24 משפחות ודיירים שהתחייבו להסכם פינוי ובינוי עם הקמת 'מגדל אירופה', ברחוב יציאת אירופה 4-6, בשכונת שער העלייה בחיפה, נמצאים כבר שנה בחוסר ודאות לגבי מצבם לאחר שהקבלן שהחל בבניית המגדל נמצא בחדלות פירעון והבנייה הופסקה כמעט לחלוטין.
4 צפייה בגלריה
מגדל אירופה בשער עליה
מגדל אירופה בשער עליה
מגדל אירופה בשער עלייה
(צילום: פרטי)

וגרוע מכך, עליהם לשלם את השכירות על דירותיהם הזמניות בכוחות עצמם. מדובר בתושבים מחתך סוציו אקונומי נמוך, שאינם עומדים בקצב התשלומים. חבר מועצת העיר ניר שובר נחלץ לעזרתם ומנסה לקדם פתרון דיור עבורם מול עיריית חיפה.
הפרויקט החל לפני כ-5 שנים, על ידי היזם המחזיק בחברת הבנייה "מחאמיד תופיק". פרויקט ראשון במערב חיפה של פינוי ובינוי כשבמקום שני בנייני 'רכבת' ישנים שנהרסו החלה בנייתו של מגדל בן 21 קומות עם דירות בגודל 4-5 חדרים פלוס מרפסת אשר 126 משפחות מחכות להיכנס אליהן.

4 צפייה בגלריה
מגדל אירופה בשער עליה
מגדל אירופה בשער עליה
מתי תסתיים הבנייה? מגדל אירופה
(צילום: פרטי)

איריס קקון, אלמנה ואם חד הורית, שיש לה דירה מיועדת במגדל מספרת: "לפני 5 שנים חתמנו על החוזה, החתימה היא ל-3 שנים במהלכן אני אמורה לקבל דמי שכירות מהקבלן כשהבית משועבד לבנק הפועלים. השנה הרביעית מסתיימת כעת, וב-1 לינואר אני אמורה לחתום על השנה החמישית, הקבלן שילם שכירות לשלוש שנים ובשנה השלישית החלו הבעיות, לאורך כל השנה לא קיבלנו שכר דירה. אני חייבת 40 אלף שקלים לשוכרים שמשכירים לי את הדירה ברחוב סמוך בשכונה, הבנייה הייתה קרובה לסיום, נתנו הרגשה שהכל כרגיל, ועכשיו אנחנו משלמים שכירות שנה, יש כאלה שאין להם מה לאכול, קרובים לפת לחם, אנשים מתגרשים" לטענתה, בנק הפועלים מתנער מהתושבים והם לא מצליחים כלל להגיע אל הקבלן. כשהם מבררים לגבי הצפי לסיום הבנייה וכניסתם לדירות הם מקבלים תשובות סתומות כמו 'בעוד חצי שנה, בעוד חודשיים'.
ניר שובר מוסיף: "יש לנו בעיר דירות שנותנים לעולים החדשים מאוקראינה, ואני אומר 'עניי עירך קודמים', וצריך למצוא פתרון דיור לאנשים של מגדל אירופה, עם החלטה של מועצת העיר כי זה לא מקרה שקורה כל יום. העליתי בפני ראש העיר שתנחה את רשות העלייה והקליטה לדאוג לדירות עבור הנפגעים. פעם הערך של שכונת שער העלייה היה יותר נמוך, אז אמרו ליזם 'קח מגדל, רק תבנה' והיום הדירות שוות הרבה יותר. היום כבר לא חותמים על חוזה כמו שהדיירים חתמו ומכניסים לחוזים מסוג אלו סעיף שאתה מקבל דמי שכירות גם אם הקבלן פשט את הרגל ושהבנק ערב לכך".

4 צפייה בגלריה
ניר שובר
ניר שובר
ינסה לסייע. ניר שובר
(צילום: ראובן כהן)

שובר: "בבנק ערבים לפרויקט והם לא מוכנים לשלם לדיירים שכירות ומתנערים. הבנק מוכן לתת לו לסיים את הפרויקט, אבל הנאמנים של הבנק משחררים מעט כסף ובזה עושים שלב אחד של טיח ולהתראות, לא עובדים למשך חודשיים. הקבלן נמצא בחדלות פירעון, זה כשהמדינה אומרת 'במקום שנפסיד עשרות מיליונים הוא יבנה לאט' הם לא נותנים לו לפשוט רגל ואם היה פושט ומשהו אחר היה קונה את הבניין היה עדיף".
תגובת חברת מחאמיד תופיק: "ראשית כל החברה תטען כי ככל שהדבר היה תלוי בה בכל התקופה עובר לכניסה לחדלות פירעון שלמה החברה במשך שלוש שנים את דמי השכירות לדיירים על אף שלפי דין היא לא היתה אמורה לעשות כן, מאחר והדיירים האלה עצמם הם היו בנוסף למוסדות התכנון בעירייה הגורם העיקרי לעיכוב בהתנעת הפרויקט והשלמתו".

4 צפייה בגלריה
בנייה
בנייה
הדיירים חסרי אונים
(צילום להמחשה: shutterstock)

עוד מוסיפים בחברת מחאמיד תופיק: "מאז הכניסה להליך הדיירים פנו פעמיים לבית המשפט. ובשתי ההזדמניות הם לא קבלו את מבוקשם עת שהם משתכנעים ומושכים את הבקשה בפעם הראשונה ונדחו בהחלטה שיפוטית מנומקת לדבעי בפעם השנייה.
"כבר בשלב הראשוני החברה נתקלה בבעיות של רישום זכויות ויצוג של אותם דיירים שאלצו את החברה ליזום על חשבונה הסדרת מעמדם הבעייתי שהפתיע את החברה. כך למשל משפחת קקון עם הסדרת זכויות הקטין הדבר היה כרוך בתשלום דמי שכירות לתקופה ארוכה כשהדירות מפונות ועדיין ממתינים לאישורי הריסה והתנעת הפרויקט. בין לבין ועם התמשכות מצב קיפאוני זה היה שינוי בתוכניות תב"ע דבר שאלץ את החברה לפתוח הליכי תכנון רישוי ואישורים חדשים כולל הוספת חדר טרפו עילי שמעכב עד היום סיום הפרויקט.
"כיום החברה כפסע מסיום הפרויקט מתחילה במסירות ראשוניות. על אף אי הסדרת כל התשלומים על ידי הדיירים כולל דרישותיהם לשינויים ותוספות ועיכוב בבחירות וקידום החלק הקשור אליהם".
קראו גם: >>