אנשי עמותת "יד עזר לחבר" מחיפה רגילים לפעול באזורי סכנה בארץ ובעולם. אתמול (שלישי) צוותים של העמותה עלו לסייע לכיבוי שריפות בצפון ונקלעו לשריפה שכמעט והסתיימה באסון.
שריפות בצפון
(צילום: כבאות והצלה)

יער ביריה בוער
(צילום: יד עזר לחבר)

בעלים ומנכ"ל העמותה שמעון סבג מתאר את השתלשלות האירועים. "חברנו לקק"ל וכבאות והצלה ועלינו ליער ביריה הצפונית לצפת", מסביר סבג, "הגענו לשטח עם אמבולנס ומשאית ממנה פרקנו טרקטורונים מבצעיים שרכשנו לטובת מתן סיוע לכוחות הכיבוי וההצלה. הטרקטורונים האלו יכולים להגיע למקומות שהכבאיות הגדולות לא מגיעות. ירדנו לתוך הוואדיות והתחלנו לפעול לכיבוי השריפה".
למרות הצלחות בחלק מהאזורים, צוותו של סבג נקלע לשריפה שאיימה על שלומו. "הרגשנו כמו באסון הכרמל ולא היה חסר הרבה שנפגע", אומר סבג, "היינו מוקפים באש מכל הכיוונים. הרכבים שלנו כמעט ועלו באש. היה מלחיץ מאד אבל ראינו שכיבוי אש פועל. ובאמת לוחמי האש חתכו את גדר הברזל ומצאו לנו מסלול בטוח ליציאה מהשריפה. עוד דקה והיינו באסון כרמל נוסף".

השריפה ביער ביריה
(צילום: יד עזר לחבר)

סבג ואנשיו פועלים בצפון מאז פרצה המלחמה. לנוכח המראות אליהם נחשף, התובנות של סבג מדאיגות. "אנשים חייבים להבין את היקף הנזק בצפון", אומר סבג, "נשרף שטח שהוא פי 2 ממה שנשרף במהלך מלחמת לבנון השנייה ב-2006. יש להגדיל את כוחות הכיבוי גם בחיפה, כי עכשיו בצפון פועלים כוחות כיבוי מכל הארץ, הם לא היו פה כשכל המדינה תהיה תחת אש".

יד עזר לחבר פעלה באוקראינה וחילצה ניצולי שואה, ובכל המלחמות האחרונות העניקה סיוע לחיילים ולתושבים. "אנו מתאימים עצמנו למצבי החירום. אנו גוף יעיל בפועל מהר כדי להגיע לכל מקום בצורה הטובה ביותר. כל למשל אנו פועלים לפינוי קשישים מאזורי חירום. אנו מסייעים לכוחות החירום, צבא, כיבוי, ואחרים".

גוף הצלה יעיל. שמעון סבג

קראו עוד:

סבג מעריך כי השיא עוד לפנינו. "המלחמה האמיתית עוד לפנינו. יש פה בצפון בתים הרוסים, שלא ברור כיצד יחזור וישקמו את האזור. המצב קטסטרופלי והרע עוד לפנינו. ברגע שיגיעו טילים לקריות ולחיפה נראה את מלוא עוצמתה של המלחמה. ולכן, אני קורא לכולם, תדאגו להצטייד במים, מזון, מטפים, חיתולים ותרופות".
בהיבט החיובי סבג מזכיר את המתנדבים הרבים המסייעים לכוחות הביטחון וההצלה בכיבוי שריפות, בחלוקת מזון, בפינוי קשישים. "יש פה מלחמה גדולה ואנחנו ננצח", אומר סבג.