יצחק איזי ענבר הוא יו"ר תאגיד מי כרמל האחראי לאספקת המים בכל אזור חיפה. ענבר איש אשכולות ורב ניסיון, שירת עשרות שנים בצה"ל, ובהמשך ניהל 3 עיריות, וגם הקים את אגף התפעול בעיריית חיפה בתקופת עמרם מצנע.
3 צפייה בגלריה
איזי ענבר
איזי ענבר
איזי ענבר
(צילום: מי כרמל, נמרוד גליקמן)
בסוף השבוע ערך ענבר ישיבה בתאגיד מי כרמל, בה השתתפו מנכ"ל האיגוד עמי בן חיים, ונציגי רשות המים.
"אנחנו נערכים למלחמה כוללת", אומר ענבר, "אנו עלולים להיכנס למלחמה כוללת גם עם חיזבאללה, וזה יכול לקרות ללא כל התראה מוקדמת. ולכן נקודת הייחוס שלנו היא איום מדרום אבל איום גדול יותר מצפון".
תרחיש פיקוד העורף באשר למלחמה רב זירתית מתייחס גם לחשש כי תיפגע אספקת המים לבתים ברחבי חיפה והצפון. כמי שאחראי לאספקת המים, ענבר מתאר את ההכנות והמוכנות לתרחיש.
"המלחמה תופסת אותנו בתקופה מעניינת", אומר ענבר, "כבר בשנת 2021 התחלנו בהשקעה של 500 מיליון שקלים לטובת שיקום מערכות המים העירוניות. אנו משקיעים כ-100 מיליון שקלים מידי שנה, ועד כה מתוך 500 המיליון השקענו 250 מיליון שקלים לשיפור ושידרוג מערכות המים והביוב. מעולם לא הייתה השקעה שכזו במערכות המים".
בחיפה, בניגוד לערים שאינן בנויות על הר, יש צורך יומי להעלאת מים לגובה של 500 מטרים, והורדת ביוב מאותו גובה לגובה אפס. כדי לעשות זאת יש צורך בשימוש במשאבות, והחשש כי במלחמה עלולה להיפגע אספקת החשמל שתמנע שימוש במשאבות.

3 צפייה בגלריה
מיכלי מים במאגר המים של חיפה
מיכלי מים במאגר המים של חיפה
מיכלי מים במאגר המים של חיפה
(צילום: מי כרמל)

"יש לנו גנרטורים למקרה של פגיעה ברשת החשמל", אומר ענבר, "קידמנו והאצנו תוכנית גנרטורים. נתנו דגש לשימוש בבריכות המים והעלנו בהם את הכמויות, ושיפרנו את מתקני השאיבה. דאגנו למצלמות במקומות אסטרטגיים. דאגנו לגנרטורים ולכמויות גדולות של סולר. בנוסף, העלנו דרישות לרשות המים ואנו עובדים עם הרשות בשיתוף פעול המלא כדי לספק מים גם במלחמה".
ועדיין, למרות כל המאמצים והכנות, במי כרמל נערכים לאפשרות גם להפסקות באספקת המים. "דאגנו לעוקבים עם ברזיות שיוכלו להגיע לשכונות בעיר שאספקת המים תיפגע אצלם באופן זמני", מציין ענבר, "יש לנו כמויות גדולות של מכליות גדולות ונגיע לכל שכונה אם צריך".
וכמה מים את המחזיק בבית שלך?
"יש לי 4 שישיות מים. הנחיות פיקוד העורף דורשות 3 ליטר לאדם ליממה למשך 3 ימים".

3 צפייה בגלריה
מאגר מים בחיפה
מאגר מים בחיפה
מאגר מים בחיפה
(צילום: מי כרמל)

קראו עוד:

ענבר מדגיש כי באיגוד מסייעים לתושבים המתקשים בתשלומים בימי המלחמה, או בנושא חיבור למים.
ענבר: "אנו הולכים לקראת התושב ומסייעים מעבר לעזרה הרגילה בשגרה. מסייעים גם למשפחות המארחות משפחות מפונות. הסיוע שלי לא מסתכם רק במי כרמל, כיו"ר מרחב צפון באגודה למען החייל, אנו דואגים גם לחבילות וציוד לחיילים. כמי ששירת 30 שנה בצבא וחווה כמה מלחמות, אני משוכנע שנעבור גם את זו. באשר לחיזבאללה, אני מעריך כי לא יהיה מנוס ולהסדיר ולוודא כי גבול הצפון יישאר ללא סיכונים לישראל בתום המלחמה הנוכחית. עוד ימי מלחמה רבים לפנינו ואנו ערוכים לכל תרחיש".