עורך הדין בני קוזניץ היה האדם הקרוב ביותר לקצין אמ"ן שמת בכלא בתשעת החודשים האחרונים של חייו. ההודעה על מותו הכתה אותו בהלם. בשיחה שקיים השבוע עם "מיינט חיפה" סיפר עו"ד קוזניץ על הקצין שהכיר הכי קרוב מכולם כשהוא שולל את הסבירות כי הקצין שם קץ לחייו.
3 צפייה בגלריה
 קברו של הקצין
 קברו של הקצין
קברו של הקצין
(צילום: טלי ליבמן)
"ההורים גם לא חושבים שהיתה לו איזושהי סיבה להתאבד. באותו בוקר הוא דיבר איתם, זה היה בבוקר של חג השבועות והוא איחל להם חג שמח וגם הם. הוא גם דיבר איתי לפני. לא הרגשנו שום רמזים שיכולים להוביל להתאבדות. הוא מת באותו לילה. לא אני ולא ההורים הרגשנו איזושהי כוונה להתאבד או איזשהו רצון להתאבד, או איזשהו שפל בהתנהגות שלו".
איך היתה השיחה האחרונה שלך איתו?
"שיחה חיובית. סיפרתי לו כי הגיעו חומרים שהיו יכולים לעזור בתיק וזה עודד אותו מאוד. אמרתי לו שאני לומד את החומרים ושלדעתי יש שם דברים שיכולים לעזור לנו. הוא התעניין במה שיש לי להגיד. הוא לא אחד שהביע יותר מידי רגשות. זה לא שהוא קפץ משמחה או היה בדיכאון, אבל הוא נשמע בסדר גמור. הקשיב, התעניין שמח שסוף סוף קיבלנו את החומרים כי לקח המון זמן עד שקיבלנו אותם. הוא חיכה שאני אעדכן אותו ברגע שאסיים ללמוד את החומר, אבל הגישור שהתחיל הופסק בעצם באמצע, בגלל שהוא מת".
ההודעה על מותו של הקצין הותירה אותו המום. בבוקר החג הוא התעורר לשתי הודעות שהגיעו מהוריו של הקצין. אחת מהאם והשנייה מהאב. "הייתי בהלם. היתה לי צמרמורת. אמיתיֱ! חשבתי שאולי זו אפילו טעות. אולי מייחסים את האירוע הזה בטעות לקצין הזה. התחלתי להרים טלפונים גם לאנשים בתביעה וגם לאנשים באמ"ן כדי לוודא שזה באמת נכון.
למחרת נפגשנו בביתם של ההורים יחד עם מפקד הכלא שהגיע לעדכן אותם והתחלנו לטפל במציאת פתולוג כמה שיותר מהר מטעם המשפחה שישתתף בנתיחה". לשאלה האם השאיר הקצין משהו שאולי יעיד על מותו הטרגי ענה עורך הדין: "כל החפצים שלו נמצאים בידי מי שחוקר".
איפה זה עומד היום?
"45 יום מאז מותו של הקצין בכלא, אין להוריו שמץ של מושג מה קרה שם. ההורים רוצים לדעת מה גרם למותו של בנם. לא הוצגו תרחישים ולא הציגו להם ראיות. ביום ראשון השבוע התקיימה פגישת עדכון עם ההורים לגבי חקירת המוות של הקצין. אנחנו עדיין מחכים לתוצאות הסופיות של בדיקות הדם שעוד לא התקבלו במלואן".
"באותה פגישה השבוע", מספר קוזניץ, "הוחזרו להורים מספר חפצים אישיים של בנם שנלקחו על ידי הצבא, כמו מחשבים שהוחרמו בזמנו מביתו".
במקביל מתנהל הליך בבית הדין הצבאי שבו אמורה להתקבל החלטה האם להסיר את צו איסור הפרסום אותו ביקשו להסיר מספר כלי תקשורת. ההורים, לעומת זאת, עדיין מתנגדים לפרסום וחשיפת זהותו של הקצין כמו גם התביעה. לדבריו, המשפחה מבקשת שהשם שלו יישאר חסוי מטעמים של הגנה על פרטיותו ועל עצמם מבחינם הביטחון האישי.
בנוסף ממתינים ההורים לאישור בקשתם לצפות בסרטי האבטחה במעצר. אך בינתיים, לדברי העו"ד, יש מניעה לראות את הסרטים.
3 צפייה בגלריה
עו"ד בני קוזניץ
עו"ד בני קוזניץ
עו"ד בני קוזניץ
(צילום: פרטי)
"הציפיות של ההורים, הם לקבל את המסקנות לגבי מה הוביל למותו של בנם. הם רוצים לדעת האם שמרו עליו כמו שצריך, מי שמר עליו או מי לא שמר עליו כמו שצריך וגם בעקבות התוצאות האלה לקבל הצהרה שהוא חלל צה"ל ולהעבירו לחלקה הצבאית".
עו"ד קוזניץ סיפר כי רוב השיחות עם הקצין עסקו בתיק, אבל היו גם שיחות חולין על השירות שלו. "דברים שגם אי אפשר לדבר עליהם. זה בהחלט לא הטיפוס של מי שיכול לבצע עבירות, ומתוך הדבר הזה אתה מנסה לבנות ולהרכיב איזשהו קו הגנה בשביל להגן על בחור כזה".
אחרי תקופה בה הוא מעורב בפרשה שמסעירה מדינה שלמה הוא אומר: "שום דבר לא יפתיע אותי. במסגרת השיחות שלי איתו וההיכרות שלי איתו זה לא משהו שנראה סביר שהוא היה מתאבד".
3 צפייה בגלריה
הכומתה של הקצין
הכומתה של הקצין
הכומתה של הקצין
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
"לנו נותרה רק כומתה וחור ענק בלב"
"הוא היה גאה בכומתה", כתבו ההורים השבוע בעמוד הפייסבוק שפתחו. "הוא היה גאה בסמל, הוא היה גאה בחיל. ארבע וחצי שנים נתן מעצמו למדינה. הוא זכה באות הצטיינות ביום העצמאות. פעמיים. יחידתו קיבלה את פרס ביטחון ישראל. בין היתר, בזכותו. אחרי הכל, נתנו לו למות. ברשלנות? בעצימת עין? בכוונה תחילה?
צה"ל חייב לתת תשובות מלאות לא להתחמק, לא לטייח. זה קרה לבן שלנו, זה יכול לקרות לכל אחד. לנו נותרה רק כומתה וחור ענק בלב".