רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דלית אל כרמל, מתלהב מהדו קיום המהדהד בקבוצתו האהודה מכבי חיפה ומתרגש כמו כולנו ממסע הקסם של נבחרת הנוער כמו גם מהחיבור המרגש בין יהודים וערבים.
7 צפייה בגלריה
אהוד שרוף. חלבי
אהוד שרוף. חלבי
אהוד שרוף. חלבי
(צילום: שרון צור)
אבל עם זאת תוקף את מנהלה המקצועי של הנבחרת הבוגרת יוסי בניון, מאמנה אלון חזן ושחקנים בנבחרת על ההתנהלות כלפי שחקנים ערבים.
כאוהד ותיק מאוד אתה עדיין מתגעגע לימים של מנצ'ל, אמר והרדי?
"תלוי מתי, יש תקופות קשות כמו עד לפני שלוש האליפויות האחרונות כשהקבוצה מקרטעת אני בהחלט מתגעגע לימים האלה. אבל בשנים האחרונות אני לא מתגעגע, אני אוהב את התקופה הזו".
איך אתה מסביר את הטרפת סביב מכבי חיפה שהפכה לאהודה בישראל?
"אוהדי מכבי הם האוהדים הטובים ביותר בכדורגל הישראלי מאז ומעולם והם חלק מרכזי בהצלחות של הקבוצה. זה בזכות הנשיא יעקב שחר שמשתבח עם השנים. הוא בנה פה אימפריה אירופאית עם תקציב מסודר, מועדון יציב, כוח אדם נכון בכל תפקיד. פעם אמרו שמה שמייחד את חיפה זה הגנים הבהאיים או הנמל. היום קבוצת הכדורגל של מכבי היא הפנים של העיר".
איך אתה רואה את מכבי בימים שאחרי בכר ואצילי?
"זה מדאיג אותי באמת. אני מקווה מאוד שיביאו תחליפים טובים כדי שהקבוצה תמשיך לזכות באליפויות. אני מבין את מה שעובר על הקבוצה. אחר שלוש אליפויות גם המאמן וגם חלק מהשחקנים מיצו את עצמם בקבוצה ומחפשים עתיד חדש. למה לא?"

7 צפייה בגלריה
עומר אצילי מכבי חיפה
עומר אצילי מכבי חיפה
מה יבוא אחריו. עומר אצילי
(צילום: עוז מועלם)

ויעקב שחר נותן לזה את ברכת הדרך.
"אני מבין ומכבד את ההחלטות שלו. נכנס לו הרבה כסף אבל הוא גם מוציא הרבה, זה הכדורגל".
השינויים האלה יכולים לעלות בתואר?
"אני לא רואה שקבוצות אחרות הרבה יותר טובות אבל כן, גם במידה ושנה אחת לא נזכה בתואר. מי אמר שחייבים כל שנה לזכות באליפות"?.
מכבי הפכה גם לפנים היפות של הדו קיום בכדורגל הישראלי.
"נכון, גם הפועל חיפה, במשך כל השנים הייתה כזו. אבל מכבי בעיקר. בוסתוני, ארמלי, באדיר, חבשי, אבו פאני, ג'אבר, הם רק טיפה בים של עשרות שנים של דו קיום בקבוצה. אבל העיקר הם האוהדים של חיפה, אתה רואה הרבה אצטדיונים בארץ ששומעים ערבית כשפה שגורה? ביציעים של בית"ר י-ם תשמע ערבית? במכבי ת"א תשמע ערבית ביציעים? מעולם לא היו אירועים על רקע גזעני ביציעים ובין שחקני מכבי".

7 צפייה בגלריה
עם צלחת האליפות
עם צלחת האליפות
מכבד את ההחלטות שלו. שחר חוגג אליפות
(צילום: עוז מועלם)

כלומר, מלבד מספר מועדונים, הכדורגל כאן נגוע בגזענות?
"ברור שכן. כשאני אומר גזענות אני לא מתכוון רק נגד ערבים, גם נגד שחורים. תראה מה עשו לסק במשחק מול הפועל באר שבע כשנהמו לעברו, ונגד אתיופים וערבים. כשצועקים מוחמד מת או אבו פאני מחבל זו גזענות, והמלחמה היחידה היא של השופטים במשחקים. כשזה קורה השופט חייב להפסיק את המשחק. כשיהיה לשופטים אומץ והם יפוצצו משחק בגלל גזענות, הכול יסתיים באותו רגע".
התחושה היא שהתופעה מחריפה במשך השנים.
"השיח הציבורי במדינה מחריף, כך גם בכדורגל. כשהשר בן גביר הולך להגן על בית"ר ירושלים מה מצפים שיהיה? יש קבוצות שחרטו על הדגל שלהן מלחמה נגד הגזענות. מכבי חיפה, הפועל חיפה, הפועל ת"א, גם בהפועל ב"ש יש אוהדים מהפזורה. יש קבוצות ויש קבוצות. את הקבוצות הגזעניות צריך להקיא מהכדורגל הישראלי".

"צעד אמיץ של שחר"


במכבי קיבלו החלטה נאורה. מינו את מסאי דגו למאמן הקבוצה הבכירה בישראל.
"אין ספק שזה צעד אמיץ של שחר. בסופו של דבר אני בודק אנשים לפי הכישורים שלהם ולא על פי הרקע שלהם או המוצא והלאום, וגם את דגו יבחנו כך. שמעתי מאנשים שהוא מבין כדורגל, אבל חייבים להבין שלא מספיק להבין בכדורגל, מאמן צריך לדעת לנהל חדר הלבשה ובוודאי שעם כל כך הרבה כוכבים כמו במכבי, צריך לעמוד במשברים וזה לא קל. אני סומך על שחר, המנכ"ל ובעיקר על אלברמן שיעזרו לו".

7 צפייה בגלריה
שיהיה בהצלחה. מסאי דגו
שיהיה בהצלחה. מסאי דגו
שיהיה בהצלחה. מסאי דגו
(צילום: עוז מועלם)

הוא נכנס לנעליים גדולות מאוד.
"בכר הוא אחד המאמנים הגדולים בארץ. שוויצר, קשטן, גרנט וגוטמן היו מאמנים מצוינים אבל בכר עשה הישג שלא ניתן לקחת ממנו, 6 אליפויות ב-8 שנים, זה הישג מטורף".
אתה בטח עוקב כמו כולנו אחרי המסע הנפלא של הנבחרת עד גיל 20 במונדיאליטו.
"הייתי כמו כולם בעננים כשניצחנו את ברזיל אבל כשחלאילה ושיבלי כבשו את השערים, זה ממש ריגש אותי. הילדים האלה הם העתיד של הכדורגל שלנו. אני מקווה שכולם או רובם יצאו מיד לאירופה ולא יישארו בארץ. הם חייבים להתחשל שם, זה הדבר הטוב ביותר להם ולכדורגל שלנו לשנים הבאות".

7 צפייה בגלריה
הנבחרת הצעירה חוגגת
הנבחרת הצעירה חוגגת
יש חיבור טוב.הנבחרת הצעירה
(צילום:FIFA via Getty Images Buda Mendes)

יש שם חיבור מעורר השראה בין יהודים לערבים.
"תראה מה עשו בנבחרת הבוגרת עם דאבור והאחרים שהעיפו. דאגו שהם יעזבו את הנבחרת. אני בטוח שראשי הנבחרת חיסלו איתם חשבונות בגלל אוהדים. הם לא בנבחרת רק בגלל ההתנהלות של אוהדים. דאבור והאחרים הם השחקנים הכי טובים בנבחרת, והם לא שם כי גם השחקנים וגם המנג'ר יוסי בניון והמאמן אלון חזן נכנעו לדרישת האוהדים. בניון וחזן ניהלו כדורגל פופוליסטי ולא מקצועי".
כלומר, בנבחרת עד גיל 20 האווירה בריאה יותר?
"אני מקווה שגם הם לא יתקלקלו. הכל מתחיל מאווירה ציבורית. כשהשחקנים בנוער לא מתבטאים פוליטית, הכל נראה כל כך יפה וטוב".

7 צפייה בגלריה
חליאלי לא מספיק להבקיע
חליאלי לא מספיק להבקיע
"הייתי בעננים". חליאלי אחרי הבקעה נוספת
(צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)

משמע, שחקנים צריכים להימנע לגמרי מלדבר על פוליטיקה.
"כשאחד כמו ערן זהבי או שחקנים אחרים מוציא מהפה כל כך הרבה פוליטיקה זה לגיטימי אבל כששחקן ערבי אומר את מה שהוא מרגיש תראה מה שעושים לו".
אתה מבין את הביקורת על כך ששחקנים ערבים לא שרים את ההמנון?
"אני ישראלי, אני אוהב אהבת נפש את המדינה שלנו, אבל ההמנון לא אומר לי כלום. אני עומד כששרים אותו, עושה כבוד אבל המילים שלו לא אומרות לי כלום כי הם לא מתייחסות אליי בכלל".

7 צפייה בגלריה
הכדורגל נגוע בגזענות. חלבי
הכדורגל נגוע בגזענות. חלבי
הכדורגל נגוע בגזענות. חלבי
(צילום: שרון צור)

קראו גם:

דובר ההתאחדות לכדורגל, שלומי ברזל מסר בתגובה: "צר לנו על הפופוליזם של דמות ראויה כמו ראש המועצה והעיתונאי לשעבר רפיק חלבי. מי שמן הסתם היה בודק כעיתונאי את הדברים טרם אמירתם ומגלה כי דאבור פרש מהנבחרת מטעמיו וסבע ביקש לא להיות בה. שייכות לנבחרת היא זכות גדולה ולמי שאינו מעוניין בה נאחל בהצלחה. נבחרות ישראל בכל שנתון היו, הינן ויהיו מופת לדו קיום ושוויון. אנחנו מעולם לא טורחים לספר כמה בני לאום כאלה ואחרים נכללים כי הזימונים הם על רקע מקצועי בלבד, גם אם יש ציניקנים שאוהבים להתעסק במספרים".