החיים ברשת הובילו את כולנו להתחלק לקבוצות בנושאי פוליטיקה, סביבה, חברה, היסטוריה, בעלי חיים ומה לא. בחיפה פועלות קבוצות רבות, מעניינות, משפיעות, דעתניות, מועילות ואינפורמטיביות. קיבצנו מספר קבוצות שחשבנו שאתם חייבים להכיר, מי מנהל אותן, ומה האג'נדה של כל אחת מהן. קבלו מדריך לקבוצות הפייסבוק הבולטות של חיפה.
חיפאים מצייצים
מספר חברים: 89 אלף+
ותק: 7 שנים.
אג'נדה: הקבוצה הגדולה והמשפיעה בעיר שמהווה במה לתושבים על כל מה שקורה בחיפה בעבר הווה ועתיד.
מנהל: חבר המועצה ניר שובר.
דבר המנהל: "התחלתי את הקבוצה בבית הקפה שהיה לי. היתה קבוצה של 'סטטוסים מצייצים' ורציתי לעשות משהו דומה בחיפה. התחלנו עם השם 'חיפה מצולמת בלי חוקים', שהוחלף לשם הנוכחי. מאז גדלנו ונוספו לנו קבוצות בנות כמו 'חיפאים רעבים מצייצים' ו'חיפה נדל"ן מצייצים'. גייסתי מנהלים שעוזרים, כי אין לי הרבה זמן. אנחנו כמעט לא חוסמים אף אחד מלפרסם. התגובות הן לא באחריותי. הפוסטים כן. כך למשל אין פוסטים בעילום שם. אם אדם מרגיש שנפגע מפוסט כזה או אחר, ופונה אלינו, נתייעץ ונחליט אם להוריד. המטרה היא לעשות טוב לקהילה".
מודל עסקי: "אפשר אבל אני לא בחרתי שלא. הסיבה היא שאני פוליטיקאי ולהבנתי אני אאבד מכוחי אם אקח כסף, וכך גם תיפגע אמינות הקבוצה. יש לי חלומות על המשך הדרך הפוליטית ואין לי כוונה לפגוע בהם".
סיפור: "היה לנו פוסט על חולדה גורביץ' וטיילת שנקראה על שמה. נכנסו 50 אלף איש. עד לאותו רגע לא ידעתי עד כמה היא חזקה. גורביץ' היא המלאך בלבן שהקדישה את עצמה לטיפול בילדים".
לרשתות יש כוח? "בטח וראינו את זה בבחירות בהן זכתה קליש. הכוח גדול יותר שיש שילוב של אמצעי תקשורת כמו עיתונים וטלוויזיה יחד עם קבוצות הפייסבוק. תחקירנים יוצרים קשר למצוא מרואיינים בעיר. הכוח גדול מאד. כך למשל סקרים בקבוצה. יש פה פלטפורמה שמאפשרת לעשות לדוגמא סקר בין עשרות אלפי אנשים. זה כוח אדיר שיכול לנבא מגמות. אפשר לדעת ולהרגיש את רוח הקהילה ולאן היא נושבת. כן שדה תעופה או לא? הקהילה תיתן תשובה".
למסירה בחיפה, הכל בחינם!
מספר חברים: 98 אלף.
ותק: 7 שנים.
אג'נדה: מסירת ובקשת חפצים בחינם בלבד: רהיטים, מוצרי חשמל, ציוד, חומרים, בגדים, כרטיסי מופע, מוצרי מזון, בעלי חיים, עזרה בהתנדבות או כל דבר שצריך.
מנהל: ספרטק לסקין (המייסד).
דבר המנהל: "יש היצע עצום של מה שאנשים מוסרים בקבוצה, החל מסכו"ם חד פעמי ועד לתכולות בית שלמות, מחסנים, גנרטורים ואפילו רכבים. יש גם עסקים, חברות הייטק, מפעלים ומוסדות חינוכיים מקומיים שתורמים ציוד בקבוצה".
מודל כלכלי: הכל בחינם ובהתנדבות. יש תקנון מסודר שמופיע בראש הקבוצה. ההפרות לא מתקבלות בעין יפה, והמפר יקבל אזהרה.
סיפור: "משפחה בת 3 נפשות–אימא ושני בניה שעלו מברזיל לפני כשנה, העלו פוסט על עצמם ועל מה הם צריכים לבית החדש שלהם. ההיענות היתה עצומה, ותוך שבועות הם סידרו לעצמם את כל הבית מאלף ועד תו".
'הורים בחיפה ובקריות'
מספר חברים: 8,340.
ותק: 9 שנים.
אג'נדה: כל מה שמעניין הורים בחיפה ובקריות. הורות, אנשי מקצוע, חינוך, חיפוש עבודה והצעות עבודה, וגם זיהום אוויר וסביבה.
מנהלת: שירלי מיראכור.
דבר המנהלת: "חשוב לי לאפשר אוזן קשבת עבור הורי הקבוצה. בכל תחום שקשור לחיי היום יום של הורים בחיפה ובקריות. ניתן לחפש בקבוצה אנשי מקצוע, להעלות שאלות אישיות, כולל התייעצויות אנונימיות, לתרום ולמכור חפצים ולהמליץ על אנשי מקצוע ועסקים מהאזור. גם נושא הסביבה בחיפה, לרבות נושא זיהום האוויר והתוכניות המסוכנות שאושרו. לא מאשרות פרופילים שנראים חשודים ושאינם פרופיל אישי (ולא עסק). ולא מאשרות פוסטים שמטרתם לבייש אנשים ולפגוע בהם".
מודל עסקי: "אני פועלת בהתנדבות יחד עם פעילות סביבה, הקבוצה אינה מסחרית ואינה למטרות רווח".
סיפור: "בתקופת הסגרים יזמתי שרשור בקבוצה שמרכז את כל המקומות בהם הציעו עזרה למי שהיה זקוק לה, קניות עבור מבוגרים, אנשים שאיבדו מקום עבודה, ועזרה למבודדים. עורכת דין מהקבוצה יזמה קבוצת ווטסאפ כדי לעזור בתחומים שונים, ועוד".
'חיפאים רעבים'
מספר חברים: 46 אלף.
ותק: 7 שנים.
אג'נדה: הקבוצה הגדולה והמובילה בחיפה והסביבה לשיתוף בחוויות קולינריות והתייעצויות בנושאים שקשורים למזון.
מנהלים: יותם רדק, מאיה יוסף, ליהי גרוס-אביטל.
דבר המנהלת - גרוס-אביטל: "חיפאים בנשמה, שאוהבים את העיר הזו ורואים בפריחה הקולינרית בה הגשמת חזון. אפשר אצלנו לשאול, לבקר, לפרגן ולהתייעץ, כל עוד זה בגבולות שיח מכובד ואובייקטיבי. חברים שמצטרפים מתבקשים לענות על שאלות שמתרכזות בעיקר בקריאת והבנת חוקי הקבוצה. כל פוסט עובר אישור מנהל לפני שהוא עולה לקבוצה".
מודל כלכלי: "אין. כדי לשמור על האובייקטיביות אנחנו לא מקבלים תשלום או טובות הנאה מעסקים, ועושים רק שיתופי פעולה שייטיבו עם הקהילה שלנו".
סיפור: "לפני 8 שנים נסגרה מסעדת פופולו המיתולוגית. פרסמנו את מודעת הסגירה שלה וביקשנו מאנשים שיעלו זכרונות".
קהילת השוות של חיפה
מספר חברות: 19,600 (מחיפה, קריות, נשר והסביבה).
ותק: 7 שנים.
אג'נדה: קהילת נשים מקומית הפועלת לחיבור נשים זו לזו, להפיג בדידות ולסייע לעסקים קטנים ובינוניים מקומיים להתחבר לקהילה ולצמוח יחד. הקהילה היא חלק מקהילת השוות בישראל ובעולם, שנוסדה ב-2011 על ידי ליאת ורדי בר בפרדס חנה. הקבוצה מיועדת לנשים מגיל 18.
מנהלות: שירי ויצנר, לירון פז שטראוס, אנה מרקוביץ׳, גלית רוזן, אביטל חן ואודליה קסטל שניידר.
דבר המנהלות: "המדיניות היא מינימום התערבות תוך שמירה על כללי הקבוצה, ובראשם הבטחת מרחב בטוח לנשים באשר הן. יש כללים וחוקים ברורים שנוסחו ודוייקו עם השנים בליווי משפטי. קבלת מצטרפות חדשות מתקיימת בעזרת כלי סינון שפייסבוק מספקת, ובקרה של מנהלת אחראית לנושא. יש סינון ראשוני גם לפוסטים, על ידי ניטור מילות מפתח שהוגדרו מראש כנפיצות".
מודל עסקי: הקבוצה אינה מסחרית, כל המנהלות מתנדבות.
מטפלות/בייביסיטריות חיפה והקריות
מספר חברות: 17 אלף.
ותק: 7 שנים.
אג'נדה: מציאת וחיפוש מטפלות ובייביסיטריות, ופרסום מודעות דרושים של גננות וסייעות, רק כאלו שמחפשים עובדים.
מנהלת: דנה (וינר) אלאלוף.
דבר המנהלת: "אני לא קשורה לתחום בכלל, אני פקחית טיסה במקצועי. זה התחיל כשהייתי עם בעלי ברילוקיישן בבוסטון, והתחלתי להשתמש בקהילות מקומיות בפייסבוק. כשחזרנו לארץ והייתי צריכה בייביסיטר פתחתי את הקבוצה כדי ליצור לעצמי מאגר, וצמחנו וגדלנו. כל אחד שרוצה להצטרף, אני צריכה לאשר אותו אחרי אישור נהלים של הקבוצה. אם אני רואה שם משתמש שנראה 'בוט' או לא מישראל, אבדוק באיזה עוד קבוצות הוא נמצא, אם בהרבה אז הוא כנראה פייק".
מודל עסקי: "אין מטרות רווח. הפרסום הוא של אנשים פרטיים ולא עסקים, אני נותנת לכל אחד אפשרות לפרסם רק פוסט אחד בשבוע, כדי שכולם יקבלו במה. לא מזמן החלטתי להפסיק את הפוסטים בנושא תמחור, כי זה הביא לבלאגן, עשו השוואות מחירים, יכולה להיות נערה בת 17 בלי ניסיון או בת 40, אז ברור שזה תמחור שונה".
סיפור: "יום אחד אני יושבת באספת הורים ושומעת במקרה אימא אחת אומרת לאחרת 'תצטרפי לקבוצה מטפלות/ בייביסיטריות'. זה הצחיק ושימח אותי שהקבוצה היא אושייה בפני עצמה ומשרתת את האנשים. או למשל גיסתי הצטרפה לקבוצה ולא ידעה שאני מנהלת אותה".
חיפאים משפיעים
מספר חברים: 5,400.
ותק: 9 שנים.
אג'נדה: עוסקת בכל מה שקורה בעיר, עם דגש על פוליטיקה מוניציפלית.
המנהל: רועי קליין.
דבר המנהל: "הקמתי לקראת בחירות 2013 לעירייה. התחלתי מאפס, לא הייתי מקושר לנושאים האלה, התחלתי לחקור את הנושא, כדי ליצור קהילה של ציבור ושל נבחרי ציבור שיוכלו לדבר זה עם זה זה באופן בלתי אמצעי ופורמלי. המדיניות שלי היא חופש הביטוי, וחברי הקבוצה יודעים שזו הכיכר המרכזית לשיחות על הפוליטיקה המקומית ללא צנזורה".
מודל עסקי: "לא כלכלי, וחשוב לי לשמור שהקבוצה תהיה לא מסחרית. לא מוכנים לשתף פעולה עם אף אחת מהרשימות למועצה, כדי לשמור על אובייקטיביות. אני המנהל היחיד, ועושה הכל לבד, חברים יכולים להצטרף אוטומטית ובלבד שיש להם תמונה".
סיפור: "תושב כתב תושב פוסט: 'גברת (חדוה) אלמוג, היה לך 15 שנים לתת ליונה 300 ־K שירסס טוב טוב את מסדרונות העירייה, והיינו חוסכים את הצורך במטהר האוויר היום'. קליש ענתה לפוסט הזה: 'לא היו להם האיברים החיוניים ואומץ כדי להתחיל לעשות סדר, כמוני', והתגובה שלה היכתה גלים".
נווה שאנן - נוסטלגיה הקבוצה
מספר חברים: 6,000.
ותק: 7 שנים.
מנהלים: מימי פרץ, משה גיטליס וליאור הינדי.
אג'נדה: עוסקת בעברו המפואר של רובע נווה שאנן. מעלים תמונות, אירועים ומקומות מיתולוגיים.
דבר המנהלים: "המדיניות היא לשמור על רמה, לא מגדפים ושומרים על נימוס. אין פרסומים של חברי הקבוצה, אלא אם זו חנות בעבר עם תמונות. אם רוצים לפרסם דירה, אנחנו לא נותנים ומוחקים פוסטים. צירוף חברים באמצעות שאלון. יש שאלה מקדימה אם החבר גר בנווה שאנן בעבר או גר בה כיום. יש גם אנשים מחו"ל שהצטרפו".
מודל עסקי: לא מפרסמים, אז אין הכנסות. רק כיף.
סיפור: פרץ: "גיליתי יום אחד שמישהו שם תמונה של הבת שלי שהייתה בכיתה ב' והיום היא בת 35, וגרה באמריקה. תייגתי אותה, היא התרגשה ומצאה בקבוצה ילדים מהעבר ששנים לא שמעה עליהם, ועכשיו הם בקשר".
עלילות חיפה
מספר חברים: 12 אלף.
ותק: כשנתיים.
אג'נדה: קבוצה א-פוליטית שעוסקת בחיפה עם פניות לגבי מצב העיר בעבר, הווה ועתיד.
מנהלים: טלי מואב ואדריכל הנוף יהודה פרחי.
דבר המנהל - מואב: "רצינו לייצר קבוצה א-פוליטית פלורליסטית, בתנאי שזה לא אנטי ישראלי או נגד אנשים. אנחנו מעלים תמונות עבר אבל אנחנו לא נשענים על נוסטלגיה, אלא גם מתייחסים לנושאים של זיהום אוויר, בנייה, מצב הגנים. המדיניות היא פלורליזם, לעסוק בכל מה שקשור בחיפה. כולם מתקבלים בתנאי שהם לא עוינים את מדינת ישראל".
מודל כלכלי: "אין, אבל אם מישהו ירצה להפוך אותנו לכלכלית, זה מאוד ישמח".
סיפור: "פרסמנו על הבייגלה של הרשקו בעיר, ואז פתאום קפץ מישהו ואמר שהוא הבן של הרשקו".
חיפאים שומרים על הירוק
מספר חברים: 1,450.
ותק: 4 שנים.
מנהלת: איריס בנדר.
אג'נדה: עוסקת בנושאים ירוקים כמו המפעלים, אנטנות, תמ"א 38, אבל גם במה לנושאים בשכונות.
דבר המנהלת: "מה שעומד מאחורי הקמת הקבוצה זה שהתושבים יהיו מודעים לכל מה שמתרחש בחיפה, ותהיה להם הבמה להעלות נושאים שלא תמיד נותנים לתושבים ומקום לפתור את הבעיות. אני משתפת את כל הפוסטים אם הם ענייניים, לא מסננת. נותנת במה לכולם, לא משנה אם מישהו ב'ירוקים' או לא, קואליציה או לא. כאלה שלא מדברים על חיפה, אני לא מאשרת".
מודל עסקי: "אני לא מרוויחה כלום, עושה את זה מתוך רצון ואכפתיות".
סיפור: "פירסמנו הרבה מידע שהשפיע, כמו תאורת שלט מעל הכניסה למנהרות הכרמל שמפריע לאנשים לישון בלילה, או עץ לא גזום שחוסם שביל או גישה למועדון קשישים. גם חזירים ותמיכה ועזרה במאבקים עירוניים כגון שיפוץ בית הספר מגינים, ועוד".
קראו גם: >>
פורסם לראשונה: 07:11, 21.10.22