אנשי חינוך בחיפה מתריעים על מחסור חמור בגננות וסייעות בעיר. לפי אתר עיריית חיפה יש כיום 6,455 ילדים שלומדים ב-284 גנים במערכת החינוך העירונית ו-72 גנים של החינוך המיוחד.
4 צפייה בגלריה
גני לילדים קרית אליעזר
גני לילדים קרית אליעזר
גני לילדים קרית אליעזר
(צילום המחשה: פרטי)
רונן פרטש, בעל גן דובשונים בנווה שאנן: "המחסור אדיר, אני יכול לפרסם הודעת דרושים ואפילו חצי שנה לא אקבל שיחת טלפון מתעניינת אחת. אין בכלל אפשרות בחירה לרוב מנהלי גנים, הם יקחו את הראשונה שתסכים לעבוד, זה מצב חמור ביותר כי מתפשרים. אגב גם בבתי הספר המצב כזה, בני למד הנדסאי חשמל ולקחו אותו להיות מורה, בלי תעודת הוראה".
פרטש גם חרד לתדמית המקצוע המתדרדר: "המצב נובע מהיוקרה (הלא קיימת) של המקצוע, נושא המצלמות בגנים והחשד של ההורים, כמובן המשכורות הנמוכות. הייתי רוצה לתת שכר גבוה יותר אבל זה לא מתאפשר בגלל היטלי הבירוקרטיה המעיקה. עכשיו המדינה החליטה לתת מענק הצמדה של 8,000 שקלים למי שמסיימת שנת עבודה, אבל רק 20% יקבלו את המענק, אצלי למשל לא יקבלו כי אנחנו גן פרטי. כיום הקריטריונים לבחירת מטפלת הם שלא יהיה לה עבר פלילי ושתעשה קורס עזרה ראשונה. מה עם כישרון לעבוד עם ילדים?".

4 צפייה בגלריה
אין עובדים. פרטש
אין עובדים. פרטש
אין עובדים. פרטש
(צילום: פרטי)

קראו עוד:

לוסי חדידה, מנכ"לית ארגון גנים פרטיים, אומרת שהמצב בחיפה חמור: "בכל גן חיפאי בגילאי 0-3 חסרה מטפלת או גננת אחת לפחות ולרוב שתיים. מתוך אלה שעובדות גם אחת או שתיים לא מתאימות בוודאות. "צריך להרחיב לנו את המאגרים של כוח האדם, למשל דרך בנות שירות לאומי, סטודנטים לחינוך, עולים חדשים או שלהיות מטפלת תהיה עבודה מועדפת. לא סתם לעשות הכשרות לאלה שפחות מתאימות לתחום ואלו 60 אחוז מהעובדות".

4 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
לוקחים כל אחד לעבוד. גן ילדים
(צילום: shutterstock)

גם בשכונת קריית אליעזר התושבים מתמודדים עם מחסור בגני ילדים. ב-5 השנים האחרונות השכונה התרחבה. לפני שלוש שנים ולאחר פניות רבות, נפתחו גן יונה וגן נקר בשטחו של בית ספר מזור לשעבר ועד לאחרונה למדו בהם 55 ילדים.
אף שהיו תלונות רבות על המצב התברואתי של המבנה, התושבים היו מרוצים מהקרבה והנוחות של הגנים עד השנה. "ברישום לשנה הבאה גן נקר הופיע בתוך בית הספר יבניאלי וההורים לא ידעו אם להירשם כי לא הבינו איפה הוא יהיה", אומרת התושבת ס', "בסוף העבירו אותו לבית הספר דרור המרוחק וגן נקר פשוט נסגר כי אמרו שלא היה ביקוש, מה שלא נכון. הרבה משפחות שעברו לשכונה במסגרת מחיר למשתכן רוצות לעזוב כי אין מענה לילדים".

4 צפייה בגלריה
שביתת סייעות
שביתת סייעות
אין מענה לצרכי הילדים הומשפחות
(צילום המחשה: shutterstock)

רותם, תושבת: "לפני 3 שנים הוכחנו צורך למעון בשכונה, החתמנו 80 משפחות שצריכות מעון לילדיהם ולא היה שום מענה מהעירייה, משפחות שלחו את ילדיהם למעונות מחוץ לשכונה או למעונות פרטיים יקרים. הבן שלי היה מיועד לעלות לגן נקר השנה ובגלל שהוא נסגר אני ועוד הרבה כמוני שולחים למסגרות מחוץ לשכונה".