חברי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה הצביעו פה אחד בעד התנגדות לתוכנית הבנייה בסטלה מאריס שתוגש לוועדה המחוזית. הישיבה נערכה לאחרונה מול אולם גדוש בתושבים מעורבים.
3 צפייה בגלריה
תכנית הבנייה בסטלה מאריס
תכנית הבנייה בסטלה מאריס
תכנית הבנייה בסטלה מאריס
(הדמיה: משרד דרבן ורבקל אדריכלים)
מדובר בהיפוך דעה מוחלט של העירייה. התוכנית שביוזמת רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), שהיא חלק מהסכם הגג שנחתם ב-2016, מבקשת להקים 460 יחידות דיור בבניינים בני 6־15 קומות במתחם "מחנה זאב", המחנה הצבאי שמתפנה בסטלה מאריס בחיפה. התוכנית מתפרסת על שטח כולל של 50 דונם, והיא ממוקמת בסמוך לשכונות כרמל צרפתי ורמת שאול. גרסה מוקדמת של התוכנית אושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה כבר ב-2005. בשנת 2011 פנו תושבי הכרמל לבית המשפט העליון כשביקשו לערור נגד פסק הדין של בית משפט המנהלי בחיפה, שאישר את הקמת הפרויקט.
התוכנית הופקדה ב-18.6.23 לוועדה המחוזית, בלי חוות דעת של הוועדה המקומית. היא נמצאת בשלב של טרום הגשת התנגדות ובסך הכל ניתנה ארכת זמן של חודשיים להגשת התנגדויות כלפיה. התוכנית הוצגה בעבר במליאה אבל לא התקבלה החלטה לגביה כי היא הוגשה ללא פירוט של שטחי ציבור שצריכים להיות כלולים בה, לכן המליאה ביקשה שהתוכנית תחזור לדיון נוסף עם רישום אתר בית ספר שאמור לקום בה ובדיקה תחבורתית.

3 צפייה בגלריה
שטח בו תבנה השכונה בבסטלה מאריס
שטח בו תבנה השכונה בבסטלה מאריס
השטח בו תוכננה השכונה בסטלה מאריס
(צילום: פרטי)

נוף וים


"באנו לבקש שתתנגדו לתוכנית האיומה הזו, ההחלטה שלכם יכולה להפוך את המשבר שיצרה רמ"י להזדמנות, להפוך החלטה שהינה בכייה לדורות", אמרה יעל איתי, יו"ר פורום ציבורי כרמל, "זו תהיה שכונת מגורים סגורה בזבזנית וחסרת ייחוד. הבטיחו שישמרו 4 בונקרים וישפצו את שביל המצור. אין עליבות תכנונית גדולה מזו. ראש הכרמל הוא מתחם עם ערכים היסטוריים תרבותיים (כולל) מערת אליהו הנביא, נוף המפרץ וארובות חדרה מדרום. מה ההיגיון לקחת מחיפה את השטח המיוחד הזה במקום להפוך אותו לשטח תיירותי שיכול להרים את הכלכלה של חיפה? אנחנו מבקשים שהוועדה המקומית תגיש התנגדות לוועדה המחוזית, שלא יקרו עוד אסונות כמו מגדלי חוף הכרמל".
ליאם אזוריגן, נציג הבהאים: "מיקום התוכנית ממש ליד הבהאים, והשטח ממש חשוב לנו, אנשים באים לעשות אצלנו מדיטציה, מבקרים מכל העולם. מדברים עליו בהקשר של 2023 אבל צריך ללכת ל-1891 יותר ממאה שנה אחורה כדי להבין את הקונטקסט". האב קרול מהכנסייה הכרמליטית הדגיש כי שטח התוכנית הוא מאוד מיוחד וחשוב גם לאנשיו ואסור שיבנו שם.

3 צפייה בגלריה
הכנס של מתנגדי התכנית
הכנס של מתנגדי התכנית
כנס של מתנגדי התכנית
(צילום: פרטי)

קרא עוד:

זכויות הציבור


גאלה גלקופף בלאייס מהמרכז לצדק חברתי: "אנחנו מודאגים מאוד מההשפעות המזיקות של התוכנית הזו. היא תשבש את אופי הקהילה המקומית. כיום אוכלוסיית השכונה שם מעורבת מבחינת דת וגיל, המצב הסוציו אקונומי בינוני. השכונה החדשה תמשוך אנשים אמידים מאוד וגוזלת באופן לא הוגן את המרחב מהציבור לטובת עשירים. זו הפרה בוטה של זכויות הציבור.
"השטח יכול להפוך את חיפה לעיר תיירות וליצור לכידות חברתית. תוכנית הבנייה המוצעת מעידה על התעלמות משוועת מהמרחב, משש דתות, מפסיפס תרבותי מגוון".
ראש העיר עינת קליש וחברי המועצה מוטי בליצבלאו, הילה לאופר ושרית גולן שטיינברג הדגישו את חשיבות שימור האזור כמתחם תיירותי ואתר קדוש. "חיפה אינה משופעת בפארקים ציבוריים. בכל הכרמל אין פארק נורמלי".
לאחר כשכל 16 חברי הוועדה המקומית הצביעו על התנגדות לתוכנית הודיע מהנדס העיר אריאל וטרמן כי הגיש את ההתנגדות לוועדה המחוזית.