כמו רבים מתושבי חיפה והקריות, גם יובל אדמון גדל עם ריחות מוכרים של תעשייה פטרוכימית ומראות של מפעלים ועשן. בניגוד לאחרים, אדמון עומד בראש תוכנית שהולכת לשנות את זה, לסיים את עידן הפטרוכימיות של המפרץ, ולהפוך אותו לאזור מבוקש ונקי מזיהום.
7 צפייה בגלריה
יובל אדמון
יובל אדמון
הילד מטבעון שישנה את המפרץ. יובל אדמון
(צילום: נחום סגל)

אדמון הוא ראש מנהלת פיתוח מפרץ חיפה במשרד ראש הממשלה, מנהלת שהוקמה בקיץ 2022, בעקבות החלטת הממשלה 1231 מחודש מרץ 2022 לפיתוח וקידום מפרץ חיפה.
אדמון, בעלה של השרה לשיוויון חברתי מירב כהן, הוא גם סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, שבראשה עמד בעבר יועצו הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, פרופ' אבי שמחון, שסיים את תפקידו עם חילופי הממשלה. יחד עם שלושה סגנים נוספים הם מנהלים בפועל את המועצה הלאומית לכלכלה, כשאדמון כאמור עומד גם בראש המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה.
אדמון: "אני מתעסק ומתמקד כיום כמעט אך ורק עם פיתוח המפרץ. זו עבודה מסביב לשעון. התוכנית מורכבת ומטורפת".

7 צפייה בגלריה
יובל אדמון
יובל אדמון
"בין חיפה והקריות תקום עיר עם 130 אלף יח"ד". אדמון
(צילום: נחום סגל)

עד כמה מטורפת?
"מדברים כיום על העתקת 60 אלף איש לנגב. במפרץ חיפה הולכים להקים בין חיפה והקריות משהו בסדר גודל של חיפה וחצי. מגה מגה פרויקט שכולל את פינוי בזן וכל התעשייה המזהמת, ניקוי הקרקעות, שיווק ובניית 130 אלף יחידות דיור".
אז מתי תסגור את בתי הזיקוק?
"התוכנית מדברת על מקסימום עשר שנים. אנו מנסים שזה יהיה קודם. יש להבין כי גם אם בזן רוצים לסגור היום, אנו נוציא צווים שימנעו את זה, כי משק האנרגיה אינו מוכן לסגירה. יש לבנות תשתיות אנרגיה חלופיות. יש להקים אתרי אחסון לתזקיקים שנייבא במקום זיקוק הנפט המתבצע כיום. הפסקת התעשייה הפטרוכימית כרגע מתוכננת לשנת 2031-32. ננסה להקדים".
בזן משתפים פעולה?
"מתנהל מולם משא ומתן. בעלי השליטה הצהירו כי הם מחויבים לשתף פעולה. ברגע שיהיו תחליפים לזיקוק הדלקים, כבר לא נצטרך אותם, והם יודעים שהעתיד שלהם מחייב שיתוף פעולה".

7 צפייה בגלריה
יסגור את בזן. אדמון
יסגור את בזן. אדמון
יסגור את בזן. אדמון
(צילום: נחום סגל)

"חיפה לא נפרדת מהדלקים"


אתם מודע לטענות כי במקום זיקוק תהיה פה אחסנה של דלקים?
"כיום יש שני מיליון טון נפט ודלקים במפרץ, שאחוז גדול מהם הולך לייצוא. נקבל חלופה טובה בהרבה. בעקבות סגירת בזן לא יהיה צורך בחוות המכלים שמחזיקה דלקים עבור בזן. מתחם דשנים יעבור מפה, עדיין לא ברור לאן, אבל מחוץ למפרץ. נמל הדלק הקיים יעבור לנמל המפרץ. הוא יהיה גדול מהקיים, אבל ישמש לייבוא תזקיקים, שלא כולם יישארו בחיפה. חיפה לא נפרדת מהדלקים, אבל סדרי הגודל יהיו קטנים בהרבה, אולי עשירית מהמצב כיום".
איפה יאחסנו?
"זה המבחן האמיתי. כרגע בית הזיקוק בחיפה מזקק 60 אחוז מכל צריכת הנפט בישראל, והאזור צורך רק 30 אחוז. יש להגיע לאיזונים. זה גם הגיוני כלכלית. האחסנה תפוזר באזורים נוספים".
מה עוד בלו"ז?
"הכפלת מסילות הרכבות המהירות עד 2035. חישמול הרכבת יגיע לחיפה עד 2024, תוך שנתיים".

7 צפייה בגלריה
הרכבת עוברת על קו החוף
הרכבת עוברת על קו החוף
החישמול בדרך. מינהור בהמשך
(צילום: רכבת ישראל)

מתי נראה מינהור הרכבת בעיר?
"אנו עובדים יחד עם עיריית חיפה בעניין. המינהור בחיפה, תת"ל 65ב', נמצא בתהליכים, וב-2025 תהיה תוכנית מאושרת, ואולי קודם. ביצוע מינהור ב-2035 ואולי שנתיים שלוש קודם. הכוונה להוריד את מסילות הרכבת בעיר מתחת לאדמה".
יש תקציב לזה?
"יש מחלוקת עם משרד האוצר, אבל מדובר על פרויקט של 11-13 מיליארד שקל. בעיריית חיפה התעקשו, והרכבות המהירות יעברו בתוך חיפה, מתחנת חוף הכרמל לתחנת קרית הממשלה. הרכבות הפרבריות יעברו דרך צומת דולפין".
איך ייראה המפרץ החדש?
"התוכנית מתחילה לתפוס צורה, וכבר ברור איך יהיו החלקים המרכזיים בה. כך למשל מתוכננות 130 אלף יחידות דיור. יהיה פארק מטרופוליני בגודל 5,800 דונם, הגדול פי אחד וחצי מפארק הירקון. מתוכננים 6 מיליון מ"ר אזורי תעסוקה לא מזהמת והייטק. כל זה יהיה מאושר בתוך שנתיים".

7 צפייה בגלריה
מפרץ החדשנות עדיין על השולחן
מפרץ החדשנות עדיין על השולחן
דירות במקום מכלים. חוות המכלים של תשן
(צילום: גיל נחושתן)

מיליארד שקל לניקוי


העיר שתוקם תהיה חלק מחיפה?
"האזור החדש יהיה שייך ברובו לחיפה, ובחלקו לקרית אתא. אנחנו עוד לא מחלקים ומשייכים, ולא ברור איפה יעבור הקו. אנחנו עובדים על מה נכון לפיתוח העירוני. יש להבין כי נפת חיפה סובלת מחוסר ביקוש, הגירה שלילית, קיבעון בפעילויות העיסקיות. אזור חיפה נמצא הרחק מאחור בהשוואה לאזורים אחרים בארץ. גם בגלל התעשייה המזהמת, וגם בגלל הניתוק מהים. אנחנו הולכים לשנות את זה ולממש את הפוטנציאל שיש לאזור".
אם אין ביקוש, איך ישווקו אלפי דירות פה?
"אחרי פינוי בזן בתוך כעשור, תגיע תקופת ניקוי הקרקע שלו, שתעלה כמיליארד שקל. אז נחל בשיווק קרקעות. בניגוד למרכז הארץ, הביקוש בחיפה נמוך, ולכן ההערכה היא שנצליח לשווק 2,500 דירות בשנה. כדי להגיע ל-130 אלף דירות ייקח 50-60 שנה. ככל שנפעל מהר יותר, האזור יהפוך לאטרקטיבי יותר ונוכל לשווק בקצב גבוה יותר. בינתיים נפתח את הצ'ק פוסט, נשקם את נחל סעדיה ועוד אלמנטים חשובים להבראת האזור".
תושבי האזור ספקנים. אתה מאמין שזה יקרה?
"זה יקרה. אני מודע לחוסר האמון של גורמים רבים, אבל בגלל זה אנו נותנים דגש לנגישות לנתונים, ובשביל זה יש תוכנית ממשלתית מפורטת והוקמה המנהלת שבראשה אני עומד".

7 צפייה בגלריה
יש להם חלק חשוב בשינוי במפרץ. הפגנות פעילי סביבה
יש להם חלק חשוב בשינוי במפרץ. הפגנות פעילי סביבה
יש להם חלק חשוב בשינוי במפרץ. הפגנות פעילי סביבה
(צילום: דורון סולומון)

בלי פעילי הסביבה המפרץ היה נשאר כבעבר?
"התפקיד שלהם להיות ספקנים. לירוקים יש מניות יסוד לתוכנית הזו. בכל מקום שהם נאבקים, זה לטובת המדינה. אני בקשר איתם שנים. יש פורום שהקמנו, וניפגש איתם גם השבוע".
מה עם שדה תעופה?
"התוכנית לא כוללת שדה תעופה כזה שרוצה קליש. הנחת העבודה שלנו היא שהשדה יגיע לאורך 1,600 מטר בלבד, ארוך מעט מהמסלול הנוכחי. יש לנו מגבלות בגלל המבנים שהולכים לקום פה. ברור לי שזה חשוב לקליש, אבל אנו מנסים לייצר אופטימיזציה".

7 צפייה בגלריה
שדה תעופה חיפה
שדה תעופה חיפה
לא יוארך משמעותית. שדה תעופה חיפה
( צילום: דורון סולומון)

איך אתה בכלל קשור לאזור?
"גדלתי בטבעון וראיתי מביתי את המפרץ ואת בתי הזיקוק. זהו נוף ילדותי. נפרדתי מהאזור כשהלכתי ללמוד באוניברסיטה העברית, ונשארתי לעבוד בירושלים.
"אבל הלב שלי תמיד עם המפרץ. לקחתי את התפקיד כי אני מאמין שזה יקרה, ועובד מסביב לשעון לטובת העניין. זו זכות גדולה. כילד אני זוכר את הריחות מהמפעלים, ומקווה לאפשר לכולנו להיפטר מהריחות האלו כמה שיותר מהר. זה אפשרי".

קראו גם >>
פורסם לראשונה: 08:49, 02.12.22