המועצה הארצית לתכנון ולבניה החליטה (שלישי) בסופו של דיון ארוך לאשר סופית את תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה – תמ"א 75 ("שער המפרץ") שמרכזה פינוי המפעלים המזהמים.
7 צפייה בגלריה
תשתיות הדלקים במפרץ
תשתיות הדלקים במפרץ
יפונו. תשתיות הדלקים במפרץ
(צילום: גיל נחושתן)
במינהל התכנון מציינים כי בעקבות אישור התוכנית ניתן יהיה לעבו רלתכנון מפורט של תוכניות שישנו את פני מפרץ חיפה. תוכנית 'שער המפרץ', המקודמת בשיתוף מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל, מתווה יצירת חיבור אורבני רציף בין הקריות לעיר חיפה, פרישה מאוזנת של ייעודי קרקע למגורים, תעסוקה ושימושים מטרופולינים, לרבות פארק מטרופוליני ושטחים פתוחים לאורך הנחלים.

7 צפייה בגלריה
הצגת התוכניות
הצגת התוכניות
מנהלת הפיתוח שתוביל את התוכנית בעת הצגת התוכניות
(צילום: מנהלת פיתוח מפרץ חיפה)

התוכנית כוללת פינוי חוות תשן ובזן, בניית 130 אלף יח"ד, הקמת מוקדי תעסוקה ובילוי, ושינוי מטרופולין חיפה תוך שיפור איכות חייהם של מאות אלפי תושבי האזור.
בהתאם לתוכנית זו, יקודמו תוכניות מפורטות שיכללו עשרות אלפי יחידות דיור, היקפי תעסוקה משמעותיים, מערכות תשתית, ביסוס תחבורה ציבורית, שירותים ברמה מטרופולינית, חיבורים וצירים המחברים את הקריות לגוש חיפה ונשר. התוכניות יקודמו תוך שיתוף הרשויות המקומיות והציבור ובהן יקבעו תמהיל השימושים המדויק תוך התחשבות בהיבטים כלכליים, אורבניים וחברתיים.

7 צפייה בגלריה
פארק בלב מתחם בתי הזיקוק
פארק בלב מתחם בתי הזיקוק
מתוך התוכנית המאושרת. פארק המתוכנן בלב מתחם בתי הזיקוק
(הדמיה: בר לוי אדריכלים)

עוד מדגישים המתכננים כי ההחלטה לקדם את התוכנית הינה בהתאם להמלצות ועדת המנכ"לים הבינמשרדית אשר מונתה לעסוק בנושא והגישה את המלצותיה ביוני 2021, ובהמשך להחלטת הממשלה לעניין אסטרטגיה לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה מיום 6.3.22.
למרות חשיבות היום וההחלטה, לדיון בוועדה לא הגיעו ראשי ערים או נציגי עיריות. חברים בוועדה הביעו תמיהה. "אחרי כל כך הרבה שנים ומאבקים, נראה היה כי לראשי הערים או מי מטעמם יהיה חשוב להגיע לדיון. זה לא קרה", אמר אחד החברים.

7 צפייה בגלריה
אגם בדרום המפרץ. מבט מנשר למפרץ
אגם בדרום המפרץ. מבט מנשר למפרץ
אגם המתוכנן בדרום המפרץ. מבט מנשר למפרץ
(הדמיה: יער קורין משרד אדריכלים)

קראו עוד:

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "לאחר שנים רבות בהן דובר רבות על שינוי פני מפרץ חיפה לאור זיהום האוויר ולאור הלטות ממשלה רבות בנושא, המועצה הארצית החליטה על אישור התוכנית שיש בה כדי להוביל שינוי משמעותי תוך העלאת רמת איכות החיים לטובת תושבי האזור ותושבים חדשים שיגיעו".

7 צפייה בגלריה
רפי אלמליח מנכ"ל מינהל התכנון
רפי אלמליח מנכ"ל מינהל התכנון
החלטה היסטורית. אלמליח
(צילום: לע"מ, אלעד גרשגורן)

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "אישור תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה הוא יום היסטורי למדינת ישראל בכלל ולתושבי מפרץ חיפה בפרט. לראשונה, המדינה שמה על השולחן חלופה תכנונית שתוציא את המפעלים הפטרוכימיים מהמפרץ, וזאת תוך עמידה ביעדים השאפתניים בהחלטת הממשלה. העובדה כי התוכנית אושרה היום הופכת את פינוי המפעלים ממפרץ חיפה לעובדה מוגמרת. מדובר בתוכנית בעלת חשיבות לאומית למשק הישראלי, שתתרום לשיפור איכות חיי התושבים מטרופולין חיפה בכלל והעיר חיפה בפרט, ותיתן מענה להיצע יחידות דיור בתוך המרקם העירוני".

7 צפייה בגלריה
הצגת התוכניות
הצגת התוכניות
הצגת התוכניות במינהלת פיתוח המפרץ
(צילום: מנהלת פיתוח מפרץ חיפה)

איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה מברך על החלטת המועצה הארצית לאשר את תמ"א 75 למפרץ חיפה.
יו"ר איגוד ערים, עו"ד שרית גולן שטיינברג: "אישור התכנית והעברתה לאישור הממשלה חשוב במיוחד נוכח ניסיונות בז"ן להקים תחנת כוח חדשה ומכלי אכסון תזקיקים, שהקמתם סותרת את מטרות ויעדי תמ"א 75. ככל שהתכנית תאושר מוקדם יותר, כך תמנע קביעת עובדות בשטח שיהיה בהן כדי לעכב את יישום התכנית בעתיד".
"ההחלטה שהתקבלה היום לאשר את התכנית ולהעבירה לאישור הממשלה, היא נדבך נוסף בשינוי פני מפרץ חיפה ובהפיכתו ממקור זיהום ותחלואה, ללב מטרופולין משגשג ולמוקד הצמיחה של חיפה והאזור כולו".

7 צפייה בגלריה
רכבת קלה, שביל לאופניים. כך ייראה רחוב חלוצי התעשייה
רכבת קלה, שביל לאופניים. כך ייראה רחוב חלוצי התעשייה
רכבת קלה, שביל לאופניים. כך ייראה רחוב חלוצי התעשייה
(הדמיה: יער קורין משרד אדריכלים)

חבר מועצת העיר מטעם סיעת הירוקים - כחול לבן מוטי בליצבלאו שהשתתף היום בישיבת המועצה הארצית לתכנון ובניה: "אחרי מאבק עיקש של יותר מעשור, מאבק הירוקים של חיפה, ארגוני סביבה נוספים, פעילי סביבה , ובעקבות החלטת ממשלה 1231 מדצמבר 2022, התקדמנו היום עוד צעד חשוב לפינוי התעשיה המזהמת מהמפרץ. עכשיו יש להמשיך ללחוץ על הממשלה לתקצב את התוכנית לפינוי".
יוסי שלום, יו"ר מפלגת יש עתיד וצעירי חיפה: "לפני כשנה, בתור חבר במועצת העיר חיפה, הייתה לי הזכות ליזום את ביקורו של ראש הממשלה דאז, ראש מפלגת יש עתיד וראש האופוזיציה יאיר לפיד בחיפה, לדון ולהיות שותף בקידום התוכניות לפינוי מפרץ חיפה מהמפעלים המזהמים. מאבקנו נמשך באופן רציף ועקבי, וכעת ניתן לראות כי הוא משתלם.
"בריאות ואיכות חייהם של תושבי חיפה, היא קריטית וקרובה לליבי, כמו גם מימוש הפוטנציאל המלא של העיר, שיבוא גם הוא עם פינוי המפעלים המזהמים. נמשיך לפעול בגאווה ובהתחייבות לטובתם של תושבי חיפה מעל לכל. בהזדמנות זו ארצה להודות לכל הארגונים והפעילים שהיו שותפים למאבק לצידנו, עבודתכם החשובה מוערכת. אני גאה לומר שמטרתנו הושגה."