ברגע שיוגדר מצב עלטה אנו נהיה ערוכים להפסקת חשמל שתימשך כמה שעות ויותר", מציינת סרן ססי, "ההבנה היא כי אחרי 8 שעות יהיו אנשים במצב מסכן חיים. ברגע הזה ייכנסו לפעולה כלל הגורמים שיפנו חולים למרכז גנרציה, מרכזים עם גנרטורים שיוכלו לספק חשמל למכונות החמצן. במקביל משרד הבריאות עובד על גנרטורים קטנים שיחולקו לחלק מהחולים. בכל רשות יהיה מרכז אליו יובאו המונשמים".

3 צפייה בגלריה
מה יקרה בחיפה? אל"מ איטח בתרגיל בנוה שאנן
מה יקרה בחיפה? אל"מ איטח בתרגיל בנוה שאנן
תרגיל פיקוד העורף בחיפה
(צילום ארכיון: דובר צה"ל)

קראו עוד:

מעבר למונשמים עוסקים בפיקוד העורף בפלוגות חילוץ ורפואה שיסייעו בחירום לקופות החולים והרפואה בקהילה.
סרן ססי, חוותה את מלחמת לבנון השניה בגיל 6 במושב אליפט בצפון ועכשיו עדה לפינוי ישובים נרחב באזור מגוריה. "אנו נערכים לכל תרחיש כדי שנגיע אליו בצורה הכי טובה ונפעל בצורה המהירה ביותר תוך שיתוף פעולה וסינכרון בין כלל הגורמים", אומרת סרן ססי, "אבל מה שיאפשר לנו לעבור גם את האירוע הנוכחי זה אחדות העם והחוסן הנפשי שלו. זו לא סיסמא ואני מאמינה שזה מה שיאפשר לנו לנצח. עברנו דברים קשים ב-7 באוקטובר ונמשיך לעמוד ולעבוד יחד כעם. אנחנו מוכנים".