חודשיים לאחר שנחנך רשמית, נמל המפרץ, שמופעל באמצעות החברה הסינית SIPG, עדיין בשלב ההרצה. על הרציף כבר עוגנות אוניות, אבל אלו רק מפנות מכולות ריקות מישראל, תרגול שמאפשר לעובדי הנמל להתרגל לשיטת העבודה האוטומטית, כמוה לא קיימת באף נמל בישראל, ומופעלת בסך הכל בחמישה נמלים בעולם.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל נמל המפרץ מי-האו צ'יאנג
מנכ"ל נמל המפרץ מי-האו צ'יאנג
מנכ"ל נמל המפרץ מי-האו צ'יאנג
(נחום סגל)
העבודה שמתבצעת היום מאפשרת לצוותי העובדים, רובם בחדרי הבקרה, לתרגל העמסת והורדת מכולות באמצעות המנופים, שאין עליהם מפעילים כלל.
בראיון ל”Mynet חיפה” אומר המנכ”ל מי-האו צ'יאנג: “זה ייקח לנו בין שנתיים לשלוש שנים להגיע לתפוקה מקסימלית של מיליון מכולות בשנה".
מה שבולט במקום הוא מספרם המועט של העובדים בכלל, ועל הרציפים בפרט. בקו המים עומדים שמונה מנופים ענקיים, שאיש לא יושב בהם. 22 מנופים אחרים, גם הם אוטומטיים, פורקים את המכולות לשטחי האחסנה.
בשיא התפוקה יעבדו בנמל בין 100 ל-120 עובדי חברה, ועוד כ-100 עובדים של חברות חיצוניות, בשלוש משמרות מסביב לשעון. כל התפעול נעשה מחדר בקרה, בבניין ההנהלה, שם יש שמונה עמדות עבור שמונה מנופי רציף, ועובד אחד מפקח על כל מנוף מרחוק. הצוותים ישראלים, המפקחים סינים.
יואב צוקרמן, הדירקטור הישראלי של נמל המפרץ, סיפר כי החברה שמה דגש על תמהיל העובדים שהיא מעסיקה: 50 אחוז נשים ו-25 ערבים ודרוזים.
2 צפייה בגלריה
נמל המפרץ
נמל המפרץ
נמל המפרץ
(רענן כהן)
קראו גם: >>>
מנכ"ל הנמל, מי-האו צ'יאנג, 51, נשוי ואב לילדה בת 16. הוא למד הנדסת מכונות והצטרף ל-SIPG אחרי הלימודים, ומאז התקדם בסולם הדרגות עד למנהל נמל המכולות הגדול בשנחאי. עד כה, לדבריו, הוא מרוצה מקצב הלימוד של העובדים הישראלים, ובטוח שעם התרגול, הם יגיעו לאותה תפוקה כמו העובדים הסינים: "הישראלים לומדים מהר מאוד, והם יעילים".
בנמלים בישראל העובדים מאורגנים, והם מאוד חזקים.
"אני לא כל כך מכיר את נושא הוועדים, בסין יש איגודים מקצועיים, אבל הם לגמרי שונים מאשר פה. בכל מקרה, אנחנו עובדים לפי חוקי העבודה בישראל, ואם העובדים יבחרו להתארגן, נכבד את זה. מה שכן, הסכם העבודה שחל על עובדי הנמלים לא חל בנמל המפרץ".
איך המשכורות אצלך?
"אין פה הסכם עבודה קיבוצי, אנחנו נשלם שכר הוגן, מעל שכר מינימום, לפי מחירי השוק. לא יהיו פה עובדים שבגלל ותק או הסכמים כאלו ואחרים מרוויחים 60 אלף שקל בחודש".
איך אתה מתרגל לחיים בישראל?
"אני בא משנחאי, שהיא גם עיר על שפת הים, ובאותו קו רוחב כמו ישראל, אז זה די דומה. רק ששם הרבה יותר קר בחורף. אני אוהב את מזג האוויר פה, את השמש והחום. עם האוכל קצת יותר קשה לי".
תהיה תחרותי מול יתר הנמלים?
"נהיה תחרותיים מאוד. יש לנו הרבה יתרונות, כמו העובדה שאצלנו העבודה רציפה וקבועה, ואפשר לדעת בדיוק מתי המכולה תרד מהאונייה. אנחנו מאוד יעילים, כי הנמל אוטומטי לגמרי. מצד שני, לנמל חיפה יש רציפים יותר ארוכים, ויותר מנופי חוף. בסוף זה מתאזן, ואני חושב שאנחנו ננצח בשירות שניתן ללקוחות".