סגן ראש העיר חיפה לשעבר, וסגן יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה, שמואל גלבהרט יפצה את ד"ר עופר דרסלר בסכום כולל של 75,900 שקלים. כך קבע בית משפט השלום בפסק דין שניתן בתביעת לשון הרע שהגיש דרסלר.
3 צפייה בגלריה
דרסלר וגלבהרט
דרסלר וגלבהרט
דרסלר וגלבהרט
(צילום: פרטי, אלי גרוס)
סגן נשיא בית משפט השלום רמזי חדיד קיבל בפסק דינו את הסכם הפשרה אליו הגיעו הצדדים.
כתב התביעה שהגיש דרסלר נגד גלבהרט הוגש לפני שנתיים, ובו נטען כי גלבהרט, שכיהן כסגן איגוד ערים הגנת הסביבה חיפה, פרסם 8 פרסומים שונים בהם טען כי דרסלר זייף דוחות כדי להגן על מפעלים מזהמים.

מאיפה הריח?


הפרסומים של גלבהרט התייחסו לאירוע בשנת 2014, בו דיווחו תושבי קרית חיים לאיגוד ערים הגנת הסביבה על ריחות חריפים. באותו הזמן, גלבהרט היה סגן יו"ר האיגוד, ודרסלר היה מנכ"ל האיגוד.
בעקבות הדיווחים על הריחות, פנו באיגוד לחברה חיצונית מוכרת המאתרת מקור ריחות לפי כיווני רוחות. אחרי שביצעה בדיקות משלימות, החברה מצאה כי הריח אינו מגיע מאזור המפעלים אלא מאזור הים. החברה גישה דוח לדרסלר, שהוציא הודעה ברוח הדברים לעיתונות.
גלבהרט טען כי דרסלר זייף את הדוח, והתבסס על חוות דעת ראשונית של עובדת האיגוד שטענה לפני ביצוע הבדיקות של החברה החיצונית, כי הריחות החריפים יכלו להגיע מאזור המפעלים.
למרות דוח החברה החיצונית, גלבהרט אחרי שסיים את עבודתו באיגוד, פרסם כאמור מספר פעמים טענות בעניינו של דרסלר, והאשים אותו כי זייף, הלבין, סילף ופרסם דוח במטרה להגן על המפעלים.

התנצלות


בעקבות מספר פרסומים ולאחר שגלבהרט סירב להסיר אותם ולחזור בו מהדברים הקשים שהטיח בדרסלר, הוגש תביעת לשון הרע.
אחרי ניהול דיוני הוכחות בבית המשפט, ורגע לפני כתיבת פסק הדין, הוצע לגלבהרט להסיר את הפרסומים, לפרסם התנצלות ולשלם פיצויים.
גלבהרט הסכים וזו לשון ההתנצלות: "אני מבקש לחזור בי מפירסומי בנוגע לד"ר דרסלר עליהם נתבעתי במסגרת ת.א,49551-03-21 ולהתנצל בפניו על עוגמת הנפש שנגרמה לו מהפרסומים האמורים. אני גם מבקש להבהיר שפרסומי אלו בוצעו בשוגג מהסיבה שלא נחשפתי למלוא חומר הראיות שאם היה מצוי בידי- לא הייתי מבצע את פרסומי".
גלבהרט יוצג בתביעה על ידי עו"ד עופר בן ארי ובאי כוחו של ד"ר דרסלר היו עו"ד בן קרפל ועו"ד אדם קרפל.

3 צפייה בגלריה
עו"ד בן קרפל ועו"ד אדם קרפל
עו"ד בן קרפל ועו"ד אדם קרפל
עו"ד בן קרפל ועו"ד אדם קרפל
(צילום: פרטי)

קראו עוד:

עו"ד קרפל: "ד"ר דרסלר הוא אדם ישר והגון. בית-המשפט הנכבד ראה זאת, ואני שמח שהאדם היחידי שאי פעם העז להטיל בו דופי, הודה שעשה כן לשווא ואף שילם על התנהלותו עשרות אלפי שקלים. חבל שכדי להוציא את האמת לאור היה צורך לנהל הליך משפטי מורכב. חשוב לציין כי ד"ר דרסלר הסכים להסתפק בפיצוי שנפסק, כאקט פייסני ופשרני, ברוח השנה החדשה שהחלה. יצויין, ד"ר דרסלר עשה הכל על מנת להימנע מתביעה משפטית אבל פרסומיו של מר גלבהרט עברו כל גבול. אני שמח על החלטת בית המשפט ומצפה מכל אדם לזכור שלמילים יש משמעות וטוב אם בימים אלו נדע לשמור על שיר מכבד ותרבותי".
ד"ר דרסלר: "אני מודה לעו"ד קרפל וצוותו. חבל שהגענו למקום שבו נאלצתי לתבוע את מי שניסה לרסק את שמי הטוב. אני תקווה כי אישי ציבור נוספים לא יאלצו להתמודד מול פרסומי לשון הרע שמופצים כנגדם רק משום שהם מנסים לבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר ולמען הציבור".

3 צפייה בגלריה
מפרץ החדשנות עדיין על השולחן
מפרץ החדשנות עדיין על השולחן
מחלוקת על מקור הריח יושבה בבית המשפט. מתקנים במפרץ חיפה
(צילום: גיל נחושתן)


"פשרה סבירה"


שמואל גלבהרט: "תביעתו של ד"ר דרסלר, על סך 200 אלף שקלים ועוד כ-45 אלף שקלים הוצאות, הסתיימה בפשרה על סך 50 אלף שקלים וכמחצית ההוצאות. להשלמת התמונה, רשאי כל אחד לעיין בשני המסמכים בתיק המשפט ת.א. 49551-03-21 שעליהם התבססו פירסומי נגדו: דו"ח האיגוד מיום 1.6.14 לגבי הסיבות לארוע זיהום האויר החמור בקריות ב-28.5.14; הודעת האיגוד ודברי ד"ר דרסלר לתקשורת, המציגים סיבות אחרות לאותו אירוע; קיים דו"ח נוסף בתיק המשפט, של חברת בדיקה חיצונית, אך הוא לא היה בידי באותן שנים.
"לאור פרישתו של ד"ר דרסלר מהאיגוד, לא ארחיב מעבר לכך. מאמין שהאיגוד, בראשות ד"ר ליהי שחר-ברמן, יזכה להישגים סביבתיים כמצופה ממנו, ובראשם האצת פינוי המפעלים המזהמים מהמפרץ.
"ומסקנה ועצה שלי בעקבות הסכם הפשרה: גם אם אתם בטוחים בצידקתכם ב-100%, וגם אם המסמכים שבידכם מוכיחים זאת ב-200%, עדיף להעזר בעו"ד, ולא להתמודד בעצמכם כחובבנים עם פרוצדורות ותקדימים שאינכם מכירים. כשם שעדיף להעזר במהנדס או אדריכל בתיכנון הבית, כדי להבטיח יציבותו...
"תודתי לעו"ד עופר בן ארי, שמעורבותו בעקבות פנייתי אליו, אם כי בשלב מאוחר, הביאה לפשרה סבירה בנסיבות הענין. מאבקים נוספים שאני ופעילי סביבה אחרים מעורבים בהם, עדיין בעיצומם, ביניהם "פארק המכולות" ליד הקישון, ותכניות להרחבת בז"ן, שלא נגנזו למרות הדיבורים על פינוי המיפעלים".
עו"ד עופר בן ארי: "ב-2014 לא הצליחו באיגוד לאתר את מקור הריח באירוע חמור שגרם לעובדי במפרץ להסתגר במפעלם וגרם לצריבות בעיניים והקאות של תלמידים בשני בתי ספר בקריות. גלבהרט ביקר את מנכ"ל האיגוד וזה החליט להגיש תביעת לשון הרע בסך 200 אלף שקלים נגד גלבהרט שייצג את עצמו עד שלביו הסופיים של ההליך המשפטי בטרם פנה אליי.
"טרם כתיבת פסק הדין זימן בית המשפט את הצדדים לדיון אחרון והציע בו הצעת פשרה לפיה מר גלבהרט יחזור בו מהפירסומים על מר דרסלר בקשר לאירוע וישלם לו פיצויים שינועו בין 35 ל-55 אלף שקלים בתוספת הוצאות משפט לפי שיקול דעתו של בית המשפט לאחר שמר דרסלר כבר הציג מסמכים על הוצאות משפט בסך של כ-40,000 שקלים. הצעה זו תאמה את הערכת הסיכון שלי בסך של כ- 25 אחוזים בלבד שמר גלבהרט יפסיד בתביעה שאז יהיה עלול לשלם סך של עד כרבע מיליון שקלים ולכן המלצתי לו לקבלה והוא עשה כן. אני מקווה לטובת כל תושבי העיר והמדינה כי פסק הדין האמור לא ירפה את ידיו של מר גלבהרט וגם לא של פעילי סביבה אחרים במקומותנו מלהיאבק על איכות הסביבה והחיים של כולנו".