ספר התקציב החדש הוצג השבוע בפני ועדת הכספים העירונית זאת לאחר שמשרד הפנים דרש להכינו מחדש. התקציב החדש מציג הכנסות חד פעמיות וקיצוץ רוחבי בתאגידים העירוניים.
3 צפייה בגלריה
הגזבר (במרכז) עם ראש העיר והיועצת המשפטית
הגזבר (במרכז) עם ראש העיר והיועצת המשפטית
הגזבר (במרכז) עם ראש העיר והיועצת המשפטית
(צילום: נחום סגל )
התקציב הרגיל ל-2022 מסתכם ב ־ 3 מיליארד ו־208 מיליון שקלים. תקציב הפיתוח לא הוגש. בתקציב החדש הפערים האמיתיים בין ההכנסות להוצאות הם 250 מיליון שקל כאשר העירייה מכסה את הגירעון בהכנסות חד פעמיות, כלומר באמצעות העברות מקרנות שהיו לרשות והעברות חד פעמיות.
בנוסף נטען בוועדת הכספים כי העירייה הביאה מעל 390 תקנים של משרות חדשות כמעט כולם בכירים, בשכר מנכ"ל של מעל ל־ 30 אלף שקל כל אחד.
חבר הוועדה, יואב רמתי: "כדי להגיש את תקציב שנת 2022 ניפחה העירייה את ההכנסות בסוג של הכנסות פיקטיביות והוסיפה להכנסות 250 מיליון שקלים מעודפים של שנים קודמות. המצב הזה נוצר בגלל שהעירייה לא יצרה הכנסות כי אין הכנסות מהממשלה, מבנייה והיטלי השבחה, וגם אין גיוס תרומות מחו"ל".
3 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
(צילום: נחום סגל)
קראו גם >>>
חברי הוועדה נדהמו לגלות בתקציב קיצוץ רוחבי של 50 אחוז בתאגידים העירוניים כמו המוזיאונים, אתו"ס האצטדיון והתיאטרון. "יש חשש כי חלק מהתאגידים לא יוכלו לפעול גם בעיקר שטרם ידוע על תקציב הפתוח", אמר חבר הוועדה מוטי בליצבלאו.
הגזבר רוני בן חיים אמר בדיון: "עבדנו כולנו לילות כימים, וזה הפורמט הכי מקסימלי שיכול להיות".
יו"ר ועדת הכספים, סופי נקש: "קיצצתם 50 אחוז בתאגידים. האם צפויים שם פיטורים? איך הגעתם ל־50 אחוז? מאיפה אתם הולכים לגרד עוד 5 מיליון וחצי שקל עבור האצטדיון? האם השחקנים יצטרכו לשחק עם הפנס של הטלפון? האם ישבתם עם המנהלים, עברתם איתם על התוכנית?"
בן חיים: "אני מנוע מלענות עכשיו".
נקש: "הכל יעבור למשרד הפנים".
היועצת המשפטית של העירייה, עו"ד ימית קליין: "החברה הכלכלית צריכה לממן את האיצטדיון".
גולן: "יש הסכם שהעירייה חייבת לממן את האצטדיון?"
קליין: "העירייה לא צריכה לממן את האצטדיון".
גולן: "אנחנו לא ניתן שהאצטדיון יהפוך לפיל לבן".
לאחר הישיבה אמרה חברת המועצה שרית גולן ל"ידיעות חיפה": "קיבלנו השבוע גרסה רביעית של תקציב רגיל וראש העיר נמנעה מלהביא תקציב פיתוח לשנת 2022, והמשמעות היא שאין נסיון למימוש חזון וקידום העיר. שנת 2023, בהיעדר מקורות הכנסה, תהפוך את העירייה לגירעונית והיא עלולה לאבד את מעמדה כרשות איתנה. אחרי הקיצוץ בתאגידים עשרות עובדים עלולים למצוא את עצמם מפוטרים. בנסיבות אלו לא הסכמנו לאשר את התקציב ודרשנו לקיים דיונים בוועדת הכספים גם בנושא מצבת כח האדם, לשמוע את המנכל"ים של התאגידים, ולבחון את כלל נתוני הארנונה לעניין גובה ההכנסות הצפוי. הציפייה הייתה שהתקציב יכלול תוכנית התייעלות משמעותית תוך צמצום יחידות שנפתחו ללא היגיון תקציבי. אם לא תהיה תוכנית התייעלות אנחנו בדרך להתרסקות כלכלית".

"זו עירייה גירעונית"

ג'אקי ואקים, גזבר העירייה לשעבר, אמר ל"ידיעות חיפה": "אם מסתכלים על שנת 2023 הגירעון שיהיה לעירייה יעמוד על מינימום 270 מיליון שקל. השכר של העובדים לא ירד, וכל ההוצאות יישארו קבועות אבל לא יהיה יותר מה שיתווסף להכנסות. גם אם מחזירים אותי כקוסם לעירייה, אם לא ילכו לכיוון של פיטורי עובדים עכשיו, לא יהיה שום פתרון. אם לא יהיה גל של פיטורי עובדים וצמצום חזק מאוד בהוצאות כולל סל השירותים לאזרח אין שום סיכוי אחר, ושנת 2023 תהיה הקטסטרופה הכי גדולה בחיפה אי פעם".
מה צריך לעשות?
"צריך לשלוח מיד את כל העובדים הבכירים שהביאה ראש העיר. ראיתי את המבנה הארגוני והייתי בהלם. כולם מנהלים, סמנכ"לים, בכירים, יועצים, מי צריך את כל המשרות האלה? ומול כל אלה אין הכנסות. יש שם ניפוח ארנונה של עוד 70 מיליון שקל שצריכים להוריד, ואז התקציב לא יהיה מאוזן. אז שוב יצטרכו לקצץ בהוצאות. במצב הזה אף קוסם לא יוכל לתקן את הנזק. העירייה חייבת להיכנס לתוכנית הבראה רצינית שכוללת פיטורים של מאות עובדים".
זה אומר עירייה גירעונית?
"כן. הגירעון צפוי להגיע בשנת 2023 ל־ 270 מיליון שקל. כרגע ועדת הכספים לא מאשרת לקחת הלוואות ונראה כי הצפי הוא כי גם הבנקים יפסיקו לעבוד עם העירייה ולא יאשרו לה הלוואות".
3 צפייה בגלריה
ג'אקי ואקים, גזבר העירייה לשעבר
ג'אקי ואקים, גזבר העירייה לשעבר
ג'אקי ואקים, גזבר העירייה לשעבר
(צילום: ראובן כהן)
"אני לא נכנס לזה"
הגזבר בן חיים אמר ל"ידיעות חיפה: "אני עומד מאחורי המספרים ומאחורי ההכנסות. הייתה גישה שמרנית יותר לעומת הגישה הקודמת שהיתה משוחררת יותר. קיבלתי את ההערות של ועדת הכספים בפעם הקודמת ושל הממונה על המחוז במשרד הפנים, והכנו תקציב מאוזן וראוי. יש חילוקי דעות בין האופוזיציה לקואליציה לגבי החלוקה של המשאבים הפנימיים בתקציב. התאגידים קוצצו אכן כדי לאזן את התקציב".
האם אכן 2023 תהיה שנה קטסטרופלית?
"צריך כרגע להתמקד בתקציב של שנת 2022. לצלוח את השנה הזאת בשלום. צריך שיהיה איזונים בין הקואליציה לאופוזיציה אחרת התקציב לא יעבור".
מה יקרה אם התקציב לא יעבור?
"את יודעת מה יקרה... אני לא רוצה להיכנס לפן הפוליטי".
איך אתה חי עם כל ההתקפות בישיבות?
"תראי, אני יודע שזה לא אישי. להגיד שנעים לי, לא. אבל מה לעשות, אני זה שבפרונט. יש פוליטיקה ואני לא נכנס לזה. לפעמים אני שומע מילים לא נעימות, זה חלק מהמשחק".
אתה שלם עם התקציב?
"אני שלם ועומד מאחורי המספרים".
לטענת חברי ועדת הכספים חסרים נתונים.
"הם צודקים. זו זכותם. הם שואלים שאלות והם צריכים לקבל תשובות. אני איש של מספרים. אני לא איש שאומר מה לעשות בכסף עצמו. זה לא תפקידי".
ייתכן שלא יהיה כסף לשלם משכורות לעובדים?
"לא בשנת 2022. בשנת 2023 בהחלט כן".