בימים אלה מתנהל קרב שתוצאותיו ייקבעו את עתידו של פארק נחל הקישון. בצד אחד ניצבת חברת נמלי ישראל (חנ"י), המבקשת להצר את שטח הפארק, וזאת לטובת הסבת שטחים פתוחים לפיתוח העורף הלוגיסטי של נמל המפרץ. חנ"י, חברת ממשלתית בעלת תקציבים אדירים, רואה לנגד עיניה את השלמת הקמת נמל המפרץ, ומציאת מספיק שטחים תפעול שיכולו וצריכים לדעתה לשרת את צורכי הנמל.
5 צפייה בגלריה
מי ישמור על נחל הקישון?
מי ישמור על נחל הקישון?
מי ישמור על נחל הקישון?
(רשות נחל הקישון)
בצד השני, ניצבת רשות נחל הקישון המבקשת לשמור על שטחי פארק הקישון, ולפתח אותם בהתאם לצורכי הפארק. כך מבקשת רשות נחל הקישון להציף שטחים לטובות עופות מים, ולהקים מבנים שישמשו את באי הפארק. ברשות נחל הקישון מבקשים לשמור על הפארק היחיד בכל אזור מפרץ חיפה בו עובר נחל, ולהקים פארק שישמש מאות אלפי אנשים בחיפה והאזור. בניגוד לחנ"י, רשות הנחל אינה בעלת תקציבים גדולים, ואינה זוכה לתמיכה לה ציפתה מעיריית חיפה.
במסגרת הקרב המתמשך בין הצדדים, הודיעה רשות נחל הקישון לחנ"י כי בכוונתה להתחיל בעבודות פיתוח פארק הקישון. בתוך כך הודיעה רשות הנחל כי בכוונתה להציף שתיים מתוך שלוש בריכות בוצה לשעבר לאורך התוואי ההיסטורי של נחל הקישון. מטרת ההצפה היא "להנגיש לציבור הרחב את נופי מלחת הקישון והנחל לרווחת תושבי מטרופולין ולהנאתם, בד בבד עם שמירה על ערכי הטבע הייחודים של מורד הנחל". מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים הדגישה בהודעה לחנ"י, כי היא "סמוכה ובטחה כי חברת נמלי ישראל תתמוך בפרויקט סביבתי חשוב זה ולא תנקוט חלילה בצעדים למניעתו".
5 צפייה בגלריה
הקישון
הקישון
הקישון. המכולות הולכות וסגורות על הפארק
(רשות נחל הקישון)
פנייתה של מנכ"לית רשות נחל הקישון ולמנכ"ל חנ"י יצחק בלומנטל זכתה לתשובה חדה, ברורה ושלילית. בחנ"י בחרו להזהיר את נסים כי אינה רשאית לפתח את השטחים שהזכירה.
ממכתב שהגיע לידי "מיינט חיפה" כותב נציג חנ"י למנכ"לית רשות הנחל: "חנ"י דוחה את הודעתך אודות הכוונה להתחיל בעבודות הפיתוח של הפארק, בקשר עם שטחים אשר שייכים לחנ"י, ושלרשות נחל הקישון אין כל זיקה או סמכות בקשר עימם. יובהר כי לרשות הנחל אינה רשאית לבצע כל עבודה בשטחים האמורים, ללא קבלת אישור מראש ובכתב מאת חנ"י".
5 צפייה בגלריה
שטחי המריבה (באדום)
שטחי המריבה (באדום)
שטחי המריבה (באדום)
(רשות נחל הקישון)
עוד מזכירים בחנ"י, את ההסכם שנחתם באוקטובר 2017 בין משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), עיריית חיפה, חנ"י, הוועדה המקומית לתכנון ולבניה חיפה ורשות שדות התעופה. על פי הסכם זה, טוענים בחנ"י, חברת נמל ישראל ויתרה על שטחים בפארק הקישון, וצריכה לקבל עבורם שטחים חלופיים, אך זה טרם קרה. רק לאחר קבלת אותם שטחים חלופיים, שצפויים לעבור לידי חנ"י עם פינוי בית הספר הטכני, תוכל רשות נחל הקישון לעשות שימוש בשטחים אותם היא מבקשת לפתח.
5 צפייה בגלריה
מנכ"ל חנ"י יצחק בלומנטל
מנכ"ל חנ"י יצחק בלומנטל
מנכ"ל חנ"י יצחק בלומנטל
(רענן כהן)

5 צפייה בגלריה
מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים
מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים
מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים
(צילום: רשות נחל הקישון)
קראו עוד: >>>
בתגובה למכתב של חנ"י,נמסר מרשות נחל הקישון: "רשות נחל הקישון לא החלה בעבודות ולא פלשה לשום שטח. הנושא נמצא בבחינה משפטית. מכתב חברת נמלי ישראל (חנ"י) הוא קנטרני ופוגע בראש ובראשונה בציבור שאמור ליהנות מפארק מורד נחל קישון. גם חנ"י לא חולקת על כך שיעוד המקרקעין הוא עבור פארק. תכנית הפארק אושרה בוועדה המחוזית בשנת 2019 על אף ניסיונותיה הכושלים של חנ"י לחבל באישורה. חנ"י  לא יכולה להחזיק בשטחי פארק הקישון כבני ערובה לרצונות ההתרחבות שלה במפרץ חיפה, שאינם יודעים שובע ואינה יכולה להלך אימים על ועדות התכנון והרשויות בגין תביעות פיצויים כאלה ואחרות. רשות נחל הקישון גייסה תקציב עבור הקמת הפארק והיא נחושה לבצע אותו לרווחת הציבור-נקודה!"
פורסם לראשונה: 09:05, 06.12.21