חיפה נשארת נמוכה: בעוד הבנייה במגדלים שוטפת את הארץ ונתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מצביעים כי למעלה מרבע מהדירות שבנייתן החלה ב-2022 היו במגדלי מגורים בגובה של 16 קומות ומעלה, בחיפה המצב שונה לחלוטין.
4 צפייה בגלריה
הפרויקט בנווה דוד
הפרויקט בנווה דוד
מגדל אלמוג בנוה דוד. איפה כל המגדלים של חיפה?
(צילום: שאוקי פרנסיס)

בדיקה של נתוני הלמ"ס בשנים 2020-2022 מעלה כי הדירות היחידות שהחלו להיבנות במגדל הגבוה מ-16 קומות היו במסגרת פרויקט אלמוג כרמל מערב בנווה דוד, אשר כולל את שלושת מגדלי המגורים שעתידים להיות הגבוהים ביותר בחיפה.
בשנים אלה לא החלה בנייה בחיפה של דירות במגדל גבוה מעל 16 קומות, וזאת בניגוד למגמה המובהקת בשאר הארץ, של בנייה לגובה ומעבר של עוד ועוד תושבים למגדלי מגורים.
נתוני הלמ"ס לשלושת הרבעונים הראשונים של 2022 מראים כי בחיפה החלה בנייתן של 543 דירות סך הכל, רובן המכריע בבניינים בני 7 קומות ומטה, ב-2021 החלה בנייתן של 410 דירות בעיר, כולן בבניינים בני 7 קומות ומטה, וב-2020 החלו להיבנות בעיר 461 דירות, מהן 161 בבניין הראשון של פרויקט אלמוג כרמל מערב, והיתר בבניינים בני 9 קומות ומטה.
העירייה ניסתה לקדם ב-2022 את מסמך המדיניות הנוגע לבנייה לגובה, ומגביל את גובה הבנייה בשכונות השונות, אך לא הצליחה לעשות כן. גם לפי מסמך המדיניות, הגובה המרבי של המגדלים העתידיים צפוי היה לעמוד על 22 קומות לכל היותר, כלומר המגדלים בפרויקט אלמוג כרמל מערב צפויים להישאר מגדלי המגורים הגבוהים בעיר.

4 צפייה בגלריה
הדמיית הפרויקט בנווה דוד
הדמיית הפרויקט בנווה דוד
הדמיית פרויקט אלמוג בנווה דוד
(הדמיה: טוטם אלמוג כרמל מערב)

ניתוח נתוני הלמ"ס הארציים של הפורום הישראלי לגורדי שחקים ובנייה עירונית (CTBUH-ISRAEL) בראשותו של אדריכל גיל שנהב, מעלה כי בשנתיים האחרון חלה עליה של כ-5% ביחס התחלות הבניה של דירות במגדלים מעל 16 קומות.
בשנת 2020 הנתון הצביע על כ-22% בהתחלות הבניה למגדלים מעל 16 קומות, בשנת 2021 המגמה הייתה די דומה עם כ-21% ואילו בשנת 2022 הנתון קפץ לכ-26.5% מסך התחלות הבניה. מספר התחלות הבניה של דירות במגדלים מעל 16 קומות בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022 עומד על 12,620 דירות. הצפי הוא כי עד סוף 2022 התחלות הבניה לדירות במגדלים מעל 16 קומות יתקרבו לכ-17 אלף דירות. לצורך השוואה בכל שנת 2020 החלה בנייתן של 11,695 דירות במגדלים, בשנת 2021 החלו לבנות 12,361 דירות במגדלים מעל 16 קומות.

4 צפייה בגלריה
הדמיית הפרויקט בנווה דוד
הדמיית הפרויקט בנווה דוד
חיפה נשארת נמוכה. מגדלי אלמוג בנווה דוד
(צילום: קבוצת אלמוג)

בדיקה של הערים השונות מעלה כי בת ים ונתניה נמצאות בראש הטבלה עם 2,251 ו-1,852 דירות במגדלים מעל 16 קומות בהתאמה. תל אביב נמצאת במקום השלישי עם 693 דירות, גבעת שמואל עם 684 דירות וירושלים סוגרת את החמישייה הראשונה עם 670 דירות במגדלים מעל 16 קומות. חיפה נשארת כאמור הרחק מאחור, ללא התחלות בנייה לגובה כלל בשנתיים האחרונות.
אדריכל גיל שנהב: "רשויות התכנון בישראל הפנימו את העובדה שיש צורך לנצל את משאב הקרקע בתבונה. אם בעבר היינו רואים באזורי הביקוש התחלות בניה של בניינים נמוכים או צמודי קרקע, כיום המגמה השתנתה כמעט לחלוטין. אין שום היגיון לבנות בניין של 3-4 קומות בלב העיר, המטרה בתכנון היא להוביל לאינטנסיביות עירונית שתספק את כלל הצרכים של תושבי העיר ותיתן מענה בהיצע הדירות אל מול הביקוש הגואה".

4 צפייה בגלריה
סמנכ"לית שיווק קבוצת אלמוג, רקפת להב
סמנכ"לית שיווק קבוצת אלמוג, רקפת להב
סמנכ"לית שיווק קבוצת אלמוג, רקפת להב
(צילום: רונן ירמיהו)

קראו גם:

פרויקט אלמוג כרמל מערב נמצא בבנייה מתקדמת כאשר המגדל הראשון בו עתיד להימסר לרוכשים השנה, ואילו הבניין השני קיבל לאחרונה היתר בנייה, השיווק בו החל ומתבצעת בו מכירה מוקדמת (פריסייל). המגדל השני מתנשא לגובה של 27 קומות וכולל 166 יח"ד, בתמהיל דירות של 4 ו-5 חדרים וכן דירות מיוחדות. מחיר התחלתי של 1.84 מיליון שקלים לדירת 4 חדרים.
רקפת להב, סמנכ"ל שיווק ומכירות בקבוצת אלמוג: "הרוכשים שמגיעים אלינו מתלהבים מאיכות ומסגנון החיים שמגורים במגדל מציעים להם, ורוצים שהדירה החדשה תהיה גבוהה והתכנון יהיה לפי המגמה העדכנית בשוק. המגדל השני ייבנה על הנקודה הגבוהה ביותר בשכונה, מה שמבטיח לרוכשים נוף נהדר עם גובה שלא ניתן להשתוות לו. יתרון נוסף הוא כי הרוכשים יכולים לראות באופן מוחשי את הבניין הראשון והדירות בו, כולל דירה לדוגמה וקומה לדוגמה, שמספקים להם ביטחון בנוגע למוצר שהם עתידים לקבל".