בהנחיית פיקוד העורף הודיעה אתמול בערב (שני) עיריית חיפה להורים כי מערכת החינוך בעיר חוזרת לשגרה שלפני המלחמה.
4 צפייה בגלריה
כניסה ללא שומר בשער לא נעול
כניסה ללא שומר בשער לא נעול
כניסה ללא שומר בשער לא נעול
(צילום: פרטי)
הבשורה התקבלה ברגשות מעורבים בקרב הורים ועובדי מערכת החינוך, ואת השמחה על החזרה לשגרה החליפו דאגות לשלומם של הילדים.
על פי הנחיית עיריית חיפה, כולם חוזרים לגנים ובתי הספר, כאשר יש בתי ספר שיצטרכו להמתין יום נוסף כדי לאפשר את סגירת השמרטפיות שפעלו בהם.
"לא יודעים מה להגיד", אומרת אמא לילדים בגן ובית ספר, "מצד אחד זה טוב שהילדים חוזרים למסגרות כי חשוב שהם יחזרו לפעילות וייפגשו עם חברים. זה טוב והכרחי גם כדי שאנחנו נוכל לחזור לעבוד ולהתפרנס בימים קשים אלו. אבל יש פה צד שני לסיפור וזה שלומם ובטחונם של הילדים שלנו".
הורים מתקשים להבין כיצד מהנחיות של היצמדות למרחב מוגן, עוברים פתאום להנחיה שאין צורך במרחב מוגן בכלל. "אתמול אמרו לנו שילדים לא יכולים לצאת לחצר כי זה מרוחק מהמרחב המוגן, והיום לאף אחד לא אכפת ממקלט ומרחב מוגן. מה קורה פה?!", אומרת עובדת עירייה שגם אמא לילדים, "חברות שלי גננות מפחדות לדבר כדי לא לאבד את מקום העבודה שלהם, ולא ברור מה יקרה עם יפלו פה טילים".

4 צפייה בגלריה
כיתה במקלט
כיתה במקלט
כיתה במקלט
(צילום: פרטי)

קראו עוד:

גננות שפתחו הבוקר (שלישי) את הגנים היו מבולבלות בעצמן והתקשו לספק תשובות להורים מודאגים. "עם יש אזעקה אני מכניסה את הילדים ליד השירותים. אין פה מקלט קרוב", אומרת גננת בעיר, "אולי נגמרה המלחמה ולא אמרו לנו עדיין?".
סוגיה מדאיגה נוספת היא נושא האבטחה. הורים חוששים ודורשים חייל, שוטר או לפחות מאבטח בכניסה לגנים. "אתמול נכנסתי עם הבת שלי לגן שעבר מקום, והשומר ישב בבוטקה כשהשער פתוח", מספר אבא לילדה, "היום באתי לגן ולא היה שומר בכלל. נראה שלא כל הקצוות סגורים בחזרה ל'שגרה'".

4 צפייה בגלריה
מה יעשו הילדים בלי מרחב מוגן?
מה יעשו הילדים בלי מרחב מוגן?
מה יעשו הילדים בלי מרחב מוגן?
(צילום המחשה: שאטרסטוק)

למרות ההנחייה שניתן לחזור ללימודים, הורים לא מעטים העדיפו להשאיר את הילדים בבית. "מכריחים אותנו לבחור בין פרנסה לבין בטחון הילדים", אומרת לאה, אמא לילדים במערכת החינוך בחיפה, "אם לא אלך לעבוד לא יהיה כסף. אבל איך אני אשלח את הקטנים שלי למקום לא בטוח. אני לא מבינה מה קורה פה?".
כחלק מהתארגנויות עצמאיות של הורים, יש מי שמקים גנים וכיתות לימוד בבית. "התארגנו כמה ילדים מהגן וכולם באים אלינו", אומרת תמר שהבת שלה בגן עירייה, "כל פעם הורה אחד יישאר או שנביא ילדה שתסייע. לשלוח ילדים במצב הזה למערכת החינוך זה לא מקובל עלינו. אנו מבינים שזו מלחמה אבל צריך שמישהו ירגיע אותנו ויסביר מה קורה".

נותנים את הנשמה


מנהלת אגף החינוך אילנה טרוק מציינת כי עובדי אגף החינוך פועלים לילות כימים בשגרה וכעת בחירום והמערכת אינה בכאוס.
טרוק: "יש לעירייה מתווה סדור. כדי שכל הילדים יהנו ממרחבים מוגנים, חילקנו את כלל המרחבים המוגנים בעיר בין בתי הספר והגנים. כך תלמידי בתי הספר ילמדו פרונטלית בין פעם ל-3 פעמים בשבוע בימים ראשון, שני וחמישי. והגנים ילמדו בימים שני ורביעי. כל שאר הימים ילמדו בזום. החזרה לשגרה מלאה הייתה רק ל-48 שעות בהנחיית פיקוד העורף".
מנהלת אגף החינוך מדגישה: "העובדים שלנו מסייעים בקליטת משפחות מפונות, בשמרטפיות שנפתחו למען עובדי בתי החולים. אנו פועלים בצורה מסודרת וערוכים לחירום. הטענות לכאוס אינן מוצדקות. העובדים נותנים את הנשמה ומתגייסים למאמץ הלאומי. אנו שעות בחדר המלחמה ובהערכות מצב כדי לדאוג להורים ולתלמידים ונמשיך לעשות כך ככל שיידרש".

4 צפייה בגלריה
רצים באזעקות. ישראל במלחמה
רצים באזעקות. ישראל במלחמה
רצים באזעקות. ישראל במלחמה
(צילום ארכיון: הרצל יוסף)

עיריית חיפה: "העירייה פועלת בכפוף ובצמוד להנחיות פיקוד העורף וכך היא פועלת לכל אורך המלחמה. מינהל החינוך בעירייה נערך מבעוד מועד למצב של שגרת חירום בקביעת מתווה, שעל פיו פועלים כל מוסדות החינוך במקומות ממוגנים ובמשמרות.
"ב- 48 השעות האחרונות פיקוד העורף שחרר את כל המגבלות ואיפשר לקיים שגרת לימודים מלאה. בהתאם לכך החזירה העירייה את הלימודים במוסדות החינוך על מנת לאפשר לתלמידים את המענה החינוכי והשגרה לה הם זקוקים.
"לצד זאת, המורכבות והקושי של ההורים עם המצב מובנים ולכן בסופו של דבר הבחירה האם לשלוח את הילדים למוסדות החינוך נותרת בידי ההורים. עיריית חיפה אפשרה למוסדות חינוך שביקשו זאת לקיים היום לימודים בזום".