ראש העיר נשר רועי לוי רשם בסוף השבוע הישג פוליטי משמעותי כאשר נבחר פה אחד לתפקיד סגן יו"ר השלטון המקומי.
5 צפייה בגלריה
רועי לוי
רועי לוי
להיערך לכל תרחיש. רועי לוי
(צילום: אלעד גרשגורן)
לוי שיהיה סגנו של חיים ביבס, נבחר בבחירות המקומיות לקדנציה נוספת לאחר שזכה ב-95% מקולות המצביעים בנשר. ראש העיר הצעיר אינו מתכוון לבזבז זמן וכבר נערך למאבק של ראשי הרשויות בשלטון המרכזי לטובת הגדלת סמכויות ראשי הערים.
מה תפקידו של סגן יו"ר השלטון המקומי?
"השלטון המקומי מייצג את הרשויות מול הממשלה, הכנסת, ועדות הכנסת. אנחנו למעשה הפנים והקול של הרשויות. זה תפקיד שמאד רציתי כי השלטון המקומי נמצא כבר 5 שנים, מאז הקורונה, בחזית העשייה למען הציבור בישראל. ראשי הרשויות שבים ומוכיחים את היכולות הגבוהות בניהול משברים, ובוודאי עכשיו במלחמה".

5 צפייה בגלריה
חיים ביבס ורועי לוי
חיים ביבס ורועי לוי
נבחרו פה אחד. חיים ביבס ורועי לוי
(צילום: פרטי)

מה תקדם בשלטון המקומי?
"לנוכח חשיבותם הגדלה של ראשי הערים ופעילותם במשברים האחרונים, אני הוביל מאבק אותו אני מנהל כבר תקופה לא קצרה, ובמרכזו דרישה להעברת סמכויות מהשלטון המרכזי למקומי, ולצד הסמכויות גם תקציבים".
איפה זה עומד היום?
"אני אתן דוגמא: משרד הביטחון ופיקוד העורף מוציאים תרחישי לחימה. מגיע משרד הבריאות ומודיע כי לאור אותם תרחישים, הרשות תצטרך לפנות מונשמים בחירום. מגיע משרד אחר ואומר כי בחירום לא יהיו קופאים בסופרים ושהרשות תעשה את זה. וככה כל משרד זורק עלינו משימות לביצוע, ולא נותן לנו סמכויות או תקציבים".
איפה עומד המאבק לסמכויות ותקציבים?
"השלטון המקומי עובד על תכנית מסודרת מול משרד הפנים בעיקר לשחרר רגולציות. נראה כי נפל לשרים האסימון שראשי רשויות צריכים לנהל את המשברים בתחומם. האם נפל האסימון שיש לשחרר תקציבים? לא בטוח".

5 צפייה בגלריה
בני גנץ ורועי לוי
בני גנץ ורועי לוי
השלטון המרכזי יצטרך לוותר על סמכויות. בני גנץ ורועי לוי
(צילום: עיריית נשר)

קראו עוד:

קליש לדוגמא


כל ראש עיר מסוגל לנהל משבר בטחוני או בריאותי?
"הציבור הוא שבוחר את מנהיגיו. לא יכול להיות שראש עיר נבחר לא יוכל לפעול באופן עצמאי בחירום. פניתי לשר הפנים ודרשתי שיתנו לנו ראשי הערים אפשרות להוציא צווי חירום, כי בלי זה לא נוכל לפעול במהלך משברים".
למה צווי חירום?
"כך לדוגמא את חיפה בקדנציה של קליש. בגלל המועצה הלעומתית ראש העיר לא יכולה הייתה להעביר תקציבים לצורכי חירום. צווי חירום היו מאפשרים לה להתנהל גם בלי אישור המועצה".

5 צפייה בגלריה
מעלים כוננות. עינת קליש ורועי לוי
מעלים כוננות. עינת קליש ורועי לוי
"אין אישור לרכוש מים מינרלים". עינת קליש ורועי לוי
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה, עיריית נשר)

זה הענקת כוח עצום לראשי ערים.
"במצב ביטחוני שמים את הפוליטיקה בצד ופועלים רק בשביל האזרחים. כיום ללא אישור מועצת העיר, ראש עיר לא יכול לרכוש מים מינרלים או גנרטורים למקלטים. אנו חייבים כלי עבודה לניהול בשגרה ובחירום. זה קריטי שמשרדי הממשלה ישחררו סמכויות ותקציבים".
אתה רוצה ראשי ערים חזקים יותר מהממשלה.
"אין ויכוח שמעמד ראשי הרשויות נשחק בשנים האחרונות ואנו נשקם אותו. במדד האמון, השלטון המקומי זוכה לרמת האמון השניה אחרי הצבא. שאתה מדבר עם אזרחים ומבקש מהם לעשות כך או אחרת בזמן חירום ושגרה, אתה חייב אמון מלא אחרת עיר לא תוכל להתנהל. ראינו את זה בקורונה ועכשיו במלחמה. כדי לקבל את אמון הציבור, מי שעיניו בראשו מבין שיש לתת עוד סמכויות לראשי הערים. נצא למאבק ונגייס תמיכה ציבורית לטובת הנושא".

5 צפייה בגלריה
רועי לוי
רועי לוי
יותר סמכויות לראשי הערים. רועי לוי
(צילום: אלעד גרשגורן)

מה היית עושה עם סמכויות נרחבות?
"הייתי מנווט את התקציבים לפי סדרי העדיפויות והחוסרים שלי. שמשרד הבטחון מוציא הנחיות בטחון חירום לרשויות, הוא קובע מה ניתן ולרכוש ומה לא, וזאת בלי שום קשר למה שצריכה כל עיר. כראש עיר אני רוצה לתעדף את הפעילות בעיר כדי שאוכל להציל כמה שיותר חיים בחירום".
איפה אנחנו בנושא המלחמה בצפון?
"החששות רק מתגברים ככל שחולף הזמן. נראה שאורך הרוח של ישראל מתקצר ובכל רגע יכולה לפרוץ מלחמה. אני קורא לציבור לא להיתפס לשאננות. תדאגו למרחב מוגן, ודאגו שיהיו בו תרופות, מזון, חשמל ומים. השקט היחסי באזורנו מטעה ומסוכן".