נציגי מספר ארגוני סביבה מרכזיים בחיפה ערכו (רביעי) פאנל בחירות בנושא סביבה עם המועמדים לראשות העיר. 6 הוזמנו ואישרו הגעה, אך רק 4 הגיעו לעימות הפומבי שהתקיים במרכז "חדרים" שליד בית הספר הריאלי – אחוזה.
6 צפייה בגלריה
משתתפי הפאנל הירוק: עציוני, גולן, בורובסקי והאן
משתתפי הפאנל הירוק: עציוני, גולן, בורובסקי והאן
משתתפי הפאנל הירוק: עציוני, גולן, בורובסקי והאן
(צילום: נטע פלג)
הדרמה המרכזית הייתה בטרם החל האירוע, אז הודיעה קליש כי לא תשתתף בו, והיא מציעה לציבור נהוג בצורה דומה. בארגוני הסביבה זעמו והגיבו בהגדרתה של קליש כ"לא רלוונטית".
עם תחילת האירוע בישרו המארגנים כי גם יונה יהב לא יגיע, וזאת בשל השתתפותו בהלוויתה של מרים גוראל ז"ל. יהב הכיר היטב את משפחת גוראל ונמסר כי המשיך לניחום אבלים בבית המשפחה.
מארגני הפאנל הציגו למועמדים שאלות זהות בנושא סביבה, ולכל אחד הוקצב 3 דקות לתשובות. המועמדים שהגיעו: דוד עציוני, יעקב בורובסקי, שרית גולן שטיינברג ואביהו האן.
עציוני ובורובסקי תקפו את יהב וציינו כי אירוע הלוויה נערך 4 שעות לפני פאנל הבחירות, מה שהותיר זמן רב להתארגן ולהגיע לעימות הפוליטי. בורובסקי אף ציין כי השתתף בלוויה בעצמו, ועדיין הגיע לכבד את הציבור שסביבה בראש מעייניו.
עציוני: "יהב בוחר שלא להגיע ומתחבא מהציבור. הדבר הראשון שנבחר ציבור צריך עשות זה לתת דין וחשבו לכם הציבור. אתם הלקוחות שלנו ואנו חייבים לכם".

6 צפייה בגלריה
אביהו האן
אביהו האן
אביהו האן
(צילום: מרכז חדרים)

חזון ירוק


המועמדים התבקשו להציג את חזונם לעיר.
עציוני הדגיש כי הוא רואה חשיבות בהתחדשות עירונית שתיעשה יחד עם יזמים. "לא יוקמו מפלצות, כן יהיה ניוד אוויר. עסקתי בפיתוח שטחים פתוחים במסגרת פעילות בקק"ל בכל הארץ. דאגתי לתקצוב של 3 מיליארד שקלים לפארק הקישון".
גולן התייחסה לתמ"א 75, תוכנית מתאר ארצית לשיקום המפרץ שאושרה השבוע, והדגישה כי כל זה לא היה קורה בלי אותם פעילי סביבה שרק עשו ועושים טוב לחיפה ולמטרופולין.
בורובסקי התייחס לתמ"א 75 וציין כי הסיבה שהיא אושרה רק עכשיו וא שנים קודם לכן היא כשלון בניהול העיר. "חיפה וסבלת מקללת ניהול כבר 20 שנה ויש לנהל אותה אחרת".
יו"ר סיעת הירוקים אביהו האן הביע דאגה ממועמדים ש"סביבה לא זורמת להם בדם". "אני מודאג מאינטרסים של יזמים. מודאג מרדידות ההבנה של מועמדים בנושא סביבה. הציבור צריך לחשוב האם הוא רוצה בעלי עניין בסביבה או בעלי עניין בנדל"ן".
האן הדגיש כי חזון העיר צריך שהטבע יהיה גורם מרכזי בו. "בתקופת קליש נכרתו עצים בהיקפים גדולים, והתקבלו החלטות שפירקו את רכס הכרמל. יש לשים לכל זה סוף".

6 צפייה בגלריה
דוד עציוני
דוד עציוני
דוד עציוני
(צילום: מרכז חדרים)

מסרים ואג'נדות


בפאנל הבחירות ניסו המועמדים להדגיש את החוזקות ולפגוע ביריבים מהם הם חושבים שניתן "לשתות" קולות.
עציוני סימן את יהב ותקף. המועמד הצעיר שב והדגיש שיעבוד יחד עם יזמים ומשרדי הממשלה, ולא נגדם.
עציוני: במסגרת תפקידי כראש אגד ערים ביוב בחיפה, הצלחתי להשיג 700 מיליון שקלים משר המים לשעבר זאב אלקין לטובת חידוש המרכז לטיהור שפכים. זה התקציב הכי גדול שקיבלה חיפה לדעתי עד היום. התכנית בביצוע והיה תסייע במניעת הזרמת שפכים לים ולוואדיות. מעשים, לא דיבורים".
האן ציין כי בנושא הוואדיות והביוב בכוונתו לדרוש ממשלת ישראל שיקום מערך התשתיות בחיפה, אחרי שלאורך שנים ראשי ערים עסקו רק בתחזוקת שבר ותשתיות הביוב הוזנחו.
בורובסקי שב והדגיש את עניין חשיבות הניהול. "ברמת השרון הקטנה הצליחו לסגור את פי גלילות. איך? עבדו נכון ומסודר. יש לדאוג לגבולות גזרה ולקבוע מה של העירייה ומה של הממשלה. נדאג לשינוי גישת הניהול".
גולן הדגיש בדבריה כי בעוד אחרים מדברים תיאורטית, היא הייתה לאורך כל השנים בשטח ועדיין עושה למען הסביבה בין היתר במסגרת פעילותיה בוועדות העירייה וכיו"ר איגוד ערים הגנת הסביבה חיפה. "את העשייה שלי רואים והאג'נדה שלי ברורה".
סוגיה מרכזית לה נדרשו המועמדים היא תוכנית פינוי המפעלים ממפרץ חיפה. בעניין זה נרשמה תמימות דעים ובניגוד למערכות בחירות קודמות, כלל המועמדים ציינו כי יקדמו את התוכנית.
עציוני שב ותקף את יהב בעניין זה. "היה פה ראש עיר 15 שנה שטען שאין בעיה במפרץ. עכשיו כולם רוצים להוציא את בזן. כדי שזה יקרה אתה צריך את הממשלה. אנו צריכים לעבוד יחד עם יובל אדמון ואבי שמחון מהמועצה הלאומית לכלכלה".
יו"ר הירוקים הדגיש כי עבודה קשה לאורך שנים יחד עם הפעילים למען הסביבה, היא שהביאה לתכנית שצפויה לגור את המפעלים. "פרופ' איתמר גרוטו חשף את התחלואה העודפת של סרטן בחיפה. הגענו להבנה שאי אפשר להמשיך כך ויצאנו למאבק שתוצאותיו אנו מתחילים לראות. כראש עיר אדאג לוודא שהתוכנית תיושם ללא עיכובים. בלי ראש עיר עם DNA סביבתי לא נראה פינוי מפעלים. המעורבות שלי תהיה מלאה. מי תרצו כראש עיר? בעלי עניין לסביבה או בעלי עניין בנדל"ן?".

6 צפייה בגלריה
גולן ובורובסקי
גולן ובורובסקי
גולן ובורובסקי
(צילום: פרטי)

גולן: "כראש העיר הבאה של חיפה אדאג כי במעבר מתוכנית תמ"א 75 שאושרה השבוע לתוכניות המפורטות, חיפה לא תפגע. כמו שנלחמתי בוועדות התכנון הארציות על פארק הקישון, כך אלחם על כל מרכיב בתוכנית שתשפיע על חיפה הכי הרבה. אדאג שהמשא ומתן עם בזן יימשך כדי שלוחות הזמנים יישמרו. סגירת בזן תתאפשר רק שמשק האנרגיה יהי מוכן למעבר לתזקיקים. ניתן לחתור לפינוי שני שליש מחוות המכלים עד 2026. אני חוששת שיש מועמדים שהיו רוצים שבזן תישאר במקומה. זה לא יקרה שאני אהיה ראש עיר".
בורובסקי הצהיר כי כראש עיר לא היה מאפשר את המשך פעילות חוות המכלים של תשן. "מתקנים שמסרטנים צריכים להיסגר וראש עיר יכול לעשות את זה. הזמנו הוצאתי כתב אישום נגד מנכ"ל בזן. זה לא חוכמה לפתוח דלתות במשרדי הממשלה, צריך להביא תוכניות וידע. חיפה שתושפע הכי הרבה מהתוכנית, חייבת להוביל את תמ"א 75 אחרת היא עלולה להיפגע".

6 צפייה בגלריה
שרית גולן
שרית גולן
שרית גולן
(צילום: מרכז חדרים)

שיתוף ציבור


המועמדים נשאלו על נושא שיתוף ציבור ואיך עושים זאת נכון. בורובסקי עורר עניין וטען כי ירצה שמינהל ההנדסה לא יעסקו באישור מרפסות אלא באישור שכונות חדשות ונכונות כמו במודיעין. "חייבים שיתוף ציבור. לא היה כזה בפרויקט מנהרות הכרמל. ומה שקרה עם המטרונית זה אסון".
האן ציין כי לצערו היום במינהל ההנדסה עוסקים רק בשאלה אחת. מהו המכפיל. "במקום לבנות שכונות טובות לציבור, כאלו שלא מצריכות שימוש ברכבים, ב-15 שנה אחרונות במינהל ההנדסה מתעסקים רק במכפיל וכמה דירות ייבנו במקום דירה ישנה".
בנושא בינוי וצפיפות, גולן הדגישה כי אין לפחד מהמילה צפיפות, וכי ניתן לבנות במכפיל 5 (5 יח"ד במקום דירה ישנה שנהרסת בפרויקט התחדשות עירונית". "בנייה לגובה תאפשר שמירה על שטחים ציבוריים פתוחים למטה".

6 צפייה בגלריה
יעקב בורובסקי
יעקב בורובסקי
יעקב בורובסקי
(צילום: מרכז חדרים)

עציוני הבהיר כי למרות הביקורת שיש לציבור על תוכנית תמ"א 38, לא ניתן לעצור תוכניות הפועלות לפי מדיניות שנקבעה בממשלה, אחרת התיקים מגיעים לוועדות המחוזיות. "יש לבנות לגובה במיוחד בשכונות החוף, ועולה הרבה יותר לתחזק שכונות כאלו משכונת דניה. יש לעבוד עם המדינה והיזמים ואז מגיעים לתוצאות טובות. ציפוף זה ירוק".
בעקבות דבריו של האן לפיהם יש מי שקבלנים מממנים את קמפיין הבחירות שלהם, וכי הוא מדואג בעלי אינטרסים בתחום הנדל"ן, בורובסקי שיתף את הציבור ואמר: "אותי אף אחד לא מממן. אני מסכן מיליון שקלים מכיסי לטובת הקמפיין".
האירוע הסתיים עם התייחסות המועמדים לעניין נחל סעדיה והבטחות לשמירה ושיקום הנחל בלב הצ'ק פוסט.