מיד עם תחילת ההתקפה האירנית ושיגור מאות כטבמ"ים וטילי שיוט לעבר ישראל בצוהריי ה-13 באפריל 2024, צמרת עיריית חיפה החלה בדיונים שהתנהלו במערכת הסגורה.
3 צפייה בגלריה
חדר המלחמה של חיפה
חדר המלחמה של חיפה
גדי מרגלית בחדר המלחמה של חיפה
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)
"התחלנו לקבל פניות מתנועת הצופים שנסייע להשיב את החניכים שהיו באותו זמן בטיולי פסח בשני יעדים", אומר גורם בעירייה, "בשלב מוקדם הבנו כי חיפה היא לא יעד אירני בהתקפה הנוכחית, אך החשש היה כי חיזבאללה יפתחו בהתקפה מצפון".
סגני ראש העיר וראש העיר עצמו התעדכנו בקבוצות ווטצאפ, בעוד שמנכ"ל העירייה גדי מרגלית דאג להתנהלות העירייה ועובדיה.
"נפתח המרכז לניהול משברים שהוא חדר המלחמה העירוני", אומר גורם עירוני, "גדי לא ידע לאן הדברים יתפתחו ורצה להיות מוכן לכל תרחיש. הוא זימן את נציגי המנהלים ואלו המתינו במשך שעות עד השעה 04:00 כדי לוודא שחיפה לא בסבב הלחימה הנוכחי".
מנכ"ל העירייה גדי מרגלית: "שנכנסתי למנ"מ ברבע לאחת הודיעו על טילים בליסטיים שבדרכם אלינו. הבנתי שזו שעתנו היפה כמו שאמר צ'רציל. באותו רגע אתה מבין שזה קורה. שיערתי שינסו לפגוע ביעדים אסטרטגיים בחיפה. פעלנו ללא פאניקה. דאגנו שפיקוד העורף יעשה מה שצריך וימנע כניסת חומרים מסוכנים".
סגן ראש העיר וממלא מקום ראש העיר, אביהו האן: "הנהלת העירייה התכתבה בווטסאפ ודאגה להיות מעודכנת. נפתחו מקלטים ונוצר קשר עם כיתות הכוננות. עבדנו מול פיקוד העורף כדי לוודא שחומרים מסוכנים לא נכנסים לנמלים. נקטנו צעדים לצמצום סיכונים".

3 צפייה בגלריה
חדר המלחמה של חיפה
חדר המלחמה של חיפה
הפעם נגמר טוב. חדר המלחמה של חיפה
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

מוכנים לאירועים נוספים?


לגבי לקחים, מנכ"ל העירייה מדגיש כי יש לדאוג להגדלת העתודה לחילוץ ופינוי. "פיקוד העורף מקצה 2 גדודים אבל עדיף שיהיו עוד כוחות", אומר מרגלית, "יש לשפר את הקשר עם משטרת זבולון. יש לדאוג בטווח הארוך יותר לממ"דים. וכן יש לדאוג כי דוברות העירייה תצליח להוציא כל 4 שעות הודעות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית, הנחיות לתושבים. זה חשוב מאד".
לגבי תוכניות פינוי של תושבים מהעיר", אומר מרגלית, "אתה לא רוצה לחשוב על מצב שמצריך פינוי של העיר השלישית בגודלה בישראל. ואזכיר כי באירוע השריפה בעיר דאגנו לפינוי 65 אלף איש".
סגנית ראש העיר שרית גולן: "יש לקחים מהתקפת הכטב"מים והם שיש לקדם מיגון בשכונות בעיר. יש לרכוש ולפזר מיגוניות וממ"דים ניידים לאוכלוסייה, בעיקר בשכונות הפונות למפרץ חיפה. יש לוודא כי פיקוד העורף עושה את תפקידו ולבצע עבודה משלימה. במקביל אנו בוועדה לתכנון ולבניה מזרזים אישורי בניית ממ"דים".

3 צפייה בגלריה
חדר המלחמה של חיפה
חדר המלחמה של חיפה
העובדים הגיעו. ההנהלה עודכנה בווטסאפ. חדר המלחמה של חיפה
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

קראו עוד:

חבר מועצת העיר דוד עציוני מסר כי הוא היה מצפה כי יונה יהב יוביל את הטיפול והיערכות למטח הטילים. "האם אנו כבר רואים שראש העיר לא מתפקד בזמן ביצוע משימות חשובות ביותר. היכן נמצא ראש העיר בהערכת מצב שהטילים נורים על חיפה וישראל. בשביל זה בחרנו בו?".
בעירייה ציינו בתגובה כי הגעתו של ראש העיר לא נדרשה במרכז לניהול משברים וכי הוא תידרך את הצוותים והתעדכן באופן רציף. בנוסף, כבר בשלב מוקדם היה ברור כי הטילים אינם בדרכם לחיפה.