יעקב בורובסקי מכיר היטב את מורכבות המלחמה, גם כמפקד פלוגה במלחמת יום כיפור, וגם במסגרת שירותו כמפקד מחוז במשטרה.
5 צפייה בגלריה
יעקב בורבסקי
יעקב בורבסקי
מתריע. יעקב בורובסקי
(צילום: אלעד גרשגורן)
כמי שגם כיהן במשרד מבקר המדינה, בורובסקי קובע כי חוסר המוכנות של חיפה למלחמה היא מחדל. לדבריו יש לפעול עכשיו לסגירת הפערים ככל הניתן, ואת ועדות החקירה להשאיר ליום שאחרי המלחמה.
"בכל נושא מיקלוט, מיגון וממ"דים, יש בחיפה מחדל מתמשך של 20 שנה. במשך שני עשורים לא בוצעה התחדשות עירונית בקצב ובהיקפים שיכלו לתת פתרונות לנושא זה. מחדל זה ייבדק ב-6 אחרי המלחמה".
קליש טוענת כי חיפה ערוכה?
"לתרחיש ירי טילים על חיפה, העיר לא ערוכה. 60 אחוז מתושבי העיר ללא מקלטים או מרחב מוגן. באזעקה שהייתה התקשרו אליי עשרות תושבים שלא ידעו מה לעשות. אזכיר שיש גם 30 אחוז מהתושבים שלא דוברים עברית ולא ניתן יהיה לתקשר איתם ולהעביר להם מידע".
מה צריכה העירייה לעשות?
"לייצר חלופות למקלטים, כמו מיגוניות. קליש טוענת שהן לא טובות? תמצאי פתרון! אל תתווכי מה שאומר פיקוד העורף, תביאי מומחים, תגייסי כספים, ותעמידי לתושבים פתרונות שיצילו חיים. עכשיו היא מפנה זבל ממקלטים? איפה היית 5 שנים?".
מה עוד?
"העירייה לא בתפקיד לחימה כרגע, אז יש לקחת עובדים קיימים, להוציא אותם לשכונות, לעבור בית בית, להבין מי האנשים שלא יוכלו להגיע בתוך דקה למקלטים ולסייע להם. להכין תוכנית פינוי. אני לא בא להפחיד אלא דורש 'עכשיו תעשו'. צריך לדעת איפה מתגוררים אנשים עם מוגבלות ולסייע להם. חלקם רק דוברי אמהרית, רוסית, אוקראינית, ערבית".

5 צפייה בגלריה
אחד המקלטים בשיפוץ העירייה
אחד המקלטים בשיפוץ העירייה
"מחדל". מקלטים בשיפוץ העירייה
(צילום: עיריית חיפה)

תאים רדומים


אתה בעד כיתות כוננות?
"יש תרחיש לפיו יהיו פיגועים בחיפה. במידה ויהיה פיגוע אחד, שומר חומות יהיה משחק ילדים. בשביל זה יש להיערך מסיבית תוך הקמת כיתות כוננות בכל 50 השכונות, אבל רק באישור משטרת ישראל".
אתה צופה תרחיש של הפרות סדר?
"הנחת העבודה כי בעיר מעורבת יהיו גורמים שיתמכו בטרור באמצעות הפרות סדר. אני מצדיע לאוכלוסייה הערבית של חיפה שכואבת את המצב. ועדיין אני לא שוכח כי יש מיעוט לאומני עם תאים רדומים. יש משפחות פשע שעלולות להיות מופעלות על ידי גורמי טרור. יש למשפחות הללו יכולות לבצע פעולות טרור. גם במקרה כזה כיתות הכוננות יכולות לסייע".
יש נשק לא חוקי בחיפה.
"יש אלפי נשקים בשכונות כמו חליסה. יש לצאת עוד היום לבצע לאיסוף נשק. המשטרה יכולה לאפשר לכל מי שמחזיק נשק לא חוקי למסור את הנשק בתוך כמה ימים, ובתום הזמן שהוקצב, יש להתייחס לכל מחזיק נשק לא חוקי כאל מחבל, ולכל חבר במשפחת פשע חמוש תינתן אפשרות להיכנע או למות. כמפקד המחוז הצפוני בשיא תקופת הפיגועים כולל במסעדת מצה, ראיתי מקרוב את החיבור האפשרי בין משפחות פשע וגורמי טרור. הנשקים של משפחות הפשע יכולות מחר להיות מופנות כלפי כל אחד מאיתנו. משפחת פטנה שבנה נרצח במחסום המנהרות, בו ביקרתי השבוע, שאלה מהיכן השיגו המחבלים נשק. לא פסלתי שיתוף פעולה בין עבריינים ומחבלים".

5 צפייה בגלריה
פעילות משטרתית בשכונת חליסה
פעילות משטרתית בשכונת חליסה
פעילות משטרתית בשכונת חליסה
(צילום ארכיון: אלעד גרשגורן)

מה לגבי מפרץ חיפה?
"המפרץ מקום רגיש ומדינת ישראל מתנהלת על פי 'תרבות הסמוך'. בשל כך יש להקים פורום ראשי רשויות, שיוודא כי החומרים המסוכנים במפרץ רודדו וצומצמו למינימום. תושבים ברחוב דגניה לא יוכלו לסבול שריפה במכלי תשן. אין לקבל תירוצים. כמפקד תחנת זבולון פיניתי תושבים מקרית אתא בשל חשש להתלקחות והתפוצצות בשריפה במפרץ. מי שלא מתייחס לריכוז המפעלים במפרץ כיעד לפגיעה ואפשרות לאירוע רב נפגעים, לא נערך כנדרש. אי אפשר לסמוך על נס".

צוות מומחים


לא לסמוך על פיקוד העורף?
"אני סומך, אבל רוצה עוד 4 מומחים מהטכניון שיבחנו את הנושא ויגידו מה ניתן לעשות. כשהייתי נציג מבקר המדינה, קיבלתי פנייה ממומחים בנושא מיכל האמוניה, ויחד הובלנו לרידוד כמויות האמוניה במיכל. עכשיו לצערי משרד מבקר המדינה במקום דוחות מוציא המלצות. המומחים מהטכניון יגישו דוח לפורום ראשי ערים, ואלו יוכלו לטעון 'עשינו את הכי טוב שיכולנו'".
קליש טוענת שהצבא אחראי למפרץ.
"באופן פורמלי כל ראש עיר שיטען כי הצבא אחראי יהיה צודק. אבל בקורונה ראש עיר הוא שר הבריאות, ובמלחמה הוא שר הביטחון. לא מספיק להגיד 'הם לא בסדר'. יש להצביע ולהתריע על הפערים וליקויים בפומבי אחרת שום דבר לא יזוז. זה מה שאני עושה מתחילת המלחמה כי אני יודע איך מתקבלות החלטות. קולה של חיפה לא נשמע. אין לנו שרים ורק שני חברי כנסת. יש בעיה? קליש תפתרי אותה, גייסי חצי מיליארד שקל, תביאי מומחים. אזכיר שעיריית רמת השרון פינתה את פי גלילות ולא המדינה. איפה המנהיגות? לא עשית 5 שנים? תעשי עכשיו".
מה צפוי לנו?
"בסבירות גבוהה ייפלו טילים בחיפה ויש להתכונן לזה. יש אפשרות לאירועי טרור. מערכות ההגנה צריכות למנוע פגיעות בחומרים מסוכנים".

5 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
"סבירות גבוהה". פגיעת טיל בחיפה ב-2006
(צילום: פרטי)

איך תיגמר המלחמה?
"מעבר ליעדי מיטוט החמאס והחזרת החטופים, יעלה יעד נוסף והוא הרחקת סכנה החיזבאללה מגבולנו הצפוני. יש לקבוע רצועת בטחון (DEAD ZONE) מפורזת מכל נשק. רצועה שכזו צריכה להיות גם בעזה. ובראש ובראשונה יש להחזיר את החטופים כי צו עליון".

5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו
ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו
"מעריך שיתפטר". נתניהו
(צילום: עמית שאבי)

קראו עוד:

מה לגבי אחריות?
"מי שאיפשר ל-7 באוקטובר לקרות צריך לדאוג לחזרתם של החטופים הביתה. נתניהו נושא באחריות כוללת ולגבי אחריותו הישירה, זה ייקבע בוועדות החקירה. לא צריך לבקש את התפטרותו במהלך המלחמה כי זה יפגע בניהול המלחמה. אחרי המלחמה יהיה מפץ גדול וצריכים לבחור אנשי ציבור שאפשר לסמוך עליהם. לעניות דעתי נתניהו יתפטר אחרי המלחמה".