ד"ר עינת קליש רותם בטוחה שהציבור מעריך אותה מספיק בשביל לתת לה עוד חמש שנים. אבל בניגוד לבחירות 2018, אז הייתה תחושה של מהפך באוויר, הפעם יש תחושה חזקה של קאמבק של יהב.
13 צפייה בגלריה
עינת קליש
עינת קליש
"הכאוס זו אשמה של השלטון הקודם". עינת קליש
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)
אחרי 5 שנים בקדנציה בה התמודדה עם מגפה עולמית, ממשלות מתחלפות, מועצה לעומתית, חזירים ותדמית בעייתית, נפגשנו איתה לראיון חגיגי.
בכל הסקרים מצבך מאוד לא מעודד, מה שלומך בימים אלה?
"שלומי בסדר גמור. לפי הסקרים שלומם של אף אחד מהמועמדים לא משהו. יש לשאול מה שלום העיר. מעניין ש־ 30-40% לא יודעים למי להצביע. אני מסתכלת מי יכול להוביל את העיר. אחרי שהבנתי לעומק את כל האתגרים, אני היחידה שעושה זאת באומץ בלי לפחד".
יש לך סקרים שלך?
"אני אף פעם לא עושים סקרים. גם בקדנציה הקודמת הייתי 20 אחוז מתחת ליהב וסיימתי 18 מעליו בתוך זמן קצר. אני לומדת מהסקרים שחיפה נמצאת במציאות כאוטית ושרוב התושבים לא מבינים למה. האם התושבים יבינו ויתעוררו? אני לא יודעת".
הכאוס הזה נוצר במהלך שלטונך.
"הכאוס נוצר בגלל שאנשי השלטון הקודם לא נתנו לי רגע אחד של שקט, לא מאה ואפילו לא יום אחד של חסד".
את גם פוליטיקאית, תתמודדי עם זה.
"זה בסדר להפריע, זה לא בסדר להרוס את העיר. גם אני הייתי אופוזיציה ומעולם זה לא היה ממקום של לגרום הרס".

13 צפייה בגלריה
"ראש עיר לא מטפלת בעובדים". זבל ברחובות בזמל שביתת עובדי התברואה
"ראש עיר לא מטפלת בעובדים". זבל ברחובות בזמל שביתת עובדי התברואה
"ראש עיר לא מטפלת בעובדים". זבל ברחובות בזמן שביתת עובדי התברואה
(צילום: אלעד גרשגורן)

חודש וחצי לבחירות כמעט לא רואים שלטים שלך ברחובות.
"זה עניין אסטרטגי. יש לנו שלטים ומדבקות קטנים יותר. כמו בקמפיין הקודם אנו עובדים בשטח. הגודל לא קובע".
איך זה לנהל קמפיין בלי נחשון צוק שהיה מעורב מאד בקמפיין הקודם?
"נחשון כן מעורב בקמפיין לפתק הצהוב למועצה. נחשון ניהל את החשיבה האסטרטגית אבל הניהול דה פקטו הוא יכולת של הרבה אנשים".
את מסתובבת הרבה ברחוב, היית מגדירה עצמך כראש עיר אהובה?
"אני ראש עיר מוערכת ומעולם לא רציתי אהבה. ראש עיר שמחפש אהבה עושה נזק אדיר לעיר כי בשביל האהבה הזו הם ימכרו את העיר. מנהיג צריך להיות מוערך ואת מעשיו אפשר להבין אחרי תקופה. אני כן יכולה להגיד שאני פוגשת אנשים ברחוב, אהבה זה לא העניין, אלא אם הם מתחברים לדברים שעשיתי. אני כן מרגישה הרבה מאד הערכה".

13 צפייה בגלריה
קליש וצוק
קליש וצוק
קליש ונחשון צוק
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

אני והקולגות


למי מכרו את העיר?
"ראשי ערים מכרו את חיפה לירושלים DC. במסגרת המכירה הזו קיבלנו את בתי זיקוק ונמל הדלקים החדש. קיבלנו את חיבורי נמל המפרץ. לא רק מכרו אלא התרברבו שקיבלנו 1.9 מיליארד שקלים על חיבורי נמל. וזה יהרוג אותנו. נמל הדלקים עוד לא קם כי אני לא נתתי להם. הוא יקום ב־ 2024 כי בירושלים בונים על ראש עיר שיפתח להם את הדלת ויחתום בהכנעה כל מה שהם רוצים, הוא פוחד לריב איתם".
מי הם ראשי הערים שמכרו את העיר?
"במשך 70 שנה נתנו ראשי הערים בחיפה לעשות מה שירושלים רוצה. בירושלים מחפשים ראשי ערים בובות. זו בושה של העיר חיפה שכל ראש הערים בעבר היו בובות של ירושלים".
מצנע, יהב, גוראל, היו בובות?
"אני לא יודעת להגיד לפני שנולדתי. אני בת 53 השבוע. גוראל אולי לא כי הוא הצליח למנוע את הקמת תחנת הכוח שהקימו בחדרה ורצו להקים בחיפה. בכל הקשור למפרץ נתנו לממשלה כל מה שהם רצו".

13 צפייה בגלריה
"היו בובות של ירושלים". קליש עושה כבוד לראשי ערים קודמים
"היו בובות של ירושלים". קליש עושה כבוד לראשי ערים קודמים
"היו בובות של ירושלים". קליש עושה 'כבוד' לראשי ערים קודמים
(צילום: גיל נחושתן)

מה עוד מאיים על העיר?
"איום נוסף קשור להתחדשות העירונית והאופן בה מתכוננות ונבנות שכונות. הקבלנים לוחצים לבנות כמה שיותר, ודרוש ראש עיר עם עמוד שדרה שידאג לתושבים, כדי שלא יבנו שכונות כמו בחביבה רייך, שם אוטובוס לא יכול לעבור. תכנון לקוי של השלטון הקודם גרם לזה. צריך ראש עיר עם הבנה מקצועית, או שהיזמים ינהלו את העיר. תסתכלו על המועמדים בעיר ותבינו שכסף גדול לקמפיין מגיע בוודאות מיזמים. השאלה האם בשכונות שייבנו ויחודשו, את המילה האחרונה יגידו היזמים או ראש עיר".
היזמים בונים דירות שהתושבים כל כך צריכים, זה דבר רע?
"יש לי חברים יזמים שאני מאד אוהבת אבל יזמים עסוקים בשיפור שורת הרווח שלהם. מבחינתם לבנות כמה שיותר דירות ושיורידו מהם את הצורך לבנות שטחי ציבור. אחד המאבקים הגדולים שלי הם בנושא המקדם או המכפיל. כמה דירות חדשות יבנו במקום דירה ישנה. כל מי שלוקח כסף מיזם יצטרך מחר בבוקר לפתוח לו את הדלת ולפדות את השיק".
כדי לקדם את העיר צריך כסף מהממשלה, כשאת בנתק איתה.
"חיפה היא עיר חזקה כלכלית. הצלחתי להביא כסף מהממשלה כמו למשל לחידוש טיילת בת גלים ממשרד התיירות. אני לא מוכנה לקבל כסף שהוא רעל. כמו כספים שעברו בשנים האחרונות ממשרד התחבורה, ואני לא מדברת על הרכבלית שהייתה סוג של עטיפה לזוועות במפרץ חיפה".
מה רשימת ההישגים שלך בקדנציה?
"עשיתי לא מעט. הצלחתי לעצור את מכירת החיסול של נכסי העירייה. איזנתי את הגרעונות. וזאת כאשר קודם לכן ביצעו קומבינה חשבונאית מטרידה. אחרי שעשיתי שינויים גדולים אמרו עליי שאני הולכת להקריס את העיר אבל גזבר העירייה קבע לפני חודש כי אנחנו עכשיו עיר איתנה באמת".
רגע, גזברי עירייה בעבר התריעו מקריסה והזהירו שלא יהיו כסך למשכורות עובדים.
"גזברי העירייה בעבר עבדו בשביל האופוזיציה. הנתונים מראים משהו אחר".

13 צפייה בגלריה
גזברי העירייה: רוני בן חיים, שמוליק מרמלשטיין, ג'אקי ואקים
גזברי העירייה: רוני בן חיים, שמוליק מרמלשטיין, ג'אקי ואקים
גזברי העירייה: רוני בן חיים, שמוליק מרמלשטיין, ג'אקי ואקים
(צילום: פרטי, ראובן כהן עיריית חיפה)

כולם טעו, ואת עשית טעויות?
"כן. לא הקדשתי מספיק זמן להסביר את עצמי. אני אוהבת לעבוד גם בשעות הקטנות של הלילה, ואני תמיד מעדיפה לעשות עבודה במקום להיות בקשר ובשיח כדי לפרסם את מה שאנו עושים. לא הייתי מספיק בחוץ מול התקשורת והתושבים".

התקשורת ואני


לקליש יש רומן מורכב עם התקשורת. היא מעולם לא הסתירה את הבוז שהיא חשה כלפי התקשורת והעיתונות המקומית בפרט. זו גם הסיבה שהיא כמעט ולא מתראיינת. בעבר אמרה שאין לה צורך בתקשורת ואת הקשר שלה עם הציבור היא מנהלת דרך הפוסטים שם היא לא נדרשת להשיב לשאלות ולהתעמת עם עיתונים.
יש לך מחלקת דוברות גדולה עם לא מעט עובדים. את מודעת לזה שמרבית הפניות מהעיתונות לא נענות?
"כן. אני מבינה שחוסר הידע שיש בצד השני זו אשמה שלנו. מבחינתי מחלקת דוברות צריכה לתת תשובות. אני לא קוראת עיתונים. אני עוברת על כמויות עצומות של בקשות לתגובות אבל לא בהכרח יודעת מאיזה עיתון".
את מוכנה להתחייב שבקדנציה הבאה פניות של עיתונים לעירייה ייענו?
"בהחלט. התקשורת הלקויה שהייתה היא משהו שלא יכול להמשיך ויהיה שינוי גדול מאד".
איזה עוד טעויות עשית?
"זיהוי אנשים. יש שני אנשים שבחרתי אותם במהלך הקדנציה הזו וזו הייתה טעות קשה ביותר. לא אציין מי אלו. אין לי בעיה ברוב המקרים עם זיהוי אנשים, ויש לנו פעילים משנת 2018 שהולכים איתנו, עם נאמנות גדולה".
לא מעט עובדים, בהם מנכ"לי עירייה, שהבאת התפטרו או פוטרו והטיחו בך טענות על יחסי אנוש גרועים וחוסר ניסיון בניהול.
"לא ראיתי אחד שמדבר על דברים כאלו. זה בסדר שגורמי מקצוע מחליטים לעזוב במיוחד אם הם מהשלטון הקודם. יכולת ניהול זה היכולת להיפרד מאנשים שלא עושים טוב לעיר".

13 צפייה בגלריה
מי זה יהיה הפעם? קליש חוגגת ניצחון בשנת 2018
מי זה יהיה הפעם? קליש חוגגת ניצחון בשנת 2018
גם אז היא פיגרה בסקרים. קליש ב-2018
(צילום: גיל נחושתן)

אני והקבלנים


מה הדברים שאת גאה בהם?
"אחד, עצרתי תהליכים קשים מאד במפרץ חיפה, לרבות מניעת הקמת נמל דלקים ותחנת כוח. הצלחתי להביא את ההודים לנמל חיפה. שיניתי את חזית הים והמודל הכלכלי. הם שילמו 2 מיליארד שקלים יותר בגלל החזון שלי. הכסף שהבאתי מהודו גדול יותר מכל מה שהביאו קודמיי בתפקיד. בתכנית העסקית הפרויקט מדבר על 36 אלף מ"ר מסחר ובילוי וזה עוד חצי מיליארד שקלים השקעות. הבאתי את המשקיע הכי גדול בעולם לחיפה. פרויקט חזית הים, ותוספת יחידות הדיור, יממן את שיקוע הרכבת בחיפה. אני גאה שאישרו את תוכנית הכנסת המסילות מתחת לאדמה בתוואי שאני רציתי לפני 12 שנה. לצערי בינתיים יהיה חישמול התוואי עד לשיקוע".
אבל כחלון ויהב כבר תקצבו את השיקוע.
"זה לא הספיק, הבאתי עוד כספים מההודים כדי שיאפשרו שיקוע מלא. תחנות בחוף דדו וקרית הממשלה יהיו ברמה בינלאומית בדיוק במקום שרציתי. החישמול הוא נזק שקיבלתי בירושה, הצלחתי להוביל תוכנית שתתקן את הנזק בעוד 11-12 שנה".

13 צפייה בגלריה
משה כחלון ויונה יהב חותמים על שיקוע הרכבת
משה כחלון ויונה יהב חותמים על שיקוע הרכבת
משה כחלון ויונה יהב חותמים על שיקוע הרכבת
(צילום: עיריית חיפה)

מה עוד?
"תכנון ובנייה. כשנכנסתי אמרו שיש כאוס תכנוני ואף אחד לא יודע איך בונים בחיפה. אם ירשת דירה מהסבתא, ורצית לבנות, הירוקים מתנגדים, הכתומים תומכים. בלאגן. הכנסתי סדר וקידמתי ואישרתי תוכניות אב לחניה, אופניים, תיירות ומלונאות, חידוש שכונות החוף. אלו 40 תוכניות שעושות סדר ומתחברות אחת עם השנייה. בוועדה המחוזית הורידו בפניי את הכובע, לא האמינו שעשינו את זה".
קבלנים טוענים שהעירייה לא מעודדת בנייה.
"יש היטלי בנייה והתחלות בנייה חסרי תקדים. הנתונים השתפרו פלאים. יש לנו מספרים אחרים".
אין לך רוב כדי לקדם תוכניות קואליציה ובמועצת העיר.
"הוועדות אמורות להתנהל בצורה מקצועית ולא פוליטית, ולראיה אני מצליחה לאשר תוכניות והכל בסדר. אני לא מתרגשת מהמועצה הלעומתית. עשיתי סדר בתכנון עכשיו בקדנציה הבאה אדאג ליישום.
הישג נוסף הוא בתעסוקה. הבאתי 5,000 מקומות עבודה בהייטק. 3 בניינים במת"ם קמים. בהיי סנטר הצלחנו להביא סטארטפים לעיר בהשקעה של 25 מיליון שקלים. כל זה קורה כאמור בתקופת קורונה, 5 ממשלות שמתחלפות ומועצה לעומתית. אז כנראה שאני סופר ־ בולדוזרית שתמיד מוצאת את הדרך גם שיש קירות וחסמים".
עובדים בסביבתך אומרים שאת אטומה ומתקשה לקבל ביקורת.
"זה לא נכון. בסביבתי דווקא מטיחים בי ביקורת ואני אוהבת לקבל אותה. אני עקשנית ולא מוותרת. מי שעושה קראטה יודע שאי אפשר בלי לימוד עצמי".

13 צפייה בגלריה
"זה היה רגע גדול עבורי". קליש והמיליארדר ההודי גאוטם אדני
"זה היה רגע גדול עבורי". קליש והמיליארדר ההודי גאוטם אדני
"זה היה רגע גדול עבורי". קליש והמיליארדר ההודי גאוטם אדני
(צילום: ענת סלומון עיריית חיפה)

את עדיין עושה קראטה?
"כן, אני מתאמנת 3 פעמים בשבוע. אני מרגיעה את עצמי שם. אבל אני לא שוברת בלטות".
אמרת בעבר שהעיר מתה. מה מצבה היום?
"האמירה הזו נכתבה בטוויטר על מכירה של שטחים במפרץ חיפה לחברה שרוצה להכניס חומרים מסוכנים. היום אני מקבלת הודעות על צעירים רבים שבאים לחיפה בעיקר להדר. בסירקין גדל מספר המסעדות. אנשי עסקים אומרים לי: 'חזרנו לנשום'. מי שחושב שאפשר לשקם עיר ב-5 שנים לא מבין תהליכים אורבניים. בלונדון, בפריז ובניו יורק לקח הרבה מאד זמן לשקם ערים. חיפה בדרך הנכונה חד משמעית. אם אני ממשיכה חיפה תוך שנים ספורות מתחילה להיות עיר אחרת".

13 צפייה בגלריה
מועצת העיר חיפה
מועצת העיר חיפה
איך עובידם בלי קואליציה? מועצת העיר חיפה
(צילום: שרון צור)

איפה נכשלתי


את יכולה להצביע על 3 דברים שנכשלת בהם?
"קודם כל שלא הצלחתי להפוך את העירייה לגוף שנותן שירות לאזרח. היום זה גוף שעסוק בלשרת את עצמו. העירייה לא קשובה לתושב. דבר שני שלא הצלחתי זה לעשות סדר במינהל ההנדסה ולקצר תהליכים. שמעתי על אדם בן 78 שמחכה 5 שנים למעלית. למה אתם מחכים?"
היה לך 5 שנים לטפל בזה.
"5 שנים זה כלום".
אבל את ראש העיר, זה מתפקידך לעשות סדר.
"העירייה זה לא גוף פרטי שלי. אני לא יכולה לפטר גורם אחד מחר בבוקר ולהביא גורם מטעמי. השלטון המקומי ודיני העבודה הם תהליכים קשים. בוא נראה אתכם לוקחים בתוך 5 שנים ארגון של 6,000 עובדים, שאי אפשר להזיז מילימטר, וצריך לגרום לאנשים להתחיל לעבוד ולא ללכת למשביר באמצע היום".
יש בעיה בעירייה של מוסר עבודה?
"יש אנשים שעובדים כמו חמורים וכל העירייה על הכתפיים שלהם, אבל יש עובדים שלא עסוקים בלתת שירות לתושבים אלא בשדרוגים אישיים".
כמה עובדים כאלה יש?
זו לא קבוצה זניחה, כי הם נותנים את הטון. יש כמות גדולה של עובדים שפונים אליי ואומרים לי להמשיך כי הם סובלים בגלל השדרוגים של עובדים מסוימים".
שוב, איפה את בתמונה, למה את לא מטפלת בעובדים האלה?
"כי הם מקבלים גיבוי מהבוס שלהם".
את לא הבוס שלהם?
"לא. המחשבה שראש עיר הולך ומפטר עובדים היא לא נכונה. אסור לי על פי חוק לפטר. בסוף יש מנכ"ל ואם כל שרשרת הפיקוד לא משתפת פעולה, יש בעיה".
כולם אשמים, אבל יש ראש למערכת.
"זה תהליך מאד קשה. מנכ"ל אחד עזב כי הוא לא ניהל את העירייה ולא עשה סדר. לשנות מנטליות של עירייה קשה מאד ב-5 שנים. ראש עיר לא אמור לטפל בעובדים. תכתבו את המשפט הזה. לראש עיר אסור לטפל בעובדים".
אז למה שלא תכנסי את מנהלי אגפים ותדרשי מהם לעשות סדר?
"זה תפקיד המנכ"ל אבל עשיתי את זה הרבה פעמים. מנהלי אגפים אמרו לי שעובדים צוחקים להם בפרצוף והם לא יכולים לעשות כלום. יש לעובדים קביעות והם מחוברים ומקבלים גיבוי מגורמים חזקים בעירייה".

13 צפייה בגלריה
משאיות זבל מול עיריית חיפה
משאיות זבל מול עיריית חיפה
משאיות זבל שהציבו עובדי העירייה מול עיריית חיפה
(צילום: פרטי)

יונה ואני


אחרי שניצחת לא עשית חפיפה עם יונה יהב, השפלת אותו וכמעט זרקת אותו מהעירייה. את מצטערת על זה?
"עשיתי חפיפה עם ראשי ערים שאני מאמינה בהם. לא עם יונה. רון חולדאי קרא לי ללשכתו ואמר לי שהוא עומד לרשותי. יש ראשי ערים ותיקים שמסייעים לי כמו מוטי ששון ראש עיריית חולון. בעיריית חיפה קרו דברים לא תקינים. קשה לי לקבל ייעוץ ממי שישב שם 15 שנה ונתן לדברים האלו לקרות. "פניתי לכל מי שחשבתי שהוא יכול לסייע לי".
את עדיין חושבת שהייתה שחיתות בעירייה?
"יוצא דוח מבקר עירייה על יחידה מושחתת בעירייה שמצביע על אנשים, דוח חמור ביותר. לא עשו כלום עם הדוח הזה. כשאני רואה שלטון שקיבל דוחות חריפים ולא עשה עם זה כלום, מה אני צריכה לעשות? ישבתי באופוזיציה וראיתי את ההתעלמות. אם אני רואה דוח חמור ולא מתייחסת אליו אז אני שותפה לדבר הזה".
על פי הסקרים יונה יהב מוביל בגדול.
"חזרתו של יונה תהיה אסון לעיר. העירייה לא רק שלא תשתפר אלא תהיה פה חגיגה של עובדים שבאים בבוקר ומחתימים כרטיס".
האם תיכנסי עם יונה לקואליציה?
"זה מאד רחוק. כרגע לאף אחד מהמועמדים אין קואליציה".

13 צפייה בגלריה
יהב
יהב
"עשיתי חפיפה עם חולדאי". יהב
(צילום: גביש מדיה)

יצא לך לברך או להתייעץ עם יהב ב-5 שנים?
"באירועים לחצתי לו יד. להתייעץ? אני מתייעצת רק עם אנשים שאני מעריכה".
עכשיו אין לך קואליציה, אז עם מי תשבי אחרי הבחירות?
"אני בשיחות עם כמה רשימות ומועמדים שחלקם יסירו מועמדות. אקים קואליציה יציבה אחרי שתושבי העיר יגידו מי האנשים שהם מאמינים בהם".

אני והחזיר


בואי נדבר על הנושא החם. פגשת פעם חזיר בר?
"פגשתי לפני שבועיים. ופגשתי אותם גם לפני שהייתי ראש עיר".
כשפגשת את החזיר פחדת?
"זה מבהיל, אבל גם הוא נבהל. הסתכלתי לו בעיניים והוא ברח. הוא לא היה חזיר מוכתם שמורגל בהאכלה. יש חזירים מוכתמים שהתרגלו שבן אדם נותן להם אוכל והם מסוכנים. חזיר שהולך לפח אשפה עדיין יפחד מבני אדם".
מועמדים מבטיחים לפתור את הבעיה בתוך חודש חודשיים.
"שמעתי והתפוצצתי מצחוק".
סקר שנעשה באוניברסיטה קבע כי החזירים הם הבעיה מספר אחת שמעניינת את התושבים.
"אני לא בטוחה שהמציאות היא כפי שאתם מציגים אותה. הבעיה המרכזית שמעניינת אנשים זו החניה. אני לא מזלזלת בבעיית החזירים והיא נולדה לפני כניסתי לתפקיד. מצאנו שדווקא הירי גרם לריבוי החזירים. יש להציע פתרון הוליסטי. גדרות, ניקיון, ומניעת האכלה".
אז מה יהיה?
"עבדנו יחד עם רשות הטבע והגנים עד שהמועצה הלעומתית עצרה את הפעילות. אנו רואים ירידה בפעילות חזירים. השתתפנו בכנס בינלאומי בברצלונה ושם ביקשו ללמוד מאיתנו על התמודדות עם התופעה שמוכרת בכל העולם. אם היה לי את כל התקציבים הנדרשים כמעט ולא היינו רואים חזירים".

13 צפייה בגלריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
"זה התחיל לפני זמני". חזירים חוצים במוריה
(צילום: דורון סולומון)

החיים עצמם


יש לך חיים פרטיים?
"בוודאי, אך זה הצטמצם מאד. אני מסיימת יום עבודה באחת בלילה. אני רואה חברות פעמיים בשנה, אבל מתכתבות הרבה. ספרים תמיד קראתי ועדיין".
מה הספר האחרון?
"ספר שאחותי הוציאה על בחור תל אביבי עם אמא יהודיה ואבא ערבי. אני קוראת ספרים פוליטיים, בעיקר באנגלית. אחד הספרים הוא של שר האוצר היווני יאניס פארופקיס "adults in the room", ספר השראה אדיר, איך צריך להיות פוליטיקאי עם עמוד שדרה שלא מוכר את עצמו".
חופשות?
הייתי ביוון. נחתנו בסלוניקי ופתאום ראיתי מודעה לאירוע חתימת ספרים של פארופקיס. לא הלכתי כי ההרצאה ביוונית. אני נוסעת פעם בשנה לשווייץ לפרופסור המנחה של הדוקטורט שלי בשוויץ. בדצמבר נסענו כל המשפחה אליו. אני אוהבת גם חופשות בארץ ובמיוחד בכנרת".
המשפחה מעורבת בעבודה שלך?
"כן. לפעמים בעלי אומר לי: "עינת את האדם שהכי מתאים להוציא את העיר מהבוץ שלה". מדהימה אותי הסבלנות שלו. הוא יכול לבוא להגיד שהפוסט שכתבתי הוא היה כותב אחרת. אני משתדלת לדבר איתו על המשפחה שלנו והעבודה שלו בהייטק. לא כל החיים זה עיריית חיפה".

13 צפייה בגלריה
יש גם את החיים עצמם. קליש והמשפחה
יש גם את החיים עצמם. קליש והמשפחה
יש גם את החיים עצמם. קליש והמשפחה
(צילום: אלבום פרטי)

מה היה הרגע הכי קשה בקדנציה?
"כשנפגשתי עם סייעות והם סיפרו על העבודה שלהם והבעיה בתגמול. הרגשתי שזה גמר אותי. הרגשתי כמה מערכות בעירייה פוגעות באנשים שאין להם כוח להילחם. נכנסתי לאוטו וממש בכיתי".
ומה היה רגע השיא?
"היו כמה. כשהמשקיע ההודי אדני ביקש לפגוש אותי לבד בבית העלמין באזכרה לחייל ההודי. רגע נוסף הוא קבלת ווטסאפ שתוכנית השיקוע לרכבת התקבלה במועצה הארצית. עוד רגע היה כשעברתי ברחוב ואישה בבית הקפה אמרה שהיא חיכתה זמן רב לפגוש אותי ושהיא לא מבינה איך אני חיה ושורדת את כל מה שעושים לי, ושהיא מעריצה אותי מיום ליום. זה היה לפני חצי שנה. זה רגע שאמרתי שיש פה אנשים אחרים".
את לוקחת בחשבון שתפסידי בבחירות?
"לא לוקחת בחשבון כלום. עברתי לא מעט רגעים לא קלים כמו פסילת התמודדות. אני מאמינה בדרך שלי".