מלחמת חרבות ברזל ממשיכה וסופה עוד לא נראה באופק. בין המגוייסים הרבים גם בעלי עסקים שמעבר לתרומתם למערך המילואים, הם נאלצים לספוג הפסדים כבדים ופגיעה באיתנות עסקיהם.
8 צפייה בגלריה
מגוייסים. (מימין) שי וקסמן, צחי טויטו, ליאור בנימין, רועי מאירפלד
מגוייסים. (מימין) שי וקסמן, צחי טויטו, ליאור בנימין, רועי מאירפלד
מגוייסים. (מימין) שי וקסמן, צחי טויטו, ליאור בנימין, רועי מאירפלד
(צילום: פרטי)
בעלי עסקים בחיפה שגוייסו בצו 8 מדברים על הנזקים הקשים, חוסר הוודאות, החששות, והתקווה לקבל סיוע מהמדינה.

"העברתי לקוחות לקולגות שלי"


צחי טויטו, בעל משרד ליווי עסקי בקריות
"גויסתי למחרת הטבח בעוטף ואני עדיין במילואים. במהלך החודש פגישות רבות עם לקוחות בוטלו כי לא הייתי פנוי עבורם. כמו כן, קורסים רבים אותם אני אמור להעביר בארגונים ובמוסדות השכלה בוטלו או נדחו. בכל המקרים הללו נפגעה הכנסתי בצורה משמעותית. כדי שהלקוחות לא ייפגעו באופן מלא, דאגתי להעביר את הטיפול בהם לקולגות שלי. בזכות היערכות מוקדמת למתן שירותים ללא צורך ישיר בהתערבות שלי, לא נעצרה לחלוטין הכנסתי מהעסק, אולם כאמור היא נפגעה משמעותית.

8 צפייה בגלריה
צחי טויטו בהרצאה
צחי טויטו בהרצאה
צחי טויטו בהרצאה
(צילום: פרטי)

"המשרד שלי נקרא T.N.T Group., עם שלושה סניפים: בקריית מוצקין, תל אביב ובית שמש. המשרד קיים משנת 2017. כיום העסק מפרנס שלוש משפחות, של שלושת השותפים במשרד, באופן ישיר ועוד כ- 10 משפחות באופן עקיף.
"לדעתי, המדינה יכולה לבוא לקראת משרתי המילואים, בהטבות נוספות כמו בתשלומי הארנונה, בין אם במשרדי העסק ובין אם בבית, בשני המקרים בעל העסק בזמן היותו במילואים לא נזקק לשירותי העירייה ובמס ההכנסה, הרי גם כך המדינה מתגמלת כאמור פחות מהנזק האמיתי, למה היא עוד גובה על כך מס?".


8 צפייה בגלריה
צחי טויטו
צחי טויטו
צחי טויטו
(צילום: פרטי)

"אני סקפטי לגבי עזרה מהמדינה"


רועי מאירפלד, בעלים של ספא בוטיק
"בתחילת המלחמה גוייסתי למילואים כראש צוות בכיפת ברזל. אני בעלים של ספא בוטיק בשם פלמינגו, הפועל במלון מרום. אני מעסיק כ-10 פרילנסרים מטפלים ועוד 3 עובדים שכירים.
"עם תחילת המלחמה בוטלו הזמנות והאווירה הכללית לא התאימה להפעלת העסק. הספא כרגע סגור, אנחנו מנצלים את ההזדמנות לעשות רענון קל למקום.
"בימים האחרונים אנחנו רואים גידול קל במספר הפניות ומבינים שאנשים רוצים לבוא אלינו לשנות אווירה, להתנתק ולנקות את הראש לכמה שעות. ולכן קיבלתי החלטה כן לנסות ולפתוח מחדש את המקום היום (16.11), כאשר 10% מהרווחים יתרמו לכוחות הביטחון.

8 צפייה בגלריה
מהספא לשטח. רועי מאירפלד
מהספא לשטח. רועי מאירפלד
מהספא לשטח. רועי מאירפלד
(צילום: פרטי)

"בנוסף עלה לי רעיון לאפשר למטפלים שפונו מבתיהם לבוא ו"להשכיר" אצלי חדרי טיפולים ללא עלות, כדי לנסות ולחזור לסוג של שגרה ובנוסף לדאוג לעצמם לביטחון כלכלי.
"העירייה פרסמה לפני שבוע קול קורא לעסקים להירשם לפרסום חינם מהעירייה כדי לנסות ולדחוף עסקים מקומיים. נרשמתי, שלחתי את הטופס, אבל נראה כי אין עם מי לדבר.
8 צפייה בגלריה
רועי וספא פלמינגו
רועי וספא פלמינגו
רועי וספא פלמינגו
(צילום: פרטי)

"השכירים שלי לא יצאו לחל"ת והם עוזרים בעבודות תחזוקה של המקום. יש גם כמה ספקים שלצערנו מנצלים את המצב ודוחים תשלומים של שוטף פלוס כי הם טוענים שהם הוציאו את כל העובדים לחל"ת. אני סקפטי לגבי עזרה מהמדינה והעירייה, אז אשמח לקרוא לציבור שמעוניין לכמה שעות לבוא, להתנתק, לטעון מצברים ולשנות אווירה".
אתר הזמנות https://flamingospa.co.il/ טלפון להזמנות 0528830083.

"עובדים במתכונת חירום"


עו"ד ליאור בנימין, בעל משרד עורכי דין
"אני משרת כמתנדב במילואים בדרגת קצין משפטים. הבן שלי משרת כלוחם גבעתי בגדוד צבר בעזה כעת.
"אני זומנתי למילואים בקריה המשפטית בנווה צדק, ב"בית ליד" הסמוך לכלא 10. ייצגתי בין היתר חיילים קרביים מיחידת הגבולות אשר נעצרו בחשד לשימוש בכוח בלתי הולם כנגד מביאי שב"חים, שנתפסו בעת בדיקה שגרתית.

8 צפייה בגלריה
עו"ד ליאור בנימין
עו"ד ליאור בנימין
עו"ד ליאור בנימין
(צילום: פרטי)

"משרד עורכי הדין שלי בחיפה עבר לעבוד במתכונת חירום בשל המלחמה. רוב רובם של הדיונים נדחו באופן אוטומטי על ידי בית משפט וביוזמתו. אני בעל ותק מקצועי של 18 שנים, מהם חצי בתור קצין משטרה ותובע פלילי. תחום העיסוק שלנו באופן ספציפי נפגע פחות מהתחום האזרחי עסקי, אולם קיימת הרגשת מועקה קשה ותחושות כבדות בכלל בשוק עורכי הדין.
"בתור משרת מילואים פעיל, יש לי הטבות והנחות בארנונה, באגרת רישוי רכב וברישיון נשק פרטי, הבנקים די גמישים במתן גרייס ואשראי".

"אין פעילות, אין הכנסות"


עו"ד שי וקסמן, בעל משרד עורכי דין
שי וקסמן מקרית ים, נשוי, משרת באוגדת 162, שנלחמת בימים אלו בדרום. בשנת 2014, במבצע צוק איתן, העסק שלו כמעט קרס לאחר חודש וחצי במילואים. כיום יש לו משרד בקריות ובמרכז הוא גם מרכז קבוצות השקעה בתחום הנדל"ן.
הוא מעסיק שני עובדים שכירים ועוד 26 פרילנסרים. "אחרי צוק איתן הבנתי שזה לא האחרון ופתחתי קופות ביטחון שיעזרו לי בתקופות כאלו ולהכשיר אנשי צוות שיתפעל את העסק גם כשאהיה מגויס. בכל המבצעים מאז גוייסתי, ואת כולם שרדתי. מה שקורה במלחמה הנוכחית שונה בתכלית מהמבצעים הקודמים. לא דמיינתי שיסגרו את בתי המשפט. ולמעשה זה המצב, עם כמה החרגות קטנות. ולמעשה, אין כל פעילות בעסק, אין הכנסות, אין אירועים. המשק למעשה קפא".

8 צפייה בגלריה
מגוייס. עו"ד שי וקסמן
מגוייס. עו"ד שי וקסמן
מגוייס. עו"ד שי וקסמן
(צילום: פרטי)

"אני עושה כל מאמץ לשמור על העובדים כדי לא לאבד אותם. לא משנה כמה התכוננתי, כמה קופת ביטחון הכנתי. בפועל יש מחליפים שעומדים במשרד ומסתכלים על הקירות כי אין כל פעילות. אני לא רוצה להתחיל שוב מאפס, כמו שהיה בפעם הקודמת, אז אפילו הלכתי להיות זמן מה שכיר כדי שתהיה הכנסה.
"על חל"ת לעובדים אפילו לא חשבתי. צמצמתי שעות עבודה כמה שיכולתי ומשם ממשיכים. לגבי הפרילנסרים, רובם גויסו. אחרי שקראתי את המתווים השונים, הבנתי שגם אם נקבל פיצוי, הוא לא יהיה מספיק לכסות על מה שאנחנו מפסידים היום. מרבית אנשי העסקים שמגויסים איתי חושבים כמוני".

8 צפייה בגלריה
עושים הכל למען החיילים
עושים הכל למען החיילים
המדינה צריכה לסייעה לעסקים. חיילים בדרום
(צילום: זיו קורן)

קיבלת צו? אלו הזכויות שלך


עצמאים במילואים זכאים לתגמול עבור כל יום מילואים מביטוח לאומי, גם אם הכנסתם לא פחתה. חישוב התגמול: סך ההכנסה החייבת בדמי ביטוח ב־3 החודשים שקדמו לחודש שבו החל שירות המילואים כפול 1.25 חלקי 90 יום. מינימום התגמול עבור יום מילואים הוא 215.17 שקל, מקסימום התגמול: 1,582.17 שקל.
● הקלות של רשות המיסים: ניתן לדחות הגשת דו"ח מע"מ תקופתי עד ל-30 יום מתאריך השחרור; ניתן לפרוס תשלום דו"ח מע"מ תקופתי עד ל-12 תשלומים; להגשת בקשה לפיצויים לעסקים ולפרטים נוספים על ההקלות יש להיכנס לאתר רשות המיסים.
● הקלות בנקאיות: במקרה של צ'ק שסורב בזמן מילואים, ניתן לפנות לבנק לבקש הסרת הצ'ק מרשימת הצ'קים החוזרים; ניתן לדחות החזרי אשראי בשלושה חודשים.
ניתן לקבל פטור מעמלות בנקים מסוימות ל־3 חודשים; פרטים נוספים - באתר בנק ישראל.
● דחיית תשלומי חוזים: חיילי מילואים זכאים לדחות ב-30 יום פעולה שחויבו לבצע לפי חוזה, אם המועד לביצוע הפעולה חל בתקופה שבין 07.10.2023 ל-07.11.2023. לדוגמה, ניתן לדחות תשלומי שכר דירה שאמורים לשלם בתקופה זו.
● תשלומים לרשויות ותשלומי חובה: ניתן  לקבל דחייה של 30 יום במועד תשלום אגרות, קנסות, ארנונה, חשבון מים וחשמל, קנס על חנייה, תשלום מס רכישה וכו׳, וכן דחייה במועד של פעולה שנקבעה בפסק דין.
רשות המיסים פתחה ערוץ מקוון לטיפול מהיר בפניות של משרתי מילואים בנושאי שומה, גבייה ואורכות. יש להיכנס למערכת, לבחור את האפשרות “פניות למתגייסי צו 8” ולצרף לפנייה את הצו שקיבלו. הפניות יקבלו עדיפות גבוהה ויטופלו במהירות.
המוסד לביטוח לאומי מפעיל מוקד טלפוני אוטומטי למי שמגישים תביעה באופן עצמאי ולמעסיקים. המוקד, שמספרו 02-6463010 פועל בכל שעות היממה.
● המידע באדיבות משרד הכלכלה.