יו"ר סיעת הירוקים כחול לבן, המועמד לראשות העיר אביהו האן, פנה במכתב לראש העיר חיפה עינת קליש ודרש לתקצב מיידית רכישת מיגוניות עבור גני ילדים ובתי ספר בהם אין מקלטים.
5 צפייה בגלריה
צריכים הרבה כאלו. התקנת מיגונית בדרום
צריכים הרבה כאלו. התקנת מיגונית בדרום
צריכים הרבה כאלו. התקנת מיגונית בדרום
(צילום: עיריית קרית גת)
האן: "פונים אלי הורים רבים הן מגני ילדים של החינוך המיוחד, הן מגני ילדים של החינוך הרגיל, הורים מבתי ספר ובכלל תושבים רבים שאין מקלט בסביבתם הקרובה והם ללא מיגון. העליתי את הנושא הן בועדת מל"ח (משק לשעת חירום) והן במועצת העיר שהתכנסה ב 19.10.23. נדרש לפעול מיידית ולספק פתרונות על פי תיעדוף, בשלב ראשון ומיידי למערך החינוך ובהמשך לשכונות צפופות דיור שכרגע הן ללא מיגון".

5 צפייה בגלריה
חייבים מגונויות בשכונות מוחלשות. מיגונית באשקלון
חייבים מגונויות בשכונות מוחלשות. מיגונית באשקלון
חייבים מיגוניות בשכונות מוחלשות. מיגונית באשקלון
(צילום: צפריר אביוב)
האן מעריך כי יש לפעול מיידית לרכישת כ- 300 מיגוניות (ממ"דים) המאושרים על ידי פיקוד העורף ולבצע פריסה מתוכננת ומהירה ברחבי העיר. עוד מעריך האן כי לטובת רכישה זו יידרשו כ-30 מיליון שקלים.
"אין לי ספק שנוכל לקבל בהמשך התהליך ממשלת ישראל תמיכה כספית בנושא זה", מציין האן, "אבקשך ראש העיר לכנס מיידית את ועדת הכספים ולהביא תכנית תקציבית ותכנונית נדרשת לפריסת המיגוניות ברחבי העיר ובמוסדות החינוך. אין לי ספק שחברי הועדה וחברי מועצת העיר יאשרו בקשה זו".

5 צפייה בגלריה
מי שומר על החופים? קליש והאן
מי שומר על החופים? קליש והאן
נדרש טיפול מיידי. האן וקליש
(צילום: ראובן כהן, אביעד טל)

קראו גם:

הורים רבים מצטרפים לבקשה למיגוניות בבתי הספר בטרם יסכימו לשלוח את הילדים שלהם ללימודים. "ממשיכים לשחק איתנו ועם גורל הילדים", אומרת אמא מקרית אליעזר, "בפיקוד העורף החליטו להחזיר את כולם לבתי הספר והגנים. וזאת למרות שאין בכולם מרחבים מוגנים תקניים. לחלק מהילדים אומרים לעמוד בשירותים או במקום עם חרסינה וזכוכיות. מישהו פה לוקח סיכון על גבם של הילדים. ברור לנו שאנחנו במלחמה אבל מדובר בדבר היקר לנו בעולם ואלו הילדים שלנו. יש עיריות שלא הסכימו להחזיר את הילדים אלא רק לבתי ספר בהם יש מקלטים. לא ברור למה בחיפה זה קורה?".

5 צפייה בגלריה
לאן תרוצו באזעקה?
לאן תרוצו באזעקה?
שייפלו טילים יתגלו המחדלים. רצים באזעקה
(צילום: הרצל יוסף)

הורים נוספים מוסיפים כי מעבר לעובדה כי חיפה מאויימת ואוזכרה על ידי נסראללה בעבר, אין בבתים רבים ממ"דים. "חייבים להציב מיגוניות מחוץ לבניינים ישנים בשכונות כמו נוה דוד, קרית חיים מערבית. היה כל כך הרבה זמן להתכונן למלחמה. 17 שנים חלפו מאז לבנון השניה ובמה התעסקו במדינה? למה צריך ישיבה מיוחדת לאשר 30 מיליון שקלים למיגוניות?".
לא רק הורים אלא גם גננות ומורות מביאות חשש כי מדיניות החזרה ללימודים עלולה להתגלות כחסרת אחריות. "עשינו תרגול בבית הספר כאשר רק חלק המתלמידים חזרו", מספרת אחת המורות, "הילדים לא הגיעו בתוך דקה למקלט. מאז אותו תרגיל חזרו כל התלמידים לבית הספר. עכשיו מחכים לנסראללה והנאום שלו. ממש הרתעה ישראלית".
שיפוץ תחת אש
בעיריית חיפה ציינו כי "עד כה טופלו למעלה מ- 1,300 מקלטים פרטיים מאז פרוץ המלחמה, והמקלטים הציבורים מתחוזקים ומשודרגים.
"כ– 270 מקלטים טופלו על ידי מינהל הרווחה, המסייע בעזרת עשרות מתנדבים וארגוני מתנדבים בניקוי ובפינוי חפצים ממקלטים המשמשים אזרחים ותיקים וכאלה המתקשים לפנות את מקלטיהם בכוחות עצמם.
"כ– 150 מקלטים נוספים טופלו על ידי אנשי האחזקה של בתי הספר במינהל החינוך, המסייעים אף הם בהשמשת מקלטים המשמשים אזרחים ותיקים ותושבים המתקשים לבצע את העבודה בכוחות עצמם.
"כ– 850 מקלטים טופלו עד כה על ידי אגף התברואה בפינוי תכולת מקלטים ועל ידי אגף האכיפה העירונית בפתיחת מקלטים שסבלו מהשתלטות או סכסוכי שכנים.
"50 מקלטים משותפים וגדולים שנמצאים בבעלות פרטית, בהם התגלו ליקויים קשים, מטופלים ע"י מינהל ההנדסה. הטיפול כולל תיקון תקלות חשמל, אינסטלציה, שאיבות ביוב, תיקוני בטונים, תיקונים בטיחותיים ועוד. בהמשך יתווספו מקלטים נוספים לטיפול מורכב זה.

5 צפייה בגלריה
אחד המקלטים בשיפוץ העירייה
אחד המקלטים בשיפוץ העירייה
אחד המקלטים בשיפוץ העירייה
(צילום: עיריית חיפה)

"הטיפול במקלטים הפרטיים מתבצע בכל רחבי העיר, כאשר בשלב הראשון ניתנה עדיפות למבני מגורים בשכונות מערב חיפה, קריית חיים, הדר והשכונות המזרחיות. מקלטים אלו נבחרו לביצוע לאחר שנבדקו ואושרו ע"י עובדי מינהל ההנדסה ומינהל הרווחה של עיריית חיפה וכן לאחר קבלת חוות דעת של מהנדסי פיקוד העורף ונמצא, שניתן להשמיש אותם בפרק זמן קצר יחסית.
"במוקד העירוני 106 רשומות מאות בקשות סיוע נוספות לטיפול במקלטים אליהם העירייה עדיין לא הגיעה. העירייה עושה ככל הניתן על מנת להרחיב את צוותי המקצוע במטרה לתת מענה לכל הפניות הרבות שעדיין ממתינות לטיפול. בטיפול ניתנת עדיפות למקלטים המשרתים מספר גדול של משקי בית, ולמקלטים שיכולים לאכלס כמות אנשים גדולה ככל הניתן, תוך שיקלול המיקום אל מול היעדר מקלטים ציבוריים בקרבת מקום.
"העירייה פונה לתושבים שעדיין לא דאגו למקלט שברשותם ויכולים לעשות זאת בכוחות עצמם - בבקשה לעשות זאת. שאלות ובקשות בנושא ניתן לפנות למוקד העירוני 106".