השבוע הראשון של יונה יהב בעיריית חיפה נפתח בצורה חלומית. מאות עובדי עירייה עמדו והריעו לשובו, תקעו בחצוצרות והרעיפו עליו ורעייתו חום ואהבה שלא נראו כמוהם בעירייה במשך 5 שנים.
12 צפייה בגלריה
יהב וזאעתרה
יהב וזאעתרה
יהב וזאעתרה
(צילום: גביש מדיה, אלעד גרשגורן)
הגדיל לעשות יו"ר ועד העובדים אמנון עידו שהכריז על חזרת "האבא של העובדים". יהב התיישב על הכיסא בלשכתו שהתמלאה באנשיו, מחובק על ידי העובדים, האווירה הייתה חגיגית ומלאת שמחה, ועידן חדש נפתח.
מי האמין שפחות מיממה יסתבך יהב בפארסה פוליטית מביכה שמתאימה לטירון פוליטי ולא לראש עיר שהכריז במהלך הקמפיין שהוא מביא ניסיון. וככה, רגע לפני ישיבת המועצה הראשונה והחגיגית פרץ משבר קואליציוני חריף שעדיין לא הסתיים.

12 צפייה בגלריה
קבלת הפנים ליונה יהב
קבלת הפנים ליונה יהב
קבלת הפנים ליונה יהב
(צילום: דורון סולומון)

מיד אחריי חגיגות שובו יהב, יצאה בצהרי אותו יום הודעה מטעם יהב כי נחתם הסכם קואליציוני עם סיעת הליכוד והעומד בראשה יניב בן שושן.
לליכוד לא הובטח סגן ראש עיר, למרות שהסיעה הכניסה למועצת העיר 2 מנדטים, ובן שושן הסתפק בחברות בדירקטוריונים.
מספר שעות חלפו, בזמן שמכבי חיפה מושפלת על ידי מכבי בני ריינה בסמי עופר, יוצאה הודעה שניה מטעם יונה יהב בשעה 20:00 בלילה: "נחתם הסכם קואליציוני עם סיעת חד"ש. יו"ר הסיעה רג'א זאעתרה יתמנה לסגן ראש העיר לחצי קדנציה". עוד הודגש בהודעה, כי זאעתרה התחייב שבמהלך הקדנציה, לא תהיה כל הסתה, תמיכה בארגוני טרור ומדינות אויב.
"ההודעה על ההסכם עם חד"ש הייתה פצצה פוליטית רבת עוצמה, שכולם מלבד יהב, הבינו שתעשה בלאגן גדול", אומר גורם פוליטי בקואליציה. "יהב אולי חשב שתגיע סערת זאעתרה שאפשר להתמודד איתה, אבל לא תיאר לעצמו צונאמי שאיים לפרק את הקואליציה".

12 צפייה בגלריה
זאעתרה במועצת העיר
זאעתרה במועצת העיר
זאעתרה השבוע במועצת העיר
(צילום: דורון סולומון)

רג'א האדום


לאורך כל המשבר שהסתיים בביטול מינויו של זאעתרה, שבה ועלתה השאלה: איך יהב פוליטיקאי עתיר ניסיון, לא ידע ולא הבין שזה מה שהולך לקרות?
זאעתרה הוא פוליטאי ותיק, שדאג להפוך לסמל לערביי ישראל המגדירים עצמם פלסטינים, ושם את הנושא הפלסטיני לפני כל נושא אחר.

12 צפייה בגלריה
זאעתרה מניף את דגל פלסטין בהפגנה בחיפה
זאעתרה מניף את דגל פלסטין בהפגנה בחיפה
זאעתרה מניף את דגל פלסטין בהפגנה בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)

הציבור מכיר את זאעתרה בעיקר בשל התבטאויותיו בעבר, ביניהן הצגת ישראל בערוץ שידור לבנוני כ"מדינה תוקפנית שעושה דיכוי לעם הפלסטיני" ו-"אויבת העמים". בהמשך הביע הזדהות עם סוריה, סירב לראות בחיזבאללה ארגון טרור, הורחק מהכנסת באפריל 2021 בשל טענות לניסיון תקיפה של איתמר בן גביר, כיום השר לביטחון לאומי. בנוסף, זאעתרה אינו חושש להניף בגאווה את דגל פלסטין בהפגנות בחיפה, והוא עושה זאת לאורך שנים וגם בחודשים האחרונים כשישראל נלחמת בעזה.
בעוד שעבור חלקים בציבור היהודי זאעתרה ועמדותיו הן בבחינת דגל אדום, מצביעי חד"ש בחיפה שבו ובחרו בו להוביל את הסיעה בעירייה.
ב-2018 קיבלה חד"ש 2 מנדטים. עינת קליש ביקשה למנות את זאעתרה לסגנה, אך מצאה מולה חומה בצורה של התנגדות. בין המתנגדים, ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר כי הוא מתנגד למינוי תומך חמאס וחיזבאללה, וכי שר הפנים אריה דרעי יפעל למניעת המהלך.



קליש וזאעתרה הרימו ידיים, ובמסיבת עיתונאים שכינס זאעתרה הודיע על מינויה של סגניתו, שהירה שלבי לסגנית ראש העיר.
למרות כל ההתבטאויות שמנעו את מינויו בעבר, זאעתרה לא מצא את ההזדמנות לחזור בו מאמירות הנוגעות לישראל, חיזבאללה וחמאס.

12 צפייה בגלריה
זאעתרה מודיע כי שהירה שלבי תכהן כסגנית ראש העיר במקומו. בחירות 2018
זאעתרה מודיע כי שהירה שלבי תכהן כסגנית ראש העיר במקומו. בחירות 2018
זאעתרה מודיע כי שהירה שלבי תכהן כסגנית ראש העיר במקומו. בחירות 2018
(צילום: אלעד גרשגורן)

דווקא עכשיו


במהלך מערכת הבחירות והקמפיינים הנגטיבים שניהלו המועמדים לראשות העיר, שב ועלה נושא החבירה לרשימות חד"ש ובל"ד.
במטה יהב "הפחידו" את הציבור כי עציוני מכר את העיר לחרדים, ובמחנה עציוני התריעו מהסכמים של יהב עם הערבים.
למרות סרטונים בהם נראה יו"ר חד"ש אימן עודה קורא לציבור להצביע ליונה יהב, ראש העיר הנכנס שב והדגיש כי אין כל הסכם עם חד"ש וזאעתרה.
נראה כי במחנה יהב חששו כי הסכם שכזה עלול להוביל לגביית מחיר פוליטי ואיבוד קולות ביום הבחירות.
השבוע כאמור התפרסם הסכם יהב-זאעתרה, וזאת דווקא לאחר שיהב השיג קואליציה יציבה גם ללא חד"ש.

12 צפייה בגלריה
האיש והדגל. זאעתרה בהפגנה
האיש והדגל. זאעתרה בהפגנה
האיש והדגל. זאעתרה בהפגנה
(צילום: מתוך הפייסבוק)

במחנה יהב בחרו להדגיש כי על פי ההסכם, חד"ש וזאעתרה בראשם התחייבו כי במהלך הקדנציה לא ישללו את קיומה של מדינת ישראל או יתמכו במאבק מזוין של פלסטין או חיזבאללה וחמאס כנגד מדינת ישראל.
אבל האם שלילת קיומה של מדינת ישראל לפני ואחרי הקדנציה זה בסדר מבחינת הקואליציה? תהו גורמים פוליטיים.
דוד עציוני הגיב להסכם עם זאעתרה: "כמו שאמרנו לפני הבחירות - ההסכם שהוסתר מהציבור בין חד"ש ליונה יהב עכשיו מקבל את האישור. כפי שאימן עודה הודה שיש הסכם – אנחנו נחשפים להסכם, ורואים שיונה החליט למנות את מי שתמך באויבינו, ובעל התבטאויות קשות, לסגן ראש העיר, ועוד בזמן מלחמה, כאשר מתבשרים על מותו של חייל חיפאי. אין יריקה גדולה יותר בפני תושבי חיפה והעם שלנו. לא יתכן שבשעה כזאת ובימים כאלה ימונה האדם הספציפי הזה לסגן ראש העיר. מן הראוי היה למנות נציג אחר לחברה הערבית".

12 צפייה בגלריה
כרזות בערבית נגד עציוני ופליירים נגד יהב
כרזות בערבית נגד עציוני ופליירים נגד יהב
כרזות שהופיעו במהלך הבחירות בחיפה
(צילום: פרטי)

הגל הראשון


התגובות הראשונות למהלך הפוליטי של יהב שכלל את החתמת הליכוד ומינוי זאעתרה, הגיעו מסיעת הליכוד. מספר 2 בסיעת הליכוד, חבר המועצה אלי בן דיין אמר ל"מיינט חיפה": "יניב בן שושן, יו"ר הסיעה חתם על הסכם הקואליציוני ביום שבת ללא שהודיע, התייעץ או שיתף אף אחד אחר בסיעת הליכוד. למחרת החתימה הוצג לי הסכם חתום וגמור וצויין בו כי ליניב נאמר מי השותפות הקואליציוניות. בעוד אני מתאושש מהבשורה על הסכם אחד, הגיעה בשורה על הסכם שנחתם עם חד"ש".

12 צפייה בגלריה
אלי בן דיין
אלי בן דיין
אלי בן דיין
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

בן דיין זועם ומסביר: "להבנתי יכולים היו להתרחש שני מצבים. מצב אחד, לא אמרו ליניב שחד"ש יצטרפו לקואליציה. אז הבאת הסכם לא ראוי לסיעה שלך ואפשר להתווכח האם זה משקף את מה שהבטחנו לבוחרים שלנו.
"מצב שני, אמרו אולי ליניב שזאעתרה ייכנס ובכל זאת הוא חתם. שאני הייתי עם יניב במשא ומתן בישיבות ראשוניות, תמיד שאלנו מי השותפים. האם יניב שאל לפני שחתם? האם שיקרו לו?".
אז מה עכשיו?
"אני וחבריי בליכוד הופתענו משני ההסכמים. או שיניב יודיע ליהב כי ההסכם מבוטל, כי למעשה ההסכם לא נחתם בשמנו כפי שפורסם. או שאם יניב יתעקש לשבת בקואליציה, במפלגת הליכוד יבהירו לו כי זו טעות. מהיכרותי את תנועת הליכוד, אני לא בעמדת מיעוט ולא מפסיקות להתקבל תגובות משרים וחברי כנסת שלא מבינים מה קורה פה בחיפה. ח"כ אריק קלנר מחיפה לא ידע מזה. יכול להיות שהליכוד יחייב את בן שושן להתיישר".
"לגבי ההסכם של הליכוד עם יהב, לא ברור למה זאעתרה קיבל סגן ראש עיר על 2 מנדטים, ואילו נציגת מפלגת השלטון בעלת הקשרים, חברי הכנסת והשרים שגם לה 2 מנדטים, קיבלה חברות בדירקטוריונים".
"מעבר לכך, לא ראיתי בהסכם הקואליציוני התייחסות לשותפים שלנו בבחירות, הציבור האתיופי שתמך בנו, ואנשי השכונות. איפה ההתייחסות לנושאים האלו? יש פה עניין אידיאולוגי ועקרוני ולכן בקואליציה הזו לא אהיה. נוהל פה משא ומתן לא מספיק טוב, מה גם שיניב יצא באופן אישי נגד מינוי של זאעתרה בעבר ובבחירות".
בן דיין מימש את איומו והצביע נגד הקואליציה בישיבת הראשונה והחגיגית.

12 צפייה בגלריה
יניב בן שושן, אלי בן דיין, שלמה עם שלם
יניב בן שושן, אלי בן דיין, שלמה עם שלם
היו מאוחדים. יניב בן שושן, אלי בן דיין, שלמה עם שלם
(צילום:דותן איפרגן)


פלסטיני במועצה


תגובה חריפה לא פחות הגיעה ממספר 3 בסיעת הליכוד, שלמה עם שלם: "לא נוכל לשבת עם זאעתרה בקואליציה ובלבד שיצהיר נאמנות למדינת היהודים. אני לא מאמין להצהרות שלו כי לא יתמוך בחיזבאללה, חמאס או פלסטין. הוא מגדיר את עצמו פלסטיני שמניף בכל הזדמנות את דגל פלסטין.
"שעליתי מצרפת הייתה איתי אמנת אש"ף מתורגמת לעברית, ובה נכתב כי האסטרטגיה היא מחיקת מדינת ישראל. כל גינוי שיוציאו פלסטינים תמיד תהיה בלשון כפולה. הם יגידו 'די לאלימות בשני הצדדים'. הוא ישוו את הקורבן עם התוקף".

12 צפייה בגלריה
האיש והדגל. זאעתרה בהפגנה
האיש והדגל. זאעתרה בהפגנה
האיש והדגל. זאעתרה בהפגנה
(צילום: מתוך הפייסבוק)

עם שלם: "אם חס וחלילה היה טבח של יהודים בערבים כמו ב-7.10, היו יוצאים רבנים ומגנים את האירועים. האם ראינו הפגנה אחת של הזדהות עם נפגעי הטבח ומשפחות הקורבנות על ידי אנשי דת מוסלמים? על ידי ערבים? לא רק שאין גינוי אמיתי לאירועי 7.10, מגדיל לעשות יהב ולמנות סגן ראש עיר שלא רואה בחיזבאללה וחמאס ארגוני טרור. איפה כבוד הלאומי שלנו? לא קיים".
חבר מועצה המזוהה עם הימין: "אדם שמניף דגל פלסטין בהפגנות ובמיוחד בתקופה הארוחה שצה"ל נלחם בעזה, לא יכול להיות סגן ראש עיר חיפה".
יניב בן שושן שחתם על ההסכם עם יהב לא הגיב לטענות חבריו לסיעה.

בן גביר זועם


בעוד שבליכוד חיפה איימו שלא להיכנס לקואליציה, גלי סערת זאעתרה יצאו מתחומי העיר חיפה והגיעו לירושלים.
השר לביטחון לאומי איתמר בר גביר שכאמור מכיר את זאעתרה מהתקרית בכנסת הגיב בחריפות: "אסור למנות את תומך חיזבאללה ו-BDS רג׳א זעאתרה לסגן ראש עיריית חיפה, מקומו בלבנון עם חבריו ולא בקואליציה של עיר במדינת ישראל. החלטת הציונות הדתית והליכוד להצטרף לקואליציה עימו חמורה ומטופשת - ראש עיריית חיפה צריך להתבייש בהחלטה הזו ולא לחגוג אותה".
כדור השלג התגלגל במהירות. לצד התגובות החריפות, תוכננה הפגנה גדולה ברחבת העירייה בזמן ישיבת מועצת העיר הראשונה והחגיגית ביום רביעי בערב. ארגון "בצלמו" התכוון להביא להפגנה תושבים, חיילי מילואים, נכי צה"ל ורבים אחרים כדי למחות על המינוי הצפוי של זאעתרה.

12 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר
(צילום: הרצל יוסף)

קראו עוד:

סערה בקואליציה


התגובות, ההפגנה והביקורת הציבורית למהלך הפוליטי הגיעו ביום שני בערב גם לקואליציה. חברי קואליציה ביניהם מס' 3 ברשימת יהב, רני בנדר, יצא בפומבי ותקף את הכוונה למנות את זאעתרה. בנדר טען כי כקצין בצה"ל לא יוכל לתת יד למהלך.
בחסן שוקרי הרוחות סערו, והאסימון נפל. בשעה 19:30 ביום שני כינס יהב ישיבת חירום בהשתתפות כל הסגנים, לרבות זאעתרה עצמו.

12 צפייה בגלריה
מועצת העיר חיפה החדשה
מועצת העיר חיפה החדשה
מועצת העיר חיפה החדשה
(צילום: יניר אלפיה)

גורם פוליטי שמעורה במהלכים: "יהב פתח את הנושא והבהיר כי הוא רוצה סגן ערבי בחיפה. כל הסגנים אמרו לו כי תהיה בעיה לאשר את זאעתרה. לא ברור מי ייעץ לו והציע לו לחזור על אותה טעות של קליש ועוד בזמן מלחמה, אבל מישהו פה שגה.
"ישיבת החירום הייתה באווירה טובה. צריך להבין שיהב לא בא לעוד קדנציה ובסך הכל רוצה בטובת העיר. יש פה ציבור ערבי גדול שמגיע לו ייצוג. ישבנו עד 23:15 בלילה וסוכם שבשלב זה לא ימונה זאעתרה, ואילו תיבחן אפשרות כי חברי סיעת חד"ש יתפטרו וייבחרו נציגים אחרים, כאלו שמתאימים למינוי. בפעם שעברה הייתה זו שהירה שלבי שנכנסה במקום זאעתרה. נראה מי זה או זו יהיו הפעם".
גורם בקואליציה סיכם: "יונה התנהל כמו טירון. אם היה עושה גוגל ורואה את סערת זאעתרה מ-2018, הוא לא היה נכנס לזה. מישהו כאן פישל בגדול. למרות שיונה בא עם כוונת טובות הוא נכנס ברגל שמאל קיצוני לקדנציה הרביעית. זאעתרה הרוויח בציבור שלו וימשיך להמשיך להניף דגלי פלסטין בהפגנות יהב כנראה ספג פגיעה אישית ופוליטית בשבוע הראשון בכהונתו, ויצטרך אולי להתייעץ יותר בעתיד כדי למנוע פארסה כזו".