גם בגיל 38, דקל קינן, מסרב לתלות את הנעליים. קפטן מכבי חיפה לשעבר הצטרף לאל איי פורס מהליגה השלישית בארה"ב, תחנתו הרביעית במסע בארצו של הדוד סם.
8 צפייה בגלריה
קפטן מיתולוגי נערץ
קפטן מיתולוגי נערץ
קפטן מיתולוגי נערץ
(צילום: עוז מועלם)
למרות הצעות שקיבל מהליגה השנייה קינן העדיף לשחק באל איי פורס שכן על פי התקנות החדשות בליגה האמריקאית הדבר היה מחייב אותו לעבור לעיר אחרת. קינן שבע המעברים שמתגורר כיום עם משפחתו בקליפורניה העדיף להישאר באזור כדי לא לטלטל שוב את משפחתו.
בראיון מיוחד מדבר קינן על החלטתו להמשיך לשחק עונה נוספת, מסביר מה גרם לו להגיד לא למכבי חיפה שרצתה אותו כעוזרו של מסאי דגו ועל החשש הגדול מהיום שאחרי.
דקל, עד מתי?
"(צוחק), מה לעשות, התשוקה עדיין בוערת בי. אני מתייחס למשחקים ואימונים כדבר שאני הכי אוהב. היה חשוב לי להישאר במסגרת, וליגה שלישית או ליגה ראשונה זה לא מעניין אותי. בשבילי כל אימון ומשחק זה הדבר הכי חשוב שיש. אני מאוד שמח שאני ממשיך לשחק. קשה לי לוותר על זה, קשה לי לדמיין את היום שאחרי אבל אני מבין שזה בלתי נמנע. אני בטוח שאשאר בתחום, גם פה בארה"ב נפתחות לי לא מעט דלתות אז אני אצטרך לקבל החלטה בקרוב. אני מאוד חושש מהיום שאחרי אבל מבין שזה מתקרב".

8 צפייה בגלריה
הקהל של מכבי נפרד מקינן
הקהל של מכבי נפרד מקינן
הקהל של מכבי נפרד מקינן
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

אפשר לומר שרעש הפקקים וריח הדשא עדיין עושים לך את זה?
"כן, קשה לי לחשוב על פרישה. עם יד על הלב זה לא פשוט".
נודע לנו שחבריך הטובים קטן, חרזי ודוידוביץ' ממליצים לך למשוך?
"כן, אני בקשר איתם הם אמרו לי לא פעם 'פורשים פעם אחת', אז אני לא רוצה שזה יקרה כרגע".
אתה מופתע ממינויו של דגו?
"לפני שנה וחצי הגעתי לחופשה בארץ ורציתי לשמור על כושר. ביקשתי ממנו להתאמן בהפועל עכו כי הוא אימן שם, והוא פתח בפניי את הדלת. התרשמתי מהרצינות, מהמקצועיות שלו, בהתחלה חשבתי לבוא להתאמן פעמיים־ שלוש בשבוע, אבל מצאתי את עצמי מגיע כל אימון ומאוד נהנה. היו לנו לא מעט שיחות, הוא אדם צנוע, אני מאוד מפרגן לו ומאחל לו הצלחה גדולה. מסאי נכנס למערכת שעובדת, שהוא מכיר דרך מחלקת הנוער ככה שהוא לא מגיע משום מקום. אם היה זמן אידיאלי להחלטה כזו אז זה הזמן אחרי 3 אליפויות".

8 צפייה בגלריה
שיהיה בהצלחה. מסאי דגו
שיהיה בהצלחה. מסאי דגו
מסאי דגו
(צילום: עוז מועלם)

הציעו לך להיות עוזרו.
"היה לי קשה מאוד לסרב למכבי חיפה, לא כל יום מציעים לך תפקיד כזה. החלטתי שאני ממשיך לשחק. מאהבה טהורה למשחק החלטתי להמשיך לשחק ולהגיד: 'לא, תודה' למכבי חיפה. אני לא מרוויח מזה יותר מדי כסף, הייתה לי דילמה קשה, מכבי חיפה זה הבית שלי ואני לא שוכח את זה. אני בקשר עם אלברמן, יענקל'ה ועוזי. שיתפתי אותם בהתלבטויות, הם נתנו לי זמן לחשוב על זה והציגו לי את כל הפרטים. מגיע לו שיהיה שם מישהו שהוא כל כולו בשבילו, ואני לא שם כרגע בגלל שאני רוצה לשחק. לזכותם ייאמר שהם הבינו את ההחלטה הלא פשוטה שלי לוותר על זה".
 אולי דרושה לדגו דמות כמוך לצידו?
"אני חי את המועדון הזה, הייתי במעמדים גדולים ופחות, הייתי בתקופות טובות ופחות. ראיתי מאמנים מתמודדים עם שחקנים וזרים שמשחקים, מאוכזבים ומאכזבים אז אני חושב שמכבי חיפה רוצה לראות אותי בתור דמות בחדר הלבשה".

8 צפייה בגלריה
יענקל'ה שחר מעניק לדקל ולמשפחה תעודת הוקרה
יענקל'ה שחר מעניק לדקל ולמשפחה תעודת הוקרה
יענקל'ה שחר מעניק לדקל ולמשפחה תעודת הוקרה
(צילום: אלעד גרשגורן)

המינוי שלו הוא מהלך שנוי במחלוקת, אמיץ אבל גם יהיר.
"לא הייתי קורה לזה מהלך יהיר. הם עשו את הבדיקות ולא מעט כאלה, ראיינו מועמדים ובסופו של דבר בחרו במסאי. אם הם החליטו שהוא האיש הנכון והמתאים לעמוד על הקווים אני בטוח שהם יודעים מה הם עושים, אני מאוד סומך על גל".
איך הוא יתמודד עם אוסף כוכבים וערמות אגו?
"הוא ילמד להסתדר. הוא מאוד אינטליגנטי. יש סביבו מערכת מאוד משומנת, הוא לא לבד. לפעמים זה צריך להגיע מהמנהיגים בתוך חדר ההלבשה. הוא ילמד על הדרך את הכל, אני בטוח. יהיה מעניין, אבל אני מחזיק לו אצבעות".

8 צפייה בגלריה
עומר אצילי מכבי חיפה
עומר אצילי מכבי חיפה
חלל גדול. עומר אצילי מכבי חיפה
(עוז מועלם)

העזיבה של עומר אצילי משאירה חלל גדול.
"אני מסכים שזה משמעותי מאוד. הוא תמיד הוא היה בשביל הקבוצה לגול או בישול במאני טיים. המספרים שלו לא משקרים, יהיה לא פשוט למצוא מחליף לעומר אצילי, המספרים שלו יצטרכו להתחלק בין שניים - שלושה שחקנים, והיה קשה למצוא שחקן אחד שיביא את המספרים האלה. גם כשפלאניץ' עזב כולם חששו אבל הביאו שני בלמים ששיפרו עוד יותר את הקבוצה ככה שאני סומך על גל והסקאוטים שיצליחו למצוא תחליף ראוי".
הספקת להכיר את אלברמן. זיהית אז את הפוטנציאל?
"הספקתי להכיר את גל כשחקן, שיחקתי נגדו. הוא תמיד היה בחור רציני, מבין כדורגל, אהבתי לדבר איתו. הוא תמיד ראה את התמונה המלאה. לפני שחתמתי בסינסינטי שיתפתי אותו בהתלבטות שלי אם לעבור ומה ואיך. למחרת הוא הגיע לאימון ושאל אותי איפה המאמן מתכוון לשים אותך? בלם מרכזי או בלם בצד ימין. הוא כבר הספיק לראות וידאו עוד לפני שידעתי איפה זה סינסינטי וזה מראה עד כמה הוא מקצוען אמיתי. הוא רואה תמונה רחבה, הוא בדק שיטה וזה הסביר לי עד כמה הוא מקצוען".
קשה מאוד לכישרונות צעירים במכבי להשתלב בבוגרים. נדמה שצריך להיות עילוי כמוך וכמו קטן ולביא כדי לקבל הזדמנות בהרכב.
"לא הייתי אומר שאני עילוי. נטע הוא עילוי, ולפניו היה קטן. רפאלוב זה עילוי אמיתי. תראה את תומר חמד, הוא התעקש ללכת ולשחק על מנת לצבור דקות, וזה השתלם לו. שון ויסמן התעקש ללכת לשחק ורואים שזה אינדיבידואלי. לכל אחד יש את הדרך שלו, אין תחליף לדקות משחק, נקודה".

8 צפייה בגלריה
חליאלי לא מספיק להבקיע
חליאלי לא מספיק להבקיע
אין תחליף לדקות משחק. חליאלי
(צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)

כישרונות כמו חלאילי, שיבלי ופיינגולד ימצאו את עצמם בבוגרים או שגם הם בדרך לעפולה?
"גם אני הייתי צריך לצאת לשנתיים השאלות כדי לחזור ולשחק במכבי חיפה, אני יודע שיש שיתוף פעולה בין מכבי חיפה לעפולה דבר שיכול להועיל לשני הצדדים. אין תחליף לדקות משחק גם אם זה בליגה השנייה. שחקן צריך לשחק, לחוות, לצבור ביטחון ולהרגיש את המשחק עצמו. אימונים ברמה גבוהה זה דבר חשוב אבל אין כמו דקות משחק. אני לא יודע מה התוכניות של הצעירים אני כצעיר תמיד שאפתי לשחק, ממליץ לשחקן צעיר לצאת לשחק, זה הכי חשוב".
נבחרת הנוער עשתה הישג מדהים וניפצה מיתוסים כמו היעדר חוסן מנטלי ונחיתות בכושר גופני.
"וואו, הם עשו דבר אדיר. יצא לי לדבר עם לא מעט אנשי כדורגל, כולם בהלם מההישג העצום, מטורף. יצא לי לראות את המשחקים. הם לא הסתגרו ועשו בונקר אלא שיחקו פתוח. זה מדהים. הם הצליחו להגיע להמון אנשים בגלל הסיפור של אופיר חיים. הם הביאו המון גאווה והראו אופי מיוחד, נראה שיש שם אנשי מקצוע שראויים לכל המחמאות".

8 צפייה בגלריה
מכבי יובנטוס
מכבי יובנטוס
קופץ יחד איתם. אוהדי מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם)

הקהל הירוק שובר כל שיא בשנים האחרונות.
"רואה את הקהל בטלוויזיה וקופץ יחד איתם. זה מגיע לקהל הזה שהיה עם הקבוצה בתקופות הרבה פחות טובות ולא נטש אותנו לרגע. ההצלחה הזו והכיף הזה מגיע להם. סמי עופר זו חוויה לכל המשפחה, זה אירופה לכל דבר. כיף לראות את זה, זה לא מובן מאליו".
אולי עדיף להישאר בארה"ב? יש תרבות ספורט, החיים יותר שלווים.
"יש ימים שאנחנו רוצים להישאר ויש ימים שאנחנו רוצים לחזור. דבר אחד בטוח, זה לא הבית שלנו פה. החיים שלנו פה טובים, החיים של הילדים שלנו טובים. יש יותר שלווה, מערכת חינוך טובה, חשבנו שאנחנו באים לשנה שנתיים אבל אנחנו עוד מעט 6 שנים.
נפתחות המון הזדמנויות אבל זה לא מרגיש כמו הבית לצערי. אני רוצה שהילדים שלנו יגדלו כמו ישראלים וזו דילמה שאנחנו חיים אותה יום יום".

8 צפייה בגלריה
דקל קינן ומשפחתו עם יענקל'ה שחר בערב הוקרה
דקל קינן ומשפחתו עם יענקל'ה שחר בערב הוקרה
דקל קינן ומשפחתו עם יענקל'ה שחר בערב הוקרה
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

קראו גם:

הבן כדורגלן. תמליץ לו ללכת בדרכך?
"מאוד חשוב לי שהילדים שלי כולל הבת יהיו בקבוצת ספורט. הם מקבלים המון ערכים, שלא הכל הולך סביבם, שיש אכזבות, הפסדים, אחריות לקום בשבת בבוקר, להכין את הבגדים. אני לא דוחף אותם אבל אני תומך, כיף לי לראות אותם משחקים ספורט תחרותי".