המשרד להגנת הסביבה מפרסם זו השנה העשירית את מרשם הפליטות של המפעלים בישראל (מפל"ס), הכולל מידע מקיף על אודות פליטות מזהמים לאוויר, לים, לקרקע ולמקורות מים מ- 575 המפעלים וגורמי זיהום הגדולים.

6 צפייה בגלריה
מפעלי מפרץ חיפה
מפעלי מפרץ חיפה
מפעלי מפרץ חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)

בהתייחסות למפרץ חיפה מציינים במשרד להגנת הסביבה כי במפרץ חיפה התרחשו הפחתות מצטברות בפליטת חומרים מזהמים לאוויר של 50% עד 94% משנת 2012. ב-NMVOC חלה הפחתה של 32% בשנת 2021, הנובעת מסגירת מפעל שמן תעשיות שמנים והפחתת דליפות מרכיבי ציוד במפעל גדיב.
עוד ציינו במשרד כי בתחמוצות חנקן התרחשה בשנת 2021 הפחתה של 8% בעקבות הפחתות בתחנת הכוח חיפה ובכרמל אולפינים.
יחד עם זאת, במשרד קובעים כי בתחמוצות גופרית חלה עלייה של 22% שהתרחשה בבז"ן. ב-PM10 התרחשה עלייה של 10% שהתרחשה בתחנת הכוח חיפה; ובחומרים מסרטנים נרשמה הפחתה של 15% בעקבות הפחתת דליפות מרכיבי ציוד שבוצעה בגדיב.

6 צפייה בגלריה
המזהמים הגדולים בישראל
המזהמים הגדולים בישראל
המזהמים הגדולים בישראל
(צילום: מתוך דוח המפל"ס)

באיגוד ערים להגנת הסביבה חיפה בראשות עו"ד שרית גולן שטיינברג לא ממהרים לברך. באיגוד מציינים כי "אף על פי שמשתמע מהדוח כי במפרץ חיפה חלו הפחתות בפליטות מזהמים לאוויר של 50% עד 94% במצטבר משנת 2012 במפל"ס, יש לשים לב כי רוב הירידה בפליטות מזהמים התרחשה עד 2014 ומאז נשקפת ירידה מינורית או אף עליות בשנים מסוימות.
"ההשוואה לשנת 2012, טרם כניסת הגז הטבעי, היא מטעה. בפועל, רוב ההפחתה בפליטות נעשתה במעבר ממזוט לגז, ובשנים האחרונות ההפחתות המשמעותיות היחידות הן בעקבות סגירת מפעלים - חיפה כימיקלים, שמן תעשיות שב"ח וכן כתוצאה מהדממה של מתקנים בגדות ביוכימיה.
באיגוד מוסיפים כי להערכת האיגוד, העלייה בפליטת תחמוצות גופרית בבז"ן היא כתוצאה מתהליכי הדממות והתנעות במה"גים (מתקני הדחת גופרית) שחרגו מהיתר הפליטה ללא אכיפה מתאימה.

6 צפייה בגלריה
נתונים מרכזיים
נתונים מרכזיים
נתונים מרכזיים מתוך דוח המשרד להגנת הסביבה
(צילום: מתוך דוח המפלס)

האיגוד: "בהתייחס לחומרים אורגניים מסרטנים, הטענה כי חלה הפחתה בדליפות מרכיבי ציוד במפעל גדיב, אינה נכונה. הירידה בפליטות חומרים מסרטנים בגדיב היא לא תוצאה של שינויים מבניים אלא של גילוי דליפות, משכך, לא ניתן להסיק כי ישנה הפחתה בכמות הפליטות. יתרה מכך, מניתוח נתוני הניטור ב:5 מתוך:6 ניידות הסמוכות לבז"ן ניתן לראות כי הממוצע השנתי של החומר המסרטן בנזן, זהה בין 2020 ל 2021".

6 צפייה בגלריה
זיהום בנחל סעדיה
זיהום בנחל סעדיה
זיהום בנחל סעדיה. הדוח אופטימי. המציאות פחות
(המשרד להגנת הסביבה)

עו"ד שרית גולן יו"ר האיגוד: "במסגרת פעילות הפיקוח של האיגוד, אנו מזהים אירועי דליפות שאינם מדווחים לרגולטור. לדוגמא, לאחר שהתגלתה פליטת חומרים אורגניים ממיכל דלק בבית זיקוק באמצעות מצלמה תרמית באיגוד, לא רק שלא התקבל דיווח על דליפה זו, אלא אף נמנעה הגישה מנציג האיגוד למיכל בעת סיור הפיקוח.

6 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
"אין להסתמך על המסמך". שרית גולן שטיינברג
(ראובן כהן)
"כמו כן, לאחרונה גילינו ליקויים בנתוני הניטור שהתקבלו משני מפעלים באזור: תחנת הכוח חיפה ומפעל דור כימיקלים. דוגמאות אלו מוכיחות כי אין להסתמך על דו"ח המוזן מנתוני המפעלים בלבד ומהסקת מסקנות מגמתית לנתונים שמתעלמת מהמציאות. לא רק שאני מזמינה את כולם למפרץ חיפה כדי לחוש באופן ישיר את הריחות הנוראיים ולפגוש את החולים במחלות סרטן, אני דורשת מהממשלה להמשיך ולפעול לסגירת התעשיות המזהמות במפרץ חיפה".״קבוצת בזן גאה להמשיך ולעמוד בראש החץ במאמץ התעשייתי לשפר את איכות פעילותה והשפעתה הסביבתית, ותמשיך להשקיע בטכנולוגיות הזמינות הטובות ביותר בעולם על מנת להציג שיפור תמידי. במתקני גדיב הפחתנו ב-72%(!) את פליטות ה-NMVOC ביחס לשנת 2020 בזכות הפעלת מערכת טיפול חדשנית במסוף לניפוק במכליות כביש. בנוסף, הצלחנו להפחית את פליטות הבנזן ב-55% ממתקני גדיב (ביחס ל-2020) הודות להקפדת יתר ומצוינות תפעולית במתקנים. במגזר הדלקים והשנה הפחתנו כ-17% ב-NMVOC, זאת הודות לטיפול הוחלפת רכיבי ציוד שונים (LDAR), הפחתת בפליטה ממכלי אחסון. מגמת הפחתת הפליטות בקבוצת בזן נמשכת. מאז שנת 2009 הפחתנו עד כדי 96% מהפליטות לאוויר כתוצאה מהשקעות בתחום. הקבוצה תמשיך להשקיע בפעילות זו ולהציג תוצאות חיוביות באשר להשפעתה וטביעת הרגל הסביבתית שלה.”

6 צפייה בגלריה
כל תקלה גורמת לבעירת הלפיד
כל תקלה גורמת לבעירת הלפיד
לפיד בוער בבזן
(צילום: משידורי בזן)

מקבוצת בזן נמסר: ״קבוצת בזן גאה להמשיך ולעמוד בראש החץ במאמץ התעשייתי לשפר את איכות פעילותה והשפעתה הסביבתית, ותמשיך להשקיע בטכנולוגיות הזמינות הטובות ביותר בעולם על מנת להציג שיפור תמידי. במתקני גדיב הפחתנו ב-72%(!) את פליטות ה-NMVOC ביחס לשנת 2020 בזכות הפעלת מערכת טיפול חדשנית במסוף לניפוק במכליות כביש. בנוסף, הצלחנו להפחית את פליטות הבנזן ב-55% ממתקני גדיב (ביחס ל-2020) הודות להקפדת יתר ומצוינות תפעולית במתקנים. במגזר הדלקים והשנה הפחתנו כ-17% ב-NMVOC, זאת הודות לטיפול הוחלפת רכיבי ציוד שונים (LDAR), הפחתת בפליטה ממכלי אחסון. מגמת הפחתת הפליטות בקבוצת בזן נמשכת. מאז שנת 2009 הפחתנו עד כדי 96% מהפליטות לאוויר כתוצאה מהשקעות בתחום. הקבוצה תמשיך להשקיע בפעילות זו ולהציג תוצאות חיוביות באשר להשפעתה וטביעת הרגל הסביבתית שלה.”
פורסם לראשונה: 09:05, 25.08.22