ימים ספורים לפני שענאן חליאלי לובש את חולצת אוניון סן ס'ילואז הבלגית, התיישבנו עם אביו ומאמנו האישי, מג'די חליאלי והאח איאד, לשיחה במגרש הצנוע של הפועל אחוה חיפה ברחוב הגפן שבעיר התחתית.
13 צפייה בגלריה
ענאן מג'די חליאלי
ענאן מג'די חליאלי
ענאן ומג'די חליאלי
(צילום: גיל נחושתן, עוז מועלם)
תפסנו את מג'די בסופו של אימון בו השתתף גם איאד, שכבר משחק בקבוצת הנוער של מכבי חיפה ופניו לבוגרים.
מג'די: "כאן התחיל ענאן את דרכו לפני 10 שנים בערך. הייתי המאמן שלו במחנה ראשון שלנו ברחוב הגפן. התחלנו עם משחקי כדור ועם כושר ופיתוח גופני. היום כבר יש לי 3 קבוצות של 30 ילדים. כולם ראו את ההצלחה של ענאן, ובהמשך של איאד, ורוצים להיות כמוהו".
אז מה הסוד?
"יש לי את השיטה שלי איך לפתח את הילדים, לעבוד איתם נכון, להפוך אותם לחזקים פיסית. כל המאמנים בארץ עובדים על יכולת טכנית, אני עושה אתלטיקה על כר הדשא. הרבה כוח גופני, זריזות. אין לנו את זה במדינה. לא חסר בארץ שחקנים טכניים, אבל הם נעלמים כי יש לנו בעיה עם קצב משחק מהיר, כוח גופני ואתלטיות. הנבחרת שלנו נופלת על כושר גופני".

13 צפייה בגלריה
גדל בחיפה. חליאלי
גדל בחיפה. חליאלי
נער צנוע. חליאלי
(צילום: יאיר שגיא)

מה מיוחד בענאן?
"עוצמה גופנית, מהירות, שינוי כיוון, בעיטה מהמקום. לענאן צעד ראשון ויכולת יציאה מהמקום לצד גוף עוצמתי. אין שחקן כמוהו שמניף את הרגל החלשה, רגל שמאל, מ-25 מטרים ומבקיע 7 שערים בעונה, במכבי חיפה ובגיל 17 וחצי".
מה צריך שחקן כדי להצליח?
"3 דברים: מאמן שיאמין בו והיה לענאן את מסאי דגו, רמת אימונים ומעטפת מקצועית. ענאן הוא לא הכי כישרוני מבחינה טכנית, אבל הוא חזק פיסית. הפיסיות גוברת על הטכניות".

13 צפייה בגלריה
מג'די חליאלי והבנים ענאן ואיאד
מג'די חליאלי והבנים ענאן ואיאד
מג'די חליאלי והבנים ענאן ואיאד
(צילום: גיל נחושתן, עוז מועלם)

שיטת חלאילי


איפה התחלת?
"המשפחה שלנו מרחוב הגפן, ההורים הגיעו מסכנין. מגיל קטן התחלתי לשחק בהפועל אחוה חיפה כשוער. שיחקתי בליגות הנמוכות, הייתי כוכב ועשיתי 6 עליות ליגה. עליתי בעראבה, אום אל פחם, ג'דידה, עפולה, שיחקתי לפני 15 שנים שליגה א' הייתה אימפריה. הייתי קבלן עליות. פה הייתה העלייה הראשונה שלי, עשינו היסטוריה ועליתי עם אחוה חיפה מליגה ב' לליגה א'".
מאיפה למדת כדורגל?
"המאמן שלי היה סאמר עיסא, שם מוכר ושחקן לשעבר בתמרה ושפרעם. ממנו למדתי את נושא הכושר הגופני. יצאתי ללמוד בויינגייט ואחר כך פיתחתי את השיטה בעצמי. הילדים שלי היו עכברי הניסויים שלי וזה הצליח. בתחילה אימנתי שוערים בנווה יוסף. היום אני מנהל מחלקת נוער של טירת הכרמל, וגם באחוה חיפה עוזר למחלקה מבחינה טכנית וניהול. מקווה שנמצא ענאן חדש ויש הרבה ילדים כישרוניים".

13 צפייה בגלריה
רמי חורי וענאן חליאלי באירוע הפועל אחוה חיפה
רמי חורי וענאן חליאלי באירוע הפועל אחוה חיפה
איאד וענאן חליאלי בהפועל אחוה חיפה
(צילום: פרטי)

מתי הבנת שהשיטה שפיתחת טובה?
"שענאן היה צעיר יותר שלחתי אותו למבחנים במכבי חיפה. הוא שבר את כל השיאים בקפיצות מהמקום, ריצות ועוד. אחר כך גם אח שלו עשה אותו דבר".
אתה דחפת את הילדים?
"שאלה טובה. אם הם לא היו אומרים לי 'אבא תאמן אותנו', לא הייתי מאמן אותם. זה היה חייב להגיע מהם. אימנתי אותם בשש בבוקר לפני שהלכו לבית הספר. אם הם לא היו מתעוררים לבד לאימון לא הייתי מעיר אותם. אמרתי להם 'חבל, הלך לכם האימון היום. אם לא קמתם זה בעיה שלכם'".
כמה ילדים יש לך?
"ענאן, איאד והקטנה שלי אסין שגם משחקת במכבי חיפה. היא רוצה להיות כמו פיירו, לא זזה מהרחבה ומחכה לכדור".

13 צפייה בגלריה
איאד חליאלי, רמי חורי ומג'די חליאלי
איאד חליאלי, רמי חורי ומג'די חליאלי
איאד חליאלי, רמי חורי (מנכ"ל הפועל אחוה חיפה) ומג'די חליאלי
(צילום: גיל נחושתן)

הסכם 'גרזן'


איך הקשר עם מכבי?
"אחרי המבדקים בהם ענאן שבר שיאים, במכבי הבינו שיש פה שיטה שעובדת ונתנו לי באישור חריג להמשיך לאמן את הילדים. אחרי המבדקים ענאן נכנס למכבי לנערים א'. ראיתי שבמכבי סומכים יותר מידי על הסמל וכמו בכל המדינה, יש בעיה מסוימת בנושא פיתוח הכושר הגופני. בגיל 15 ראיתי שעדיף שאני אדאג לפיתוח שלו. ולקחתי אותו לנווה יוסף ודאגתי שישחק בהרכב. התחלתי לעבוד איתו בסגנון שלי. אחרי שנה החזרתי אותו למכבי חיפה בהסכם בתנאים שלי. דאגתי לו להסכם 'גרזן' הכולל סעיפי שחרור.

13 צפייה בגלריה
כשרון נדיר. חליאלי
כשרון נדיר. חליאלי
פיסיות נהדרת. חליאלי
(צילום: עוז מועלם)

"ענאן התחיל לפרוץ בנערים א'. דאגתי לו לחוזה בו הובטח לו שישחק כך וכך דקות. אמרתי 'בלי דקות הוא לא נשאר'. הם הבינו שאם לא יתחייבו לדקות משחק הם יאבדו אותו.
במכבי חיפה עבדתי מול המנכ"ל איציק עובדיה. אדם חכם מאד שמבין עניין ויודע לנהל משא ומתן. במכבי הלכו לפי מה שאני רוצה וכולם הרוויחו. הוא נמכר בסכום שלא היה כזה במדינה. 7.5 מיליון יורו. אם מוכרים אותו בעתיד חיפה תרוויח מזה מחוזים עתידיים ולכן זה יותר מ-7.5 מיליון יורו.
"גם לי יש ניסיון רב בחוזים וידעתי מה חשוב לעתיד של ענאן. שאתה גדל ומשחק במגזר ומשחק בעראבה, ג'דידה ועוד, אתה לומד להכיר חוזים ומה חשוב בחתימת חוזה. השתפשפתי וידעתי איך לבוא בגישה הנכונה כדי לשמור על הבן שלי. אמרתי 'רוצים את הילד – תנו לו לשחק. אם לא – אל תחזיקו אותו'. אני גידלתי את הילד ויודע מה טוב עבורו".

13 צפייה בגלריה
שחר גאה ומודה לכולם
שחר גאה ומודה לכולם
ניהל מו"מ הוגן. שחר
(צילום: אורן אהרוני)

קראו עוד:

האמנת שיגיע לסכום כזה?
"ידעתי, אבל לא חשבתי שזה כל כך מהר וכל כך גבוה. חשבתי שהוא ישתפשף במכבי חיפה בוגרים. עשינו את ההסכם שלו לפני המונדיאליטו. נקבע בהסכם שאם לא יקבל 30 דקות בכל משחק, הוא ישוחרר לכל קבוצה שירצה בינואר ללא כל תמורה ותנאי. הם הסכימו לחתום על זה".
מתי ראית את הפריצה?
"במקודמות ליגת האלופות ראינו שיש לו את זה. בנערים חשבו שהוא אדיש מידי. מסתבר שהאדישות והאופי שלו שלא מתרגש הוא שנותן לו להצליח. שהוא עולה למגרש ויכול לשחק בלי לחץ גם כשיש 30 אלף איש. הוא קר רוח, שקט, אדיש, לא מתעצבן, תשב איתו שעה הוא לא ידבר".
ככה היה גם בבית ספר?
"ענאן משכיל עם בגרות בממוצע 92. למד בשיזף. תלמיד טוב. בית הספר נתן לו מעטפת טובה ושקטה, כדי שיוכל להתמקד בכדורגל.

13 צפייה בגלריה
מסאי דגו
מסאי דגו
הסתדרו מצוין. מסאי דגו
(צילום: עוז מועלם)

תחושת בטן


ממי קיבל את האופי השקט?
"מאימא שלו, עובדת בגן ילדים. קרת רוח. אני יותר היפר".
הסתדר עם דגו?
"בטח. דגו והצוות נתנו לו את הצ'אנס. דגו אמר שמכבי חיפה נתנו לו את הצ'אנס לאמן אז הוא נותן לצעירים צ'אנס לשחק. הוא החזיר לו עם יכולת טובה".
האם היו צריכים לשחרר את דגו?
"תשמע זה דברים מקצועיים פנימיים. לנו דגו היה טוב ובלעדיו היינו במכבי חיפה אבל אולי ענאן לא היה מתפתח ככה".

13 צפייה בגלריה
ברק בכר חוזר לחיפה
ברק בכר חוזר לחיפה
"סומכים על המועדון". ברק בכר חוזר
(צילום: גיל נחושתן)

בכר מגיע. זה טוב לאיאד?
"נעשה את שיקולים ונראה את החוזה ונפעל לפי תחושות הבטן. אנו סומכים על המועדון והאנשים שלו. איציק עובדיה אמר לי בתחילת הדרך 'אני אתייחס לענאן כמו הבן שלו. סמוך עליי הוא יגיע לרמות הכי גבוהות'. וזה באמת היה ככה".
מה יהיה עם איאד?
"הוא צריך להוכיח את עצמו וזה לא יהיה קל. מכבי תביא הרבה שחקנים כי הם רוצים אליפות. לאיאד יש קודם צורך להוכיח את עצמו בנוער, ואם יוזמן לבוגרים זה יהיה בונוס. כמו ענאן, איאד יצטרך לעבוד עוד שנה וחצי קשה מאד כדי שיגיע בגיל 19 לבוגרים מוכן גופנית".

13 צפייה בגלריה
איאד ומג'די חליאלי
איאד ומג'די חליאלי
יגיע יותר רחוק. איאד ומג'די חליאלי
(צילום: גיל נחושתן)

"כמו רפאלוב"


מה מצפה לענאן בבלגיה?
"ענאן עבר שלב לדרג 2. הוא עבר לקבוצה טובה ויש לו עוד לעבור בהמשך לדרג של 5 הקבוצות הטובות באירופה. זה לא אותו ענאן מלפני שנתיים, הוא יותר בוגר והחשיבה שלו התפתחה. רצו אותו ביאנגבויז לליגת האלופות וגם גאלטסריי וליל וגם מוורשה. הבנו שהליגה הבלגית טובה, שמו סכום הכי גבוה ששמו על שחקן ברמה כזו".
איך השפיעה הצעה של מיליונים על המשפחה?
"ההצעה התקבלה באמצע העונה. היו עוד הצעות קודם אז כבר היינו מוכנים. הגיעה הצעה של גאטסריי בליגה הטורקית אבל לא רציתי שהוא יתרסק שם כי זה לא לגיל שלו. בעניין ההצעה של המיליונים, זה התחיל ב-2 מיליון יורו והכל היה בסדר ואז פתאום קפצו ל-5-6 מיליון אז שם היה הלם. היום אני 'אבא של'. אנו משפחה צנועה ועדיין עובדים ומתאמנים וממשיכים חיים רגילים".
מה עכשיו?
"אישתי נסעה איתו לבלגיה עד שיתאקלם שם ודואגת לו לאוכל, כביסה. צריך אימא לידו ולא אבא. במוקדמות ליגת האלופות אני אסע אליו".
יש חברה?
"הראש שלו בכדורגל ולא מעניין אותו משהו אחר. אם ניתן לו פתח יהיה לו עשרה בנות כי הוא נראה טוב. אבל הוא מתרכז בכדורגל. בגיל שלו כבר הייתי מאורס".

13 צפייה בגלריה
מכירה מוצלחת. חליאלי
מכירה מוצלחת. חליאלי
מכירה מוצלחת. חליאלי
(צילום: עוז מועלם)

לאן עוד יגיע?
"אני חולם שיגיע לליגה האנגלית. אבל באירופה יש הרבה כמוהו ועכשיו יש לראות איך הוא יתפתח. אני מקווה שילמד מהר, קבלת החלטות תחת לחץ, ועוד".
איפה הוא עוד 10 שנים?
"בליברפול אני חולם. אבל גם אם יסיים את הקריירה שלו בבלגיה כמו רפאלוב אני אהיה מרוצה".
מי השחקן האהוב עליו?
"אמבפה".
ועליך?
"ענאן חליאלי".

13 צפייה בגלריה
מצטיין. רפאלוב
מצטיין. רפאלוב
קריירה מצויינת. ליאור רפאלוב
(צילום: עוז מועלם)

"גינית? זהו!"


נתקלתם בעניינים פוליטיים?
"ענאן עבר בחיפה את מבחן אהבת הקהל. הוא קיבל תמיכה מדהימה. בשדה התעופה העבירו אותנו ללא בדיקה רק כדי לקבל סלפי. אוהבים אותו מאד והוא עוד ערבי מוסלמי. שהיינו בטכס שחקן העונה, אוהדי הפועל תל אביב רצו להצטלם איתו. אוהבים אותו בגלל הצניעות שלו".
יש הפגנות אנטי ישראליות בבלגיה.
"הוא התמודד יפה פה אז בטח שהוא יתמודד עם זה שם. הוא בא לשחק כדורגל ואנו לא מתעניינים בשום דבר אחר. יש לנו את העמדות שלנו. ענאן היה הראשון שגינה את מתקפת ה-7 באוקטובר. אין ספק שזה היה חריג. מי שלא מגנה דבר כזה הוא לא אנושי. לשני הצדדים. אנו עם שרוצים לחיות".
יש לחצים?
"לא. אנו משתדלים לא להתערב. מי אני שאשמיע עמדה. מי זה ענאן שידבר ויתן תגובה בנושא. אמרתי לו 'גינית? זהו וזה לא מעניין אותך. כל מה שתגיד, תצא לא בסדר. אז שב בצד ואל תתערב'. עברנו את זה בשלום ואבל לא היה פשוט בהתחלה".
איך החיים בחיפה?
"חיפה זה סמל אמיתי לדו קיום ולא שואלים בעיר האם אתה מוסלמי או נוצרי או יהודי. היו בחיים המהומות בזמנו אבל מתוך 35 אלף איש בחיפה היו כמה עשרות בלבד שעשו מהומות. יש גם יהודים שפועלים נגד המדינה. אני לא מבין פוליטיקה ולכן אני לא מתערב בזה".

13 צפייה בגלריה
חליאלי לא מספיק להבקיע
חליאלי לא מספיק להבקיע
יכירו אותו בבלגיה. חליאלי בנבחרת
(צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)

מה עכשיו?
"ענאן חתום ל-4 שנים ומעריך כי בתוך 3 שנים הוא לא יהיה שם. הם מוכרים שחקנים לקבוצות כמו לביירן מינכן במיליונים. העניין שהם רכשו את ענאן בהרבה כסף ויצטרכו למכור אותו בהרבה מאד כסף. הם לא פראיירים ובדקו היטב לפני שרכשו וחתמו. הם רצו לשמוע את ענאן מדבר ומתנהל. הסוכן שלנו בועז גורן דואג לנו מול הקבוצה. ענאן נסע לאיינפה עם חברים וחוזר בשבת לחתום בבלגיה (אחרי סגירת הכתבה ד"ס). ביום ראשון יפרסמו אותו עם החולצה בכל בלגיה. זה לא מובן מאליו לראות את הבן הגדול שלי בכל העיתונות הבלגית - ענאן חלאיילי הישראלי חתם במיליונים בבלגיה. בעיתונות שם כתבו 'האנונימי שנרכש מישראל במיליונים'. הם עוד ישמעו עליו".