עבודות רכבת ישראל לחישמול מסילות הרכבת בחיפה צפויות להתחיל בשבועות הקרובים. בעיריית חיפה פנו לבית המשפט המחוזי להוצאת צו להפסקת העבודות, וזאת עד שיובטח לחיפה כי יקודם נושא השיקוע המסילות בעיר.
קראו עוד:
ראש העיר יונה יהב יוצא למלחמה ברכבת
ראש העיר חיפה יונה יהב שמוביל את המאבק נגד רכבת ישראל ומשרד התחבורה, תוקף בחריפות את התנהלות אנשי הרכבת ומשרד התחבורה, ומאיים להשבית את פעילות הרכבת בחיפה.
יהב: "אם הרכבת הייתה עוברת בתל אביב על החופים כמו בחיפה, מישהו היה מעלה בדעתו להציב עמודי חשמל לאורך הטיילת שלהם? ברור שלא".
איפה הבעיה?
"הולכים לשים עמודי חשמל מכוערים לאורך המסילה. לא נוכל להתקרב או לעבור לים, חוץ מכמה מעברים. ואם בונים את זה, זה יישאר שם לנצח".
לא חתמת על הסכם שיקוע?
"בוודאי, עם שר האוצר דאז משה כחלון. יש חוזה חתום אבל הממשלה מתנערת ממנו. מנכ"ל הרכבת שיקר לנו. אין להם מילה".
מה אומרת השרה רגב?
"הייתי אצלה במשרד שבוע שעבר, אמרה שהיא בעדנו אבל היא לא נותנת לוחות זמנים לשיקוע. הם רצים עם החישמול קדימה".
מתי זה אמור להתחיל?
"הם אמורים להתחיל לעבוד בימים אלו".
נראה שהכל חתום וגמור.
"אנחנו לא נאפשר לחשמל נקודה. נעצור את הרכבת אם צריך. לא ניתן להם לעבוד על החישמול".
תסתבך עם ראשי הערים בצפון שמחכים לרכבות מהירות לערים שלהם.
"יהיה עסק עם כולם ואולי מלחמת רשויות אבל אזכיר שאני תמיד עמדתי לצד הצפון, וכעת מצפה שיעמדו לצד חיפה במאבק הצודק. אני מצפה גם מראשי הערים בקריות ובנשר שיעמדו לצידנו. למשרד התחבורה ולרכבת אני אומר - שקעו את המסילות כי חישמול לא יהיה בחיפה".
מה שווים הסכמים?
בדיון שיתקיים בבית המשפט המחוזי חיפה (20.3) בשעה 09:00, תציג עיריית חיפה את טיעוניה, לרבות הסכם יהב כחלון, לפיו משרד האוצר התחייב למימון השיקוע בחיפה.
בעתירה קובעת העירייה: "תוואי מסילות הרכבת הקיים מהווה חיץ גס ומלאכותי בין העיר חיפה לבין חופי הים השוכנים למרגלותיה. חשמול פסי הרכבת באופן עילי לא רק שיחמיר את החיץ, אלא יפגע באופן קשה בכל היבטי הכלכלה, הסביבה, התחבורה והמרקם העירוני של העיר. הפרויקט ייצור מכשול משמעותי לפיתוחה של חיפה ולעתיד העיר כמרכז עירוני ימי ומוביל."
יונה יהב: "אני מקווה שממשלת ישראל ורכבת ישראל יגלו שמדינת ישראל לא נגמרת בנתניה. הים וקו החוף בחיפה הם חלק ממדינת ישראל! ממשלת ישראל מפרה ומתנערת מהסכם שנעשה עם עיריית חיפה בשנת 2018. במקום שיקוע תוואי הרכבת שישמור את הגישה לחופי חיפה ולנוף של חיפה רוצים לחסום את הגישה לים בעמודי חשמל מכוערים. אני אעשה כל שביכולתי בכדי להגן על חיפה ולעולם לא אוותר עליה."
לאור זאת, מבקשת העירייה מבית המשפט להוציא צו עשה, המורה לרכבת ישראל לשקע את מסילות הרכבת במקטעי העיר התחתית ופארק הכט כחלק אינטגרלי משלב ראשון של פרויקט החשמול בעיר חיפה, וכן צו מניעה שיאסור על ביצוע עבודות חשמול עיליות במקטעים המיועדים לשיקוע.