דוח מבקר עיריית חיפה העוסק באחת הסוגיות החשובות בניהול העירייה, נושא כוח אדם, אושר (שלישי) במועצת העיר בסופו של דיון סוער.
7 צפייה בגלריה
אוהד שגב
אוהד שגב
עינת קליש והמנכ"ל שפוטר אוהד שגב
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)
מבקר העירייה, עופר טל, הגיש דוח חמור ובו ליקויים רבים בתחום כוח אדם, תקנים וגיוס עובדים. יו"ר ועדת הביקורת שרית גולן שטיינברג טענה כי ממצאי הדוח גובלים בפלילים ויש לטעמה לפתוח בחקירה של הממונה של השכר.
ראש העיר טענה מנגד כי אכן היו ליקויים, אך היא זו שחשפה אותם, ותיקנה אותם. קליש הצביעה על המנכ"ל הקודם שפיטרה, אוהד שגב כמי שאחראי בין היתר לליקויים, וזה השיב לה במכתב חריף.

7 צפייה בגלריה
מבקר העירייה בודק. עופר טל
מבקר העירייה בודק. עופר טל
הגיש דוח חמור. המבקר עופר טל
(צילום: נחום סגל)

ממצאי הדוח

הדוח התייחס לשנים 2019-2022 שנות כהונתה של קליש. הביקורת נערכה במרץ-יולי 2022. במהלך הבדיקה עזבו את תפקידם מנכ"ל העירייה וסמנכ"ל משאבי אנוש, ובאותו הזמן לא נקלטו בעלי תפקידים במקומם.
על פי הדוח נרשמה עלייה בהוצאתה שכר בכ-10%, נפתחו 666 תקנים חדשים, כשבמרבית המקרים התקנים לא נמצאו מסמכים המעידים על בקשה מסודרת להוספת התקנים והמניעים לכך.
כך נמצא כי למעלה ממחצית התקנים לא אושרו על ידי ועדת הכספים או מועצת העיר.

מי צריך תקן?

עוד נקבע כי חלה עלייה במספר המשרות ללא תקן. המבקר: "אני קובע חד משמעית שעל העירייה להפסיק לעשות שימוש בעובדים בלתי מתוקננים שכן הדבר נעשה בניגוד להוראות חוק יסודות תקציב... וזה פגיעה באופן ניהול כוח האדם בתכנון המבנה הארגוני".
עוד קובע המבקר כי בוצעו בעירייה שינויים ארגוניים, ובחלק מהמקרים אין תיעוד מי יזם אותם ועל בסיס מה. בנוסף, עובדים נויידו (הועברו) ממקום למקום ומתפקיד אחד לתפקיד אחר 283 פעמים בשנתיים, ללא נוהל עירוני מסודר.

7 צפייה בגלריה
עינת קליש רותם ראש עיריית חיפה
עינת קליש רותם ראש עיריית חיפה
במשמרת שלה. קליש
(צילום: שרון צור)

מלחמת גרסאות

המבקר העיר על הנעשה בוועדת השדרוגים, בה יושבים המנכ"ל, הגזבר, יו"ר העובדים ומנהל אגף משאבי אנוש.
המבקר מציין כי מתקבלות החלטות ללא פרוטוקולים וללא תיעוד לנימוקים של חברי הוועדה להחלטתם לאשר שידרוג עובד.
קליש ציינה כי עוד לפני שקיבלה את דוח המבקר, קיימה מספר פגישות בנושא ועדת השדרוגים עם הממונה על השכר באוצר ונציגי משרד הפנים. קליש מאשרת כי השדרוגים היו לא תקינים והם נבחנים בימים אלו על ידי גורמי האכיפה. קליש: "עבודת תיקון הליקויים כבר נמצאת בעיצומה. התקלות שנחשפות בדוח – הן פרי הרגלי עבודה לא תקינים וארוכי שנים, היעדר נהלים, פרקטיקות לא רצויות, ועוד".

רכב לכל עובד

מבקר העירייה קובע כי במהלך 4 שנות כהונת קליש, עלויות מאישורי אחזקת רכב הסתכמו בשנת 2020 ב-842 אף שקלים, ובשנת 2021 ב-3.7 מיליון שקלים, עלייה של 348%.
המבקר ביקש נתונים מדויקים מהמחלקה לתשלומי שכר אך אלו לא הועברו אליו. המבקר ממליץ לשנות את נוהל אישורי אחזקות הרכב.

7 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
דורשת חקירה. שרית גולן שטיינברג
(צילום: ראובן כהן)

"חשד לפלילים"

יו"ר ועדת ביקורת, חברת המועצה שרית גולן שטיינברג, טענה כי לאור הדוח, עד עכשיו לא ברורה התמונה האמיתית של מצבת כוח האדם בעירייה.
גולן: "המצב הנוכחי בהתנהלות ראש העיר מעידה כין אין הבנה והפנמה של הליקויים אשר עולים לכדי חשד לפלילים לטעמינו ומצריכים חקירה של הממונה על השכר. הדו"ח מפרט סדרה ארוכה של כשלים וליקויים בסדרי מנהל תקין שבוצעו על ידי הנהלת העירייה, ובראשה, עינת קליש. אי סדר במינוי עובדים, ליקויים בשדרוגי עובדים, ניפוח מצבת כוח אדם והיעדר אחריות על תהליכי כוח אדם. מי שהצהירה שבאה לעירייה "לנקות אורוות", לא רק שלא ניקתה אותם, אלא טינפה אותן, ואת כלל העירייה בסדרה של שחיתויות, אי סדרים מנהליים, מינויים לא מקצועיים, מינוי לתפקידים בכירים ללא תיעוד או תקצוב וקליטת מאות תקנים ללא בקרה".

7 צפייה בגלריה
אוהד שגב
אוהד שגב
לא נשאר חייב. אוהד שגב
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

תשובת המנכ"ל

קליש טענה מנגד כי במסגרת הפגישות שניהלה עם מנהלים בכירים בעירייה, התגבשה אצלה ההבנה כי יש בעיות חמורות בתחום כוח האדם, ולאחר שהבינה את היקף הבעיות הודיעה למנכ"ל העירייה אוהד שגב כי הוא מפוטר. לדבריה, זמן קצר לאחר שפוטר, הגיש לה גם סמנכ"ל משאבי אנוש את מכתב התפטרותו.
טענותיה של קליש נענו על ידי שגב במכתב חריף, בו טען כי נכנס לתפקידו אחרי שתקציב 2020 כבר אושר, לרבות תקני כוח אדם. "באופן חריג ויוצא דופן בחרה ראש העיר לאשר גם את תקציב שנת 2021 כבר בחדש 9/2020 וזאת ללא כל התייעצות איתי ו/או עם גזבר העירייה".
שגב מוסיף כי קליש בחרה לפטר אותו במכתב במייל, תך רמיסת זכותו לשימוע, וכדי לא לאפשר חשיפת דברים חמורים בקשר להתנהלותה וכוונותיה.
שגב מדגיש כי כל השדרוגים נעשו בצורה שקופה, בהמלצת מנהלי האגפים, והיו חייבים וקיבלו את אישור קליש. לדבריו היו עובדים ששדרוגם נפסלו על ידי קליש ללא הסבר מקצועי.

7 צפייה בגלריה
יוסי שלום
יוסי שלום
מאשים את צוק. יוסי שלום
(צילום: שרון צור)

"שחיתות גדולה"

חבר מועצת העיר יוסי שלום אמר בדיון הסוער כי ממצאי הדוח מצביעים על "השחיתות הכי גדולה שהייתה בעירייה". שלום וחברת המועצה חדוה אלמוג הפנו אצבע מאשימה כלפי סגן ראש העיר נחשון צוק וטענו להתערבותו בנושא כוח אדם.
שלום: "שיקרתם לנו 4 שנים. שלחו לנו את הפרוטוקולים". ענה צוק, "אני לא שקרן. לא תפקידי למלא פרוטוקולים".

"סובל מנתק"

בשלב זה בדיון גזבר העירייה שמוליק מרמלשטיין, אמר בכעס כי הוא מתקשה להאמין שמטילים דופי במנהל הכספים, ודחה טענה של קליש כי למינהל הכספים מנתק עם מחלקת כוח אדם.
הגזבר: "זה אותו מינהל כספים שקיבל מדי שנה פרס מינהל תקין על גידול בקרנות והקטנת גירעון".
קליש השיבה בזעם: "אגף התקציבים מחק תקנים. מחקתם תקציבים לתקנים בלי סוף בלי להגיד לאף אחד, אל תבלבל. שמוליק, בשבוע שעבר הייתה לנו ישיבה על כל התברים שאין להם גישה אז או שאתה לא זוכר או שאתה בנתק מעצמך".

7 צפייה בגלריה
הגזבר מרמלשטיין
הגזבר מרמלשטיין
ניסה להגן על העובדים. הגזבר מרמלשטיין
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

קראו גם:

אבסורד

בדברי הסיכום ציינה קליש היא מודה למבקר העירייה על הדוח. קליש: "אני שמחה שהתקלות נעצרו בזמן והאחראים להם לא עובדים איתנו עוד".
קליש הוסיפה כי המלצות ועדת הביקורת "רובן ככולן, נגועות במחלת הפוליטיקה שפשתה באופן סופני בחלק מחברי המועצה הנוכחיים ועיוורה את עיניהם, ולכן אינם ראויים להתייחסות. כוח אדם הוא נושא שבו מחויב לטפל מנכ"ל של עירייה על פי חוק, ויתרה מזאת תחומים רבים בכוח אדם שאינם קשורים בקביעת מדיניות אף אוסרים על ראש העיר מלנהל אותם ישירות, על פי חוק".
קליש שהודתה למבקר על הדוח הצביעה נגד אישורו, אך הדוח עבר ברוב של 11 (בעד) - 3 (נגד - קליש, צוק, שובר).