גלי עשת-בזק, מורה לאזרחות ומרכזת שכבה ט' בכפר גלים היא גם ממובילות המחאה החברתית בחיפה, שהוציאה עד היום מאות אלפים לצעדות ועצרות ענק. היום, ב-1 בספטמבר, היא תפגוש את תלמידיה החוזרים מחופשת הקיץ, ותביא איתה לשיעורי האזרחות את רוח המחאה החברתית.
9 צפייה בגלריה
למען עתיד הילדים. גלי עשת בזק
למען עתיד הילדים. גלי עשת בזק
למען עתיד הילדים. גלי עשת בזק
(צילום: דרור שמילוביץ)
היא ילידת קיבוץ כברי, וב-20 שנה האחרונות היא מתגוררת בחיפה. היא נשואה ואם לשני ילדים (12,15).
איך הגעת מלימודי אזרחות להובלה המחאה בחיפה?
"כבר בתקופת הקורונה ראינו שנאשם בפלילים מתחיל לנהל את ענייני המדינה בהתאם לצורכי המשפט שלו, ושהאינטרסים האישיים שלו הולכים לפגוע בחיים ובזכויות של כולנו. כשהתחלנו להפגין היינו מעטים, ואז הגענו לסיבוב הנוכחי בו הנאשם מוכן להקים ממשלה ששורפת את המדינה רק כדי להימלט ממשפט. ברגע שהוגשו כתבי האישום היה ברור שנשלם כל מחיר כדי שלא יעמוד לדין. לי היה ברור שהוא לא יכול להמשיך להנהיג את המדינה".
הופתעת ששר החינוך אמר שיאפשר הבעת דעות בכיתות?
"זה מצחיק. למה? כי מי שואל אותו מה להגיד לתלמידים?! זהו רעיון הזוי שמר קיש יכול להיות אחראי על מה שנאמר לתלמידים. כמרכזת שכבה אני מעולם לא קבעתי למורים מה להגיד. חוזר מנכ"ל קבע שלמורים מותר להגיד מה שהם חושבים, ובתוך כך דעותיהם הפוליטיות. כמובן שיש דרך מקצועית לעשות זאת ויש גבולות ברורים. קיש לא חידש פה כלום".

9 צפייה בגלריה
שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש
"מבולבל". שר החינוך יואב קיש
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בכל זאת זו אמירה דמוקרטית מצידו.
"השר קיש מבולבל כי הוא בקואליציה של פשיסטים וראינו את מי הוא ממנה לתפקידים בכירים. אנו רואים את ההתקרבות לפורום קהלת. שר חינוך שטס למלדיביים בזמן שאין הסכם חתום עם המורים, כשהוא יודע שאין הסכם כבר תקופה ארוכה, לא מעניינת אותו פתיחת שנת הלימודים. תושבי ישראל וההורים מוזמנים להתרשם ולהחליט בידי מי הם רוצים להשאיר את חינוך ילדיהם? נציגי קהלת והשר קיש?".
האם תאפשרי בכיתות של השמעת דעות שונות?
"התלמידים המצטיינים בכיתות שלי הם אלו שמתווכחים איתי בגבולות שיח לגיטימי. כאלו שמביעים את דעתם ומציגים טיעונים מנומקים, הם בפירוש לא חייבים להסכים איתי. אין כל קשר בין התנהלות ההפגנות לנעשה בכיתות. יחד עם זאת, הכל פוליטי כולל נושא החינוך. אמרתי לתלמידים שהעבודה שלי היא חינוך לדמוקרטיה ועל זה משלמים לי כסף".

9 צפייה בגלריה
גלי עשת בזק בהפגנה לשחרור עצורים
גלי עשת בזק בהפגנה לשחרור עצורים
גלי עשת בזק בהפגנה לשחרור עצורים
(צילום: אילת מרקוביץ)

מה בכל זאת יעלה בשיעורי אזרחות?
"בכיתה אני לא אציג טיעונים נגד הדמוקרטיה כטיעון לגיטימי. אי אפשר לדון על כללי המשחק. קיום הדמוקרטיה, כן או לא, זה לא נושא לדיון בכיתות. אתן דגש ואתחיל מחשיבות הפרדת הרשויות בדמוקרטיה. אסביר כי בישראל יש 3 רשויות נפרדות, אך בפועל הממשלה שולטת בכנסת ולכן רק בית המשפט שומר על הציבור מכוח השלטון. פגיעה וביטול הרשות השופטת תשאיר אותנו עם דיקטטורה. ומי ששב וצועק שיש בחירות בישראל ולכן היא דמוקרטית, אזכיר שגם באירן וגם ברוסיה יש בחירות".

9 צפייה בגלריה
הצעדה במוריה
הצעדה במוריה
אלפים צועדים במוריה כל שבת
(צילום: דרור גלבוע)

עתיד הילדים


יש חילוקי דעות בחדר המורים?
"יש מי שחושב אחרת בבית הספר ומן הסתם לא מדובר בחבריי הקרובים. אנו עדים לשיח מתקרבן של תומכי ההפיכה שמנסים לסתום לנו את הפה והיו גם תלונות בענייני אבל אני מעודדת ואמשיך לעודד הבעת דעת גם שונות משלי".
את לא חוששת שיפטרו אותך גם בגלל הראיון הזה?
"חוששת אבל אני ממשיכה בכל הכוח. לא יסתמו לנו את הפה. אני בסך הכל מורה שאם אצטרך לשפץ את הבית שלי בחיפה ולא בקיסריה, אני אעבור לגור עם אמא שלי ולא במלון פאר על חשבון המדינה. מקום העבודה שלי אולי בסכנה ואני מניחה שאם זה יקרה, לא ארגוני המורים יסייעו לי לצערי, אלא גורמים אחרים".

9 צפייה בגלריה
המחאה בצומת חורב
המחאה בצומת חורב
המחאה בצומת חורב
(צילום: דורון סולומון)

את בעד השבתת בתי הספר כצעד מחאה?
"בוודאי, אבל ארגוני המורים הוכיחו שהם לא יודעים להתאגד לגוף אחד שפועל למען המדינה והמורים, ומצליחים להתאגד רק סביב נושא שכר המורים. ארגוני המורים, המתפקדים כארגוני עובדים, לא מבינים שבסוף יסגרו גם אותם כי כוח קהלת לא רוצה ארגוני עובדים חזקים".
מה הכוח שמניע אותך?
"לא הלכתי לחינוך כדי להתעשר. הקלישאה שהנוער זה העתיד - נכונה. אני מודאגת ממה שיישאר אחרינו. אני נתקלת בבני נוער שמגיעים לבית ספר שטופי מוח מערוצים כמו ערוץ 14. הם לא מכירים מושגים בסיסיים של דמוקרטיה. הם לא מבינים איפה הם חיים ומה עומד על הפרק".
תני דוגמה.
"תלמיד אמר לי פעם 'מה כואב לך, אז נוותר על מדינה דמוקרטית ונשאר רק יהודית'. שאלתי את התלמידים אם הם מבינים מה הם אומרים? שאלתי מה יעשו אם נניח מחר תלמידות יצטרכו להיות מכוסות עד הברכיים? שלא יהיה כדורגל בשבת? הם לא מבינים את ההשלכות. הצעירים אוהבים ללכת לקיצון ולכן הצביעו לבן גביר. גם בתקשורת הפכו את בן גביר לכוכב עד שהבינו שהוא הולך לסגור אותם".

9 צפייה בגלריה
"מה יעשה ילד חרדי הומו?". גלי עשת בזק
"מה יעשה ילד חרדי הומו?". גלי עשת בזק
"מה יעשה ילד חרדי הומו?". גלי עשת בזק
(צילום: דור כץ)

את מרבה להצטלם עם דגל גאווה. את חברת בקהילה?
"לא, אבל אני מודאגת מאד מפגיעה בקהילה ורוצה לחזק אותה. אני חוששת לילדים להט"בים שיחיו בעולם ללא ערכים ליברליים. חוברות שנאה לקהילה הזו מופצים בנווה שאנן ומקומות נוספים. תחשוב על ילד חרדי הומו שאין לו עם מי לדבר ואין מי שיסביר לו שהוא בסדר עם נטייתו המינית. מה הוא אמור לעשות ללכת לטיפולי המרה? להתאבד?".

השיעור הראשון


בנית כבר את מערך השיעור שלך בנושא המחאה?
"הוא עדיין בבנייה. אני בדילמה קשה. מורים לאזרחות אוהבים להתחיל בדברים שקרו, והדברים שכבר קרו הזויים. כך למשל ביטול עילת הסבירות, חברי ממשלה שהפכו את היועצת המשפטית לאויב הציבור, שרים שקוראים לטייסים נפולת נמושות ומוגלה...".
איך תתייחסי לנושא הסרבנות?
"צבא עם קיים רק בדמוקרטיה ולא בדיקטטורה. אני לא רואה במי שמסרב לשרת את המלך כסרבן אלא כמי ששומר על המולדת. מי שרוצה לחיות בדמוקרטיה חייב לפעול בכל דרך אפשרית כדי לשמור על הדמוקרטיה. זה לא יכול להיגמר בשירים במרכז חורב. קיווינו שזה יספיק אבל זה לא".

9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"נאשם בפלילים לא יכול להנהיג". בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)

יש טענות שהמחאה פוליטית רוצה להפיל את נתניהו.
"הליכוד בשלטון כבר 30 שנה ומעולם לא ראינו אנשים שמסרבים לשרת בגלל מי שיושב בשלטון. הגענו למצב שאנשים לא רוצים לשרת רק בגלל כתבי האישום נגד נתניהו ופעולות שהוא נוקט כדי להימלט ממשפט. אין לנתניהו מנדט לנהל את המדינה. כל עניינו לברוח ממשפט".
יש קו אדום למחאה?
"אלימות. לא נפעיל אלימות בשום צורה. עד עכשיו ראינו רק אלימות מצד המשטרה והצד השני".
מה יקרה בחוק הגיוס?
"הוא לא יעבור. עוד לפני זה נראה מה יעשה בג"צ עם הנבצרות בספטמבר".

9 צפייה בגלריה
גלי עשת בזק במחאה
גלי עשת בזק במחאה
גלי עשת בזק במחאה
(צילום: מחאת העם חיפה)

מה יוציא חצי מיליון איש לרחובות?
"אם יפטרו את היועצת המשפטית לממשלה או שיעבירו את חוק הגיוס".
איך מתקבלות החלטות במחאה בחיפה?
"אנחנו בחיפה שישה אנשים שפועלים יחד. לא תמיד מסכימים והחלטות מתקבלות בהצבעה. אנחנו לא עובדים בשביל אף אחד. יש לנו קשר עם מובילי המחאה בקפלן שמסייעים לנו לגייס כספים לבמה והגברה, אבל אין תשלומים לאף אחד. אני מודעת להוצאת הדיבה כאילו יש תשלום שכר. אנשים תורמים 100, 200 ועד 1,000 שקלים למחאה אבל אין מיליונרים מאחורינו".

9 צפייה בגלריה
אלפים ברחובות. I LOVE BAGATZ
אלפים ברחובות. I LOVE BAGATZ
אלפים ברחובות קוראים לחיזוק בגצ
(צילום רחפן: דרור גלבוע)

קראו עוד:

סימנתם מטרות להפגנה בחיפה.
"אנו מפגינים מול ביתו של ח"כ אריק קלנר בנווה שאנן, יניב בן שושן שחולם לסגור את המחאה בחורב כי הוא חושב כמו רבים בליכוד שהם מעל החוק, וגם מול ביתו של נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ שנותן גיבוי לפיטורי היועצת המשפטית לחברות הממשלתיות".
את מוכנה לשנת הלימודים?
"נושא הרפורמה והמחאה יורגשו השנה, וכולי תקווה שהמורים יחזרו ללימוד ערכים דמוקרטיים וליברליים. בהצלחה לכולנו".