אופיר שדמי התמנה בחודש אוגוסט שנה שעברה למנהל בית הספר לרעות לאומנויות.
שדמי בן 59, תושב שמשית, נשוי ואב לשתי בנות, קצינות לשעבר בחיל החינוך. בניגוד למרבית מנהלי בתי הספר, שהמשיכו את לימודיהם בתיכון לאוניברסיטה, להכשרת מורים ואז להוראה וניהול, אל"ם במיל. שדמי מגיע אחרי 23 שנות שירות צבאי בתפקידים בכירים בחיל האוויר, ו-10 שנים ברפא"ל.
שדמי: "עשיתי הסבה לאקדמיים לחינוך לפני 5 שנים. עבדתי באורט ביאליק כמורה לאזרחות ורכז שכבה. שנה נוספת כמחנך ומורה להיסטוריה בעכו. ועשיתי תפקיד מטה במשרד החינוך בירושלים".
מה לך ולאומנות?
"יש לי חיבה גדולה לאומנות. אני בעל תואר שני בעיצוב תעשייתי בהצטיינות מהפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. הכשרתי היא בעיצוב תעשייתי ועבדתי ברפא"ל כמפתח המשלב עיצוב וטכנולוגיה. כמנהל ברעות אני למעשה משלב בין אהבתי לעיצוב, טכנולוגיה, אמנות וחינוך".
מה תחום האומנות האהוב עליך?
"אני מאוד אוהב מוזיקה ויש לי סימפטיה גדולה למחול. אחת מבנותיי היא בוגרת מגמת מחול".
כמה תלמידים יילמדו ברעות השנה?
"בחטיבה יש לנו 4 כיתות בכל שכבה הכוללת 152 תלמידים. בנוסף יש בחטיבה 6 כיתות חינוך מיוחד. סך התלמידים בחטיבה הוא כ-500 תלמידים. בתיכון נגיע לכ-300 תלמידים".
מה מיוחד ברעות?
"זה כנראה בית הספר היחיד בעולם בו לומדים ב-7 מסלולי אומנות. בחטיבה יש לנו 3 מסלולים – תיאטרון, מחול ואומנות פלסטית. בתיכון נפתחים גם מסלולי אומנות קלאסית, ציור, פיסול, עיצוב חזותי, עיצוב אופנה וצילום".
יש גם אומנות בבתי ספר אחרים.
"אצלנו לומדים שעות רבות של אומנות. בבתי ספר אחרים ילמדו במגמת אומנות 5 שעות שבועיות. אצלנו בחטיבה ילמדו 12 שעות, ובתיכון 15 שעות. אחרי 6 שנים יוצאים עם 2,500 שעות אומנות. זה לימוד באמנות בצורה המעמיקה והרחבה ביותר. חושפים את התלמיד לגישות ותרבויות, ונותנים לו רקע מאד רחב".
מי יכול ללמוד בבית הספר?
"כל תלמיד יכול להגיע אלינו. עושים מבדק הבודק יכולות בתחום האומנות הספציפית לראות שיש לילד את הכלים הבסיסיים כדי ללמוד ולהתפתח".
רבים לא מצליחים להיכנס.
"מידי שנה יש כ-400 פניות ללמוד בכיתה ז'. 70% מהתלמידים הם מחיפה אך מגיעים אלינו מכל הצפון. יש כאלו הנוסעים שעה בכל בוקר כדי ללמוד פה. זה אחד מבתי הספר המבוקשים בחיפה. כל פונה עובר מבדק. הבעיה שיש לנו רק 4 כיתות ז' עם 38 תלמידים. אנו נאלצים לעשות הגרלה מבין המתאימים, ולצערי יש רבים שלא נכנסים. בכיתות ז' יש צוואר בקבוק, אבל קל יותר להצטרף בכיתות גבוהות יותר. אני מבטיח כי כל מי שרוצה ללמוד ברעות יילמד ברעות".
למה אתם לא גדלים?
"יש לנו 38 כיתות עמוסות וצפופות. אנו רוצים לקלוט עוד אבל מוגבלים במקום. המבנים שלנו נבנו ב-1949. הייתי רוצה לגדול, ואני רואה את העומס בכיתות שאני מלמד אזרחות, אבל זה לא בידיים שלנו".
כמה אומנים כבר צריך בישראל?
"אנו לא בית ספר להכשרה מקצועית ולא כל מי שלומד מוסיקה יהיה נגן בפילהרמונית, ולא כל מי שלומד משחק יעבוד בתיאטרון. אנו מציעים דרך לימודים ייחודית. יש פה צוות ותלמידים במתנהלים בפתיחות, שמובילה לסובלנות. מחקר שנעשה באוניברסיטה הראה שאנשי צוות ותלמידים לא רואים את עצמם לומדים בבית ספר אחר. יש פה משהו מיוחד".
לא צריך להכשיר תלמידים להייטק?
"תלמידי חטיבה לא צריך לבחור עכשיו מה לעשות שיהיה גדול. יש פה שתי אחיות שסיימו קורס חובלים. לא לימדנו אותם להיות חובלות או טייסות. אנו מעניקים דרך, לומדים לעבוד בצוות, להתמודד עם הצלחות וכישלונות וכאלו יש לא מעט בתחום האומנות. אנו לומדים לכבד אחד את השני. בוגר רעות יוצא עם הרבה כלים ויכול לבחור לעשות כל מה שהוא רוצה. אם ירצה להיות מנהיג או איש הייטק הוא ייעשה את זה. הוא ייצא מרעות אדם טוב יותר ויקבל ערכים באמצעות אומנות".
איך תשלב את בית הספר בעיר?
"זה בהחלט יעד שקבענו לעצמנו. בשנה האחרונה הזמנו אורחים מהעיר למופעים שלנו. הזמנו דיירי בתי אבות לקונצרט ותערוכות. אנו רוצים לחזק את הנראות שלנו בעיר, להכניס את העיר לבית הספר ולפתוח את רעות אל העיר והתושבים. כך עשינו ציורי גרפיטי בשוק תלפיות, הפכנו את המנהרה בבת גלים ליפה יותר, והשנה נקדם תוכניות רב תרבותיות שנמצאות בעיר. נשתף פעול העם תיכון עתיד למלונאות. נמשיך להיות מעורבים".
איפה אתה במאבק המורים?
"כל המחקרים מראים שאיכות מערכת החינוך לא תוכל לעלות על איכות מוריה. לשם כך מורים צריכים ללכת הביתה שהם יודעים שהם קיבלו שכר הוגן והם לא צריכים להילחם על זכויות בסיסיות.
עבדתי 10 שנים ברפא"ל, לא בתפקיד בכיר, אבל אין מה להשוות לשכר כמנכ"ל בית ספר, שהוא תפקיד משפיע יותר ממה שעשיתי ברפא"ל. יש פה אנומליה. יש לעשות תיקון בשכר המורים ובזכות לאוטונומיה שלהם. אחרי 23 שנים בצבא וחיל האוויר ועוד 10 שנים בתעשייה, אין מורכב מתפקיד המנהל בשגרה. ויש לי פרספקטיבה לקבוע זאת".
איך תפתחו את השנה?
"הלימודים ייפתחו בדרך מיוחדת, במסגרתה גורי החטיבה יעשו מסע רגלי מהחטיבה אל התיכון, ויעצרו בנקודות מפתח שייבחרו בעיר. כל קבוצה תבחר היכן לעצור ותקדיש שעה למען עשיית דבר טוב למען הקהילה. אני תקווה שהמסע יסתיים בפתיחת השנה".
מה נאחל לשנה החדשה?
"יש לי תפילה שנצא בראשון לספטמבר לדרך. שנצליח גם בשינויים ברפורמות שעומדות לפתחנו כמו רפורמת מקצועות המחר והגפן באופן ניהול בתי הספר. אני מאחל שנצליח לממש את רובם".
קראו גם: >>
להצטרפות לקבוצת העדכונים של mynet חיפה >>> https://bit.ly/3yWpXrY
פורסם לראשונה: 23:09, 26.08.22