רוחות מלחמה נושבות מצפון והאפשרות למערכה צבאית מול חיזבאללה גבוהה מתמיד.
7 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
(צילום: פרטי)
כבירת המטרופולין, בה מצויות תשתיות אנרגיה וצבא, חיפה צפויה למצוא עצמה תחת מתקפת טילים בהיקפים גדולים משידעה במלחמת לבנון השניה בשנת 2006.
אם אנחנו בפתחה של מלחמת לבנון שלישית? איך יש להיערך ומה ניתן לעשות? ירון חנן, מומחה לניהול סיכונים ומצבי חירום, מתאר מה צפוי להתחולל בעיר, ואיך יש להתמודד עם זה בצורה הטובה ביותר.

7 צפייה בגלריה
שריפה במפעל שמן במפרץ חיפה
שריפה במפעל שמן במפרץ חיפה
המפרץ יבער. שריפה במפעל שמן חיפה ב-2022
(צילום: גיל נחושתן)

חנן כיהן כקצין בכיר בחמ"ל פיקוד צפון, חבר ועדת מוכנות לחירום ומרכז צוות המומחים למניעת אסונות במפרץ חיפה.
חנן: "ב-2006 נפלו בכל 34 ימי הלחימה באזור הצפון כ-4,000 רקטות בירי לא מדויק. תוך גרימת הרג של 44 אזרחים. חיפה ספגה מספר פגיעות, כולל בשכונות המגורים, כאשר הקטלנית מכולן היתה הפגיעה במוסך הרכבת בעיר התחתית שגבתה 8 נפגעים בנפש. עם זאת, רוב הניסיונות של החיזבאללה לפגוע בתשתיות חיוניות נכשלו".
על פי הערכות גורמי הביטחון, ההרתעה שהשיגה ישראל ב-2006 נשחקה, ולאויבינו יש מוטיביציה גבוהה. חנן: "המצב נפיץ וגם תקרית בודדת וחמורה יכולה להצית את האש בכל הגזרה הצפונית, כפי שאכן קרה לאחר חטיפת החיילים ליד זרעית ב- 2006".

7 צפייה בגלריה
רכבים בוערים בחיפה ארחי שנפגעו מטיל במלחמת לבנון השניה
רכבים בוערים בחיפה ארחי שנפגעו מטיל במלחמת לבנון השניה
רכבים בוערים בחיפה אחרי שנפגעו מטיל במלחמת לבנון השניה
(צילום: צבי רוגר)

טילים על חיפה
במערכת הביטחון מעריכים כי המלחמה הבאה תהיה אלימה יותר, והפגיעה בתושבי חיפה תהיה משמעותית יותר. חנן מציין כי התפקוד הלוגיסטי ב-2006 העירוני זכה לשבחים, וכלל מתן שירותים חיוניים לתושבים, הכנת המקלטים והעלאת המוראל ובכך לחיזוק החוסן האזרחי בעיר. הפעם, נצטרך הרבה יותר עזרה.
על פי תרחיש פיקוד העורף המוגדר "חמור-סביר", היקף הטילים שיישוגרו לישראל יהיה גדול פי כמה ממלחמת לבנון השנייה. ביום אחד של לחימה, ובמיוחד בימים הראשונים, צפוייה ליפול בישראל כמות טילים הזהה לכל חמשת שבועות הלחימה ב-2006 ואף יותר. מתוך 4,000 הרקטות שיפלו מידי יום, 1,500 מהם יהיו טילים וכלי טיס בלתי מאוישים שיפגעו באופן אפקטיבי במטרות שונות ברמה יומית.
בחיפה ניתן לצפות לפגיעה בתשתיות חיוניות כדוגמת מתקני חשמל, אספקת אנרגיה, תקשורת, צירי תחבורה מרכזיים, שדות תעופה ונמלים, בנוסף לפגיעות בשכונות מגורים. היקף הנפילות, על פי חנן, צפוי לרדת ככל שתתקדם הלחימה ונקיטת אמצעי הגנה והתקפה מצד צה"ל.

7 צפייה בגלריה
שריפה בבזן ארכיון
שריפה בבזן ארכיון
שריפה במפרץ ב-2021
(צילום: אנתוני הרשקו)

המפרץ יבער
אז איך ייראו חיפה והמפרץ? על פי התרחיש, בישראל יהיו מאות הרוגים, אלפי פצועים, הפסקות חשמל ממושכות. צפויות להיות בעיות בתקשורת ומחסור בדלקים. 60-70% מהעובדים לא יתייצבו לעבודה, ביניהם נהגי משאיות של אספקה חיונית ומזון, עובדי בניין לשיקום מבנים, עובדי הוראה וגם צוותים רפואיים.
אם ב-2006 חזינו ברכבים בוערים לאחר שנפגעו, יש לצפות לפגיעה במאגרי חומרים מסוכנים ושריפות במתקנים פטרוכימיים כדוגמת מכלי תשן. מערכות ההגנה יתמקדו בהגנה על מתקנים צבאיים ולא יצליחו למנוע פגיעה בכלל הטילים.
חנן: "גם אספקת החשמל המצומצמת תופנה קודם כל למתקנים צבאיים, בתי חולים, מתקני תקשורת, אספקת מים, מרכזי שליטה ועוד ורק אח"כ לשכונות המגורים שיוותרו במשך שעות וימים ללא חשמל ותקשורת. עקב כך צפוי כי בחלק מהימים מערכת ההתרעה על שיגורי טילים ונשק התקפי, לא תפעל כמצופה ויהיו מקרים בהם לא תינתן התרעה על סכנה מיידית לנפילת טילים. כיפת ברזל לא תוכל לספק הגנה הרמטית, ותתקשה למנוע התקפת טילים מסיבית מלבנון, סוריה ואולי אף מאיראן. נראה הרבה יותר טילים, יותר דיוק ולכן יותר פגיעות במטרות איכות".

7 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בבית בעיר במלחמת לבנון השניה
פגיעת טיל בבית בעיר במלחמת לבנון השניה
פגיעת טיל בבית בעיר במלחמת לבנון השניה
(צילום: צבי רוגר)

נטישה של חיפה
לאור היקף הטילים על העיר, תרחיש הייחוס מעריך כי ככל שהלחימה תתארך, נראה נטישה של אזורים שייפגעו אל יישובים דרומיים לחיפה. נטישת תושבים תקשה על גיוס מתנדבים, כפי שראינו במלחמה קודמת, ואלו שכן יתנדבו לא יפעלו ברציפות לאורך כל ימי הלחימה.
אחת התובנות המשמעותיות מתרחיש הייחוס לדברי חנן, היא כי תושבים יתקשו לקבל שירותים עירוניים, לרבות מערכת חינוך מתפקדת, ויהיה קושי בגיוס מתנדבים.

7 צפייה בגלריה
תרגיל רעידת אדמה בחיפה
תרגיל רעידת אדמה בחיפה
צפוי מחסור במתנדבים. תרגיל חילוץ בחיפה
(צילום: לאוניד רזניק)

קראו עוד:

חשיבות המוכנות
חנן מפרט שורה של צעדים שעל שניתן לעשות לפני, במהלך ואחרי הלחימה, צעדים שיסייעו לספק לתושבים שירותים בסיסיים ויכולת לצלוח את המערכה הצבאית. לפני המערכה יש לדאוג למקלוט, הכנת מערך ארגוני ותרגול צוותי חירום. בנוסף יש להקים צוותי חילוץ ופינוי נפגעים שיסייעו להגיע למקומות אליהם פיקוד העורף לא יוכל להגיע בזמן אמת. יש לתפעל מערך הסברה שינחה את התושבים כיצד לנהוג בחירום.
במהלך הלחימה יש לתפעל מוקדי חירום, לדאוג למידע והסברה, להיערך לקליטת מאות אזרחים למקלטי חירום, לספק מזון ותרופות, לסייע בפינוי תושבים אל מחוץ לעיר. בנוסף, יהיו אתגרים רבים ביניהם הפעלת משאיות וניידות עירוניות, שימוש במצלמות רחוב לאיתור מפגעים ועוד.
לאחר הלחימה יצטרכו בחיפה לסייע בשיפוץ, שיקום, והענקת עזרה לנפגעים, לרבות דיור חלופי לקשישים, בעלי מוגבלויות, ותושבים שנפצעו.

7 צפייה בגלריה
"המדינה לא תוכל לסייע. יש חשיבות למוכנות העירייה". חנן
"המדינה לא תוכל לסייע. יש חשיבות למוכנות העירייה". חנן
"המדינה תתקשה לסייע". חנן
(צילום: פיקוד העורף)

לדברי חנן, המדינה תתקשה לספק את כלל השירותים לתושב, ולפיכך חיפה תצטרך ככל הניתן לדאוג בעצמה לתושביה. "בהיערכות נכונה נוכל לעמוד בהצלחה במצב המלחמתי הצפוי חלילה ולחזור לשגרה וצמיחה גם אחריה, על אף כל הפגיעות שניאלץ לספוג".