"הגעתי למצב שהחיים שלי נהרסו, נכנסתי לסוג של מערבולת של החיים. כאילו אני בתוך סופת טורנדו. זה היה כרוך בכאב נפשי נוראי, הכל מסביבי התרסק, לקח לי זמן להבין שאני מכור להימורים, ובעצם אני חולה", מספר כדורגלן העבר, ליאור רוזנטל.
5 צפייה בגלריה
אז והיום. ליאור רוזנטל
אז והיום. ליאור רוזנטל
אז והיום. ליאור רוזנטל
(צילום: פרטי, אתר מכבי חיפה)
הקריירה של רוזנטל, 58, שצמח במכבי חיפה נראתה מבטיחה כמעט כמו זו של אחיו החלוץ, אבל אז בעונת 85' החלה סדרת פציעות שליוו אותו לאורך הקריירה שגרמו לו לפרוש מכדורגל בגיל 29.
אחרי שסיים את פרק הכדורגל הוא פנה לעסקי הביטוח, ניהל סוכנות ביטוח מצליחה ביחד עם גילי גוטמן ז"ל, אבל אז הגיעו ההימורים, ההתמכרות, השיקום ולאחר מכן הוא בחר להקדיש את חייו לטיפול במכורים. הוא משמש כיום כמנטור, מדריך ומלווה מכורים ובני משפחתם. הוא נישא בשנית, גר בטירת כרמל, אב לשלושה ילדים, שני בנים מאשתו הראשונה ובת מאשתו השנייה.
למרות קריירה מכובדת הוא התקבע בתודעה כאחיו הצעיר של רוני רוזנטל. "אני גאה בכך, ומוכן לכתוב באותיות קידוש לבנה שאני אח של רוני רוזנטל, אחר מגדולי הכדורגלנים בתולדות מדינת ישראל, והאיש שחתום על הגול הכי יפה שנכבש בתולדות הכדורגל העולמי במילניום הקודם".

5 צפייה בגלריה
מימין רוני רוזנטל (הדוד) ושלום תקווה
מימין רוני רוזנטל (הדוד) ושלום תקווה
מימין רוני רוזנטל (האח) ושלום תקווה
(צילום: אבינועם פורת)

"הגול של רוני ב- 1994 נגד אז'רבייג'אן. איש לא יבין איזה כבוד ענק בשבילי להיות אח של רוני. לא רק כי הוא היה כדורגלן ענק, אלא בגלל האישיות שלו, הקשר שלנו כשני אחים הוא קשר מאד מיוחד והדוק. רוני הוא האס של הכדורגל, האס של המשפחה, הוא לא רק שחקן ענק, הוא גם אישיות נהדרת. עברתי המון פציעות בקריירה שלי, ובמובן מסוים אני מרגיש שלקחתי על עצמי את הפציעות של שנינו, ושרוני העביר קריירה נהדרת ללא פציעות".

וכעת אתה לא רק האח של, אתה גם אבא של סגן אלוף אירופה בברידג'.
"בהחלט עוד גאווה במשפחה. הבן שלי, לי רוזנטל, זכה לפני שבועיים במקום השני באליפות אירופה בברידג'. הוא שחקן מקצועני, הוא היה בנבחרת ישראל כשזו סיימה במקום השני באליפות העולם. להיות סגן אלוף אירופה זה הישג מאד מרשים".

"הבנתי שיש משהו גדול ממני"


בוא נדבר על הנפילה שלך כשהקריירה הסתיימה.
"אני לא מתבייש לספר את הסיפור שלי. אחרי שסיימתי את הקריירה ככדורגלן, התמכרתי להימורים. אפשר להגיד שחליתי, כי התמכרות היא מחלה לכל דבר. לכאורה היו לי חיים טובים. פרשתי בגיל 29, הקמתי עם שותף סוכנות ביטוח מצליחה, אבל למרות ההצלחה העסקית חליתי, ואני בפירוש אומר שהייתי חולה. לוקח זמן להבין שאתה חולה, אדם שמכור להימורים לא מודע לכך שהוא מכור, הוא לא מבין את זה, הוא חושב שהוא נהנה מההימורים, אלא שהסבל שנגרם לך מההימורים גדול יותר מההנאה שאתה מפיק מההימורים עצמם, רק אז אתה מבין שאתה בבעיה".
איך בחור מצליח נקלע למצב כזה?
"זה לא קורה ברגע אחד. הכל נעשה בהדרגה. אפשר להיות גם מצליחן וגם מהמר. אתה מתחיל בטוטו, ווינר, שם כמה בטים, בהדרגה מגדיל את סכומי ההימורים, את תדירות ההימורים, ובלי להרגיש פתאום אתה מגלה שאתה חולה. חולה בהימורים זה חולה לכל דבר".

5 צפייה בגלריה
עזר מאד. ברקוביץ
עזר מאד. ברקוביץ
עזר מאד. ברקוביץ
(צילום: עוז מועלם)

קראו גם:

והדרך שלך להשתקם השפיעה מאד על החיים שלך כיום.
"קודם כל אני טופח לעצמי על השכם על ההתמדה שלי כשהחלטתי להיגמל. למזלי, הבנתי שיש משהו גדול ממני ושאני צריך עזרה. הצלחתי להפנים שאני בתוך טייפון נוראי, שאני חייב שאנשים יעזרו לי לצאת מזה. חוויתי תקופה קשה שהייתה כרוכה בחרדות קשות וכדורים. למזלי הרב, הייתה לי משפחה תומכת, חברים נהדרים, קיבלתי תמיכה יוצאת דופן מאח שלי ומאייל ברקוביץ', היו אנשים שעזרו לי לצאת מזה.
"זה לא מספיק שיש לך חברים עם כסף שיכולים לעזור לך כלכלית, צריך הרבה מעבר לזה. צריך לא רק לפתור את הבעיות הכלכליות, אלא לדעת להתרחק מהימורים, להפסיק את ההתמכרות. עשיתי את השיקום הזה בליווי הכי טוב שיש, של אדם שמומחה בתחום, וככה למדתי המון על כל נושא הסיוע בגמילה, על איך לשמש כמנטור שמסייע למכורים, ובסיומו של הליך מוצלח עבורי אישית, החלטתי להקדיש את חיי לסייע למכורים".
"כיום זו הפרנסה שלי, זה העיסוק שלי, ואני מקדיש את כל חיי לעזור למכורים להיגמל מההתמכרות שלהם. דווקא בגלל שאני עצמי עברתי התמכרות והצלחתי לצאת ממנה, אני מסוגל לסייע רבות למכורים כי אני מבין אותם והייתי במקום שלהם".

דגו טוב לחיפה


למרות שהוא התרחק מהענף, אי אפשר שלא להחליף כמה מילים על כדורגל.
אני מניח שגם אתה עקבת אחרי הנבחרות הצעירות בקיץ הקסום הזה.
"ברור שאני עוקב אחרי השחקנים הצעירים הנהדרים שלנו. זה ממש מחמם את הלב לראות אותם. אני פחות מעורב בכדורגל מאשר בעבר, אני כבר לא הולך כמעט למשחקים בארץ, זה פחות מושך אותי. כשאני בחו"ל אני הולך למשחקים ברמה אירופאית גבוהה. תענוג לראות את הדור הצעיר שלנו".

5 צפייה בגלריה
חליאלי לא מספיק להבקיע
חליאלי לא מספיק להבקיע
מחמם את הלב. חליאלי והנבחרת הצעירה
(צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)

מבחינת רבים המינוי של מסאי דגו הוא הימור...
"אחרי שלוש אליפויות רצופות, סטטיסטית הסיכוי לזכות באליפות רביעית לא גבוה במיוחד. לכן טוב עשו במכבי חיפה שבחרו להתמקד בלבנות משהו לשנים הבאות. זה טוב מאד להביא בעונה כזו מאמן צעיר, ולהביא לקבוצה שחקנים צעירים, ואני מאד מקווה שבעונה הקרובה יתנו לכמה שיותר שחקנים צעירים לשחק. לדעתי ההחתמה של דגו מעבירה מסר שהקבוצה נערכת לשנים הבאות, מתעתדת לתת הזדמנות לצעירים. אני מניח שהקהל יעודד את הקבוצה ויקבל בהבנה גם אם לא תהיה בעוד אליפות בעונה הקרובה, כי מכבי חיפה משדרת כרגע שהיא בונה עצמה לשנים הבאות, ולאור זאת, ההחתמה של דגו היא בהחלט מעשה נכון".
כלומר, מבחינתך לתת במה לצעירים בכל מחיר?
"בהחלט, חד משמעית. יש צעירים מוכשרים, וזה פשע לא לתת להם לשחק".

5 צפייה בגלריה
שיהיה בהצלחה. מסאי דגו
שיהיה בהצלחה. מסאי דגו
מסר חשוב. מסאי דגו
(צילום: עוז מועלם)

אצילי ואבו פאני השאירו בור גדול. מי ימלא אותו?
"אין ספק שנוצר בור גדול כי עזבו שני שחקנים מרכזיים, אבל זו ההזדמנות של אחרים להיכנס לעמדות האלה, זה היופי בכדורגל. הם ישכיחו אותם באותה מידה שהספיקו לשכוח את תרומתו של פלאניץ'".
יש חשש שדגו חסר הניסיון והמעמד יתקשה להתמודד ולנהל כוכבים.
"ברור שהוא יצטרך להביא ערך מוסף, אבל אם הצוות החליט למנות אותו, צריך לכבד את ההחלטה. כל מאמן היה נכנס לנעליים גדולות כך שזה לא רלוונטי".