תושב חיפה, עובד בכיר במפעל ממשלתי בצפון, שנחשף במהלך עבודתו לחולה קורונה מאומת ונדבק בנגיף, פיתח מחלה קשה שהותירה בו מגבלות ונכויות משמעותיות, כך נכתב בתביעה שהוגשה בשמו למוסד לביטוח לאומי באמצעות עורכי הדין גיל קראוס ושירי אלון, נטען כי בעקבות המחלה, החל הבכיר לסבול מתסמיני פוסט קורונה קשים, הכוללים מחלת ריאות חסימתית, פגיעה קוגניטיבית, ירידה בזיכרון, כאבים מפושטים בגוף, קשיים בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות וחולשה כללית.
1 צפייה בגלריה
הגיע לעבודה ונותר נכה
הגיע לעבודה ונותר נכה
הגיע לעבודה ונותר נכה
( צילום: שאטרסטוק)
לאחרונה, קיבל המוסד לביטוח לאומי את תביעת הבכיר להכיר בו כנפגע עבודה, ו־ועדה רפואית קבעה לו 40 אחוזי נכות זמנית למשך תקופה ממושכת. לדברי עוה"ד קראוס ואלון, עד כה, בחלוף כשנה בלבד מאז שנדבק, קיבל הבכיר תגמולים של מאות אלפי שקלים, והוא צפוי, לדבריהם, לזכות ככל הנראה לגמלה חודשית למשך כל ימי חייו, גמלה שתסתכם במאות אלפי שקלים נוספים. "לא כל עובד מפעל ממשלתי שנדבק בקורונה זכאי לתגמולים. במקרה זה, רק מי שנדבק בקורונה במהלך עבודתו, עשוי להיות מוכר על ידי הביטוח הלאומי כנפגע עבודה, אך הוא חייב להוכיח קשר סיבתי בין ההידבקות בנגיף למקום העבודה".
לדבריהם, כאשר מדובר בין היתר בעובדי מערך הבריאות, עובדי שדות התעופה, עובדים במקומות עבודה שיש בהם חשיפה גדולה לעובדים ואנשים רבים שנמצאים בקו החזית הראשון מול הנגיף, המצב עשוי להיות יותר פשוט, שכן לגבי אלה קל יותר להוכיח שנחשפו בצורה כלשהי לחולה קורונה מאומת במהלך עבודתם. "פחות מדברים על החולים הרבים שכביכול כבר החלימו, אבל בפועל נותרו נכים וסובלים מתסמיני פוסט קורונה קשים ביותר", אומרים עורכי הדין.
קראו גם >>>
לדבריהם, להכרה בחולים אלה כנפגעי עבודה יש משמעויות מרחיקות לכת, שכן מעבר לנכות ולתשלומים הזמניים, עשוי המוסד לביטוח לאומי לקבוע להם בהמשך, נכות קבועה שתזכה אותם במקרים לא מעטים בגמלה חודשית קבועה או במענק חד פעמי לא קטן. "חוק הביטוח הלאומי קובע, כי כל מי שהוכר כנפגע עבודה ומצבו הרפואי מתדרדר סביב אותה נכות שנגרמה לו בעבודה, יוכל להגיש בכל עת תביעה להחמרת מצב על מנת שאחוזי הנכות שלו יגדלו, ובהתאם גם יגדלו הזכויות שלהן יהיה זכאי".
עוד הם מדגישים כי "נפגעי העבודה זכאים גם להחזרים כספיים עבור ההוצאות הרפואיות שנגרמות או שייגרמו להם בעתיד, כתוצאה מנכותם – כמו למשל מימון טיפולים משקמים או החזרים מלאים להוצאות בגין משככי כאבים או קנאביס רפואי".