בחודש האחרון אירעו בחיפה וסביבתה מספר רב של שריפות חורש ובתים. בתקופת המעבר, שמתאפיינת בדרך כלל ברוחות מתעתעות ומזג אוויר חם, יבש ואביך נערכים בכיבוי אש למצב חירום בשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים שגוררים אחריהם גל של שריפות, אולם השנה המצב חריג.
2 צפייה בגלריה
דליקה בסמוך למבני ציבור ברמת בגין
דליקה בסמוך למבני ציבור ברמת בגין
דליקה בסמוך למבני ציבור ברמת בגין
(צילום: כיבוי אש )
על-פי דיווחי כיבוי אש במספר רב של שריפות שטח נמצא חשד כי השריפות נגרמו בשל הצתות מכוונות, ואילו השריפות בתוך דירות בדרך כלל נגרמות בשל חוסר שימת לב של הדיירים למכשירים חשמליים והיעדר גלאי עשן.
בשריפה הגדולה שהתרחשה בכרמל בנובמבר 2016 נפגעו מעל 700 בתים. היא החלה במספר מוקדים כמעט בו זמנית מה שהעלה חשד כי מדובר בהצתות, חשד שמעולם לא הוכח. הנזקים היו עצומים לטבע ולרכוש ובמזל רב ללא נפגעים בנפש. בשריפה נפגעו שכונות המאוכלסות בצפיפות ומתגוררים בהן עשרות אלפי תושבים, כאשר שרשרת האירועים גרמה לפקקי תנועה ארוכים לאורך הכרמל, שנמשכו שעות.
במסגרת הפקת הלקחים בעקבות השריפה הגדולה דובר על יצירת אזורי חיץ, דילול צמחייה סבוכה ומציאת דרכי מילוט נוספות בשכונות הכלואות בעיר. מדובר בעיקר בשכונות שעל רכס הכרמל. כרמליה, רמת בגין ודניה. בכיבוי אש מתריעים מפני אסון כבד שעלול להתרחש באם באחת השכונות תפרוץ שריפה גדולה ובד בבד יידרש פינוי דיירים. התסריט הזה מטריד מאוד ולמרות ההתרעות לא נעשה דבר. הבעיה, אומרים בכיבוי אש, היא שלשכונות הכלואות יש כביש גישה אחד בלבד. במקרה של שריפה, הכבישים אליהן ייחסמו ותושביהן ייוותרו ללא כל יכולת מילוט או כניסת כוחות חירום והצלה.
2 צפייה בגלריה
שריפה בסניף תנועת נוער בנווה שאנן
שריפה בסניף תנועת נוער בנווה שאנן
שריפה בסניף תנועת נוער בנווה שאנן
(צילום: כיבוי אש)
קראו גם >>>
על-פי דוח מבקר המדינה שהתפרסם ב־ 2018 נכתב כי לתשע שכונות בחיפה כביש אחד בלבד לכניסה וליציאה של כלי רכב, או שהכניסות והיציאות הקיימות בהן מובילות לאותו ציר ראשי. המצב האמור היה אחד הגורמים לעיכוב בפינוי תושבים וסיכן את חייהם ב־2016. מבקר המדינה המליץ כי על עיריית חיפה להכין תוכנית הגנה מפני שריפות וכי על העירייה להמשיך ולפעול מול משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וגופי התכנון הרלוונטיים להכשרת כבישי גישה נוספים לכל השכונות הכלואות בתחומה.
מעיריית חיפה נמסר: "עיריית חיפה מבצעת עבודות גיזום וניכוש צמחייה נרחבות בשטחים ציבוריים פתוחים בכל שכונות העיר לרבות בשכונות הכלואות. בתוך כך מטפלת העירייה בסילוק מינים פולשים וצמחייה בלתי רצויה שמהווה גורם להתפשטות דליקות. עיריית חיפה רואה חשיבות רבה בסלילת כבישי גישה נוספים לשכונות הכלואות ופועלת בכל הדרכים האפשריות לרבות מול משרד התחבורה הרמטכ"ל וכל יתר גורמי החירום והביטחון הנוגעים בדבר".