קרן הארנונה ממשיכה לחולל סערה בחיפה והערים השכנות. על פי התוכנית כספי הארנונה צפויים לעבור מערים חזקות ומאוזנות, כדוגמת תל אביב, וחיפה אבל גם מנשר. ראשי רשויות מימין ומשמאל שהשביתו בשבוע שעבר רשויות, אומרים כי יתנגדו להעברת כספי הארנונה שמשלמים התושבים בעירם לערים אחרות.
7 צפייה בגלריה
קליש יוצאת למפגינים ברחבת העיריה
קליש יוצאת למפגינים ברחבת העיריה
קליש יוצאת למפגינים ברחבת העיריה
(צילום: נטע פלג)
חיפה על פי התוכנית צפויה להיפגע קשה ולהעביר בין 85 ל-115 מיליון שקלים מכספים הארנונה שלה לקרן הממשלתית. מפגיני המחאה החברתית קיימו הפגנה ברחבת עיריית חיפה וקראו לקליש להשבית את העירייה. קליש יצאה אליהם והביעה תמיכה במאבקם.
ראש העיר חיפה עינת קליש: "טוב היה אם המדינה הייתה עכשיו שובתת חודשיים מקצה לקצה. קרן הארנונה זו רק ההתחלה. קרן הארנונה זו זוועה חיה עבור חיפה ומה שמתכננת הממשלה במפרץ חיפה זה פי מיליון גרוע. העיר הזו תהיה גמורה אם הם יעבירו את חוק ההסדרים. אני מחזקת את חיים ביבס במהלך להשבית את השלטון המקומי ושמחה שהצטרפו אליי סוף סוף עוד ראשי רשויות שמבינים את הגזל הצפוי".
"אומרים עליי שאני רבה עם כולם וזה נכון ואני גאה בזה. עשיתי להם חיים קשים. לא סתם לא אוהבים אותי בירושלים כראש עיר. אמשיך להערים קשיים על כל ניסיון גזל, תכנון הרסני או שינוי חקיקה שפוגע בחיפה. לא אתכופף בפני מכבש לחצים פוליטי. מעולם ששתי אלי קרב אבל גם לא אסכים להפקיר את תושבי חיפה בשביל "אהדה ציבורית" לה ראשי ערים רבים התמכרו. אותי אי אפשר לקנות בכסף, בהבטחות או במימון קמפיין בחירות. אני מחויבת רק לתושבי חיפה. אני לא חייבת שום דבר לאף אחד בירושלים".

7 צפייה בגלריה
שוב מאויים. אריה טל
שוב מאויים. אריה טל
שם את העיר לפני המפלגה. אריה טל
(צילום: אלעד גרשגורן)

עומדים לבד

ראש עיריית טירת כרמל אריה טל הוא חבר ליכוד ואמור לקבל כספים מהקרן: "אני נגד הקרן. היא באה לסייע לרשויות חלשות וזה בסדר. אבל רוצים לקחת לרשויות חזקות ומאוזנות כספים שנבלעים במשרדי האוצר. לאורך שנים טירת כרמל קיבלה מענקי איזון בגלל שהיא הייתה עיר קולטת עלייה עם תושבים במעמד סוציו אקונומי נמוך. בשנים האחרונות נכנסה אוכלוסייה חזקה יותר, והפסיקו את מענקי האיזון למרות שנדרש כסף לקליטת האוכלוסייה חדשה, בניית תשתיות חדשות, ועוד לא נבנו מקומות מסחר ועבודה. מיהרו לקצץ ולפגוע בצמיחה. שהממשלה תתמוך, אבל למה על חשבוננו? ראשי הערים לא מרגישים שהממשלה באה לסייע להם, או שיש התחשבות. הם מרגישים שהם עומדים לבד מול כל הבעיות. יש רשויות שהשקיעו בבנייני עירייה מפוארים ונכנסו לגירעונות. הם יקבלו סיוע? אולי אני אשם. הייתי צריך לשפץ את בניין העירייה ולא לדאוג לרווחת התושבים".
אתה חבר ליכוד, יש לך הסבר?
"אני תומך ברוב מהלכי הליכוד, אבל כראש עיר שרואה לנגד עיניו את טובת הציבור, הייתי מצפה שבממשלה יבינו כי לא נוכל לקבל את המהלך. אני שם את העיר לפני הממשלה. נבחרתי על ידי התושבים. הנושא בהחלט גרם לוויכוחים בליכוד ויש פילוג על רקע הקרן. אני משרת את תנועת הליכוד והעיר כל כך הרבה שנים, ואני לא מפחד מהמחיר הפוליטי שאולי אשלם. לא זו הדרך. מפילים עלינו גזירות שאי אפשר לעמוד בהן".

7 צפייה בגלריה
רועי לוי
רועי לוי
"עיר ליכודית שנפגעת". רועי לוי
(צילום: מיכה בריקמן דוברות עיריית נשר)

"שוד הארנונה"

אחת הערים שתצטרך לפתוח את הכיס ולממן רשויות אחרות היא נשר. ראש העיר נשר רועי לוי: "העיר נשר נבנתה כלכלית בחוכמה רבה על יד ראש העיר דוד עמר ז"ל. הכלל אמר ששליש מהארנונה תגיע ממגורים ושני שליש מעסקים. האיזון הזה אפשר לנו כרשות מקומית, להשקיע במשך שנים רבות תקציבי עתק בחינוך, לשפר ולשדרג מערכות עירוניות. ועם כל זאת, אנחנו ממשיכים להיות אחת מהרשויות עם הארנונה הזולה ביותר למגורים בישראל ומהזולות ביותר לעסקים. שוד הארנונה דורש מאיתנו לשלם 49 אחוז מהארנונה שהיינו מקבלים מעסקים, אותה הארנונה שמושקעת יום יום ברווחת התושבים שלנו ולהעביר אותה לרשויות מקומיות שלאורך שנים התנהלו בהפקרות תקציבית. שוד הארנונה יהפוך את נשר מהמרכז של הצפון לעיר שמקבצת נדבות, ואנחנו לא ניתן לזה לקרות".
"הכי קל להפוך את זה כל הזמן פריפריה מול מרכז, ימין מול שמאל, ספרדי מול אשכנזי. הנה אני, רועי לוי, ספרדי, מהפריפריה, העיר נשר עיר ליכודית שנפגעת מהדבר הזה. אז להגיד שרק מלחמה בין פריפריה ומרכז זה לא נכון".

7 צפייה בגלריה
האן בכנס הירוקים בבית אבא חושי
האן בכנס הירוקים בבית אבא חושי
דורש פעולה. אביהו האן
(צילום: אביעד טל)

"להעלות חצי חיפה לירושלים"

יו"ר סיעת הירוקים חיפה ומועמד לראשות העיר אביהו האן, דורש לכנס בהקדם את מועצת העיר כדי "לקבל החלטות בנוגע לסנקציות נגד הממשלה וזאת במידה וקרן הארנונה, כחלק מההפיכה המשטרית, תאושר".
האן מתכוון להעלות להצבעה במועצת העיר שורה של החלטות כמו ״תביעות משפטיות נגד הממשלה, אי מתן שירותים עירוניים למשרדי הממשלה בעיר ועד להעלות חצי חיפה אל הכנסת. "שודדים את כספי הארנונה שלנו, שגם ככה מהגבוהים בארץ ורוצים להפוך אותם לקופה פוליטית של הממשלה – כאילו כדי לתת לערים "חלשות יותר" אבל בפועל הממשלה תחליט לאן ילך הכסף".

7 צפייה בגלריה
יונה יהב
יונה יהב
"חיפה תיהרס". יונה יהב
(צילום: שרון צור)

"אצלנו אין עודפים"

ראש העיר חיפה לשעבר יונה יהב: "העיר הגדולה שתיהרס כתוצאה מיישום קרן הארנונה תהיה חיפה. למה? כי בניגוד לרשויות ועיריות גדולות שנמצאות במרכז הארץ, אצלנו אין עודפים. אנחנו עובדים על הקצה. עשרות מיליוני שקלים זה הרבה מאד כסף עבור חיפה".

7 צפייה בגלריה
יעקב בורובסקי
יעקב בורובסקי
"מהלך חצוף". יעקב בורובסקי
(צילום: דנה קופל)

המועמד לראשות העיר יעקב בורובסקי: "קרן הארנונה זה מהלך חצוף ביותר של הממשלה. הארנונה צריכה להיות משולמת לא בהתאם לאזורי מגורים אלא לרמת שירות. עיריית חיפה היא דוגמא קלאסית לארנונה גבוהה ותמורה אפסית. רחובות מזוהמים וגביית מיסים גבוהים. ועכשיו רוצים גם לחלק את הכסף לפריפריה. סליחה? חיפה הפכה לפריפריה בלי שנשים לב. עיר של 300 אלף תושבים שקולטת עלייה ואוכלוסיות חלשות מאד, זו עיר עלייה ואסור לגעת בכספים שלה".

7 צפייה בגלריה
ג'אקי ואקים גזבר עיריית חיפה לשעבר
ג'אקי ואקים גזבר עיריית חיפה לשעבר
הקרן זה בלוף. ג'אקי ואקים
(צילום: נחום סגל)

קראו גם:

גזבר עיריית חיפה לשעבר ג'אקי ואקים: "קרן הארנונה תעלה לחיפה כ-100 מיליון שקלים. אם תיקח סכום שכזה מחיפה, אתה גומר אותה. מנסים להציג כאילו מדובר בצדק חלוקתי, זה בלוף. רוצים לקחת מהרשויות "החזקות", הן לא באמת חזקות אלא אחרי הרבה עבודה קשה הן מאוזנות, ואם יקחו מהם כספים גם הם יהפכו לחלשות. רק תל אביב חזקה. אז מה יקרה? יוציאו מאיזון את המאוזנות".