אחרי שנים רבות בהן אילן בק פעל על אש קטנה יחסית, יו"ר מחלקת הכדורסל במכבי חיפה, מוצא עצמו עם קבוצת נשים שדוהרת בצמרת, עוד קבוצת גברים בלאומית והמון אקשן. אומנם הגברים מדשדשים בליגה השנייה, אבל בק אופטימי גם ביחס אליהם.
2 צפייה בגלריה
אילן בק
אילן בק
אילן בק
(אורן אהרוני)
בינתיים, תנו לו להתגאות בביצועים של הנשים: "בשנה שעברה פניתי לערוץ הספורט והתחננתי שיבואו לשדר משחקים מהאולם בביכורים. עשו לי טובה ושידרו בקושי משחק וחצי. השנה הם אלו שמבקשים לשדר את כל משחקי הבית שלנו כי הם מעולם לא שידרו משחק נשים עם קהל שמפוצץ את את האולם".
נו, אז מה סוד ההצלחה של הבנות?
"יש כאן תמהיל נכון. כל שאר הקבוצות מבוססות על שלוש זרות, עוד מתאזרחת או שתיים, וסגל ישראלי מאד קצר. אנחנו הקבוצה היחידה עם סגל ישראלי רחב, שכולל שחקניות תוצרת בית כמו נור כיוף ותמר זינגר. אין לנו אף מתאזרחת, יש לנו סגל רחב של ישראליות מוכשרות, יש לנו שחקניות שכבר כמה שנים בקבוצה, יש לנו מאמן כמו עומרי צירלין שכבר ארבע שנים בתפקיד. הקהל אוהב לראות ילדה בכיתה י"ב כמו תמר זינגר שעולה בחמישייה, ועל כל זה יש לנו שלוש זרות מצוינות".
כרגע הן מועמדות לאליפות. מה לגבי השתתפות במפעלים באירופה?
"זה בדיוק מה שאני מכוון אליו. בשנה הבאה מכבי חיפה תשתתף באחד המפעלים האירופאים. לגבי הטענה שאנחנו מועמדים לאליפות עוד מוקדם לדבר על כך. רוב הקבוצות מנסות לבצע התאמות, לעשות שינויים, להתחזק. לכן הכל עוד יכול להיות. זו ליגה קשה, שוויונית מאד. ברוב הקבוצות הזרות מאד דומיננטיות, וקבוצה שתצליח להביא זרה ברמה גבוהה מאד יכולה לשנות את מאזן הכוחות".
נעבור לגברים. לקחתם סיכון עם החתמת שחקן כמו גלן רייס.
"גלן רייס הוא שחקן של טופ ליגת העל. הוא השובר שוויון שלנו, הוא הקיצור דרך שלנו לליגת העל. הוא זה שיכול לקחת קבוצה שכרגע רחוקה מלהיות בדרך לליגת העל, ולהריץ אותה קדימה".
שילמתם על זה מחיר: לשחק ארבעה משחקים עם זר אחד.
"זו הזיה שרק הכדורסל הישראלי יכול להמציא. מדובר בתקנון הזוי ובלתי נתפס. בליגת העל קבוצה הייתה רושמת ארבעה זרים אחרים, ורייס היה נענש ולא משחק ארבעה משחקים בלי שהקבוצה תיענש. בלאומית התקנון שונה, ובעצם מענישים את הקבוצה על מעשה שהשחקן עשה לפני שלוש שנים בקבוצה אחרת. אבל אני מוכן לספוג את העונש הזה כי כשרייס יתחיל לשחק בליגה, נקבל את הכל בחזרה בריבית דריבית".

"ברגע שרייס ישחק, הכל ייראה אחרת"

2 צפייה בגלריה
גלן רייס
גלן רייס
מהמרים עליו ובגדול. גלן רייס
(ראובן שוורץ)
קראו גם: >>>
החתמתם שחקן מצוין, אבל עם רקורד בעייתי ביותר.
"אני מודע לרייס, לעבר הבעייתי שלו, להתנהגות שלו, לכל מה שהוא עשה בעבר. אני יכול רק להגיד לך שמאז שהוא נחת בארץ ההתנהגות שלו מופתית. הוא מתנדב בעמותת "ערכים בספורט", הוא נותן הרצאות לשחקני מחלקות הנוער שלנו, ועד כה הפידבקים מהפעילות ההתנדבותית שלו מצוינים. אנחנו נותנים לו הזדמנות למרות כל העבר שלו, ואני מאמין שהוא יחזיר לנו בגדול. אם אני רוצה כבר השנה להעפיל לליגת העל, אני חייב שחקן כמו רייס. אני מאד שמח שצעירים רבים משחקים בקבוצה, אבל הם לא יכולים לבד להעלות אותנו לליגת העל".
בינתיים, הקבוצה נראית רע.
"תלוי איך מסתכלים על זה. המטרה המוצהרת שלנו הייתה להחזיר את הצבע הירוק למועדון, ולבנות הקבוצה מבוססת על צעירים מוכשרים. אני רואה את קופרברג, חן ונג'ר משחקים, ואני גאה שבוגרי מחלקת הנוער שלנו משחקים בקבוצה. אני רואה חמישייה עם רזיאל חיון וכוזהינוף, שניהם בני עשרים, ואני מרוצה. אני יכול להבטיח לך שמקרים כמו נתנאל ארצי ויפתח זיו שעזבו, לא יקרו אצלי. אמנם עד כה הפסדנו כמה משחקים, אבל הצעירים אצלנו מקבלים הזדמנות, וזה חלק מהחזון שלנו".
אפרופו כוזהינוף, יש ביקורת על כך שהוא נהנה ממעמד מיוחד כי אביו ספונסר.
"אין שום קשר בין המעמד של כוזהינוף לבין העובדה שאבא שלו משתף פעולה עם נקסט אורבן שהיא הספונסר שלנו. כוזהינוף מקבל דקות בזכות מי שהוא. בכלל, יש לא מעט מקרים שבהם האבא הוא הבעלים, והבן משחק. למה, תום בן זקן לא משחק באשדוד כשאבא לו ג'קי הוא הבעלים? הגיע הזמן להפסיק את הסיפורים על ילד של אבא, כוזהינוף משחק רק בזכות היכולת שלו".
פתחתם את הליגה עם שורה של זעזועים. הקבוצה לא נבנתה נכון ושילמתם על זה מחיר.
"הייתה לנו התחלה מאוחרת. חיכינו הרבה עד שג'ף רוזן הודיע שהוא לא ממשיך, והתחלנו לבנות סגל באיחור. גם העובדה שלא ידענו אם נהיה בליגת העל או בלאומית עיכבה את בניית הסגל. אנחנו בונים עצמנו תוך כדי תנועה, מבצעים התאמות, עושים מאמץ להרכיב סגל. היו כמה טעויות, עשינו כמה החלפות, אבל אני מאמין שברגע שגלן רייס יצטרף לליגה, הכל ייראה אחרת לגמרי".
מה הביא אתכם להצטרף לליגה הבלקנית?
"הליגה הבלקנית זה קודם כל סוג של הצהרה. אנחנו בעצם מצהירים שכשמכבי חיפה תהיה בליגת העל היא תשתתף במפעלים האירופאים. ההשתתפות בליגה הבלקנית תאפשר לי לתמרן עם הסגל, לתת לשני שחקנים זרים שלא רשומים בליגה לשחק עם הקבוצה בבלקנית, לתת לצעירים יותר דקות משחק, זו פריבלגיה אדירה".
דיברת על שחקנים תוצרת בית, אבל כרגע יש שלושה מתאזרחים בסגל.
"אנחנו רוצים לחזור לליגת העל, ואני לא חושב שלקהל באמת אכפת אם ילד בן 19 ממחלקת הנוער יעלה אותם, אם מתאזרח יעלה אותם או שאני ואתה ניכנס לפרקט ונעלה את הקבוצה לליגת העל".
כרגע אתם ממש לא בכיוון.
"כרגע אנחנו באמת לא מספיק טובים, לא לליגת העל ולא לפלייאוף, אבל אני בטוח שברגע שרייס ישחק, הכל ייראה אחרת. מי כמוך יודע שאפשר לעלות ליגה גם מהמקום השביעי והשמיני בתום העונה הסדירה. כרגע המטרה היא להשתחל לפלייאוף, ולהגיע לשם בכושר טוב ועם קבוצה מחוברת".